С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 2 мар 2018, 12:26, 18504 прочитания

Дърпаш от контакта и караш

Електрическите велосипеди Eljoy са търсени и в България, и в чужбина

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Темата накратко
  • Основаната от Галин Бонев компания сглобява електрически велосипеди от 2014 г. и от сегашните 200 колелета планира да порасне до 10 хил. бройки годишно.
  • Произвежданите във Варна е-велосипеди Eljoy вече се продават в четири държави
Средно 15% от градските пътувания в Европа се извършват с велосипед, а тенденцията е половината от колелата, ползвани за пътуване до работа, да са електрически. Над 3% е растежът на този пазар за миналата година в глобален мащаб, показват индустриалните анализи и предприемачите в България също гледат към нишата. Още повече че имат да бранят титлата на четвърта сила в производството в Европа.

Почти всички познати производители на велосипеди имат собствени модели е-колела, а един от последните велостартъпи - варненската Eljoy, вече може да се похвали с първа година на печалба и прокарани пътеки за износ към още три пазара освен местния.


Според основателя на компанията Галин Бонев моментът за раздвижване при електрическите велосипеди е назрял, а оптимизмът му го кара да чертае план за разширение на фабриката и вдигане на капацитета й от сегашните 200 колелета до 10 хил. бройки годишно. За петте години, откакто е напуснал работа на висока позиция във финансовия отдел на "Петрол холдинг", ентусиазмът му не само, че не е увяхнал, но е увлякъл и още трима партньори в бизнеса.

Стига с този ексел

Като финансист с кариера в одита и счетоводството за предприемача стъпката от приличен и сигурен доход към рискован собствен проект не е била импулсивна и непремерена. "Офисът ми беше в центъра на Варна и всеки ден преживявах кошмара със задръстванията и паркирането. Пробвах да ходя с обикновен велосипед, но разстоянието и денивелациите бяха изпитание, а и не е комфортно, когато искаш да спазваш някакъв дрескод на работа. Затова сложих батерия на колелото си и се влюбих! Осъзнах, че това е алтернативата на градското придвижване, но бяха нужни 4 години да ми отлежи идеята в главата, преди да реша, че моментът е дошъл", споделя Галин Бонев.



Първоначално отворил цех за преправяне на обикновени колела в електрически, но бързо узрял за създаването на собствен модел. "В този момент, през 2014 г., чуждите велосипеди не ми изглеждаха достатъчно добри - или бяха много тежки, или много скъпи, или недостатъчно красиви." Свързал се с фабрики от Азия, които изработват рамки по зададена скица, инвестирал в инсталация за боядисване, организирал доставката на механика за моторите и създал собствено производство на батерии във Варна. Така организирал окомплектовка, която намира за оптимална.

В момента Eljoy има шест модела велосипеди плюс един дизайнерски, изработен е от дърво и много търсен в чужбина. Клиентите могат да избират между два вида батерии: по-тежка, но по-издръжлива, или по-лека, но с по-къс пробег. Зареждат се за 4-5 часа в обикновена контактна мрежа и издържат между 50 и 150 км в зависимост от степента на подпомагане с педалите и терена, по който се кара. Полезният им живот е 5 години или 700 цикъла на пълен заряд/разряд. Това означава, че ако се минават по 50 км с едно зареждане, могат да се навъртят над 30 хил. км, преди да се наложи подмяна.

Велосипедите Eljoy са на цени от 2 хил. лв. до 10 хил. евро и са с двегодишна фабрична гаранция. Според Галин Бонев батерията е около една трета от стойността, като още толкова струват електрониката и моторът. Според него цената на велосипеда е съпоставима със стойността на добър мобилен телефон и все повече потребители са склонни да я платят, след като чуят колко харчи колелото.

10 стотинки на 100 километра

При такъв разход инвестицията изглежда оправдана, още повече че за разлика от моторите и скутерите електрическият велосипед лесно може да се прибере и да се пази вкъщи. За управлението му не се изисква шофьорска книжка, няма нужда от Гражданска отговорност или задължителен годишен технически преглед. Може да се кара както по градските булеварди, велоалеите и тротоарите, когато няма пешеходци. Има и електрически велосипеди за планина.

"Виждам как хората са ентусиазирани по електромобилите. Само че прогнозата ми е, че те няма да станат масови по нашите улици скоро, защото зарядната инфраструктура е скъпа и се изгражда трудно и бавно. Докато батериите на велосипедите се зареждат бързо в обикновен контакт и вече няма нужда да чакаме нещо в технологията им да се промени, че да поевтинеят", разказва Галин Бонев и добавя, че това е категорията потребители, която се стреми да достигне - младите, активни, градски хора, които мислят за екологията и се палят по технологиите.

