Нова генерация в архитектурата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нова генерация в архитектурата

Светослав Мичев (вляво), Христо Станкушев и Стефан Минков (вдясно) основават dontDIY през 2011 г. През 2014 г. към екипа като партньор се присъединява и Антонина Илиева

Нова генерация в архитектурата

Само за пет години младото студио Don’t do it yourself успя да реализира проекти, които променят мисленето за жилищната, офис и публична среда

Силвия Радославова
19383 прочитания

Светослав Мичев (вляво), Христо Станкушев и Стефан Минков (вдясно) основават dontDIY през 2011 г. През 2014 г. към екипа като партньор се присъединява и Антонина Илиева

© Цветелина Белутова


Да е уютно, разчупено или изчистено. Що се касае до мисленето за интериора, това са само малка част от клишетата, които живеят в главите на българските потребители. Мисията на екипа на архитектурното и дизайн студио Don’t do it yourself (dontDIY) е да улови всички нюанси, скрити зад подобни думи, и да даде на клиентите една по-богата палитра на тяхното значение, както и новаторски поглед към нуждите и естетиката на обитаваните жилищни, офисни и градски пространства. Мисията изглежда по-скоро успешна, защото само за пет години студиото намира корпоративни клиенти, тепърва изграждащи своята идентичност, като споделеното работно пространство betahaus, магазина за кафе и чай Drekka, производителя на сурови биобарчета Roobar и дигиталната агенция Athlon, така и утвърдени компании като агенцията за недвижими имоти "Явлена", сладкарници "Неделя" и Societe Generale Експресбанк. Атестат за работата на архитектите от dontDIY е, че тези клиенти обикновено се връщат. Освен това в същия този период екипът има и проекти, които променят публичната и градската среда, и пуска своя линия дизайнерски мебели с марката Almost. За основателите на dontDIY Христо Станкушев, Светослав Мичев, Стефан Минков и присъединилата се малко по-късно Антония Илиева обаче развитието тепърва започва.

Бизнес моделът

Нишата, в която работи dontDIY, е тясна. Студиото прави по-скоро бутикови неща. "Ние не покриваме обща пазарна нужда, а специфични желания на клиенти, които в различни ситуации имат нужда от съвети как да живеят по-добре", казва Христо Станкушев.

Бизнесът е в две направления - архитектура и дизайн, и производство на собствена марка мебели, като тези дейности са отделени в самостоятелни дружества. Проектите, свързани с интериорен дизайн, имат около 70% дял в първото направление. "Описанието на това, което правим, е скандинавски дизайн. Много е общо, но така се брандират в търсачките хората, които правят неща, подобни на нашите, макар че това не е много адекватно като определение", казва Станкушев.

Като цяло в бизнеса с проектирането търсенето има своите колебания, които компанията се стреми да изравни с продуктов дизайн, серийно производство и продажба на мебели. Този търговски модел гарантира стабилност на приходите и позволява на архитектите да участват в обществени каузи за промяна на градската среда. Такива проекти са конкурсът за реконструкцията на сградата на бившата топлоцентрала на НДК и преобразяването й в център за изкуство и култура, създаване на алтернативен модел на взаимодействие между администрация и граждани със сдружение "Фрагмент", инициативата за конкурс за преустройство на хотела в етнографския комплекс Етъра, инициативата "За градско развитие" и др.

Екипът

Христо Станкушев, Светослав Мичев и Стефан Минков създават dontDIY през 2011 г., а Антонина Илиева се присъединява като партньор през 2014 г. Преди това и четиримата са работили в студиата на едни от най-добрите български архитекти - Георги Кътов и Пламен Братков. Съдружниците имат и международен опит, трупан в Канада, Япония и Германия. "Така се получи, че в един момент, между 2008 и 2011 г., всички бяхме напуснали работа и първоначално решихме да правим студио за архитектурни визуализации. Затова и името е dontDIY, защото идеята беше да казваме на архитекти и компании не правете сами тези неща, възлагайте ги на някой", обяснява Станкушев. Фокусът обаче бързо се измества към интериорния дизайн. Сега Христо е управител на студиото, Светослав се занимава с бранда за мебели, а оперативно нещата по проектите движат Стефан и Антонина. Те са и т.нар. осъществители.

