С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 25 яну 2018, 17:33, 23346 прочитания

Стопанинът на вашите коли

Компанията "Привиа" на финансистите Калин Йорданов и Васил Василев предлага на фирми висок клас коли под наем, но без клиентите да трябва да ги поддържат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

АВТОмобилни, където и да сме

Как наемaнето на кола в Европа да не се превърне в кошмар

23 фев 2018

Лизингът на леки автомобили движи растежа на сектора

Годишното нарастване в бранша за 2017 г. почти достига прогнозирания ръст от 10%

18 фев 2018

BMW отчете рекордни продажби в България

Най-търсени продължават да бъдат колите с дизелов двигател

4 фев 2018

"АЛД аутомотив" купи по-малкия си конкурент "МКБ - аутопарк"

Сделката е за 1.7 млн. евро и е част от споразумението между собствениците на компаниите

27 сеп 2016
За по-малко от две години от основаването си компанията има парк от 70 коли, отдадени на оперативен лизинг на около 30 клиента.
Целта на създателите на "Привиа" е да достигнат портфолио от 12-14 млн. евро, т.е. 200-250 автомобила, и едва тогава да търсят изход от компанията.
Да караш кола, която не е твоя, все още звучи екзотично за много българи. Макар че промяната на нагласите е нелека задача, за "Привиа" тази ниша има потенциал. Услугата, която компанията предлага - оперативен лизинг и дългосрочен наем на автомобили, позволява на клиентите да карат нова кола, без да имат ангажименти по поддръжката и без да е необходимо да я купуват. Срещу това те заплащат месечна вноска.

Моделът, който създателите на компанията Калин Йорданов и Васил Василев са избрали за своя бизнес, е широко разпространен в Западна Европа, където хората са по-малко склонни да се обвързват със собственост - било то на жилище или на кола, но е доста по-рядко използван в България. Специфичната ниша, към която двамата са се насочили, е премиум сегментът - BMW, Mercedes, Audi, Porche, Range Rover и Mini.

Клиентите са различни, но най-често това са малки и средни фирми. "Опитваме се портфейлът ни да е максимално диверсифициран - да не са само мултинационални корпорации, при които цената винаги е много "изпилена", и да не са само частни лица, които имат само по един автомобил", обяснява управителят Василев. Затова около 80% от клиентската база са малки и средни предприятия, които ползват 2-3 до 5 автомобила.

Как работи

Компанията има договори с официалните дистрибутори на марките и купува автомобилите на финансов лизинг за своя сметка, а след това ги предоставя на клиенти за срок от четири или пет години. Тъй като поръчва по няколко десетки коли от марка на година, тя ползва доста по-големи отстъпки, отколкото единичните купувачи. Договореното се "пренася" и към клиентите и затова началната цена, от която зависи месечната вноска, е по-ниска. Освен част от стойността на автомобила в наема влиза също и оскъпяването, което идва от финансирането и което е сравнимо с това при лизинговите компании. В същото време корпоративните клиенти могат да си възстановят ДДС (при условията на данък "Уикенд"), тъй като получават фактура за наем. Освен това, ако при стандартния оперативен лизинг остатъчната стойност е 20%, при "Привиа" тя е 40%, т.е. клиентът заплаща разликата до 40% и съответно вноските са доста по-малки от тези, които биха били при оперативен лизинг. "След четири години и 100 хил. км автомобилът далеч не струва 20%. Ние оставяме 40% по простата причина, че залагаме, че автомобилът струва 42-43%", обяснява Йорданов, който е управляващ партньор.



Василев дава пример: "Ако кола струва 120 хил. лв. с ДДС, за клиентите тя е 100 хил. лв. заради нашите дилърски отстъпки. След четири години тя ще е овехтяла до 50 хил. лв., просто защото толкова струват такива коли на пазара, и като се добави цената на парите за това време, вашата компания реално ще е заплатила 55 хил. лв. Върху тази сума обаче ще е ползвала ДДС кредит, т.е. в крайна сметка цената става 45 хил. лв."

