С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 23 мар 2018, 13:00, 41199 прочитания

100% натурален бизнес

Три години след старта си "Сапунена работилница" вече произвежда 40 продукта и очаква през 2018 г. да постигне 250 хил. лв. приходи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Вече отдавна масовата практика е на опаковките на козметичните продукти с големи букви да пише не толкова какво има в тях, а какво няма. Без парабени, без PPD, без диетаноламин... Наличието на все повече и дори прекалено изобилна информация за негативни ефекти на влаганите синтетични вещества върху човешкото здраве и околната среда доведоха до истински бум в производството на натурална козметика. За да отговорят на промените в съзнанието на потребителите, днес все повече компании, дори и разчиталите на химически съставки, се препозиционират и представят продуктите си като естествени.

А редом с тях и все повече малки компании могат да открият своята ниша, залагайки на прости, природни и качествени съставки и обратното - внедряване на рецепти и технологии, които човечеството познава и използва от хилядолетия. Една стартираща българска фирма също е избрала този път. "Сапунена работилница" е основана през 2015 г. и първоначално бизнесът е фокусиран върху производството на натурални и ръчно направени твърди сапуни. Днес портфолиото й включва над 40 продукта от 8 различни категории, а очакванията са, че през 2018 г. приходите ще достигнат 250 хил. лв.


От здравето до бизнеса
Портфолиото на компанията се разраства бързо, а в някои от продуктите вече се влагат и био суровини

Фотограф: Надежда Чипева

"Сапунена работилница" е собственост на Мариета Бостанджиева и Борис Борисов, които са дългогодишни приятели и колеги в голяма международна финансова компания. Когато тя преустановява своята дейност, Мариета има повече време да експериментира в правенето на козметика, търсейки решение за свои здравословни проблеми и подходящи продукти за чувствителната си кожа. "Почти нищо от козметиката, която се предлага на пазара, не ми понасяше, миещите и почистващи препарати - също. Реших, че трябва да спра това мазане с лекарства, което също не беше особено ефективно, и да променя нещо", разказва Бостанджиева. Така тя започва да чете и да се интересува все повече от натуралната козметика и решава да прави продукти в домашни условия, така както са го правели нашите баби в миналото. Сапуните й стават все по-успешни, а след около три години на трупане на знания и опит се появява и първият, който има нужните качества на търговски продукт.

Когато се решава на крачката да стартира бизнес, Борис Борисов е човекът, който помага със съвети. Не след дълго той се присъединява като съсобственик на компанията. Сега Мариета е технолог и създател на рецептите, а Борис се грижи за управлението на фирмата. В производството също са само двамата, но понякога в работата се включват и техните семейства.

"Когато започвахме, точно този продукт беше нов за българския пазар. Имаше няколко момичета, които изработваха натурални сапуни, но без необходимите разрешителни", казва Бостанджиева. Тя обяснява още, че за да пуснеш натурална козметика на пазара, трябва да направиш тестове, санитарни изпитвания и доклади, които да бъдат представени на ХЕИ. За двамата партньори този процес започва през 2015 г. и до получаването на разрешителните, те не извършват търговска дейност.



Да растеш, следвайки клиента

Мариета и Борис започват предприемаческото начинание със собствени средства. Стартът е в кухнята на Мариета, следван от наемане на първото помещение и две разширения. Партньорите инвестират и в офис оборудване, машина за опаковане и служебен автомобил. "Опитваме да харчим разумно, тъй като не бихме искали да изпаднем в момент, в който не можем да си покриваме задълженията по наема, покупка на суровини и обслужване на кредити", казва Борисов. Те вече са върнали първоначално инвестираните средства и в момента насочват спечеленото в разширяване и експанзия. "Приключихме 2017 г. с над 130 хил. оборот и 30 хил. лв. печалба, а 2016 г. имахме едва 3 хил. лв. печалба", казва Борисов. За 2018 г. компанията се цели в удвояване и на оборота, и на финансовия резултат. Това ще е възможно заради постоянното нарастване на клиентската маса и разширяващото се портфолио.

"Всеки си мечтае да стане голям и ние считаме, че знаем как да го направим. Виждал съм как се постигат големите обороти и това не е трудно. Просто трябва да следваш клиента и да работиш в негова полза. За нас етикатът 100% натурална козметика и клиентът са в сърцето на целия процес", обяснява Борисов.

Преди всичко естествени

Това, което отличава "Сапунена работилница" от другите производители на натурална и ръчно направена козметика, са не само рецептите, но и технологията. Като начин на приготвяне натуралните сапуни се разделят на два вида – едните са направени чрез студен процес, а другите чрез топъл. По данни на собствениците около 80% от фирмите в бранша правят натурални миещи блокчета чрез студен процес. "Той е по-лесен от гледна точка на ставане на сапун. В топлия процес температурата се повишава малко повече и реакцията, която при другите отнема 72 часа, при нас може да отнеме 3-4 часа, но тук има нужда от постоянен контрол и това е по-сложното. Самото ставане на сапун е чрез кипене и се променят формата, обемэт, температурата", казва Борисов. Бостанджиева сравнява процеса с готвенето и допълва, че при студения процес всичките масла, билки и съставки се смесват с основата, докато в топлия се прибавят във вече готовия сапун и остават живи и чисти вътре. "В общи линии като краен продукт сапунът след топлия процес е по-добър. Другият дори чисто като блокче е по-неиздръжлив и се разкапва в сапунерката", казва тя.

Двамата собственици са приели чистотата на съставките като лична кауза и не влагат никакви суровини, които не са с растителен произход. Другият основен компонент в рецептите е натриевата основа.
"Дали сме си дума, че ако дойде момент, в който да трябва да променим формулата, ще обявим края. Не искаме да използваме вредни добавки и козметиката ни ще остане 100% натурална", обяснява Борисов. Партньорите планират да пуснат и био сертифицирани продукти, но със сигурност не цялото им портфолио ще бъде такова. "С това имаме лек етичен проблем. И той е, че в органик нехранителен продукт трябва да вложим органик хранителна суровина. За нас по-честно и по-справедливо към потребителите би било органик суровините да бъдат предназначени за хранене, а не за правене на козметика", казва Борисов.

Асортиментът на компанията се разширява бързо след старта със сапунените блокчета и вече включва шампоани, душ гелове, сухи дезодоранти, измиващи гелове за лице, балсами за устни. Средната цена на сапуните, с който продукт компанията продължава да бъде най-разпознаваема и който до скоро е генерирал най-голям обем от приходите, е 4.40 лв. за блокче от 110 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

По Scala-та на добрия вкус По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

17 яну 2020, 1228 прочитания

Платформата за пране Jeff вече има 15 партньора в България Платформата за пране Jeff вече има 15 партньора в България

Първите обекти под бранда на испанския стартъп ще отворят в София и Пловдив до няколко месеца

15 яну 2020, 3150 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Платформата, която среща IT компаниите с програмистите

Sloth.Works на Maj.io помага на софтуерните компании и потенциалните кандидати за работа да се открият по-лесно и бързо

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10