Новият фронт офис на агенцията за недвижими имоти "Явлена" е проект на dontDIY
Източник: Don’t do it yourself

В началото партньорите работят заедно по всичко, но това се оказва неефективен модел. "Така е в повечето малки студиа. Събират се трима-четирима приятели проектанти и работят холистично по един проект. Но това не е адекватно за студио, което има амбиции да расте. Разделението на труда просто се налага", казва Светослав Мичев. "Така сме си задали задачите, че сравнително плавно да преминаваме през всички фази. От това първоначално аз да се срещна с клиентите и да обясня каква е голямата рамка, след това процесът да премине през Светльо като идейни вариации и отиде при Стефчо или Тони за осъществяване на техническата част. Започнахме да работим така преди около две години и установихме, че това в пъти оптимизира времето, което отделяме, без да влияе на качеството", казва Станкушев.

Синхронизацията в мисленето на хората в екипа е процес, който не е отнел много време, макар че всеки има собствено мнение по различните въпроси. "Корабът е много тежък. Той често сменя посоката си и се убеждаваме взаимно накъде трябва да завие. Имаше доста моменти на напасване, но мисля, че в момента всички сме ок с разделението на задачите и това помага на студито", разказва Станкушев. Всеки продукт на dontDIY излиза с името на бранда, защото е именно резултат от тези съвместни усилия.

До края на 2016 г. екипът на студиото е от 5 души, сега заетите са 12 и има перспектива да бъдат наети още 2-3.

Търсенето

Проектите на dontDIY са и визитна картичка на студиото. "Имаме много ясна стратегия за това, че всеки един проект или продукт, който направим, и той е качествен и завършен, може да ни доведе нови клиенти. Всички, които идват, са открили работата ни по някакъв начин самостоятелно", казва Станкушев. Студиото не си позволява да отхвърля клиенти, но много често още в началото е ясно дали това, което хората търсят, е това, което dontDIY предлага. "Винаги задаваме в началото един въпрос - да бъдат подредени функционалност, график, бюджет, естетика и качество на изпълнение в последователност по важност, и още на този етап се вижда дали хората имат нужда точно от нас", обяснява той.

Офис интериор
Източник: Don’t do it yourself

Станкушев казва, че на пазара в България, който е все още млад и недоразвит въпреки строителния бум, налял изключително много пари в проектиране, все още живеят едва два основни типа бизнес модели при студиата. Единият е на артистите, които са бюра от двама-трима човека. Те често не могат да спазват срокове, преработват многократно нещата и излизат 2-3-4 пъти над програмирания бюджет. Там обикновено отиват клиенти, за които няма никакво значение колко време и какви средства ще отнеме правенето на проекта. От другата страна са класическите бюра на прехода, за които клиентът е господ и той дава всичките препоръки. Тук триумфира една система, която изпълнява закона и ще влезе в бюджета, но, от друга страна, студиото се е отказало от задължението си да създава естетически и функционален продукт. "Ние се опитваме да правим средната линия между тези два модела", казва собственикът.

Растежът

Бизнсът в този сектор е специфичен и може в рамките на една година да направиш два качествени проекта, а в следващите три години да няма нито един такъв. "Ние порастваме изключително внимателно и като екип, и като обороти", казва Станкушев. Около 50-70% от оперативните разходи са за заплати и най-голямото предизвикателство на растежа засяга именно човешките ресурси. Управлението на малък екип от 3-4 души позволява по-голяма гъвкавост и изчакване в сравнително спокойствие появата на нов проект. Когато обаче наетите са повече, това изисква един месечен регулярен приход. "Аз съм много щастлив, че продължаваме да го постигаме без оперативни кредити", споделя още собственикът. Очакваният оборот на dontDIY през 2017 г. ще бъде между 250 и 300 хил. лв., а във всяка от последните пет години ръстът на приходите е между 50 и 100%. "Стремим се да имаме 8-10% печалба. Мисля, че за бизнес като нашия е нормално да има такъв марж", казва Станкушев. 

Q&A

Кой е проектът, който мечтаете да осъществите?

Христо Станкушев: Хич не обичам думата мечта, защото я свързвам с романтичната невъзможност нещо да се случи. Аз мисля, че нашият път е класически пример от интериора и продуктовия дизайн към големите неща и ние вървим по него. Тоест мащабът постепенно се увеличава.

