С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 16 мар 2018, 12:50, 13095 прочитания

Българският споделен модел при мебелите

"Лигна груп" работи с 20 местни производителя и печели международни търгове за обзавеждане на хотели и други търговски обекти в Западна Европа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Приятелството между Геновева Христова и Анелия Касабова - съдружници в "Лигна груп", започнало във фитнес салон, прераства в колегиално партньорство в Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост. В организацията Геновева Христова работи отначало като координатор на европейски проект, а после и като изпълнителен директор, а Анелия Касабова - като маркетинг мениджър. После пишат европроекти за компании в сектора, докато един германски хотелиер не им отваря врата за участие в търгове за обзавеждане. За повече от 10 години двете съдружнички са доставили български мебели за десетки хотели, автосалони, пощи и т.н. в Германия, Франция, Великобритания и др.

Случайният хотел


Годината е 2002, на фирмите им липсва опит да кандидатстват за финансиране от предприсъединителните фондове. Христова и Касабова заедно с четирима колеги от браншовата камара учредяват "Лигна" (ligna - лат. "дърво") и започват да предлагат консултантски услуги, свързани с еврофинансиране.

Януари 2005 се оказва преломен за фирмата и съдружниците. Поредното посещение на мебелно изложение в Кьолн започнало с огромно разочарование от хотела. Студените стаи отприщили предвидимо недоволство, а германският мениджър буквално изгонил българските гости и ги пренасочил към хотел на свой роднина. "Решихме да се оплачем в централата на веригата B&B Hotels. Нямахме очаквания. Но нашето писмо доведе до проверка и уволнение на въпросния шеф, който, оказва се, криел и приходи", разказва Геновева Христова.

Новият мениджър - Петра Фрьобел, съобщава на българките, че предстоят търгове за реновиране на два хотела от веригата – във Франкфурт със 156 стаи и в Мюнхен със 102 стаи. Решават да участват. Процедурата започва с обзавеждане на помещение с мостри по зададен дизайн. След вътрешен търг в браншовата камара Христова и Касабова успяват да подберат шест фирми, които да изработят зададеното оборудване. Състезават се с германски и полски конкуренти. Срещат много скептицизъм и предразсъдъци и към "Произведено в България", и към тях самите ("две момичета"). България не е член на ЕС по това време. Печелят търга. Осигуряват логистика и монтаж на мебелите.



Напускат работата в камарата, за да не ги упрекнат в конфликт на интереси. До 2007 обзавеждат осем хотела на B&B. С времето германските партньори започват да се договарят с "Лигна груп" директно. Защото сроковете, качеството и цените отговарят на изискванията. Български мебели и монтажници неведнъж преодоляват разстояние от 2000 км.

Днес "Лигна груп" е основен партньор на B&B главно в Германия - до декември 2017 българската фирма е обзавела 100 хотела на веригата. От миналата година обзавежда обекти на B&B и в Швейцария и Австрия.

От Citroen към Marriott, Toyota, L'Oreal...

През 2010 г. Геновева Христова и Анелия Касабова изкупуват дяловете на останалите съдружници. Следва нов скок – през 2011 г. "Лигна груп" сключват сделка със Citroen за обзавеждане на шоурумите на автомобилната компания във Франция. Българското дружество осигурява и изнася 300 камиона с мебели за една година, с които обзавежда 1000 помещения. Резултатът е - оборот от 2 млн. евро само от тази сделка.

Тази година Citroen започва отново да обновява корпоративния дизайн на залите си. Обявен е нов търг. Сега екипът на "Лигна груп" подготвя мостри, ценообразува и се готви за участие.

През годините българското дружество трупа опит. През 2010 е първото му участие със собствен щанд на специално изложение в Англия за обзавеждане на обществени сгради, а през 2011 открива свой офис във Великобритания. Печели търгове, обзавежда хотели от веригите Marriott и Ampersand в Лондон и Pullman в Ливърпул.