Според предприемача полето за иновации оттук нататък е в свързването на колелото с други потребителски устройства като GSM или GPS. Eljoy имат прототипи с вградени системи за проследяване и се надяват, че те ще се окажат достатъчно надеждни за българските условия, още повече че неведнъж са си патили от кражби. До няколко месеца компанията се подготвя да направи следваща стъпка в своето развитие, като предложи на пазара в България възможност за споделен транспорт с електрически велосипеди.

В проектите си тя е водена от идеята, че предлага не толкова физически продукт, колкото потребителско преживяване и решение на наболял социален проблем. За да върви напред, търси партньорства и инвеститори. "Миналата година излязохме над нулата, но това не е достатъчно. Търсим финансиране от различни източници, включително разглеждаме и възможности за европейски програми", разказва Галин Бонев. Той не конкретизира сумата, която се опитва да привлече, но уточнява, че от основаването на фирмата през 2014 г. досега е вложена шестцифрена сума, основно негови семейни спестявания. Съдружниците му се появяват по-късно: единият напуска работата си в IT сектора, за да движи бизнеса с велосипедите, а другите двама се присъединяват покрай собственото производство на батерии, в което е тяхната тясна експертиза.

От отчета на "Елджой" за 2016 г. е видно, че годишно при този обем работа предприятието има 93 хил. лв. разходи и 61 хил. лв. приходи. "В момента през дистрибутори продаваме във Великобритания, Австрия, Румъния и България. Работим по оптимизиране на спедицията и логистиката и засега не търсим нови пазари, защото преди това се нуждаем да разширяване на производството", добавя предприемачът. И обобщава, че въпреки трудностите не съжалява за нищо дотук и че получава подкрепа от близките си за това, с което се е захванал.

Галин Бонев, "Елджой":

Защо смятате, че пазарът в България е узрял за електрическите велосипеди?

При електрическите велосипеди всички основни компоненти са усъвършенствани до оптималните граници на ефективност и цена. Така че няма какво повече да чакаме в тази технология да се развие или да стане по-евтина. Затова казвам, че е назрял моментът, в който хората могат да слязат от колите и да се качат на велосипеда за придвижване в града. И като разход, и като удобство е несравнимо с колата или с градския транспорт.

Защо се впуснахте към производство, вместо преди това да опипате почвата с внос? И не ви ли притеснява, че бързо може да се появи конкуренция?

На практика имаме конкуренция, но ние разчитаме на собствени разработки по електрическата част. Например сами си произвеждаме батериите, които са най-важният компонент на едно електрическо превозно средство. Вариантът да сме само вносители и да препродаваме не ни изкушава, защото не е това причината да се захванем с Eljoy. Ние искаме да направим нещо уникално като комбинация от технологии, дизайн, ефективност, да дадем възможност за индивидуална изработка.

Тези велосипеди предлагат потребителско преживяване и чрез тях искаме да разрешим конкретен проблем, който хората имат с транспорта и придвижването в града. Ето защо не ни притеснява, че в даден момент могат да се появят просто търговци, които да ни конкурират. Напротив, с това все повече хора ще се качат на електрически велосипед и ще се влюбят в него. А тогава вече ще оценят онова, което ние им предлагаме като качество и индивидуалност, а също и като сервиз, на който винаги могат да разчитат.

Какъв е планът ви за растеж в краткосрочен план?

Като следваща крачка на развитие работим по увеличаване на капацитета за производство до 10 хил. електрически велосипеда годишно. Разчитаме на различни варианти за финансиране, включително инвеститори и европейски програми. Преди това, през пролетта, се подготвяме да изненадаме софиянци с пускането на решение за придвижване до Витоша. Повече подробности ще споделим, когато сме напълно готови с проекта.

За да усети предимствата на електрическите велосипеди, човек трябва да ги изпробва. Преживяването е уникално. Каним всички желаещи да се запишат за безплатен тест драйв на нашия уебсайт www.eljoybikes.com или да посетят нашите магазини в София. Усмивките са гарантирани.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Хотелиер в света на чатовете Хотелиер в света на чатовете

Елица Стоилова създава чатбот агенция Umni с идеята да предлага виртуални асистенти за туристическата индустрия, но излиза извън тези граници

20 сеп 2019, 202 прочитания

Училище за писатели Училище за писатели

Творческа академия "Заешка дупка" предлага курсове за млади писатели в седем различни направления

13 сеп 2019, 1786 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Двамата братя и черният лебед

Българската "Дронамикс" разработва товарния дрон The Black Swan за доставки в региони със слабо развита инфраструктура

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев