Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
2 12 яну 2018, 13:13, 13570 прочитания

Моят воден костюм е от Смолян

Българският производител на неопрени Runawave заплува из океаните на световния воден спорт

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Billabong се присъединява към семейството на Quiksilver

Придобиването ще обедини двата най-големи производителя на оборудване за сърфисти в рамките на американската Boardriders

8 яну 2018

Българска компания започва производство на екипировка за водни спортове

"Уейверест" притежава свой производствен цех край Смолян

15 сеп 2016

Delight: Библията на сърфа

Книга с над двеста години история на сърфа

29 юли 2016

Хоризонт на вълните на смелостта

Кайт сърфистът Милен Самуилов, който се мести в Испания, за да е по-близо до ветровете

11 юли 2014
Когато испанският сърфист Нагай Пунтиверио се появява на едно от най-важните състезания на големи вълни La Vaca (от испански език – крава) в Европа, облечен в неопрен с десен на крава, той приковава вниманието и на състезатели, и на любители, и на медии. Неопренът е на българската марка Runawave, която облича 12 професионални състезатели от 7 държави и само няколко години след създаването й успява да се нареди сред водещите световни брандове в екипировката за водни спортове. Или поне така твърди авторитетното списание за сърф Carve, което нарежда Runawave до имена като O’Neill, Quicksilver и Patagonia.

Зад марката стои компанията "Уейверест", чийто основател и собственик е Георги Маринов. Стартът е в началото на 2014 г. с ателие в София, а от 2016 г. фирмата вече притежава свой производствен цех в района на Смолян. през 2017 г. вече са произведени над 6000 продукта от неопрен. Продукцията е основно за износ с фокус върху европейския пазар.

От ски пистите към водните спортове

Георги Маринов е роден в Смолян. Учил е в чужбина, правил е стаж в Европейската комисия, работил е като консултант за големи международни компании, имал е няколко различни собствени бизнес начинания, но още от дете е знаел, че иска да се занимава с производство. "За мен е много вдъхновяващо и интересно създаването на реален продукт, който може да се вземе в ръце и да бъде полезен за хората", казва той. Маринов има и огромна страст към зимните спортове. Кара ски от 3-годишен, а на 12 се качва на сноуборд.

"Всичко това ми липсваше много в летния сезон и това е една от причините да потърся други спортни занимания", казва той. През лятото на 2012 г. решава да се запише на сърф лагер в Португалия. Там разбира, че сърфът е много повече от спорт, той е култура и начин на живот и мислене. Друго, което му прави впечатление, е, че неопрените, с които карат всички, са еднакви - черни и не кореспондират по никакъв начин с индивидуалността на сърфистите. Базово проучване по темата показва, че основната причина за избора на черно е, че то привлича малко повече светлина от слънцето и съответно това поддържа топлината на тялото по-висока. За някои от местата, на които се кара сърф, обаче това изобщо не е важно. Досегашният опит на Маринов се среща с новото му хоби, той вижда ниша с потенциал и се ражда бизнес идеята за Runawave, която да внесе малко повече цвят и отличителност в облеклото на практикуващите водни спортове.



Екипът, който прави "втора кожа"

Георги Маринов не е сам в създаването на марката. Другите ключови хора, които формират ядрото на Runawave, са дизайнерът Мария Жинотева и технологът Виолета Димитрова.

"Началото за нас беше истинско предизвикателство, нямаше кой да ни посочи материали, технология на ушиване и прочее. Натрупахме ноу-хау по метода проба-грешка и анализ на най-добрите продукти на пазара, което не крием", казва собственикът. След като са изработени прототипи на модели, започва малко по обем производство в София, а Маринов се грижи сам за пазарите.

