100% натурален бизнес
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

100% натурален бизнес

Предприемаческото начинание на Мариета Бостанджиева и Борис Борисов започва от кухнята на Бостанджиева, където тя прави натурална козметика по домашни рецепти

100% натурален бизнес

Три години след старта си "Сапунена работилница" вече произвежда 40 продукта и очаква през 2018 г. да постигне 250 хил. лв. приходи

Силвия Радославова
44582 прочитания

Предприемаческото начинание на Мариета Бостанджиева и Борис Борисов започва от кухнята на Бостанджиева, където тя прави натурална козметика по домашни рецепти

© Надежда Чипева


Вече отдавна масовата практика е на опаковките на козметичните продукти с големи букви да пише не толкова какво има в тях, а какво няма. Без парабени, без PPD, без диетаноламин... Наличието на все повече и дори прекалено изобилна информация за негативни ефекти на влаганите синтетични вещества върху човешкото здраве и околната среда доведоха до истински бум в производството на натурална козметика. За да отговорят на промените в съзнанието на потребителите, днес все повече компании, дори и разчиталите на химически съставки, се препозиционират и представят продуктите си като естествени.

А редом с тях и все повече малки компании могат да открият своята ниша, залагайки на прости, природни и качествени съставки и обратното - внедряване на рецепти и технологии, които човечеството познава и използва от хилядолетия. Една стартираща българска фирма също е избрала този път. "Сапунена работилница" е основана през 2015 г. и първоначално бизнесът е фокусиран върху производството на натурални и ръчно направени твърди сапуни. Днес портфолиото й включва над 40 продукта от 8 различни категории, а очакванията са, че през 2018 г. приходите ще достигнат 250 хил. лв.

От здравето до бизнеса

Портфолиото на компанията се разраства бързо, а в някои от продуктите вече се влагат и био суровини
Фотограф: Надежда Чипева

"Сапунена работилница" е собственост на Мариета Бостанджиева и Борис Борисов, които са дългогодишни приятели и колеги в голяма международна финансова компания. Когато тя преустановява своята дейност, Мариета има повече време да експериментира в правенето на козметика, търсейки решение за свои здравословни проблеми и подходящи продукти за чувствителната си кожа. "Почти нищо от козметиката, която се предлага на пазара, не ми понасяше, миещите и почистващи препарати - също. Реших, че трябва да спра това мазане с лекарства, което също не беше особено ефективно, и да променя нещо", разказва Бостанджиева. Така тя започва да чете и да се интересува все повече от натуралната козметика и решава да прави продукти в домашни условия, така както са го правели нашите баби в миналото. Сапуните й стават все по-успешни, а след около три години на трупане на знания и опит се появява и първият, който има нужните качества на търговски продукт.

Когато се решава на крачката да стартира бизнес, Борис Борисов е човекът, който помага със съвети. Не след дълго той се присъединява като съсобственик на компанията. Сега Мариета е технолог и създател на рецептите, а Борис се грижи за управлението на фирмата. В производството също са само двамата, но понякога в работата се включват и техните семейства.

"Когато започвахме, точно този продукт беше нов за българския пазар. Имаше няколко момичета, които изработваха натурални сапуни, но без необходимите разрешителни", казва Бостанджиева. Тя обяснява още, че за да пуснеш натурална козметика на пазара, трябва да направиш тестове, санитарни изпитвания и доклади, които да бъдат представени на ХЕИ. За двамата партньори този процес започва през 2015 г. и до получаването на разрешителните, те не извършват търговска дейност.

Да растеш, следвайки клиента

Мариета и Борис започват предприемаческото начинание със собствени средства. Стартът е в кухнята на Мариета, следван от наемане на първото помещение и две разширения. Партньорите инвестират и в офис оборудване, машина за опаковане и служебен автомобил. "Опитваме да харчим разумно, тъй като не бихме искали да изпаднем в момент, в който не можем да си покриваме задълженията по наема, покупка на суровини и обслужване на кредити", казва Борисов. Те вече са върнали първоначално инвестираните средства и в момента насочват спечеленото в разширяване и експанзия. "Приключихме 2017 г. с над 130 хил. оборот и 30 хил. лв. печалба, а 2016 г. имахме едва 3 хил. лв. печалба", казва Борисов. За 2018 г. компанията се цели в удвояване и на оборота, и на финансовия резултат. Това ще е възможно заради постоянното нарастване на клиентската маса и разширяващото се портфолио.