Българският споделен модел при мебелите

Фотограф: Капитал

Бизнесът зад граница се разраства въпреки строителния бум, когато мебелните фабрики са вторачени основно в българския пазар, и навлизането на международни хипермаркети за обзавеждане, както и след финансовата криза и фалитите на някои предприятия в бранша. През 2013 г. компанията печели нов търг и започва да доставя обзавеждане за офисите на френските пощи. Досега са обновени 3000 пощенски клона във Франция, а промяната на интериора продължава. Две години по-късно идва сделката с Toyota - "Лигна груп" обзавежда 220 шоурума на автомобилната компания във Франция, а освен това и 30 магазина на L'Oreal.

Без собствено производство

"Лигна груп" не участва пряко в производствения процес. Компанията не притежава своя мебелна фирма. Обзавеждането на един хотел изисква мебели и аксесоари от няколко групи продукти - маси, столове, дивани, кресла, гардероби, легла, матраци, огледала, лампи и др. "Лигна" намира и обединява различни производители, за да изпълни поръчката, договаря и отговаря за срокове, цени, качество. Работи с около 20 подизпълнителя, като основните предприятия са 10-11. Осигурява заетост на 2000-2500 души в цялата страна. Някои от партньорите ангажират 70% от капацитета си, за да изпълняват заявеното.

Геновева Христова и Анелия Касабова изискват оферти от минимум три компании, след това осредняват цените, към които добавят своята търговска печалба. "Фирмите само произвеждат договореното. Цялата грижа е наша – проектиране, чертане, качествен контрол, организация, логистика, монтаж. Производителите определят своята продажна цена с включена печалба. Ние сме техен стратегически партньор, но не печелим на техен гръб. Всички по веригата печелят стабилно и непрекъснато", коментира Геновева Христова. "Лигна груп" носи финансова отговорност за всяка сделка. "Ако някой чуждестранен клиент не плати или забави плащането, ние сме длъжни да платим на производителя независимо от трудностите", обяснява Анелия Касабова.

"Предлагат ни да купим производство. Но ние държим на гъвкавостта, която ни позволява да се адаптираме към търсенето. Ние сме независим и неутрален играч. За нас е много емоционално, когато, обикаляйки мебелен завод в Русе например, чуем как някой, застанал зад кантираща машина, ни казва: "Благодаря ви, че мога да се прибера вкъщи и да кажа на децата си, че баща им прави мебелите за офисите на "Тойота". Осигуряваме работа, задържаме хора по тези места и се чувстваме горди с това, което правим", казва Анелия Касабова.

Да добавим дизайн

Поръчките за обзавеждане се изпълняват по чертежи на чужди архитекти и дизайнери. Преди две години обаче българската компания създава собствен дизайнерски отдел, за да предлага услуги за хотели, обществени сгради и частни домове. По това време фирмата се обръща и към българския пазар - "Лигна груп" вече е доставила мебели за три хотела в Слънчев бряг, един в Сливен, два в София, обзавежда и столичния "Балкан" (бивш "Шератон").

Заетите в "Лигна груп" са 32-ма, от които шестима са дизайнери, а 10 - проектант-конструктори. Фирмата има и собствена монтажна група. Съдружниците инвестират основно в обучение на заетите, в техника за чертане и проектиране, в специален софтуер. Притежават и голям собствен автопарк.

Оборотът на "Лигна" за 2015 и 2016 е по около 9.3 млн. лева, печалбата също е непроменена - по 1.39 млн. лв. "За 2017 очакваме същия оборот, но по-ниска печалба – около милион лева, заради по-високата цена на труда и нарастващите постоянни разходи", отчитат съдружниците.

През 2017 компанията започва обзавеждане на обект от веригата Accor във Франция. Печели търг и за пет хотела в Холандия, където планира да обзаведе още 20 до 2020 г.

През тази година на "Лигна груп" й предстои да обзаведе Hilton и Maximilian в Прага, както и клуба на Кралските военновъздушни сили във Великобритания. Очаква се официалното откриването на Garlick Hill в английската столица, където 92 стаи вече са с български мебели.

