С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 9 фев 2018, 10:12, 7657 прочитания

Първо в "Петък" за по бира-две, после на концерт в Mixtape 5

Радослав Мирчев и Кирил Чешмеджиев стоят зад две от най-популярните и дълголетни заведения в София

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Икономика след полунощ

Софийските клубове и барове предлагат все повече разнообразие от алкохол и музика. Приходите растат. Клиентите им обаче са едва около 20 хиляди

13 апр 2018

Дърпаш от контакта и караш

Електрическите велосипеди Eljoy са търсени и в България, и в чужбина

2 мар 2018

RIP: Тъй нареченият мой бизнес

Кратките истории на няколко места, които харесвахме, и важните уроци според техните собственици

31 дек 2017

Герой на нашето време

Рапърът и поет Сол Уилямс за изборите в САЩ и необходимостта да си себе си

19 окт 2016

Шотове от пънк до джаз

След 13 години "Анимационерите" имат нов албум, нови истории за разказване и някои стари проблеми

11 май 2016
Нощната сцена в София е претърпяла не една и две трансформации през последните две десетилетия и половина. Виждала е какво ли не - от неособено приветливи барове и евтини кръчми, през мутренски чалготеки, декадентски клубове и малки ъндърграунд островчета за всякакви музикални експерименти. Предприемачите и заведенията, които са оцелели на този пазар, славещ се най-вече с ограничен брой потребители (спрямо общото население на София), не са много. Едни от онези, които продължават да се справят (и то добре), са Радослав Мирчев и Кирил Чешмеджиев. Те стоят зад две от най-известните и дълголетни нощни заведения в София - бар "Петък" и клуб Mixtape 5. Барът е на пазара вече почти 10 години, а в началото на февруари Mixtape 5 отпразнува седмата си годишнина. Което въобще не е малко време за конкурентен сектор, в който основното изискване е постоянно да се променяш и преоткриваш.

Началото

Мирчев и Чешмеджиев се запознават, докато разнасят из София списание "Програмата", и така се сприятеляват. Двамата се захващат с "Петък" като на шега, тъй като още от деца (отделно един от друг) искат да имат собствен бар. "Много обичам да казвам, че е тийнейджърска мечта. И точно това направихме - успяхме да реализираме мечтите си", смее се Радослав. Тогава, през 2008 г., той е на 20 години и "Петък" далеч не е първата му бизнес авантюра - преди това като ученик е създал квартална интернет мрежа.

Наемат малко място на бул. "Левски", където преди е имало друг бар. Както при всяко ново начинание, реалността често е по-различна от очакванията. "Оказа се, че не е много лесен бизнес. В началото си представях: купуваш една каса бира за 10 лв., продаваш я за 20 и печелиш 10 лв. Всички навсякъде продават алкохол, въпросът е да предложиш още нещо", признава Мирчев. С Чешмеджиев не крият, че в началото мястото е основно предназначено за приятели и съмишленици - слушала се е само тяхната музика, обстановката е по техен вкус и т.н. Постоянно надграждат и така постепенно барът се превръща в любимо място за много млади клиенти. "Петък" е пълен не само в петък, но и в останалите дни. Съвсем естествено идва и идеята за разширяване на бизнеса.

Започват да се оглеждат за по-голямо пространство. В началото на 2011 г. намират такова в един от подлезите на НДК. Помещението е част от историята (макар и неуспешна) на нощния живот в София - в него са се помещавали чалга дискотека, бинго зала, казино и други клубове. Дори има останали 114 м сепарета, които старият собственик иска да им продаде (също неуспешно).



В началото искат да направят "по-голям бар "Петък". Тази идея търпи промени в движение и така се ражда Mixtape 5. "В един момент си дадохме сметка, че всъщност тук е много по-подходящо за ивент веню, а не за бар. Може би още покрай целия ремонт се промени идеята ни. Направихме много готина сцена и покрай нея се замислихме", казва Чешмеджиев.

