С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 9 фев 2018, 10:12, 9787 прочитания

Първо в "Петък" за по бира-две, после на концерт в Mixtape 5

Радослав Мирчев и Кирил Чешмеджиев стоят зад две от най-популярните и дълголетни заведения в София

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Нощната сцена в София е претърпяла не една и две трансформации през последните две десетилетия и половина. Виждала е какво ли не - от неособено приветливи барове и евтини кръчми, през мутренски чалготеки, декадентски клубове и малки ъндърграунд островчета за всякакви музикални експерименти. Предприемачите и заведенията, които са оцелели на този пазар, славещ се най-вече с ограничен брой потребители (спрямо общото население на София), не са много. Едни от онези, които продължават да се справят (и то добре), са Радослав Мирчев и Кирил Чешмеджиев. Те стоят зад две от най-известните и дълголетни нощни заведения в София - бар "Петък" и клуб Mixtape 5. Барът е на пазара вече почти 10 години, а в началото на февруари Mixtape 5 отпразнува седмата си годишнина. Което въобще не е малко време за конкурентен сектор, в който основното изискване е постоянно да се променяш и преоткриваш.

Началото


Мирчев и Чешмеджиев се запознават, докато разнасят из София списание "Програмата", и така се сприятеляват. Двамата се захващат с "Петък" като на шега, тъй като още от деца (отделно един от друг) искат да имат собствен бар. "Много обичам да казвам, че е тийнейджърска мечта. И точно това направихме - успяхме да реализираме мечтите си", смее се Радослав. Тогава, през 2008 г., той е на 20 години и "Петък" далеч не е първата му бизнес авантюра - преди това като ученик е създал квартална интернет мрежа.

Наемат малко място на бул. "Левски", където преди е имало друг бар. Както при всяко ново начинание, реалността често е по-различна от очакванията. "Оказа се, че не е много лесен бизнес. В началото си представях: купуваш една каса бира за 10 лв., продаваш я за 20 и печелиш 10 лв. Всички навсякъде продават алкохол, въпросът е да предложиш още нещо", признава Мирчев. С Чешмеджиев не крият, че в началото мястото е основно предназначено за приятели и съмишленици - слушала се е само тяхната музика, обстановката е по техен вкус и т.н. Постоянно надграждат и така постепенно барът се превръща в любимо място за много млади клиенти. "Петък" е пълен не само в петък, но и в останалите дни. Съвсем естествено идва и идеята за разширяване на бизнеса.

Започват да се оглеждат за по-голямо пространство. В началото на 2011 г. намират такова в един от подлезите на НДК. Помещението е част от историята (макар и неуспешна) на нощния живот в София - в него са се помещавали чалга дискотека, бинго зала, казино и други клубове. Дори има останали 114 м сепарета, които старият собственик иска да им продаде (също неуспешно).



В началото искат да направят "по-голям бар "Петък". Тази идея търпи промени в движение и така се ражда Mixtape 5. "В един момент си дадохме сметка, че всъщност тук е много по-подходящо за ивент веню, а не за бар. Може би още покрай целия ремонт се промени идеята ни. Направихме много готина сцена и покрай нея се замислихме", казва Чешмеджиев.

Така с екипа навлизат в нов непознат за тях сектор: организиране на събития, продажба на билети и привличане на зрители. "Никога досега не се бяхме занимавали с концерти, с голяма публика и сцена", признава Мирчев. Много неща правят сами: от сцената (която Радослав сам заварява и сглобява) до сложната вентилация за толкова голямо помещение. "Офертата за вентилацията в Mixtape 5 беше над 80 хил. лв., а ние успяхме сами за 25 хил. лв. Естествено, не бяхме изцяло сами - един инженер ни помогна. Понякога инатът ни е от сорта: хайде да видим дали пък не мога да го направя. Малко байганьовски", допълва Мирчев.

Постепенно Mixtape 5 се налага като едно от най-добрите места за концерти в София. Там свирят известни български и чужди рок, метъл, хардкор, инди и други групи и изпълнители, постоянно има и различни събития като салса партита. Разнообразието в програмата е изключително важно за собствениците, които първи разбират, че ще затворят, ако налагат само любимата си музика. "Мен примерно не ми харесва частта с хардкор и метъл концертите, но те си имат публика и има неща, които са много качествени. Защото в началото винаги е музиката, която ти харесваш, но постепенно се превръща в бизнес модел", казва Мирчев и допълва, че разнообразието донякъде е нож с две остриета, тъй като никога не можеш да разчиташ на редовни клиенти - "защото примерно единия петък има хардкор, ама следващия е drum and bass."

"Аз предпочитам диджейските вечери, но бързо се убедих, че не бива да сме строго профилирани, когато имаш едно такова голямо място в град като София, в който интензитетът на ношния живот е далеч от максимума", казва и Чешмеджиев.

Три години след старта на Mixtape отварят и втора по-малка зала на същото място. Така още повече разширяват възможностите за концерти и много често в клуба има едновременно две събития. Двамата държат да уточнят, че не са се справили сами. "В сегашния Mixtape работят двама човека, които са много отдадени, а именно Йордан и Йоко, които изнасят по-голямата и по-тежката част от работата", казва Радослав.

Нов етап

Междувременно затварят стария "Петък". Но за разлика от други предприемачи, които гледат да отворят наново, за да не спират приходите (а и да не ги забравят клиентите), те не бързат с избора на ново място. След внимателен подбор и повече от година след затварянето на бара откриват новия, по-голям и подобрен "Петък", който се намира на "Гурко". Оказва се, че старите им клиенти не само не са ги забравили, а идват и съвсем нови посетители.