Другите услуги

За срока на договора "Привиа" поема пълния сервиз на колите - от смяна на гуми и масло до сключване на застраховки и купуване на винетки. "Това е удобство за фирмите с 20, 30 или 50 души персонал, тъй като няма нужда да ангажират човек, който да се занимава с автопарка", обяснява Василев и дава пример: "В една фирма имаше трима души в офиса, двама се занимаваха с колите на собственика и семейството му. А той самият се договаряше за отстъпки, канеше дилъри, губеше си времето." При нужда компанията предоставя и заместващ автомобил. "Гарантираме пълна автономност на клиентите - те знаят, че винаги разполагат с кола, която могат да ползват", казва Йорданов. В момента трима от деветимата души в офиса отговарят за клиентския парк. Отдадените автомобили са около 70.

Според собствениците на "Привиа" едно от големите предимства на техния модел е, че след време клиентите не трябва сами да си продават автомобила като употребяван, за да си купят нов - нещо, което може да отнеме повече от година, и то на цена доста под очакванията. Самите те са се сблъскали с подобен проблем преди няколко години. "Оказа се, че в България е много трудно добри автомобили да се продадат на адекватна цена. На вторичния пазар тя е може би 20% по-ниска по простата причина, че се използват непазарни практики - внасят се и се продават коли без сервизна история, блъснати, с превъртени километражи и т.н.", казва Йорданов.

В същото време компанията си е разработила собствен механизъм за продажба на използваните автомобили - работи с двама дилъри в Германия, където колите могат да получат реалната си цена, тъй като са със сервизна история, ограничен пробег и т.н. "Голямото предимство е, че България не е огромна страна и не се кара на дълги разстояния - нормалният пробег на един основен автомобил е 25 хил. км на година", уточнява Йорданов. Според Василев обаче все по-често и българите започват да правят разлика между внесените коли без произход и тези, които са сервизирани в дилъри и е сигурно колко километра са изминали. "Хората вече имат доста лош опит и виждаме, че все повече коли можем да продаваме и в България. Дори миналата година около две трети от използваните автомобили продадохме тук", казва той. Компанията предлага и бартер - клиентите могат да върнат старата си кола и да си вземат нова, като стойността се приспада от първоначалните разходи. Досега "Привиа" има около 40 продадени използвани автомобила.

Пътят до клиентите

Услугата на "Привиа" не е масова и затова компанията не разчита на широка реклама. "Ние имаме доста контакти, имаме други бизнеси и първите ни клиенти бяха приятели и познати", разказва Василев. Голяма част от тях след това са наели втора и трета кола. В момента при около 70 автомобила клиентите са не повече от 30 души, т.е. повече хора имат по две и повече коли. "Това е доста нишов бизнес, клиентите са малко на брой и в общия случай ги таргетираме директно", уточнява Василев. Компанията използва основно онлайн реклама и спонсорство на събития, както и реклама чрез лидери на мнение. "Предоставяме автомобили на певци, актьори и други известни лица, които след това пускат снимки във Facebook с рекламна цел", обяснява Василев.

Конкуренцията в България е сравнително ограничена, тъй като моделът все още не е много популярен. Подобен бизнес тук има "АЛД аутомотив", част от френската ALD Automotive, която е втората по големина в Европа компания за лизинг и управление на автомобилни паркове. Недостатъкът на големите корпорации обаче е, че не са достатъчно гъвкави. "Ние се нагаждаме към клиента. Почти няма човек, който е решил да си вземе автомобил и ние да сме го върнали, без значение какви допълнителни изисквания е имал и как е искал да му направим схемата", каза Йорданов. "Освен това ние не предлагаме коли за 20 хил. лв., а премиум автомобили. Нашите клиенти искат специално отношение и го получават", добави той.

От входа до изхода

И двамата основатели на фирмата са финансисти. Познават се от 15 години, когато са работели заедно в "Карол". Били са портфолио мениджъри, след това търговски директори в различни компании, като са минали през различни сектори. Преди две години решават да създадат собствен бизнес. "Хареса ни идеята - на входа имаш дилърство, на изхода имаш възможност да продадеш стария автомобил, а по средата имаш услуга, на която да сложиш адекватна цена", каза Василев.

