Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
3 2 фев 2018, 12:18, 11610 прочитания

Адвокатското airbnb

Платформата, която свързва клиенти и юристи advokatami.bg вече има 8 хил. регистрирани потребители и приходи за 2017 г. от 275 хил. лв. Скоро към компанията като инвеститор се присъедини изпълнителният директор на "Нетинфо" Христо Христов

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Дърпаш от контакта и караш

Електрическите велосипеди Eljoy са търсени и в България, и в чужбина

2 мар 2018

Има ли нужда бизнесът от служители по защита на личните данни

Кои фирми трябва да назначат такъв служител и защо

24 фев 2018

Съдът на ЕС: трябват законови критерии за размера на адвокатските хонорари

Няма гаранции, че Висшият адвокатски съвет отчита интересите на всички при определяне на минималните размери

23 ное 2017

Попитай адвокат онлайн

Чрез платформата Advokatami.bg могат да се генерират почти 200 различни документа, а отскоро и да се намери и правна консултация

5 яну 2016

Фондация развива безплатна платформа за правни документи

На pisar.bg могат да бъдат онлайн попълнени от договор за наем до бланки за регистрация на фирма

13 дек 2015

Приложи с кауза

Нови български мобилни приложения за граждански активизъм

4 окт 2013
Дори когато искат да защитават правата си, българските граждани често не предприемат никакви стъпки заради многото бюрократични тежести и нелеката задача по намиране на подходящ адвокат. Обикновено хората се насочват към адвокат след препоръка на близки и познати. В големия брой случаи обаче тези адвокати се оказват неподходящи за конкретния казус, защото работят активно в друга област на правото.

Една технологично-правна компания предлага решение на тези, а и други проблеми в сферата на адвокатските услуги. Платформата advokatami.bg е онлайн базирано място (marketplace), на което нуждаещите се от правни консултации или услуги могат да срещнат и наемат най-подходящия за техния казус адвокат. Фокусът е върху услугите за малкия и средния бизнес и някои услуги за граждани, а друго направление, в което работи сайтът, е предоставянето на различни видове специализирани документи, които могат да бъдат създадени онлайн. Сред тях са договори, споразумения, искания, молби, пълномощни и др. и част от тях могат да се ползват безплатно.

Advokatami.bg стартира през 2015 г. и вече има около 8 хил. регистрирани потребители. В края на 2017 г. платформата затвори рунд за финансиране при оценка на целия бизнес от 1.7 млн. лв., а в нея като инвеститор влезе интернет предприемачът и изпълнителен директор на "Нет инфо" Христо Христов. От компанията отказаха да коментират параметрите на сделката, но поясниха, че става въпрос за шестцифрена сума. От Търговския регистър се вижда, че декември Христов (през "Ейч Ар кепитал") е придобил привилегировани акции в собственика на "Адвокатами.бг уеб" - "Лексо". Те са на стойност 37.5 хил. лв. и представляват само първия транш от инвестицията.

През 2015 г. приходите на компанията, която стои зад платформата, са били 40 хил. лв., година по-късно те вече са 106 хил. лв., а 2017 г. завършва с оборот от 275 хил. лв. Очакванията са, че ръстът ще се запази и през 2018 г., като отново е планиран голям скок - приходите да доближат 600 хил. лв.

Инструментът на моите права



Съоснователи на advokatami.bg са Станимир Ненов и Мариела Мицева, а в собствеността на компанията зад платформата са още Никола Пенчев и Цветан Цаков. Всички те се познават от работата си в проекта pravatami.bg, който изпълнява по-скоро социални функции, "превеждайки" правните въпроси на разбираем език. По образование Ненов, Цаков и Пенчев са юристи, а Мариела Мицева е завършила икономика. Ненов стартира pravatami.bg още като студент, защото вижда нуждата от сайт, който да служи за повишаване на правната култура на обществото и за ориентир в различни и тривиални въпроси като наемните отношения, глобите, правата върху собствеността и др. По-късно към екипа се присъединяват и останалите. За разлика от advokatami.bg първият проект не е бизнес насочен, а съществува и се развива под шапката на неправителствена организация. По данни на Ненов месечно на сайта справки правят по около 200 хил. потребители.

"След като натрупахме опит с pravatami.bg, видяхме, че на хората им липсва и инструмент за реализиране на тези права и задължения, или ако има инструменти, има и прекалено много бюрокрация. На английски думата е friction. На български не знам дали има точен превод, но тя много ясно посочва, че когато е трудно и тягостно нещо да се свърши, теб те отблъсква да го правиш, или в случая да защитиш правата си, заради администрация и адвокати. Ние искахме да направим нещо, което позволява нещата да се случват бързо, лесно и без бюрокрация", казва Ненов. Идеята се ражда през 2013 г., а advokatami.bg е пусната през февруари 2015 г. Заедно с четиримата собственици, които са и мениджърското ядро на проекта, екипът вече е от 11 души.

