// K2: Бизнесът / Предприемач
Двамата братя и черният лебед
Българската "Дронамикс" разработва товарния дрон The Black Swan за доставки в региони със слабо развита инфраструктура
Продуктът The Black Swan е товарен дрон, който ще пренася до 350 кг на разстояние до 2500 км със скорост 200 км/ч. Ще лети на височина между 4.5 и 5 хил. метра по предварително зададени и одобрени от властите маршрути. Двигателят му е бензинов, което ще направи възможно сервизирането му на различни летища, а максималното му излетно тегло е един тон. Идеята му е да лети между малки летища и да доставя пратки в региони със слабо развита наземна инфраструктура. "Дронамикс" няма планове да извършва last mile доставки т.е. до адрес, а ще разчита на локални партньори за това. |
![]() |
Фотограф: Цветелина Белутова ["Дронамикс"]
|
Тогава тъкмо е представен първият дрон за градски доставки на онлайн гиганта Amazon и този разговор слага началото на компанията "Дронамикс", в която Свилен Рангелов е изпълнителен директор, а Константин - технически, а идеята им многократно е надскочила дребните доставки. Четири години и 850 хил. евро инвестиции по-късно 12-членният екип на "Дронамикс" вече тества на няколко летища около София първия прототип на дрона си The Black Swan. Засега той е четири пъти по-малък от апарата, който трябва до три години да влезе в серийно производство, и се задвижва с електромотор, докато големият Black Swan ще лети с бензин. Размахът на крилете му ще бъде 16 метра и ще може да пренася товари до 350 кг на разстояния до 2500 км.
Идеята първо е харесана от фонда Eleven, който е първият инвеститор в "Дронамикс". След него с капиталовложения се включват и австрийският фонд SpeedInvest, и съоснователят на "Телерик" и "Телерик академия" Бойко Яръмов.
"Дронамикс" разработват цялостна система: от безпилотен самолет, през софтуер за управлението му, както и поемат комуникацията с него. В тестовия етап в момента машината все още се управлява от инженерен екип, който има специално разработена мобилна контролна станция в камион. Когато излезе на пазара обаче, дронът ще има три нива на контрол - пълен от оператор, полуавтономен само при кацане и излитане и напълно автономен. "Зависи от регулациите на съответния пазар", коментират братя Рангелови. А пазарите, в които са се прицелили, са Азия, Африка, Латинска Америка и Австралия, като възнамеряват да започнат с Югоизточна Азия и Източна Африка.
Причините да изберат тези региони са големите разстояния и не дотам развитата инфраструктира за наземен транспорт. "В Етиопия например липсват достатъчно пътища, което е спирачка да се инвестира, понеже после логистиката би била много трудна. Ако един камион в тамошните условия пътува 3 дни, за да достави стока, то The Black Swan може да измине същото разстояние по въздух за 7 часа", обяснява Свилен Рангелов.
Товарите, които могат да пренасят машините на "Дронамикс", са различни, но компанията се цели основно в бизнеси с електронна търговия, селскостопанския сектор, включително продукция, и здравеопазването и санитарните материали. "Това, което предлагаме, е съвсем нов вид транспорт, съответно и увеличаване на пазарите на бъдещите ни клиенти", коментират Рангелови.
Същите тези клиенти няма да се грижат сами за дроновете си. "Дронамикс" предпочитат модела "като услуга". В голяма степен това се дължи на факта, че докато се наложи технологията, тя ще има нужда от подготвени оператори от собствения им екип. За развитието на компанията ключова роля ще играят местните партньори - вече се водят преговори с някои държави на място да се произвеждат компоненти, а екипи от местните летища да извършват технически прегледи на самолетите.
Още по-висока летва
По план компанията трябва да има завод за серийно производство на 1000 машини годишно през 2021 г. и да излезе на печалба две години по-късно, коментира Свилен Рангелов. "Вече водим сериозни преговори с пет компании, като всяка от тях има търсене за поне 200 машини", обясняват основателите на "Дронамикс", като предпочитат да не издават имената на потенциалните си клиенти.