Така с екипа навлизат в нов непознат за тях сектор: организиране на събития, продажба на билети и привличане на зрители. "Никога досега не се бяхме занимавали с концерти, с голяма публика и сцена", признава Мирчев. Много неща правят сами: от сцената (която Радослав сам заварява и сглобява) до сложната вентилация за толкова голямо помещение. "Офертата за вентилацията в Mixtape 5 беше над 80 хил. лв., а ние успяхме сами за 25 хил. лв. Естествено, не бяхме изцяло сами - един инженер ни помогна. Понякога инатът ни е от сорта: хайде да видим дали пък не мога да го направя. Малко байганьовски", допълва Мирчев.

Постепенно Mixtape 5 се налага като едно от най-добрите места за концерти в София. Там свирят известни български и чужди рок, метъл, хардкор, инди и други групи и изпълнители, постоянно има и различни събития като салса партита. Разнообразието в програмата е изключително важно за собствениците, които първи разбират, че ще затворят, ако налагат само любимата си музика. "Мен примерно не ми харесва частта с хардкор и метъл концертите, но те си имат публика и има неща, които са много качествени. Защото в началото винаги е музиката, която ти харесваш, но постепенно се превръща в бизнес модел", казва Мирчев и допълва, че разнообразието донякъде е нож с две остриета, тъй като никога не можеш да разчиташ на редовни клиенти - "защото примерно единия петък има хардкор, ама следващия е drum and bass."

"Аз предпочитам диджейските вечери, но бързо се убедих, че не бива да сме строго профилирани, когато имаш едно такова голямо място в град като София, в който интензитетът на ношния живот е далеч от максимума", казва и Чешмеджиев.

Три години след старта на Mixtape отварят и втора по-малка зала на същото място. Така още повече разширяват възможностите за концерти и много често в клуба има едновременно две събития. Двамата държат да уточнят, че не са се справили сами. "В сегашния Mixtape работят двама човека, които са много отдадени, а именно Йордан и Йоко, които изнасят по-голямата и по-тежката част от работата", казва Радослав.

Нов етап

Междувременно затварят стария "Петък". Но за разлика от други предприемачи, които гледат да отворят наново, за да не спират приходите (а и да не ги забравят клиентите), те не бързат с избора на ново място. След внимателен подбор и повече от година след затварянето на бара откриват новия, по-голям и подобрен "Петък", който се намира на "Гурко". Оказва се, че старите им клиенти не само не са ги забравили, а идват и съвсем нови посетители.

Според двамата собственици клиентите в "Петък" и Mixtape 5 са повече от различни. "В "Петък" също се опитваме да обхващаме по-широк спектър от хора. Едни идват заради емоцията от стария бар, но имаме и много нови клиенти, които не са стъпвали в него", казва Чешмеджиев. Според него продажбата на алкохол е най-лесната и нищожна част от правенето на бизнес. "Важно е да има добавена стойност - и интериор, и отношения, и подбор на музика", казва той.

Малък пазар

Въпреки постоянно отварящите заведения пазарът в София е малък. Според Чешмеджиев, ако в един град като Будапеща петък и събота 90% от хората между 20 и 30 години са по заведения, в София са 10%. Значително по-малко са тези, които излизат и през седмицата, което ограничава възможните посетители. В същото време има и редица други добре управлявани и успешни заведения. Според двамата предприемачи добрата конкуренция е хубаво нещо, защото означава, че пазарът не е чак толкова свит и има търсене. За това помагат и евтините полети на нискотарифните авиокомпании до София, заради които нарастват и чуждите клиенти.

А каква е причината за успеха им? "И двамата сме много честни - както с хората, с които работим, така и помежду си. Мисля, че това е много важно, когато не си "за един ден". Другото важно е, че вече имаме на кого да разчитаме за голяма част от нещата. В този бизнес не можеш да вършиш всичко сам години наред. Има работа и денем, и нощем, изтощително е. Благодаря ви, Дани, Йоко, Недко, Ванка и всички останали", казва Чешмеджиев за екипа им.
[ Q&A

Какви бяха най-големите предизвикателства за вас в началото?