Антонина Илиева: Със сигурност е някаква сграда, която да среща средата, включително природата, с изкуствено създадената човешка среда. И там ще оживяват всички неща, които правим в момента – интериори, дизайн на мебели, детайли и изобщо всичко, което докосва човешката същност.

Кои са предизвикателствата за вас – професионални, на бизнес средата и на архитектурната среда в България?

Христо Станкушев: Аз мисля, че средата в България е чудесна. Тя дава изключителни възможности да правиш каквото искаш, тя е една огромна неразорана нива. И ако имаш желание да ставаш рано сутрин и да ходиш да обръщаш пръстта, можеш да правиш каквото искаш. А от гледна точка на това, че аз съм човекът, който осъществява първия контакт с клиента, за мен най-голямото предизвикателство е да мога да си комуникирам с клиентите – да мога емоционално да ги разбера и ясно да разтълкувам това, което те ми казват, за да върви след това процесът гладко.

Стефан Минков: За мен е точно обратното, понеже аз съм от другата страна – на реализацията. Аз много се надявам, че ме разбират в това, което обяснявам. Целият процес, който е протекъл до този момент – на опознаване, на създаване на идеи, когато излиза от студиото и влиза в реалността, всички замесени трябва да припознаят моето участие като тяхно. Това е една борба, в която ти караш човека, независимо дали той е клиент или работник, да разбере, че това, което се случва, е правилното, и всички сме стигнали до този момент заедно.

Какво предстои за dontDIY?

Христо Станкушев: Сега сме фокусирани върху проектите, които завършваме. Правим един офис за частно банкиране на Societe Generale Експресбанк, което за нас е много интересен проект, защото и той попада в категорията "за първи път в България". А плановете ни определено са да продължаваме да растем като студио, за да можем да работим повече и по-големи проекти за публичната среда.

Коя е най-ценната ви награда?

Христо Станкушев: Спечелили сме някакви награди, но мисля, че тепърва ще има неща, които ще бъдат постижение. За нас признанието за работата ни е по-скоро в това, че сме публикувани в престижни международни онлайн и печатни издания, в които по принцип трудно пробиват компании от тази част на света. Това, че някой те изважда от локалния контекст и те поставя наравно с други добри студиа и проекти от света, е супер и ни дава една много по-широка перспектива. Нашето поколение архитекти успява по-бързо да премине границите. Ние имаме проекти в Румъния, Австрия, Кувейт.

Да е уютно, разчупено или изчистено. Що се касае до мисленето за интериора, това са само малка част от клишетата, които живеят в главите на българските потребители. Мисията на екипа на архитектурното и дизайн студио Don’t do it yourself (dontDIY) е да улови всички нюанси, скрити зад подобни думи, и да даде на клиентите една по-богата палитра на тяхното значение, както и новаторски поглед към нуждите и естетиката на обитаваните жилищни, офисни и градски пространства. Мисията изглежда по-скоро успешна, защото само за пет години студиото намира корпоративни клиенти, тепърва изграждащи своята идентичност, като споделеното работно пространство betahaus, магазина за кафе и чай Drekka, производителя на сурови биобарчета Roobar и дигиталната агенция Athlon, така и утвърдени компании като агенцията за недвижими имоти "Явлена", сладкарници "Неделя" и Societe Generale Експресбанк. Атестат за работата на архитектите от dontDIY е, че тези клиенти обикновено се връщат. Освен това в същия този период екипът има и проекти, които променят публичната и градската среда, и пуска своя линия дизайнерски мебели с марката Almost. За основателите на dontDIY Христо Станкушев, Светослав Мичев, Стефан Минков и присъединилата се малко по-късно Антония Илиева обаче развитието тепърва започва.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    princess_x avatar :-|
    princess_x

    А защо не ''поколение'' вместо ''генерация'' и ''Не прави сам'' вместо ''Don’t do it yourself''?

    Да не би да се надяват, че английското име ще помогне за вдигане на цените? Или за привличане на комплексирани клиенти?

  • 2
    nuy58531930 avatar :-|
    nuy58531930


    До коментар [#1] от "
    princess_x
    ":

    Ми, щото някои хора знаят и чужди езици, както и че пазарите не започват и не свършват с България.

  • 3
    drun_drun avatar :-|
    drun_drun

    Платена публикация? Капитал, защо избрахте точно това студио? Такива като тях са много, и голяма част от тях са успешни.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK