Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
1 1 дек 2017, 16:06, 5914 прочитания

Архивирай това

Норвежката фирма с българско участие Documaster прави система за лесно архивиране и търсене на информация

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Зелени боклуци

Някои от по-важните теми в новия брой на "Капитал"

1 дек 2017

Как се промени стартъп средата през последните пет години и какво следва

Някои от основните участници в екосистемата говорят за бъдещето

24 ное 2017

Уроците от първата стартъп вълна

Пет години след първите по-големи инвестиции в стартиращи компании вече има стабилна екосистема за подкрепа на умни бизнес идеи

24 ное 2017

Технологична компания с български съосновател получи 10.5 млн. евро

Създадената в Норвегия Documaster разработва софтуер за архивиране и организиране на документи в администрацията

4 юни 2017
За България може и да звучи екзотично, но в Норвегия електронните архиви са стандарт за публичната администрация. Макар че не всички база данни все още са в дигитален формат, това е тенденцията и тя постепенно се осъществява. Точно в тази ниша открива своето място Documaster - норвежка компания, в която участие има и българинът Димитър Узунов. Създадена в Олесун като отделена фирма от местната IT група Norse Digital, от две години дружеството има офис и в София, който вече е и основното й развойно звено.

Продуктът й позволява лесно архивиране и търсене на информация и макар първоначално направен за общинската администрация в Норвегия, той вече има и корпоративни клиенти. В плановете на Documaster пък е навлизането и в други страни.

Пилотен проект

Продуктът Documaster Archive на практика е създаден като пилотен проект през 2013 г. от екип на Norse Digital - част от портфейла на Norselab, която инвестира в технологични компании. Първият клиент е общината в Трондхайм заедно с още три малки местни кметства, които са имали нужда да дигитализират архива си според изискванията на държавния стандарт и да го направят достъпен за търсене от служители и граждани. "Предложихме да им направим системата и реално продуктът беше създаден на база на техните изисквания", казва Димитър Узунов, един от съоснователите на Documaster. Още пилотният продукт привлича десетина нови клиента и става ясно, че в областта на електронното архивиране има голям потенциал. В началото на 2014 г. Norse Digital отделя Documaster. Първоначалният екип също идва оттам и включва двама от големите акционери - Кристиан Лундванг и Ингве Твет, както и работещия по това време в компанията българин. Самата система минава през одобрение от Националния архив на Норвегия, което е задължително изискване, за да може да се продава.

Как работи



За да влязат в системата Documaster, документите първо се сканират в т.нар. snanning factory, с каквато разполага всяка по-голяма община в Норвегия, задава им се QR код, който ги идентифицира уникално, и се изпращат в мрежа, откъдето специален софтуер на фирмата ги взима и ги включва в основния продукт. Там по QR кодовете се определя в коя папка трябва да бъдат архивирани, прави се разпознаване на текста (OCR), конвертират се в PDF/A формат и се регистрират в системата. Така всеки документ накрая отива в определен архив. Всъщност първоначалният продукт на компанията вече излиза от употреба, тъй като се заменя с нов. Разработката му започва в България, след като преди две години норвежката компания създава местно дружество - "Докумастер България".

"До два-три месеца почти всичко голямо, което сме направили, 80-90% ще е разработено в България", казва Узунов. Основната разлика от предишния продукт е, че новият е много по-мащабен. "С него можем да дигитализираме, да правим деловодство, да архивираме", обясни той. Специално внимание компанията в момента отделя на това да направи архивирането на документи почти изцяло автоматизирано. "Идеята е, ако в една организация има 20 бизнес системи, ние да можем да се свържем с всяка от тях и автоматично да извличаме най-важните документи, да ги архивираме и да даваме много лесен достъп до тях", каза Узунов. "Ако успеем да го направим, това според мен ще бъде game changer не само в Норвегия и Европа, а и в света", добави той.