Бизнеса си започват с 600 хил. лв. собствени средства и два кредита - от банка и от лизинг, за общо 3.6 млн. лв. Година по-късно капиталът нараства до малко над 1 млн. лв. "Бизнесът се оказа доста капиталоемък. Затова през 2018 г. планираме да увеличим капитала още веднъж, на 2 млн. лв., като може би ще привлечем финансов инвеститор", каза Василев. В тази връзка двамата планират компанията скоро да стане акционерно дружество.

"Не търсим краткосрочен ефект, искаме да развиваме бизнеса дългосрочно", уточнява Йорданов. Целта им е да достигнат портфолио от 12-14 млн. евро, т.е. 200-250 автомобила, и едва тогава да търсят изход от компанията.
Q&A

Какъв съвет бихте дали на бъдещите предприемачи?

Калин Йорданов: Изводът, до който стигнахме за две години, е, че ако собствениците си мислят, че могат да намерят хора, които да им вършат цялата работа качествено, това е химера. Особено при стартиращи компании. Създателите на бизнеса трябва да са 100% отдадени.

Васил Василев: В началото живеехме с илюзията, че ако си подредим добре процедурите, ще си намерим хора, които да ги изпълнят. Но не стана така. За две години сменихме трима мениджъри и сега всъщност управляваме ние двамата.

Кое е най-голямото предизвикателство, с което се сблъсквате?

Васил Василев: Основното ни предизвикателство може би е това, че трябва да превъзпитаваме хората, да ги образоваме. Те са свикнали да си купят автомобила и да знаят, че си го притежават. На запад не е така.

Калин Йорданов: Проблемът е, че в България никой не си прави сметката. При нас е по-евтино да си вземете автомобил и да го карате 4 години, отколкото да си купите такъв в брой, а освен това получавате заместващ автомобил и пълен сервиз.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

6 ноември 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/healthforum

Иновации и добри практики в здравния сектор



Акценти в програмата:


  • Промени в здравноосигурителния модел
  • Тенденции в плащанията за здраве
  • Нови терапевтични хоризонти - бъдещите генни терапии
  • Иновации в здравеопазването в Норвегия
  • Болнична помощ и проблемите в управлението на лечебни заведения

Повече подробности на capital.bg/healthforum

Прочетете и това

CogZum и нейният app за умна кухня CogZum и нейният app за умна кухня

Компанията предлага каталог на провизиите, помощник за рационално пазаруване и система за следене срока на годност на храната

12 окт 2018, 6706 прочитания

Мохамед Гералдес: Все повече хора ще излизат от офисите, за да работят от разстояние 2 Мохамед Гералдес: Все повече хора ще излизат от офисите, за да работят от разстояние

Американският предприемач и бизнес номад пред "Капитал"

7 окт 2018, 2509 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Адвокатското airbnb

Платформата, която свързва клиенти и юристи advokatami.bg вече има 8 хил. регистрирани потребители и приходи за 2017 г. от 275 хил. лв. Скоро към компанията като инвеститор се присъедини изпълнителният директор на "Нетинфо" Христо Христов

Испанският Bulgaria Mall

Седем години след откриването на търговския център той има нов собственик - фондът Squircle Capital, който го е купил за необявена сума

Как Литва намали жертвите по пътищата

Известна с едни от "най-смъртоносните" пътища в Европа допреди няколко години, сега Литва е лидер в ЕС по намаляване броя на загиналите при пътни катастрофи

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

20 въпроса: Маргарита Борисова и Явор Ганчев

Започна третото издание на Olé Festival!, посветен на музиката на Испания и Латинска Америка

Варненско ято

След години в безтегловност културната сцена в града отново намира пътя си

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 41

Капитал

Брой 41 // 13.10.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Президентът наложи десето вето, България е 51-ва по конкурентоспособност

Емисия

DAILY @7PM // 17.10.2018 Прочетете