Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 9 фев 2018, 10:12, 12869 прочитания

Първо в "Петък" за по бира-две, после на концерт в Mixtape 5

Радослав Мирчев и Кирил Чешмеджиев стоят зад две от най-популярните и дълголетни заведения в София

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Нощната сцена в София е претърпяла не една и две трансформации през последните две десетилетия и половина. Виждала е какво ли не - от неособено приветливи барове и евтини кръчми, през мутренски чалготеки, декадентски клубове и малки ъндърграунд островчета за всякакви музикални експерименти. Предприемачите и заведенията, които са оцелели на този пазар, славещ се най-вече с ограничен брой потребители (спрямо общото население на София), не са много. Едни от онези, които продължават да се справят (и то добре), са Радослав Мирчев и Кирил Чешмеджиев. Те стоят зад две от най-известните и дълголетни нощни заведения в София - бар "Петък" и клуб Mixtape 5. Барът е на пазара вече почти 10 години, а в началото на февруари Mixtape 5 отпразнува седмата си годишнина. Което въобще не е малко време за конкурентен сектор, в който основното изискване е постоянно да се променяш и преоткриваш.

Началото


Мирчев и Чешмеджиев се запознават, докато разнасят из София списание "Програмата", и така се сприятеляват. Двамата се захващат с "Петък" като на шега, тъй като още от деца (отделно един от друг) искат да имат собствен бар. "Много обичам да казвам, че е тийнейджърска мечта. И точно това направихме - успяхме да реализираме мечтите си", смее се Радослав. Тогава, през 2008 г., той е на 20 години и "Петък" далеч не е първата му бизнес авантюра - преди това като ученик е създал квартална интернет мрежа.

Наемат малко място на бул. "Левски", където преди е имало друг бар. Както при всяко ново начинание, реалността често е по-различна от очакванията. "Оказа се, че не е много лесен бизнес. В началото си представях: купуваш една каса бира за 10 лв., продаваш я за 20 и печелиш 10 лв. Всички навсякъде продават алкохол, въпросът е да предложиш още нещо", признава Мирчев. С Чешмеджиев не крият, че в началото мястото е основно предназначено за приятели и съмишленици - слушала се е само тяхната музика, обстановката е по техен вкус и т.н. Постоянно надграждат и така постепенно барът се превръща в любимо място за много млади клиенти. "Петък" е пълен не само в петък, но и в останалите дни. Съвсем естествено идва и идеята за разширяване на бизнеса.

Започват да се оглеждат за по-голямо пространство. В началото на 2011 г. намират такова в един от подлезите на НДК. Помещението е част от историята (макар и неуспешна) на нощния живот в София - в него са се помещавали чалга дискотека, бинго зала, казино и други клубове. Дори има останали 114 м сепарета, които старият собственик иска да им продаде (също неуспешно).



В началото искат да направят "по-голям бар "Петък". Тази идея търпи промени в движение и така се ражда Mixtape 5. "В един момент си дадохме сметка, че всъщност тук е много по-подходящо за ивент веню, а не за бар. Може би още покрай целия ремонт се промени идеята ни. Направихме много готина сцена и покрай нея се замислихме", казва Чешмеджиев.

Така с екипа навлизат в нов непознат за тях сектор: организиране на събития, продажба на билети и привличане на зрители. "Никога досега не се бяхме занимавали с концерти, с голяма публика и сцена", признава Мирчев. Много неща правят сами: от сцената (която Радослав сам заварява и сглобява) до сложната вентилация за толкова голямо помещение. "Офертата за вентилацията в Mixtape 5 беше над 80 хил. лв., а ние успяхме сами за 25 хил. лв. Естествено, не бяхме изцяло сами - един инженер ни помогна. Понякога инатът ни е от сорта: хайде да видим дали пък не мога да го направя. Малко байганьовски", допълва Мирчев.

Постепенно Mixtape 5 се налага като едно от най-добрите места за концерти в София. Там свирят известни български и чужди рок, метъл, хардкор, инди и други групи и изпълнители, постоянно има и различни събития като салса партита. Разнообразието в програмата е изключително важно за собствениците, които първи разбират, че ще затворят, ако налагат само любимата си музика. "Мен примерно не ми харесва частта с хардкор и метъл концертите, но те си имат публика и има неща, които са много качествени. Защото в началото винаги е музиката, която ти харесваш, но постепенно се превръща в бизнес модел", казва Мирчев и допълва, че разнообразието донякъде е нож с две остриета, тъй като никога не можеш да разчиташ на редовни клиенти - "защото примерно единия петък има хардкор, ама следващия е drum and bass."

"Аз предпочитам диджейските вечери, но бързо се убедих, че не бива да сме строго профилирани, когато имаш едно такова голямо място в град като София, в който интензитетът на ношния живот е далеч от максимума", казва и Чешмеджиев.

Три години след старта на Mixtape отварят и втора по-малка зала на същото място. Така още повече разширяват възможностите за концерти и много често в клуба има едновременно две събития. Двамата държат да уточнят, че не са се справили сами. "В сегашния Mixtape работят двама човека, които са много отдадени, а именно Йордан и Йоко, които изнасят по-голямата и по-тежката част от работата", казва Радослав.

