С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 17 ное 2017, 9:40, 25698 прочитания

Как стартъпът shkolo.bg вкарва българското образование в ХХІ век

Дигиталната революция в българската класна стая

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

С каква добавена стойност използваме технологиите

Дигитализация на образованието

8 дек 2017

Опитът от четири неуспешни стартъп истории

Разказват основателите на Speedifly, ChipoLabs, OrelSoft и Stepsss

24 ное 2017

Meridith и братята Кох искат да купят издателя на Time

Това е трети опит от страна на Meridith да придобие издателя

16 ное 2017

Три рецепти за суперучители

Какви са проблемите в преподаването в Германия, Финландия и Латвия и как това може да помогне на България

15 ное 2017

Елън Майер: Знанието може да се наизусти, но не и разбирането

Един от най-значимите експерти в сферата на технологиите в образованието разказва какво е необходимо за успешна учебна среда

3 ное 2017
Масово бягство от час по математика, когато е изтекла информация от съседния клас за изненадващо изпитване или контролно. Това беше изпитан ученически похват в последните години на аналоговата епоха в образованието.

Новото поколение обаче ще трябва да забрави тази и подобни в пълния смисъл на думата революционни идеи. И за това трябва да "благодарят" на Мирослав Джоканов. Той заедно с екипа си от 9 души, стоящи зад проекта shkolo.bg, има доста амбициозната програма изцяло да революционизира образователния процес за близо 700 хиляди ученици, 80 хиляди учители и над 1.2 млн. родители, които общо участват в българската образователна система, чрез нещо като интерактивен дигитален дневник. За последните близо единайсет месеца платформата shkolo.bg вече обхваща над 300 училища и над 200 хиляди потребители, предимно ученици, "но почти всеки ден едно или две нови училища се включват към нас", обяснява Мирослав. Сред клиентите са някои от най-реномираните училища в страната като Националната гимназия за древни езици и култури "Константин Кирил философ", Националният учебен комплекс по култура (известен като "Италианския лицей"), Езиковата гимназия в Пловдив "Иван Вазов" и други.


Бележник в реално време

Контрастът межу архаичната дума школо и онлайн наставката .bg добре загатва какво ще прави платформата - пренасяне на хартиеното образования в цифровия свят. Нейният образователен софтуер е дигитален дневник, който има всички реквизити на стандартното хартиено издание - имена на учениците, оценки, забележки, отсъствия и пр. На практика обаче shkolo.bg предоставя възможност целият образователен процес да бъде дигитализиран, всички участници - свързани и известявани в реално време за оценките и поведението на децата в час.

"Един родител в днешното забързано ежедневие не знае какво се случва с детето му, какви са проблемите му, какви са отзивите. Всичко, на което се разчита, е бележника, който я бъде попълнен, я не, в добавка с две родителски срещи, на които родителите може въобще да не отидат", разказва Мирослав.



Да промениш родителите

Като дава възможност родителите да следят напредъка на децата си в училище, платформата цели да промени цялостната ангажираност на българския родител към образованието на детето му. Тя предоставя информация на родителите не само като оценки и забележки, но и отличия, които екипът на shkolo е нарекъл "значки" - за добро поведение, участие, креативност, лидерство и пр. Чрез нея родителят също така може да види и програмата на детето си, както и какво му предстои да учи през всеки ден.

"Има родители, които в платформата ни са много ангажирани, веднага гледат какво става с техните деца и научават, ако детето е избягало или получило похвала или оценка", споделя Мирослав и допълва, че това са около 10% до 15% от родителите. "Има и такива, които искат мейл с обобщение всеки ден за техните деца - те са значително повече, както и много широк брой потребители, които само влизат и проверяват на дневна база. С родителите, които само един път в седмицата влизат в системата, постигаме около 80-90% ниво на ангажираност, което е много високо ниво", казва той.

Школо без бумаги

Освен да подобри комуникацията между родители и учители, за вторите има и още един плюс - shkolo.bg им спестява голям обем механичен труд: изчисляване и нанасяне на средни оценки или нанасяне на оценки групово и още много други. Засега ефектът не е пълен и дори внася неудобство за учителите - остава нуждата да се попълват едновременно хартиеният и дигиталният дневник. Но както разбираме, предстои през втория срок от следващата година много училища направо да преминат на дигиталния. "Има опция за принтиране, която извежда лист, изглеждащ по същия начин като стандартния. В случай на нужда просто се принтира и се слагат подпис и печат", обяснява Мирослав.

"Има учители на по 50-60 години, на които в началото им е трудно, но много се радвам, когато видя някой, който само след месец е пратил 50-60 съобщения към своя клас", разяснява Мирослав.