Как работи

Адвокатите в платформата са наети от адвокатско дружество като подизпълнители (асоциирани адвокати). Към момента те са 27 и са основно работещи на свободна практика специалисти. На advokatami.bg са обособени различни секции в две направления - услуги за бизнеса и услуги за граждани. Например в "Стартиране на бизнес" се намират всички юридически услуги, които са необходими за началото на едно предприемаческо начинание. Такава е и регистрацията на фирма, която е най-силният продукт на компанията. Друга голяма секция е "Управление на бизнес", където са услугите по вписване на промени, вадене на пълномощни, регистрация на търговски марки, писане на общи условия за уеб сайтове и пр. А третата голяма категория е "Защита". По идентичен начин са организирани нещата и в другата широка област – "Услуги за граждани". Инициативата за среща с адвокат се случва онлайн, а по-късно може да продължи офлайн при нужда или желание на клиента. Клиентите имат възможност да оценят работата на адвоката и да оставят ревю. Допълнително се прави и вътрешен рейтинг на адвокатите в мрежата. "Клиентите на правна услуга невинаги могат да преценят дали работата е добре свършена и затова по-голяма тежест има вътрешният рейтинг на адвоката. Гледаме и дали е наличен в тези дни, колко е добър в областта си и др.", казва Никола Пенчев, който е оперативен директор и се занимава с отношенията между клиенти и партньори. По думите му често за клиента бързината е най-важна и това, че си онлайн, е ключово.

Друго направление на бизнеса е свързано с предоставянето на документи, някои от които могат се ползват безплатно. "Разработихме още в началото и продължаваме да разработваме софтуер, който интервюира клиента и генерира веднага правен документ. Тоест ако той има нужда от споразумение за прекратяване на договор, нашият интерфейс ще направи интерактивно уеб интервю. На база на отговорите на клиента софтуерът подрежда правните клаузи и подготвя крайния документ. Този софтуер се ползва и от адвокатите в мрежата ни за тяхно улеснение. Повечето документи на advokatami.bg са безплатни и се предлагат на потребители като инструмент за правна самопомощ. Такъв документ е например договорът за наем на апартамент", обяснява Станимир Ненов.

Оптимизирай това

Нишата, в която оперира платформата, е просторна. По думите на Ненов пазарът на правни услуги в България е голям, а все още има и такива сегменти, които изобщо не са разработени. "Малкият бизнес например не ползва правни услуги, защото не може да си позволи абонамент от 400-500 лв. на месец. Ако чрез оптимизации и технология намерим начин да предоставяме тези услуги на по-ниска цена, това е един нов пазар", казва той. През 2017 г. най-търсената услуга на advokatami.bg е била регистрацията на фирма, за което платформата е съдействала на над 1000 клиенти. "Потребителите, които са били на сайта през миналата година, са над 350 хил., но не всички са плащали. Това са хора, които поради някаква причина са били тук за информация – да прочетат наша статия, да използват някой от безплатните документи", казва още Ненов.

Цените на advokatami.bg са различни за всеки тип услуга и варират в широк диапазон. Има документи от секцията за правна самопомощ на цена от 10 лв., а първоначална консултация с адвокат струва между 50 и 80 лв. Хонорарът за регистрация на фирма е 100 лв., а на търговска марка 500-600 лв. Още при първия контакт с адвоката клиентът трябва да получи информация за казуса си, необходимите срокове за решаването му, размера на адвокатския хонорар и държавни такси, ако има такива. "Според мен клиентите избират да работят през платформата, защото е по-ефективно, бързо, евтино и прозрачно. Освен това имаш доверие, когато видиш, че адвокатът е с висок рейтинг. Като цяло глобално има едно изместване в начина на вземане на решения. Преди години, когато подбирахме хотел, се доверявахме на бранда. Сега с платформи като airbnb дори да не познавам мястото, мога да видя социалното доверие и оценката, която хората са оставили. Аналогично е и при нас", казва Ненов. За различните продукти, които предлага, компанията има различен модел на ценообразуване. При най-популярният – регистрация на фирма, работи с комисиона.