"Всеки си мечтае да стане голям и ние считаме, че знаем как да го направим. Виждал съм как се постигат големите обороти и това не е трудно. Просто трябва да следваш клиента и да работиш в негова полза. За нас етикатът 100% натурална козметика и клиентът са в сърцето на целия процес", обяснява Борисов.

Преди всичко естествени

Това, което отличава "Сапунена работилница" от другите производители на натурална и ръчно направена козметика, са не само рецептите, но и технологията. Като начин на приготвяне натуралните сапуни се разделят на два вида – едните са направени чрез студен процес, а другите чрез топъл. По данни на собствениците около 80% от фирмите в бранша правят натурални миещи блокчета чрез студен процес. "Той е по-лесен от гледна точка на ставане на сапун. В топлия процес температурата се повишава малко повече и реакцията, която при другите отнема 72 часа, при нас може да отнеме 3-4 часа, но тук има нужда от постоянен контрол и това е по-сложното. Самото ставане на сапун е чрез кипене и се променят формата, обемэт, температурата", казва Борисов. Бостанджиева сравнява процеса с готвенето и допълва, че при студения процес всичките масла, билки и съставки се смесват с основата, докато в топлия се прибавят във вече готовия сапун и остават живи и чисти вътре. "В общи линии като краен продукт сапунът след топлия процес е по-добър. Другият дори чисто като блокче е по-неиздръжлив и се разкапва в сапунерката", казва тя.

Двамата собственици са приели чистотата на съставките като лична кауза и не влагат никакви суровини, които не са с растителен произход. Другият основен компонент в рецептите е натриевата основа.

"Дали сме си дума, че ако дойде момент, в който да трябва да променим формулата, ще обявим края. Не искаме да използваме вредни добавки и козметиката ни ще остане 100% натурална", обяснява Борисов. Партньорите планират да пуснат и био сертифицирани продукти, но със сигурност не цялото им портфолио ще бъде такова. "С това имаме лек етичен проблем. И той е, че в органик нехранителен продукт трябва да вложим органик хранителна суровина. За нас по-честно и по-справедливо към потребителите би било органик суровините да бъдат предназначени за хранене, а не за правене на козметика", казва Борисов.

Асортиментът на компанията се разширява бързо след старта със сапунените блокчета и вече включва шампоани, душ гелове, сухи дезодоранти, измиващи гелове за лице, балсами за устни. Средната цена на сапуните, с който продукт компанията продължава да бъде най-разпознаваема и който до скоро е генерирал най-голям обем от приходите, е 4.40 лв. за блокче от 110 г.

90% внос...

Около 90% от суровините, с които работи "Сапунена работилница", са внос. Те се разделят в три основни категории. Първата са базовите масла, втората - етеричните, а третата билките и други природни добавки. Сред основните базови масла са тези от кокос, бадем, зехтин и рицин, а палитрата на етерични масла е по-богата и включва около 40 вида.

В търсене на доставчик на суровини компанията опитва да намери само една фирма, от която да купува всичко необходимо. "За съжаление такъв агент на европейския пазар няма, затова работим с индийски търговци и производители, тъй като Индия е най-големият производител на етерични масла в света. Странно е, но френската червена глина също я купуваме от Индия. Това обаче създава известни проблеми по отношение на логистиката и скоростта на доставки. Ние трябва да планираме много напред", обяснява Борисов. От българския пазар компанията купува само някои етерични масла като лавандула, мента и бор, тъй като производството тук е ограничено. Най-скъпата използвана суровина е сандаловото масло и цената му за литър достига 2500 лв.

Намирането на подходящи опаковки също е било предизвикателство пред собствениците. "Имайки предвид, че все още сме малка и растяща компания, не можем да си позволим огромни количества. А когато става въпрос за малки количества, българският пазар е твърде скъп. Поради тази причина започнахме да внасяме опаковки от Китай", казва Борисов.