Археолози на данни

Огромен потенциал компанията вижда в разработването на решения, които да осигурят достъп до стари база данни. Голяма част от цифровата информация в световен мащаб на практика е недостъпна, тъй като технологиите се развиват много бързо и новият софтуер не може да я чете. Това е и един от фокусите на Documaster. Разработката се прави изцяло в България, а главният "археолог на данни", както неформално се нарича експертът по изваждане от експлоатация на стари системи, е Иван Съртонев. "Взимаме стари база данни заедно с документите и ги конвертираме във формат, който може да се импортира в Documaster", обяснява той. Това звучи по-просто, отколкото е всъщност, тъй като съществуват стотици програми и системи, които вече не се използват. Когато обаче един формат вече е обработван, след това системата го разпознава и процесът става автоматичен.

"Постепенно си изграждаме база от познания, които ни помагат после да мигрираме нови данни", обяснява Съртонев. "Самите документи влизат в стандартна архивна структура и след това в тях може да се търси, а освен това са конвертирани във формат, в който и след 50 години ще могат да бъдат прочетени", добавя Узунов.

Бизнес модел

Documaster работи като SaaS (софтуер като услуга). Компанията има собствен облак, който клиентите могат да ползват срещу абонамент, което им гарантира пълно обслужване и безплатни нови версии на продукта. Някои от клиентите предпочитат да инсталират системата на друго място, което също е опция, но тогава управлението й се поема от техни специалисти. Договорите се сключват средно за четири години, но има най-различни видове абонаменти. "Най-малкото защото има разлика между една голяма община, която иска да интегрира 10 бизнес системи с Documaster, и една малка, която иска просто да архивира от Outllok", казва Узунов. Затова и цената варира в широки граници - от 3-4 хил. евро за базов вариант до много пъти по толкова. Компанията все още е във фаза на растеж и е рано да се говори за маржове, но по думите на мениджъра на българския офис Георги Василев плановете са през 2019 г. да излезе на печалба.
За тази цел се залага и на привличането на голям клиент.

"Засега сме нещо ново, по-бързо и по-интересно и набираме страшно много нови клиенти, но по-големите изчакват да мине малко време, да видят дали работи системата", казва Василев. Такъв шанс може да дойде от сключването на договор с норвежкото министерство на здравеопазването. Компанията е спечелила държавна поръчка, но в момента върви обжалване от конкурент. "Ако тази сделка се случи, оттук нататък нещата тотално ще се променят за нас като компания, ще започнем да продаваме на едно по-високо ниво", добавя той.

Финансиране на бизнеса

Първоначално финансирането на Documaster идва от фирмата майка Norse Digital. С отварянето на офиса в България обаче компанията разбира, че трябва да търси и други инвеститори. Първият по-голям такъв е Televenture, който влиза в Documaster през 2016 г. и който на практика прави възможно развитието в страната. Преди няколко месеца пък шведският фонд за дялово финансиране Summa Equity инвестира 100 млн. норвежки крони (над 10.5 млн. евро) в компанията, като изкупи акциите на Televenture. Според норвежки медии фондът е получил дял от 52%. По думите на Узунов новият акционер не гледа на инвестицията си в Documaster краткосрочно, като хоризонтът му е пет до седем години. Едно от условията, които Summa Equity е поставил при влизането си в компанията, е било Norse Digital да остане акционер. Освен двата големи инвеститора компанията има и множество малки акционери, включително служителите в българския офис.

Екипът

В момента в Documaster работят около 40 души, половината от тях в българския офис, където са и повечето от програмистите. Целта е следващата година екипът в София да достигне 30 души. "Искаме да растем, но не на всяка цена. Планът ни е през следващите три години да сме между 45 и 50 души в България", каза Узунов. Според Василев в България започва да става по-интересно за програмистите, тъй като пазарът е много наситен. "Забелязва се тенденция хората да предпочитат по-малки и по-некорпоративни структури, а не аутсорсинг компании, тъй като така не се прехвърлят от проект на проект и могат да участват във вземането на решения", казва той. Това е и едно от предимствата на Documaster - че хората могат да следят как се развива работата им в дългосрочен план.