Нов етап

Междувременно затварят стария "Петък". Но за разлика от други предприемачи, които гледат да отворят наново, за да не спират приходите (а и да не ги забравят клиентите), те не бързат с избора на ново място. След внимателен подбор и повече от година след затварянето на бара откриват новия, по-голям и подобрен "Петък", който се намира на "Гурко". Оказва се, че старите им клиенти не само не са ги забравили, а идват и съвсем нови посетители.

Според двамата собственици клиентите в "Петък" и Mixtape 5 са повече от различни. "В "Петък" също се опитваме да обхващаме по-широк спектър от хора. Едни идват заради емоцията от стария бар, но имаме и много нови клиенти, които не са стъпвали в него", казва Чешмеджиев. Според него продажбата на алкохол е най-лесната и нищожна част от правенето на бизнес. "Важно е да има добавена стойност - и интериор, и отношения, и подбор на музика", казва той.

Малък пазар

Въпреки постоянно отварящите заведения пазарът в София е малък. Според Чешмеджиев, ако в един град като Будапеща петък и събота 90% от хората между 20 и 30 години са по заведения, в София са 10%. Значително по-малко са тези, които излизат и през седмицата, което ограничава възможните посетители. В същото време има и редица други добре управлявани и успешни заведения. Според двамата предприемачи добрата конкуренция е хубаво нещо, защото означава, че пазарът не е чак толкова свит и има търсене. За това помагат и евтините полети на нискотарифните авиокомпании до София, заради които нарастват и чуждите клиенти.

А каква е причината за успеха им? "И двамата сме много честни - както с хората, с които работим, така и помежду си. Мисля, че това е много важно, когато не си "за един ден". Другото важно е, че вече имаме на кого да разчитаме за голяма част от нещата. В този бизнес не можеш да вършиш всичко сам години наред. Има работа и денем, и нощем, изтощително е. Благодаря ви, Дани, Йоко, Недко, Ванка и всички останали", казва Чешмеджиев за екипа им.
[ Q&A

Какви бяха най-големите предизвикателства за вас в началото?

Радослав Мирчев: Горе-долу всичко. Аз се занимавам повече с техническата част от бизнеса и се оказа, че много неща няма кой да ти ги обясни. Правили сме голяма част от нещата на принципа проба-грешка, дори повече от два пъти, докато станат работещи. Когато правиш клуб като Mixtape, хората, с които работиш – от промотъри, през банди и други, изведнъж се променят и си казват "Щом правят клуб, значи изкарват много пари". Което не е реалистично, а по-скоро е обратното. Имаше моменти, в които групите искаха много пари, за да свирят. Но ти им правиш една проста сметка и чисто финансово те виждат, че нещата не са толкова розови, колкото те мислят.

Обичам да правя неща, които работят стабилно и остават дълго занапред, докато в България много хора правят обратното. В случая с изпълнители и промотъри те си казват "ще отидем да свирим два-три пъти и чао". Или пък "ще му направим осветлението и звука и ще му вземем парите". И така много клубове работят няколко месеца и затварят.

Кирил Чешмеджиев: Човек би очаквал да кажем бумащина, но в крайна сметка не беше това – документите не бяха нещо невъзможно, просто трябва да се въоръжиш с търпение. По-трудното за мен беше работата и управлението на повече на брой хора. Първият бар "Петък" тръгна с 3-4-5 души персонал, но в Mixtape се удвои и утрои впоследствие. За мен най-голямото предизвикателство беше да ги накараш да повярват, че заедно правите нещо смислено, че не са само за малко, че си струва и т.н.

София промени ли се, новите клубове носят ли нещо ново?

К.Ч.: Цари едно копиране - всеки се опитва да прави това, което е видял, че е успешно, и няма много експерименти. Не бих казал, че сме първите, но бяхме едни от първите, които решиха да се развиват в по-различна посока - да не е стилово и ценово ограничено място.

Какъв съвет бихте дали на млади предприемачи, ако сега започват?

Р.М.: Много е важно да вярваш в това, което правиш. Каквото и да е то. Всяко едно начало е трудно, много трудно. Също така трябва да се знае, че не всичко е на всяка цена. Няма нищо страшно в това да дръпнеш ръчната, да върнеш назад, а дори и да се откажеш. Аз самият често не започвам нови неща именно заради това, че не успявам да повярвам достатъчно в идеята.

И най важното – много работа и голяма концентрация! Ако имате свободно време, а нещо не върви, значи не сте му обърнали достатъчно внимание, а то е най важното за всяко едно начало.

К.Ч.: Бъдете безкрайно честни и отговорни, особено със себе си. Отхвърляйте задачите, без да отлагате. Бъдете последователни и обмисляйте всичко от колкото се може повече гледни точки.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Предприемачът, който завладя парафина Предприемачът, който завладя парафина

Старозагорската "Евриком" е най-големият производител на восъчни смеси у нас

5 апр 2020, 2692 прочитания

Мартин Ангелов, "Колелиния": Не очакваме големи промени Мартин Ангелов, "Колелиния": Не очакваме големи промени

Съоснователят компанията производител на велосипедите Halfbike пред "Капитал"

3 апр 2020, 2306 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Бизнес в трета възраст

Голяма част от първите семейни фирми в България вече трябва да преминат към следващото поколение, но собствениците не са подготвени

Още от Капитал
Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10