Playground Energy: На бизнес люлката от пет години
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Playground Energy: На бизнес люлката от пет години

Playground Energy вече е цяла концепция, която обединява както детски съоръжения, така и пейки и уреди за фитнес на открито

Playground Energy: На бизнес люлката от пет години

Идеята на Христо Алексиев и Илиан Милинов за използване на енергията от играчките на детските площадки идва случайно

18253 прочитания

Playground Energy вече е цяла концепция, която обединява както детски съоръжения, така и пейки и уреди за фитнес на открито

© Цветелина Белутова


След няколко модификации на продуктите те вече са продадени на пет континента.

Както често се случва с идеите, тази за Playground Energy се появява случайно преди пет години. Докато се люлеят на столовете си в едно заведение и се чудят как да си заредят телефоните, на Христо Алексиев и Илиан Милинов им хрумва, че могат да използват енергията от движението за ток. Технологията, разбира се, съществува отдавна. Това, което правят те, е, че й намират ново приложение. И го превръщат в бизнес.

За целта избират детската площадка, защото кинетичната енергия там е в изобилие и след няколко месеца създават първия си продукт - клатушка, която при люлеене произвежда електроенергия, която пък задейства светлини. Това създава допълнителни емоции за децата и ги стимулира да играят. Пет години по-късно Playground Energy вече е цяла концепция, която обединява както детски съоръжения, така и пейки и уреди за фитнес на открито, а целта е да осигури т.нар. трето място между дома и детската градина или офиса, където семейство и приятели са заедно.

Стара технология в нов контекст

Двамата партньори създават първата си играчка доста бързо, след като успяват да спечелят 200 хил. евро финансиране от фонда за дялово участие Eleven. Първият работещ прототип - детската клатушка, е готов само три месеца по-късно, а скоро след това се появяват и други съоръжения. Във всички тях има монтиран генератор, който преобразува кинетичната енергия в електрическа. Тя от своя страна се използва за задействане на светлини и звуци или пък, както е в "Музейко" -, за захранване на bluetooth предавател, през който се активира фонтан например. "Не се правим на гении, просто използваме стара технология в нов контекст", казва Алексиев. За да се направят съоръженията надеждни и устойчиви на вандализъм, което често се оказва проблем, всичко е вградено и капсуловано в самите играчки.

Производството на отделните компоненти - метални, пластмасови и електрически, се възлага на различни подизпълнители, като почти всички са български. Самото сглобяване се прави на място в компанията.

Три групи продукти

Пет години след началото си "Плейграунд енерджи" вече има продадени около 250 съоръжения в три основни групи продукта. Най-голямата са детските уреди, които включват клатушки, греди, люлки, батути, работи се и върху нови проекти. От парковото оборудване вече са направени два вида пейки, в процес на разработка е и трета, която по думите на Алексиев ще бъде високотехнологична. Последната група са уреди за фитнес на открито - засега само един е готов, но още пет са в производство. Компанията прави и мобилно приложение, с което ще можете да се "разхождате" из Париж или Лондон, докато спортувате на уредите. Всички съоръжения са стандартни. "Идеята ни не е да караме потребителите да правят нещо ново, с което не са свикнали, а просто да им добавим нови преживявания", уточнява Алексиев.

Първоначалната идея съоръженията да се използват за зареждане на телефони всъщност е отпаднала. "Говорихме с много хора и доминиращото мнение, е, че специално в западния свят би се приело като политически некоректно децата да произвеждат ток, за да могат майките им да влизат във Facebook", каза Алекисев. Затова решават да се фокусират върху здравето, щастието и обучението на децата. "Изразът learning by experience в нашия случай е валиден съвсем буквално, защото децата "яздат" генератор, който превръща кинетичната енергия в електрическа и когато стигнат до този урок в училище, ще знаят точно как се случва", обяснява Алексиев.

Иначе извън западния свят идеята да се зареждат мобилни устройства на енергийната площадка има своите привърженици. Такива запитвания например е имало от Колумбия, където преди три години държавата раздала 100 хил. безплатни таблета на децата в цялата страна, включително на места, където няма ток. "В такива региони подобни съоръжения биха били идеални, но на нас основният ни пазар е Западна Европа и решихме да не ги правим", каза Алексиев.

Партньори вместо конкуренти

Със старта си "Плейграунд енерджи" на практика отваря нова пазарна ниша, в която няма директни конкуренти. Вместо това компанията има партньори - другите производители на детски площадки, които приобщава чрез специални бизнес модели, като им дава възможност да използват технологиите й и те да ги интегрират в своите изделия.

Характерното за индустрията е, че в нея няма големи международни играчи, а повечето компании работят на своите пазари. "Ако трябва да влизаме директно там, е много трудно, затова си намираме партньори", обяснява Алексиев. "Плейграунд енерджи" им предоставя своите технологии или изделия, а те отговарят за инсталацията, поддръжката и т.н. Именно по този начин компанията е успяла да стигне до пет континента. "Това не е лесно, особено на пазари, които са силно локални", казва Алексиев.

