С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация
9 9 мар 2018, 12:26, 19139 прочитания

Двамата братя и черният лебед

Българската "Дронамикс" разработва товарния дрон The Black Swan за доставки в региони със слабо развита инфраструктура

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Продуктът

The Black Swan е товарен дрон, който ще пренася до 350 кг на разстояние до 2500 км със скорост 200 км/ч. Ще лети на височина между 4.5 и 5 хил. метра по предварително зададени и одобрени от властите маршрути. Двигателят му е бензинов, което ще направи възможно сервизирането му на различни летища, а максималното му излетно тегло е един тон. Идеята му е да лети между малки летища и да доставя пратки в региони със слабо развита наземна инфраструктура. "Дронамикс" няма планове да извършва last mile доставки т.е. до адрес, а ще разчита на локални партньори за това.

Още по темата

В ново партньорство "Оптикс" продаде част от активите си на канадска компания

За целта е създадено дружеството "Майкро Оптикс Юръп", с което да се достигне до нови пазари

18 мар 2018

Екстремният бизнес на GoPro

Производителят на спортни камери продължава да отчита спад на продажбите си и не изключва продажба на по-голяма група

11 яну 2018

Очи в небето

Дроновете ще променят индустрията

6 окт 2017

Производителите на дронове търсят реализация във всички сектори

Китай и САЩ облекчават бюрокрацията и изискванията за производството и употребата им

12 юли 2017
"Няма ли скоро пак да ми дойдеш на гости и да ми донесеш малко българско сирене?", пита Константин Рангелов брат си Свилен през декември 2013 г., когато още работи в холандската аерокосмическа компания Airborne Composites. И получава неочакван отговор: "Нали си инженер, измисли някакъв начин, без да идвам".

Фотограф: Цветелина Белутова ["Дронамикс"]

Тогава тъкмо е представен първият дрон за градски доставки на онлайн гиганта Amazon и този разговор слага началото на компанията "Дронамикс", в която Свилен Рангелов е изпълнителен директор, а Константин - технически, а идеята им многократно е надскочила дребните доставки. Четири години и 850 хил. евро инвестиции по-късно 12-членният екип на "Дронамикс" вече тества на няколко летища около София първия прототип на дрона си The Black Swan. Засега той е четири пъти по-малък от апарата, който трябва до три години да влезе в серийно производство, и се задвижва с електромотор, докато големият Black Swan ще лети с бензин. Размахът на крилете му ще бъде 16 метра и ще може да пренася товари до 350 кг на разстояния до 2500 км.

Идеята първо е харесана от фонда Eleven, който е първият инвеститор в "Дронамикс". След него с капиталовложения се включват и австрийският фонд SpeedInvest, и съоснователят на "Телерик" и "Телерик академия" Бойко Яръмов.

Новата ера на електронната търговия

"Дронамикс" разработват цялостна система: от безпилотен самолет, през софтуер за управлението му, както и поемат комуникацията с него. В тестовия етап в момента машината все още се управлява от инженерен екип, който има специално разработена мобилна контролна станция в камион. Когато излезе на пазара обаче, дронът ще има три нива на контрол - пълен от оператор, полуавтономен само при кацане и излитане и напълно автономен. "Зависи от регулациите на съответния пазар", коментират братя Рангелови. А пазарите, в които са се прицелили, са Азия, Африка, Латинска Америка и Австралия, като възнамеряват да започнат с Югоизточна Азия и Източна Африка.

Причините да изберат тези региони са големите разстояния и не дотам развитата инфраструктира за наземен транспорт. "В Етиопия например липсват достатъчно пътища, което е спирачка да се инвестира, понеже после логистиката би била много трудна. Ако един камион в тамошните условия пътува 3 дни, за да достави стока, то The Black Swan може да измине същото разстояние по въздух за 7 часа", обяснява Свилен Рангелов.



Товарите, които могат да пренасят машините на "Дронамикс", са различни, но компанията се цели основно в бизнеси с електронна търговия, селскостопанския сектор, включително продукция, и здравеопазването и санитарните материали. "Това, което предлагаме, е съвсем нов вид транспорт, съответно и увеличаване на пазарите на бъдещите ни клиенти", коментират Рангелови.

Същите тези клиенти няма да се грижат сами за дроновете си. "Дронамикс" предпочитат модела "като услуга". В голяма степен това се дължи на факта, че докато се наложи технологията, тя ще има нужда от подготвени оператори от собствения им екип. За развитието на компанията ключова роля ще играят местните партньори - вече се водят преговори с някои държави на място да се произвеждат компоненти, а екипи от местните летища да извършват технически прегледи на самолетите.

Още по-висока летва

По план компанията трябва да има завод за серийно производство на 1000 машини годишно през 2021 г. и да излезе на печалба две години по-късно, коментира Свилен Рангелов. "Вече водим сериозни преговори с пет компании, като всяка от тях има търсене за поне 200 машини", обясняват основателите на "Дронамикс", като предпочитат да не издават имената на потенциалните си клиенти.