Планът

От създаването на компанията досега годишният ръст на приходите се движи около 150%. По изчисления на Ненов около 30-40% от приходите са от връщащи се клиенти, а фирмата успява да излезе на малка печалба бързо след създаването. "Тази печалба обаче не е достатъчна да растем с темповете, с които искахме да растем, затова потърсихме външен капитал, който ще ни докара до целта малко по-бързо", казва той. При подбора на инвеститора основен по важност критерий за собствениците на advokatami.bg е бил зад нея да стои личност, която може да помогне със съвети, мрежа от контакти и партньори. "С Христо Христов комуникираме от около три години и той следеше пряко платформата. Той е човекът, който най-много харесахме като инвеститор, най-вече заради неговите лични и професионални качества, а не толкова заради капитала, който в днешно време е евтин", обяснява Ненов. Инвестираните средства ще бъдат насочени към развитието на услугата "airbnb за адвокати", планирано е и разработване на продукти на тема GDPR регулация, технологията също ще премине през оптимизация. "Като средносрочна цел сме си поставили създаване на една електронна среда за клиента, в която той ще може да управлява правната страна на живота си по-лесно - да вижда комуникацията с адвоката, документите и всичките си дела, без значение дали са бизнес или лични. От другата страна адвокатът ще може да прави същото и да вижда тази информация за всеки свой клиент", добавя Ненов. Услугата ще се ползва чрез абонамент, а в по-дългосрочен план сред целите на компанията е и разширяване на пазара към други държави от Източна Европа.
Q&A

Как хората разбират за вас?
Станимир Ненов: Най-често от "уста на уста". Добре сме позиционирани в Google, но имаме и доста директен трафик вече, което говори, че за три години сме успели да наложим бранд.

Как намирате и подбирате адвокатите?
Станимир Ненов: Те ни намират. Вече сме популярни в правния сектор.

А случвало ли се е да получавате лоши ревюта за адвокати, с които работите, и какво предприемате в такива случаи?
Никола Пенчев: Случвало се е да спираме работа с определен адвокат, но като цяло лошите ревюта са рядкост. Има стандарти, които адвокатите се съгласяват да спазват, работейки през платформата. Един от тях е бързината, защото тя е много важна за клиента, друг - прозрачността на ценообразуването.

Кои бяха най-големите трудности по създаване на платформата?
Станимир Ненов: Трудно е, защото ние работим в силно регулиран сектор. Има доста disruption иновации в хотелиерството, транспорта, но в правната индустрия иновациите са по-малко. Едната причина е, че като цяло хората, които учим право, са малко по-закостенели откъм технологии, а другата, че има доста регулации, които е трудно да съобразяваш. Въпреки тези препятствия успяваме да се съобразяваме с всички регулации на ниво адвокатски дружества, адвокати и клиенти.

Планирате ли разрастване на екипа?
Станимир Ненов: Да, и търсим маркетинг специалист.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Крайният срок е
27 май!


Повече подробности на capital.bg/next

Остават броени дни до крайния срок за участие в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018!



“Капитал” и “Кариери” търсят активните, вдъхновени и вдъхновяващи мениджъри и предприемачи.

За да разкажем историите им.
И да ги наградим с EMBA стипендии от City College - международния факултет на The University of Sheffield.

Кандидатствай или номинирай Next Generation мениджър или предприемач!


Конкурсът се провежда с подкрепата на Trelleborg.

Прочетете и това

Бързи, смели, сръчни мобилни приложения 2 Бързи, смели, сръчни мобилни приложения

Българско-финландската компания "Аппзио" разработва платформа, ускоряваща създаването на мобилен софтуер десет пъти

17 май 2018, 7555 прочитания

От системни администратори до собственици на бар 8 От системни администратори до собственици на бар

За пет години Кирил Велков и Олег Кабакчиев успяха да превърнат FlipFlop в едно от популярните заведения в центъра на София

11 май 2018, 12077 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Как да приобщим новия колега

Процесът е продължителен - започва още преди първия работен ден и не приключва непосредствено след края на обучителния период

На стаж в ЕС: къде, кога, как

Няколко по-малко известни институции на Европейския съюз и възможностите за стаж, които предлагат

Ела в клуба на Next Generation бизнес лидерите (видео)

Членове на журито на конкурса и финалисти през годините споделят защо и как

Как да накараш шефа да те слуша?

"Кариери" и Шефийлдският университет организират практически уебинар за ефективно представяне на бизнес казуси, предназначен за хора, които искат да "продадат" идеите си на своите ръководители, колеги или клиенти

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Първо в "Петък" за по бира-две, после на концерт в Mixtape 5

Радослав Мирчев и Кирил Чешмеджиев стоят зад две от най-популярните и дълголетни заведения в София

Българската балканиада

С доза късмет и добро изиграване на картите Борисов може да припише успех за Западните Балкани. По-важното е България наистина да се свърже със съседите си

Следваща спирка: Виена

Лидерът на пазара на събития в България Special Events Group разширява бизнеса си навън с откриването на офис в Австрия

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

Ново място: Crafter

"Извинявайте, това бар ли е или магазин?"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 20

Капитал

Брой 20 // 19.05.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Шансът на България за чакалнята на еврозоната се сви, турската лира се обезцени рекордно

Емисия

DAILY @7PM // 23.05.2018 Прочетете