Пазар

Бизнесът на Documaster засега е концентриран изцяло в Норвегия, където вече има над 100 клиента, основно от публичния сектор, но по думите на Узунов частният сектор е следващата стъпка. Освен това компанията гледа и към други държави. "Целта ни е да диверсифицираме чисто географски", казва Василев. В момента тече изпитателен срок на продукта в Швеция, като се очаква през януари 2018 г. компанията да получи сертификация и да започне да го продава там. Интересът в САЩ е насочен към корпоративния, а не към публичния сектор, като в момента се търси голям клиент, с който компанията да направи пилотен проект. За момента България не е фокус на компанията, въпреки че според Узунов продуктът им може да помогне. "Не искам да е критика, но в Норвегия нещата се случват една идея по-честно", казва той.
Q&A с Димитър Узунов:

Имали ли сте предложение да ви купят?

- Да, даже преди да дойде първият голям инвеститор Televenture. Офертата беше на американската компания VirtualWorks, която има голям офис в Норвегия. Продуктите ни щяха добре да се комбинират, но се радвам, че не ни купиха, защото всички неща, които направихме през последните години, вероятно нямаше да се случат. Лично аз мисля, че трябва да изградим нещо голямо и работещо, преди изобщо да мислим за някаква продажба. Плюс това и манталитетът на хората в Норвегия е такъв. Ингве Тведт ми беше казал, че не иска да става милионер, а да прави бизнес. Това е хубав начин на мислене - като спечелиш някакви пари, да ги използваш и да продължиш нататък.

Какви са корпоративните ви клиенти и какво ползват те?

- Партньори сме с Canon, с тях правим система, която позволява документите да се сканират и директно да се архивират в Documaster. Други корпоративни клиенти са ни Stokke и Capgemini. Работим и с Agrando, тя прави система за обработване на делата на църквите (в Норвегия и те имат архивни системи) и на практика държи 60% от този пазар. Сега те искат да архивират документите в нашата система, защото тяхната не е съвместима с държавния стандарт.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

21 март 2018г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия



Акценти в програмата:
Тенденции и развитие на иновациите в онлайн пазаруването
Иновативни услуги и ритейл стратегии
Как технологиите променят начина, по който пазаруваме
Тенденции при електронните плащания
Иновации в логистиката при електронната търговия
Маркетплейс революция


Прочетете и това

Бизнес в трета възраст Бизнес в трета възраст

Голяма част от първите семейни фирми в България вече трябва да преминат към следващото поколение, но собствениците не са подготвени

16 фев 2018, 2716 прочитания

Първо в "Петък" за по бира-две, после на концерт в Mixtape 5 1 Първо в "Петък" за по бира-две, после на концерт в Mixtape 5

Радослав Мирчев и Кирил Чешмеджиев стоят зад две от най-популярните и дълголетни заведения в София

9 фев 2018, 3856 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (19 - 25 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

За да бъдете успешни, фокусирайте се върху крайната цел, но я разбийте на по-малки, постижими цели

На гости в рубриката "Пет минути със..." е Манди Хиксън, бивш пилот на Кралските военновъздушни сили, а към настоящия момент - лектор и коуч

Стажове, стипендии, конкурси (22-28 януари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Как да организираме по-добре работното си време

Няколко основни съвета как да бъдете по-ефективни и фокусирани

Стажове, стипендии, конкурси (8-14 януари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Кариерна опора за специални хора

Историята на Jamba или как две млади дами стартират успешна онлайн платформа за намиране на работа и обучаваща хора с увреждания

Bitcoin и данъците

Как се третират виртуалните валути и какво е добре да знае всеки, който ги добива, търгува или се разплаща с тях

Полетът на валкириите над Сирия

Сблъсъкът между САЩ и руската частна армия "Вагнер" бележи нова, по-опасна фаза на войната в Близкия изток

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Ясен Гюзелев, художник: "Опитвам се да живея почтено"

До 1 март галерия "Арте" представя графичните картини на Гюзелев

Ново място: Carve Indoor Ski, Board & Bar

Алтернативна на сухата и безснежна зима - първият български спортен център за ски и сноуборд на закрито

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 17.02.2018 Прочетете
Капитал PRO, Петр Келнер купува "Нова телевизия" за 185 млн. евро

Емисия

DAILY @7AM // 20.02.2018 Прочетете