За да осъществят плановете си, Рангелови ще търсят следващата инвестиция - този път от 5 млн. евро, с която смятат да утроят екипа си през следващата година и да доразвият технологията и услугата си. Пазарът, в който са се прицелили, е повече от апетитен. През 2017 г. приходите от въздушен транспорт на стоки достигат 54.5 млрд. долара, според данни на Statista. "Само 1% от товарите глобално се пренасят по въздух, но те представляват 35% от световната търговия. Ние смятаме, че можем да разраснем този 1% до 15%", коментира Константин Рангелов.
На екипа на "Дронамикс" му предстои нелека задача. Когато започват да развиват компанията преди четири години, играчите на пазара са шест или седем. Голяма част от тях отпадат, тъй като бизнесът е изключително ресурсоемък - от 2014 г. насам българската компания отчита единствено загуби от оперативна дейност, показват финансовите им отчети. Справка в глобалната база данни на Crunchbase показва, че в категорията безпилотни доставки и логистика с дронове оперират 14 компании, като в почти всички случаи става въпрос за пренос на до няколко килограма.
В по-тежката категория има играчи и като американската Natilus с амбиции да пусне на пазара през 2020 г. карго дрон, пренасящ 90 тона или пък китайската Tengoen Technology с плановете си за 20 тона. При последните, коментира Константин Рангелов, има голям риск да пътуват не съвсем пълни, което увеличава и разходите им. Така в категорията на "Дронамикс", поне що се отнася до преносимата тежест, са основно Boeing с тeхния електрически куадрокоптер, пренасящ до 227 кг на много по-къси разстояния.
"Ние обаче вече успяхме да се позиционираме като технологичен лидер в областта, а от тази година сме и първият стратегически партньор на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) за дронове глобално, което е голямо признание за нас", коментира Свилен Рангелов.

Q&A Каква е историята ви преди "Дронамикс"? Свилен Рангелов: Завършил съм икономика в Davidson College, САЩ, и съм работил по различни международни проекти. Предприемаческата жилка е от ученическите ми години и учебните компании на Junior Achievement. Константин Рангелов: Завърших авиационно и космическо инженерство в Delft University of Technology в Холандия, а после за кратко работих по специалността си в компания на име Airborne Composites. Върнах се в България заради "Дронамикс". Каква е причината да започнете компанията в България? С.Р.: През 2014 г. тук вече имаше пари за стартиращи компании, а и имахме приятели, които бяха минавали през програмата на Eleven. Можехме да кандидатстваме за същото финансиране от акселератора на Delft University of Technology, но в Холандия парите ни щяха да свършат много по-бързо. Освен това за нас е важно да развиваме експертиза тук. Какъв дял от компанията си държите в момента? С.Р.: Контролен, заедно с брат ми сме собственици на 73% от "Дронамикс". Какви за най-големите ви предизвикателства? К.Р.: Тук не е имало самолетостроене от 70 години и голяма част от авиоинженерите напускат страната. Затова и половината от колегите ни са учили или работили в чужбина. Искаме да запазим тренда да връщаме качествени инженери и да даваме шанс на тези, които са вече в България. |
Още по темата
В ново партньорство "Оптикс" продаде част от активите си на канадска компания
За целта е създадено дружеството "Майкро Оптикс Юръп", с което да се достигне до нови пазари
18 мар 2018Производителят на спортни камери продължава да отчита спад на продажбите си и не изключва продажба на по-голяма група
11 яну 2018Производителите на дронове търсят реализация във всички сектори
Китай и САЩ облекчават бюрокрацията и изискванията за производството и употребата им
12 юли 2017
Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство
6 дек 2019, 789 прочитания

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места
29 ное 2019, 3708 прочитания
6 дек 2019, 3043 прочитания
5 дек 2019, 2571 прочитания
6 дек 2019, 2522 прочитания
6 дек 2019, 1548 прочитания
6 дек 2019, 1514 прочитания
"Лигна груп" работи с 20 местни производителя и печели международни търгове за обзавеждане на хотели и други търговски обекти в Западна Европа