"Специално за тези продукти е много важен личният контакт с клубове, училища, магазини и дори крайния клиент. В началото, за да проуча пазара и реалните нужди на спортуващите водни спортове, посетих много от топ дестинациите в Европа – Испания и Канарските острови, Португалия, Англия и Холандия. Дори сега когато съм на почивка, не пропускам да посетя местата, където се практикуват водни спортове, и да поговоря с хората. За мен е изключително важна връзката с тях", казва той. Марката общува и през социални медии, три сайта и различни събития, чрез които се свързва със своята таргет група. Между 5% и 10% от годишните разходи на компанията са за маркетинг и реклама. Тя подкрепя и отделни спортисти, сред които някои от най-добрите български състезатели в различни сърф дисциплини като Александър Бачев и Никола Абаджиев - Коки. Отборът на Runawave тества пръв костюмите в реална среда и екстремни условия.

Стремежът на екипа, който стои зад Runawave е марката да откроява сред останалите с дизайна и функционалностите на неопрените

Фотограф: Надежда Чипева
"Не вярвам да има човек, който да избере да кара с костюм, ако може да кара без. За да е удобен и пази от студа, неопренът трябва да е много добре прилепнал по тялото. Не случайно наричат най-добрите неопрени втора кожа", коментира Маринов. Идеята е продуктите да отговарят на редица функционалности като задържане на топлина, изолационни свойства и комфорт, но това, което отличава най-силно неопрените на Runawave, е дизайнът. "Имаме амбицията да вдъхновяваме хората да правят това, което обичат, и да бъдат различни, да се чувстват свободни. Такова е и мотото ни – Inspire freedom", казва собственикът.

В първия каталог екипът пуска 20 продукта. Runawave предлага и персонификация на костюма в ушиване по мярка и дизайн на клиента. Ако един костюм е дори малко по-голям или по-малък за човека, който го ползва, той не само няма да изпълнява задачата си, но и ще пречи при каране. В новия каталог, който включва асортимент от 32 продукта, те се предлагат в 12 размера. "Тази година разширяваме портфолиото си. Основната цел е да отговорим в още по-висока степен на нуждите на хората, които практикуват водни спортове. Имаме и специална секция с продукти за каяк/рафтинг и ветроходство", добавя Маринов.

Технология на началото

За да стигне до моделите в първия си каталог, компанията прави разработки в продължение на три години. Време отнема и намирането на машини за производството, в което в момента са заети 12 души. Още 8 души от екипа се занимават с дизайна и управлението на Runawave. През тези първи три години вложенията в бизнеса са постоянни, но през 2017 г. той вече се издържа самостоятелно, тоест приходите от продажби покриват разходите. "Уейверест" е отчела и малка печалба.

"Още когато започвах, нямах очаквания марката да е на печалба в първите няколко години. За да стигнем до резултатите, които целим, ще мине повече време. Това е един много нишов продукт, който не спираме да развиваме, борейки се с най-големите марки в света", казва Маринов. В съревнованието с големите имена в екипировката за водни спортове Runawave има 3 водещи предимства, сред които малко по-ниската цена,при същото високо качество; изработването на неопрени с уникални цветови дизайни и ушиване по мярка на клиента. "Цената не е за сметка на качеството, но марката е все още непозната и едно от предизвикателствата пред нас е да достигнем до хората и да ги стимулираме да пробват нашите продукти", казва собственикът. Моделите неопрени, които се ползват в по-топла вода, са между 70 и 105 евро, а зимните - в диапазона 150-220 евро. Една от големите цели на компанията е постоянно да подобрява своята производствена технология. Зимните костюми например са с тройна изолация и се шият по начин, който не пробива материала. По този начин шевовете са непромокаеми и влиза по-малко вода, която се затопля по-лесно. Неопреновият костюм защитава тялото, задържайки тънък слой вода между тялото и неопрена, който се затопля от телесната температура и по този начин предпазва от измръзване.

Почти всички материали са внос. "Работим директно с производителите, първо, защото така можем да оптимизираме разходите, второ, защото можем да осигурим качеството, и трето, защото това създава по-бързи и лесни канали за доставка", казва Маринов. Runawave се снабдява със суровини от доставчиците, от които пазаруват и другите водещи световни марки. "Разликата е, че повечето брандове не купуват материала, а директно готовия продукт, който са поръчали, защото не притежават собствено производство", обяснява собственикът.