Преди да започне своя start-up, той натрупва значителен опит като ръководител на отдел "Развойна дейност" във VMware, които според него са едни от най-добрите в дизайна на потребителско преживяване (UI experience) и графичен интерфейс. "Едни от най-добрите в региона, ако не в цяла Източна Европа", допълва Мирослав.

Това е и една от причините shkolo.bg да залага на интерфейса на платформата в конкурентната битка, макар засега да няма ясно изявен конкурент. За директорите и дори представителите на министерството платформата може да предоставя изключително ценна информация - анализ и обобщаване на представянето на класове по оценки, отсъствия. При отсъстващ учител директорът лесно може да види кой друг е свободен в съответните дни и часове, за да го замести.

"Една от директорките в началото беше много скептична, само след няколко месеца ни написа благодарствено писмо, че сме й спестили над 150 човекочаса труд за последния месец", гордее се Мирослав.

Специално за целта

Макар много големи компании да имат сходни платформи, екипът на shkolo.bg се старае да разработва система, насочена изцяло към нуждите на българската образователна система. Забележките на учители и родители, които постъпват всеки ден, се използват, за да се развие допълнително системата за техните нужди.

"Има училища с турникетни системи, те искат системата да отразява присъствието на децата. Има и такива с автобус, родителите искат да виждат местонахождението му в реално време. Предстоят още множество подобрения. Това не е нещо, което сме направили и пуснали, а е нещо, което се развива постоянно", разказва Мирослав.

Екипът е поставил за цел създаването на още по-цялостна система, която може с помощта на изкуствен интелект да "улови" възможно най-рано различни проблеми при децата, ако например успехът им спада или родителите не им обръщат достатъчно внимание. "Все още се нуждаем от допълнителна информация, за да развием нашия изкуствен интелект обаче", разбираме от една от водещите фигури в shkolo.bg

Друга перспектива пред платформата е възможност да се изготвя национална база данни с горещи точки, където например много деца отпадат от учебния процес или имат нужда от уроци по български. На практика обаче с развитието на системата и свързването й с други служби shkolo.bg има възможност да промени българската образователна система.

Монетизирай това

Проектът започва с около двеста хиляди лева начален капитал, като за последните пет месеца вече регистрира стабилни приходи по около 10 хиляди на месец. "За нас е важно да нямаме минусови месеци. За да покрием разходите ни, са необходими около 20 хиляди на месец, а за да развиваме платформата нагоре - около 30 хиляди. Засега обаче не търсим печалби, а да създаваме стойност", разяснява Мирослав.

Основният канал за монетизация е B2B, като компанията работи с абонаментна такса от всяко училище, която варира от 0 до 4000 лева в зависимост от броя ученици и избраните модули. Основните модули - като софтуерното приложение, дневника и комуникацията с родителите, са безплатни. Предстои и разработване на B2C канал за родители, които желаят да научат повече за представянето на децата им. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

20 ноември 2018г.
София хотел Балкан

capital.bg/banks

Шеста годишна конференция "Банките и бизнесът"



Теми в програмата:


  • Банковият сектор през 2019 – приоритети и предизвикателства
  • Подготовка за банковия съюз и ERM 2 – какво е важно и какви ще са ефектите върху бизнеса
  • Тенденции при кредитирането - ще има ли промяна в цената на и какво ще е движението на лихвите
  • Нови възможности и програми за финансиране
  • Пазарът на необслужвани кредити
  • Иновации и технологични решения за по-висока ефективност на сектора​

Повече информация и програма: capital.bg/banks

Прочетете и това

Кралицата при сирената 5 Кралицата при сирената

Cheese The Queen предлага различни видове сирена от кашу с пробиотик

9 ное 2018, 5802 прочитания

Не просто още един бар 5 Не просто още един бар

За близо 10 години от съществуването си столичният One More Bar успя да се наложи като любимо място на модерния градски човек

2 ное 2018, 13471 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Кой каза, че сладкото е вредно

Основателките на Virgin Cakes, канадката Линда Петкова и Ана-Мария Вълканова, се целят в нишата на здравословното хранене чрез производство на био торти

В ритъма на "Райхле"

Радослав Радев, управител на "Райхле и Де-Масари България пръдакшън", пред "Капитал"

Голямата работа на рекламните агенции

Кои са най-големите комуникационни групи в България, които управляват близо 280 млн. рекламни инвестиции и как дигитализацията променя бизнеса им

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Всички сме обидени

Мартин Роусън, карикатуристът на The Guardian за политкоректността, смелостта да осмива в епохата след Charlie Hebdo, за Брекзит и изложбата си в Габрово

Звезда и половина

Историкът Уилям Юинг за ретроспективата на легендарния фотограф Арнолд Нюман в София

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 45

Капитал

Брой 45 // 10.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Борисов иска да остане на власт, Тереза Мей осигури сделката за Brexit

Емисия

DAILY @7PM // 15.11.2018 Прочетете