Според двамата собственици клиентите в "Петък" и Mixtape 5 са повече от различни. "В "Петък" също се опитваме да обхващаме по-широк спектър от хора. Едни идват заради емоцията от стария бар, но имаме и много нови клиенти, които не са стъпвали в него", казва Чешмеджиев. Според него продажбата на алкохол е най-лесната и нищожна част от правенето на бизнес. "Важно е да има добавена стойност - и интериор, и отношения, и подбор на музика", казва той.

Малък пазар

Въпреки постоянно отварящите заведения пазарът в София е малък. Според Чешмеджиев, ако в един град като Будапеща петък и събота 90% от хората между 20 и 30 години са по заведения, в София са 10%. Значително по-малко са тези, които излизат и през седмицата, което ограничава възможните посетители. В същото време има и редица други добре управлявани и успешни заведения. Според двамата предприемачи добрата конкуренция е хубаво нещо, защото означава, че пазарът не е чак толкова свит и има търсене. За това помагат и евтините полети на нискотарифните авиокомпании до София, заради които нарастват и чуждите клиенти.

А каква е причината за успеха им? "И двамата сме много честни - както с хората, с които работим, така и помежду си. Мисля, че това е много важно, когато не си "за един ден". Другото важно е, че вече имаме на кого да разчитаме за голяма част от нещата. В този бизнес не можеш да вършиш всичко сам години наред. Има работа и денем, и нощем, изтощително е. Благодаря ви, Дани, Йоко, Недко, Ванка и всички останали", казва Чешмеджиев за екипа им.
[ Q&A

Какви бяха най-големите предизвикателства за вас в началото?

Радослав Мирчев: Горе-долу всичко. Аз се занимавам повече с техническата част от бизнеса и се оказа, че много неща няма кой да ти ги обясни. Правили сме голяма част от нещата на принципа проба-грешка, дори повече от два пъти, докато станат работещи. Когато правиш клуб като Mixtape, хората, с които работиш – от промотъри, през банди и други, изведнъж се променят и си казват "Щом правят клуб, значи изкарват много пари". Което не е реалистично, а по-скоро е обратното. Имаше моменти, в които групите искаха много пари, за да свирят. Но ти им правиш една проста сметка и чисто финансово те виждат, че нещата не са толкова розови, колкото те мислят.

Обичам да правя неща, които работят стабилно и остават дълго занапред, докато в България много хора правят обратното. В случая с изпълнители и промотъри те си казват "ще отидем да свирим два-три пъти и чао". Или пък "ще му направим осветлението и звука и ще му вземем парите". И така много клубове работят няколко месеца и затварят.

Кирил Чешмеджиев: Човек би очаквал да кажем бумащина, но в крайна сметка не беше това – документите не бяха нещо невъзможно, просто трябва да се въоръжиш с търпение. По-трудното за мен беше работата и управлението на повече на брой хора. Първият бар "Петък" тръгна с 3-4-5 души персонал, но в Mixtape се удвои и утрои впоследствие. За мен най-голямото предизвикателство беше да ги накараш да повярват, че заедно правите нещо смислено, че не са само за малко, че си струва и т.н.

София промени ли се, новите клубове носят ли нещо ново?

К.Ч.: Цари едно копиране - всеки се опитва да прави това, което е видял, че е успешно, и няма много експерименти. Не бих казал, че сме първите, но бяхме едни от първите, които решиха да се развиват в по-различна посока - да не е стилово и ценово ограничено място.

Какъв съвет бихте дали на млади предприемачи, ако сега започват?

Р.М.: Много е важно да вярваш в това, което правиш. Каквото и да е то. Всяко едно начало е трудно, много трудно. Също така трябва да се знае, че не всичко е на всяка цена. Няма нищо страшно в това да дръпнеш ръчната, да върнеш назад, а дори и да се откажеш. Аз самият често не започвам нови неща именно заради това, че не успявам да повярвам достатъчно в идеята.

И най важното – много работа и голяма концентрация! Ако имате свободно време, а нещо не върви, значи не сте му обърнали достатъчно внимание, а то е най важното за всяко едно начало.

К.Ч.: Бъдете безкрайно честни и отговорни, особено със себе си. Отхвърляйте задачите, без да отлагате. Бъдете последователни и обмисляйте всичко от колкото се може повече гледни точки.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

13 март 2019
София Ивент Център

capital.bg/fintech

Annual FinTech Summit


Запазете своето място сега


Теми в програмата:


  • Тенденции и двигатели за растеж на финтех индустрията
  • PSD2 и възможностите за бизнеса
  • Мобилни плащания и дигитални портфейли
  • Кои са последните технологични иновации на пазара
  • InsureTech: дигиталната трансформация в застраховането
  • Международно сътрудничество и възможности за растеж на екосистемата

Към регистрацията

Прочетете и това

Свободно отглеждани програмисти Свободно отглеждани програмисти

Софтуерната компания Dreamix разработва решения за чуждестранни клиенти

22 фев 2019, 1435 прочитания

Опитай по-дигитално 2 Опитай по-дигитално

Colibra разработва платформа, базирана на блокчейн, която прави по-лесна и прозрачна обработката на искове

15 фев 2019, 5574 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Бизнес в трета възраст

Голяма част от първите семейни фирми в България вече трябва да преминат към следващото поколение, но собствениците не са подготвени

Новите дрехи на Vogue

Американската медийна група Condé Nast променя бизнес модела си в опит да спаси печатните си издания

Радикални борци с корупцията не са желани за европейската прокуратура

Бившата ръководителка на румънската Национална дирекция за борба с корупцията Лаура Кьовеши е с малки шансове да оглави бъдещата служба на ЕС

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

Роман от най-балканската страна

Писателят и театрален режисьор Петър Денчев превръща разочарованията в идейна сила за новата си книга

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 8

Капитал

Брой 8 // 23.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.02.2019 Прочетете