През 2018 г. фокусът си остава Европа, но компанията си поставя за цел да развие и пазарите си в Америка. Компанията планира да създаде и още една марка, насочена към училищата. "Тези продукти ще са с по-изчистен дизайн и характеристики, съобразени с нуждите на целевата група", казва Маринов. А много скоро в София ще бъде открит и първият фирмен магазин.
Q&A

Ползвали ли сте външо финансиране за бизнеса си и какви са предимствата на това?
За Runawave съм ползвал само лични средства. На един етап, точно когато трябваше да направим следващата крачка на растежа, бях помислил за външно финансиране, но се отказах, защото условията не ми допаднаха. Когато отделиш толкова време, енергия и средства в нещо, си по-консервативен да се разделиш с част от него за лесни пари.

Каква е най-нестандартната поръчка за неопрен, която сте изпълнявали?
Не преставам да се изненадвам от идеите и въображението на хората. Имали сме поръчка на 9 мм неопрен за търсене на злато, правили сме неопрен с щампа на банани. Иначе работим и в други ниши извън екипировката. Изработваме костюми за EMS фитнес и протектори за яхтени двигатели за френския пазар.

Какви са плановете за развитие на компанията?
През тази години ще се фокусираме върху доразвиване на дистрибуторската ни мрежа и търсенето на физически партньори, които на място в различните държави да разпространяват нашите продукти. Ще насочим усилия и към американския пазар, откъдето вече има запитвания от състезатели и предложения от българи, които живеят и работят там, да ни представляват.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Крайният срок е
27 май!


Повече подробности на capital.bg/next

Остават броени дни до крайния срок за участие в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018!



“Капитал” и “Кариери” търсят активните, вдъхновени и вдъхновяващи мениджъри и предприемачи.

За да разкажем историите им.
И да ги наградим с EMBA стипендии от City College - международния факултет на The University of Sheffield.

Кандидатствай или номинирай Next Generation мениджър или предприемач!


Конкурсът се провежда с подкрепата на Trelleborg.

Прочетете и това

Бързи, смели, сръчни мобилни приложения 2 Бързи, смели, сръчни мобилни приложения

Българско-финландската компания "Аппзио" разработва платформа, ускоряваща създаването на мобилен софтуер десет пъти

17 май 2018, 6836 прочитания

От системни администратори до собственици на бар 8 От системни администратори до собственици на бар

За пет години Кирил Велков и Олег Кабакчиев успяха да превърнат FlipFlop в едно от популярните заведения в центъра на София

11 май 2018, 11943 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Как да приобщим новия колега

Процесът е продължителен - започва още преди първия работен ден и не приключва непосредствено след края на обучителния период

На стаж в ЕС: къде, кога, как

Няколко по-малко известни институции на Европейския съюз и възможностите за стаж, които предлагат

Ела в клуба на Next Generation бизнес лидерите (видео)

Членове на журито на конкурса и финалисти през годините споделят защо и как

Как да накараш шефа да те слуша?

"Кариери" и Шефийлдският университет организират практически уебинар за ефективно представяне на бизнес казуси, предназначен за хора, които искат да "продадат" идеите си на своите ръководители, колеги или клиенти

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Върти ми се една муха

NASEKOMO превръща органичните отпадъци в храна за ларви, които са алтернативен източник на протеини за животни

Как да се поправят счупените медии

Пет идеи, които могат да защитят журналистиката в полза на хората

Лъвски скок към офиси

Новият фонд с южноафриканско и българско участие Lion's Head ще инвестира в имоти в България и региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

DA за България

Български архитекти получиха световна награда за интериорен дизайн

Помагай лесно

Пътеводител на начинаещия доброволец

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 20

Капитал

Брой 20 // 19.05.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Радев се видя с Путин, Франция блокирана от стачки

Емисия

DAILY @7PM // 22.05.2018 Прочетете