Фирмата прави първи крачки на пазара в Грузия. Има запитвания от Австралия, като там участва в търг за обзавеждане на петзвезден хотел. А в София предстои покупка на сграда за собствен офис, който да се превърне в творчески център за дизайнери.

"Нашата компания съществува напук на ината и индивидуализма на българина. Прилагаме в действие познатата максима "Съединението прави силата". Това е клъстерен подход в действие. За всички има работа. Всеки получава заслуженото. Но, ако един се провали, всички се проваляме", казва Геновева Христова.
Q&A

Кои са най-големите трудности, с които трябва да се справяте?

Анелия Касабова: Най-трудно е да управляваш растежа. Ръстът се приема като нещо хубаво, но трябва да го владееш, за да не потънеш изведнъж. Скоковете са еуфорични, но целта ни винаги е била устойчив растеж.

Геновева Христова: Ние сме млади предприемачи и правим бизнес на пазарна основа. Не участваме в обществени поръчки. Най-трудно ни е било да се запазим като екип въпреки ударите под кръста и опитите да ни разделят, да си вярваме, да не се лакомим, да се подкрепяме. Миналата година например имахме много голям проблем с персонала. Преживяхме вътрешен саботаж, завист, нелоялност.

Какво ви помага?

Геновева Христова: Това, че сме заедно, амбицията, спортният хъс. Искаме да наложим един бранд и бизнес модел за подражание. Сред основните фактори за печелене на търгове са гъвкавост, отношение, сигурност. Винаги ще има някой, който може да произведе по-евтино, но не всеки може да покаже на клиента, че е специален и приоритетен. Трябва да се демонстира разбиране към проблемите на другия, а не "Ти се оправяй както можеш, аз си искам моето".

Анелия Касабова: Мотивацията идва не от парите, а от удовлетворението от свършената работа. За нас е много важно, че сме обзавели сграда и тя е приета с възторг от инвеститори в Лондон, Берлин, Париж.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

11 април 2019г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия


Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Какви са тенденциите в електронната търговия и кои са възможните нови бизнес модели
  • Електронната търговия и новият регламент на ЕС за геоблокирането
  • Как да постигнем най-доброто от физическите и електронни магазини
  • Как да превърнем разбирането и обратната връзка на потребителите в действителна визия за цифровото развитие на компанията
  • Дигитални трансформации
  • Тенденции при мобилните плащания
  • Технологии в търговията на дребно / Електронна търговия и изкуствен интелект
  • Иновации и ефективност в доставките и логистиката
  • Успешни стратегии за електронна търговия на българския пазар

Ранна регистрация до 22 март

Прочетете и това

Founder Institute започва европейския си поход от София Founder Institute започва европейския си поход от София

Основателят и изпълнителен директор на прекселераторската програма Адео Реси пред "Капитал"

22 мар 2019, 1715 прочитания

Бутик за месо 4 Бутик за месо

Butcher отваря през 2014 г., през 2017 двата магазина на столичната улица "Гурко" отчитат 411 хил. лв. приходи от продажби

8 мар 2019, 5666 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
100% натурален бизнес

Три години след старта си "Сапунена работилница" вече произвежда 40 продукта и очаква през 2018 г. да постигне 250 хил. лв. приходи

Формула за пенсионна буря

Серия промени в начина за изчисляване на пенсиите бързо генерира недоволство и се превърна в потенциално политическо оръжие

Даваш Airbnb - минаваш по ДДС

Собствениците на имоти в платформите за отдаване по наем трябва да се регистрират и да внасят данъка в бюджета

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

20 въпроса: Маргарита Доровска

"Изкуството е потребност и достъпът до него е гражданско право"

Книга: Стефан Цвайг и Максим Горки - "Писма"

Изданието събира кореспонденцията между двамата писатели в периода 1923 – 1936 г.

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Fitch подобри рейтинга на България, КЗК скоростно разреши на Домусчиев да купи "Нова тв"

Емисия

DAILY @7AM // 25.03.2019 Прочетете