В 90% от случаите компанията продава стандартни свои продукти, които се купуват и използват за конкретни проекти. Има обаче и случаи, когато се търсят нестандартни съоръжения и тогава те се разработват специално.

В момента компанията работи върху няколко проекта, които ще са готови през 2018 г., тъй като подготовката отнема между шест месеца и една година. Разработва и няколко нови технологии, които се очаква да излязат на пазара в началото на 2019 г.

Преди година "Плейграунд енерджи" получи 200 хил. евро финансиране за растеж от програмата на Уникредит Булбанк за млади компании и част от парите вече са усвоени. Допълнителни 28.1 хил. евро са дошли и от фонда Eleven през май тази година и така той притежава вече 33.43% от компанията.

Пестеливо

Най-големият пазар на компанията е Западна Европа, но продуктите й се продават също и в Австралия, Азия, Южна и Северна Америка. Като цяло над 80% от продажбите са за износ. В България има монтирани съоръжения на няколко места в София, както и в още 4-5 други града. Клиенти на "Плейграунд енерджи" са най-често общините, понякога държавата, а също и частни организации като детски градини и училища или инвеститори в жилищни комплекси, които правят площадки за децата от блоковете.

Компанията е много пестелива в бюджета си за маркетинг и реклама. "Ние сме истински стартъп, не сме с пълни джобове, затова сме много внимателни", казва Алексиев. Тъй като до голяма степен бизнесът е b2b, основният начин, по който се свързват с клиенти, е по имейл или LinkedIn. Екипът на компанияти е от 8 души и включва специалисти по продажби, които говорят различни езици. "Ходим също на панаири, но още не можем да си позволим да си направим щанд, по-скоро провеждаме срещи на място", обяснява той.

Тази стратегия явно е важна, тъй като данните показват, че засега компанията все още не работи на печалба. За 2016 г. приходите й са 42 хил. лв., но през тази година Алексиев очаква продажбите да се увеличат "десетки пъти". Ако се съди по поръчките, многократен ръст ще има и догодина.

Q&A

Това първият ви бизнес ли е?

- На мен това ми е шестата фирма, една от тях е "Уолтопия", някои са успешни, други не. Имаме и една обща с Илиан (Милинов - бел. ред.), платформа за гражданска журналистика, която започнахме през 2008 г. Тръгнахме доста добре, стигнахме до към 100 хил. уникални посещения, но парите свършиха, преди да успеем да монетизираме тези посещения. Playground Energy е втората ни съвместна фирма и сега сме хиперконсервативни финансово.

Какво ви научи опитът дотук?

- Това, което сме разбрали в нашата фирма, е, че трябва да сме креативно упорити и упорито креативни. Първото означава, че ако опиташ да направиш нещо по един начин и не става, трябва да опиташ по друг начин. Второто е, че не трябва да се отказваш от първия път, ако не се получи. С това сме успели дотук.
След няколко модификации на продуктите те вече са продадени на пет континента.

Както често се случва с идеите, тази за Playground Energy се появява случайно преди пет години. Докато се люлеят на столовете си в едно заведение и се чудят как да си заредят телефоните, на Христо Алексиев и Илиан Милинов им хрумва, че могат да използват енергията от движението за ток. Технологията, разбира се, съществува отдавна. Това, което правят те, е, че й намират ново приложение. И го превръщат в бизнес.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 2
    nuy58531930 avatar :-|
    nuy58531930


    До коментар [#1] от "
    J.J.
    ":

    От джоба ти ли са ги взели тези "публични средства"? Щом имат приходи имат и продажби. Пък и да нямат, не им светиш, че да знаеш дали имат резултати или не.

  • 3
    jj avatar :-|
    J.J.

    До коментар [#2] от "nuy58531930":

    Да, от джоба на всеки европейски данъкоплатец.

    Иначе, според ГФО-то от 2015г. имат общи приходи от 114 хиляди лева, 89 хиляди лева от които са от продажби на стоки.

  • 4
    mastikata avatar :-|
    mastikata

    Искренно ме радват такива хора! Тези дни прочетох, че средният млад предприемач с първи бизнес в Норвегия е 25-36 годишен и задължително прави нещо в сферата на ИТ, технологии, иновации и т.н.
    В България... средният "млад предприемач" започваш своя първи бизнес е 35-46 годишен и най-често започва в бизнеса с продажби на дребно...

  • 5
    jj avatar :-|
    J.J.

    Капитал, хубаво ми изтрихте първия коментар, но не виждам как не е по темата на материала. Ето го пак:

    "Поредният стартъп с никакви продажби, в който се инвестират стотици хиляди евро публични средства без никакви резултати.

    Горните не са много по-различни от Пеевски и сие, и те източват, просто обвивката е малко по-различна."

  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#3:"J.J."]според ГФО-то от 2015г. имат общи приходи от 114 хиляди лева, 89 хиляди лева от които са от продажби на стоки.[/quote]Излиза, че 80% от приходите са им от продажби. Което е дори много добре за стартъп.

  • 7
    jj avatar :-|
    J.J.

    До коментар [#6] от "Николай Николов":

    Не са сметнали "публичните субсидии" :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.