За да осъществят плановете си, Рангелови ще търсят следващата инвестиция - този път от 5 млн. евро, с която смятат да утроят екипа си през следващата година и да доразвият технологията и услугата си. Пазарът, в който са се прицелили, е повече от апетитен. През 2017 г. приходите от въздушен транспорт на стоки достигат 54.5 млрд. долара, според данни на Statista. "Само 1% от товарите глобално се пренасят по въздух, но те представляват 35% от световната търговия. Ние смятаме, че можем да разраснем този 1% до 15%", коментира Константин Рангелов.

На екипа на "Дронамикс" му предстои нелека задача. Когато започват да развиват компанията преди четири години, играчите на пазара са шест или седем. Голяма част от тях отпадат, тъй като бизнесът е изключително ресурсоемък - от 2014 г. насам българската компания отчита единствено загуби от оперативна дейност, показват финансовите им отчети. Справка в глобалната база данни на Crunchbase показва, че в категорията безпилотни доставки и логистика с дронове оперират 14 компании, като в почти всички случаи става въпрос за пренос на до няколко килограма.


В по-тежката категория има играчи и като американската Natilus с амбиции да пусне на пазара през 2020 г. карго дрон, пренасящ 90 тона или пък китайската Tengoen Technology с плановете си за 20 тона. При последните, коментира Константин Рангелов, има голям риск да пътуват не съвсем пълни, което увеличава и разходите им. Така в категорията на "Дронамикс", поне що се отнася до преносимата тежест, са основно Boeing с тeхния електрически куадрокоптер, пренасящ до 227 кг на много по-къси разстояния.

"Ние обаче вече успяхме да се позиционираме като технологичен лидер в областта, а от тази година сме и първият стратегически партньор на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) за дронове глобално, което е голямо признание за нас", коментира Свилен Рангелов.

Двамата братя и черният лебед

Фотограф: Цветелина Белутова ["Дронамикс"]
Q&A

Каква е историята ви преди "Дронамикс"?

Свилен Рангелов: Завършил съм икономика в Davidson College, САЩ, и съм работил по различни международни проекти. Предприемаческата жилка е от ученическите ми години и учебните компании на Junior Achievement.

Константин Рангелов: Завърших авиационно и космическо инженерство в Delft University of Technology в Холандия, а после за кратко работих по специалността си в компания на име Airborne Composites. Върнах се в България заради "Дронамикс".

Каква е причината да започнете компанията в България?

С.Р.: През 2014 г. тук вече имаше пари за стартиращи компании, а и имахме приятели, които бяха минавали през програмата на Eleven. Можехме да кандидатстваме за същото финансиране от акселератора на Delft University of Technology, но в Холандия парите ни щяха да свършат много по-бързо. Освен това за нас е важно да развиваме експертиза тук.

Какъв дял от компанията си държите в момента?

С.Р.: Контролен, заедно с брат ми сме собственици на 73% от "Дронамикс".

Какви за най-големите ви предизвикателства?

К.Р.: Тук не е имало самолетостроене от 70 години и голяма част от авиоинженерите напускат страната. Затова и половината от колегите ни са учили или работили в чужбина. Искаме да запазим тренда да връщаме качествени инженери и да даваме шанс на тези, които са вече в България.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Изкуството да правиш хляб Изкуството да правиш хляб

Пекарната The Art of Love предлага 13 вида здравословен хляб, както и сладкарски изделия

22 юни 2018, 4057 прочитания

Защо ми е портфейл, когато има phyre 4 Защо ми е портфейл, когато има phyre

Българска компания прави заявка за присъствие на пазара на дигитални разплащания

15 юни 2018, 20457 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 юни - 1 юли)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Next Level: Нашите връстници не преследват възможностите, а по-скоро чакат те да дойдат при тях

Носителите на наградата "Най-добър стартъп" на младежкия форум "Изгряващи звезди", организиран от "Джуниър ачийвмънт", разказват откъде идва вдъхновението за техния проект Next Level

Георги Мутафчиев: Докато човек не е дал истински старт на своя бизнес, не може да твърди, че има компетенции в неговата сфера

Носителят на наградата "Най-добър стартъп" на младежкия форум "Изгряващи звезди", организиран от "Джуниър ачийвмънт" разказва откъде идва вдъхновението за неговия проект Knnect.Me

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 юни)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Помощ и вдъхновение за младите хора

Програмата "Дай старт на успеха" на "Джуниър ачийвмънт" и "Кока-Кола ХБК" влиза в училище, за да помогне на младитe да намерят нужната мотивация за развитие

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Българският споделен модел при мебелите

"Лигна груп" работи с 20 местни производителя и печели международни търгове за обзавеждане на хотели и други търговски обекти в Западна Европа

"Градус" премери борсовата температура

Хранителният холдинг набра над 80 млн. лв. от борсата и показа, че финансирането през БФБ е възможно

Сделката за Гърция: Спасение, но под друго име

Гърция и Европейската комисия са пред сделка, която ще позволи на Атина да излезе от спасителната програма

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Фрида: бит и душевност

След "Мастабата" на Кристо изложбата, посветена на живота на Фрида Кало, е достатъчна причина да планирате пътуване до Лондон в следващите месеци

Уроци по оцеляване

Как Катерина Стойкова намери смелост и сили да опише травмата от домашното насилие в книгата "Втора кожа"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 25

Капитал

Брой 25 // 23.06.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Големи vs. малки превозвачи, Ердоган с още повече власт в Турция

Емисия

DAILY @7PM // 25.06.2018 Прочетете