Радослав Мирчев: Горе-долу всичко. Аз се занимавам повече с техническата част от бизнеса и се оказа, че много неща няма кой да ти ги обясни. Правили сме голяма част от нещата на принципа проба-грешка, дори повече от два пъти, докато станат работещи. Когато правиш клуб като Mixtape, хората, с които работиш – от промотъри, през банди и други, изведнъж се променят и си казват "Щом правят клуб, значи изкарват много пари". Което не е реалистично, а по-скоро е обратното. Имаше моменти, в които групите искаха много пари, за да свирят. Но ти им правиш една проста сметка и чисто финансово те виждат, че нещата не са толкова розови, колкото те мислят.

Обичам да правя неща, които работят стабилно и остават дълго занапред, докато в България много хора правят обратното. В случая с изпълнители и промотъри те си казват "ще отидем да свирим два-три пъти и чао". Или пък "ще му направим осветлението и звука и ще му вземем парите". И така много клубове работят няколко месеца и затварят.

Кирил Чешмеджиев: Човек би очаквал да кажем бумащина, но в крайна сметка не беше това – документите не бяха нещо невъзможно, просто трябва да се въоръжиш с търпение. По-трудното за мен беше работата и управлението на повече на брой хора. Първият бар "Петък" тръгна с 3-4-5 души персонал, но в Mixtape се удвои и утрои впоследствие. За мен най-голямото предизвикателство беше да ги накараш да повярват, че заедно правите нещо смислено, че не са само за малко, че си струва и т.н.

София промени ли се, новите клубове носят ли нещо ново?

К.Ч.: Цари едно копиране - всеки се опитва да прави това, което е видял, че е успешно, и няма много експерименти. Не бих казал, че сме първите, но бяхме едни от първите, които решиха да се развиват в по-различна посока - да не е стилово и ценово ограничено място.

Какъв съвет бихте дали на млади предприемачи, ако сега започват?

Р.М.: Много е важно да вярваш в това, което правиш. Каквото и да е то. Всяко едно начало е трудно, много трудно. Също така трябва да се знае, че не всичко е на всяка цена. Няма нищо страшно в това да дръпнеш ръчната, да върнеш назад, а дори и да се откажеш. Аз самият често не започвам нови неща именно заради това, че не успявам да повярвам достатъчно в идеята.

И най важното – много работа и голяма концентрация! Ако имате свободно време, а нещо не върви, значи не сте му обърнали достатъчно внимание, а то е най важното за всяко едно начало.

К.Ч.: Бъдете безкрайно честни и отговорни, особено със себе си. Отхвърляйте задачите, без да отлагате. Бъдете последователни и обмисляйте всичко от колкото се може повече гледни точки.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Яке за двама Яке за двама

Ирина Василева създава дрехи, които улесняват майките при носене на бебето

17 авг 2018, 11416 прочитания

Тигърът има нужда от пространство Тигърът има нужда от пространство

Българската компания Tiger Technology разработва решения за съхранение на данни и търси финансиране за разишрението си

10 авг 2018, 8235 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Отключете лидера в себе си

Няколко съвета за професионално развитие от Next Genеration финалиста Марин Трошанов

Стажове, стипендии, конкурси (30 юли – 5 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

В България кадърните и търсещи хора получават по-големи шансове и по-бързо, отколкото в развитите страни

Момчил Ковачев, заместник-директор по информационните въпроси в Inter Cars SA и част от Топ 3 финалистите в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation, пред "Кариери"

Стажове, стипендии, конкурси (23 - 29 юли)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Бизнес в трета възраст

Голяма част от първите семейни фирми в България вече трябва да преминат към следващото поколение, но собствениците не са подготвени

Властелинът на компютърните поръчки

"Лирекс БГ" е основен достачик на ИТ оборудване за държавните ведомства

Растеж по инерция

Българската икономика забавя темпа си до 3.4%, а в данните за тримесечието светнаха сигнални лампички

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Книга: Сет Стивънс-Давидовиц - "Всички лъжат"

Може да излъжете всички, но не и "Гугъл"

20 въпроса: Ирена Иванова (Рене Карабаш)

Възможно е да я познавате в различни превъплъщения и под различни имена

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 18.08.2018 Прочетете
Капитал PRO, Държавата търси нов мениджър на мецанин фонд от 38 млн. евро, индустриалната зана в Шумен расте, кои са най-големите компании за софтуер

Емисия

DAILY @7AM // 22.08.2018 Прочетете