Наблюденията на собствениците са, че макар търсенето на натурални продукти да се засилва, в масовия случай потребителите избират козметиката с носа си, което прави аромата изключително важен.

Борисов смята, че българският пазар е малко по-консервативен и най-продаваната категория до скоро все още са били твърдите блокчета сапуни. Що се отнася до ароматите обаче, хората не са големи традиционалисти. "Най-продаваният ни сапун не е с класически аромат, а "Слънчевият сапун" с аромат на невен и лимонова трева. Аз очаквах, че ще е лавандулата, но не беше. Правили сме и експерименти с роза, но нямаше никакъв интерес. Харесва се цитрусовото свежо ухание", казва още той.

...и 10% износ

Първоначално собствениците на "Сапунена работилница" започват да представят своите продукти чрез каналите за директни продажби като изложения, фермерски пазари и други събития, където имат преки срещи с хората, които се интересуват от натурални и екологично чисти продукти. Следват партньорства със специализираните магазини за натурална и био храна и козметика, откъдето в момента се генерират най-много продажби. Отделно от това, фирмата има и собствен електронен магазин. "Работим и с подаръчните кутии Good box. Те бяха едни от първите ни клиенти", казва Мариета Бостанджиева.

От края на 2017 г. работилницата започва да произвежда продукти за външен партньор, който ги продава под собствена марка в Amazon. "Засега това е основният ни експортен пазар, но имаме и други спорадични партиди за износ в Полша, Италия, Кипър, Англия, Холандия и Испания. Не бих ги определил като регулярен бизнес обаче", коментира Борисов. По негови данни износът на компанията е с под 10% дял от общите продажби, но пък е най-динамично растящата част от бизнеса.

На българския пазар по-голямата част от клиентите са жени на възраст между 23 и 45 години, но има и редовни клиенти сред мъжката аудитория. Общото между тези потребители е фокусът върху здравословния начин на хранене и живот. Това е група, която расте скорострелно, което показва, че пазарът на натурална козметика е все още далеч от своя потенциал.

Q&A

Какви са най-големите трудности, които сте срещали за времето, в което се занимавате с този бизнес?

Борис Борисов: Не мисля, че сме имали някакви свръхголеми трудности, но едно от трудните неща, с които се сблъскахме, беше да намерим опаковъчно фолио, което пропуска аромат. Оказа се, че такова правят само два производителя в Европа.

Мариета Бостанджиева: Опаковките на сухите дезодоранти също бяха предизвикателство. Получихме много красиви мостри, но поради естеството на продукта вътре, който е доста твърд, някои не можеха да се превъртят.

Мислили ли сте за отваряне на фирмен магазин?

Б.Б.: Мислили сме, но няма да го правим. Аз произхождам от ритейла, занимавал съм се много години с търговия и знам, че търговията е нещо много различно от производството. Предпочитаме да се концентрираме в производството във всичките му детайли – опаковка, етикет, форма, верига на доставки, и така да подобряваме ефективността на компанията.

Какво предстои за "Сапунена работилница"?

Б.Б.: Планираме да разширим производствената база и догодина или по-догодина да сме оформили наше собствено пространство.

Виждате ли възможност за реализация на продуктите си във веригите за бързооборотни стоки?

Б.Б.: Не само се виждаме, но и водим конкретни разговори.

Вече отдавна масовата практика е на опаковките на козметичните продукти с големи букви да пише не толкова какво има в тях, а какво няма. Без парабени, без PPD, без диетаноламин... Наличието на все повече и дори прекалено изобилна информация за негативни ефекти на влаганите синтетични вещества върху човешкото здраве и околната среда доведоха до истински бум в производството на натурална козметика. За да отговорят на промените в съзнанието на потребителите, днес все повече компании, дори и разчиталите на химически съставки, се препозиционират и представят продуктите си като естествени.

А редом с тях и все повече малки компании могат да открият своята ниша, залагайки на прости, природни и качествени съставки и обратното - внедряване на рецепти и технологии, които човечеството познава и използва от хилядолетия. Една стартираща българска фирма също е избрала този път. "Сапунена работилница" е основана през 2015 г. и първоначално бизнесът е фокусиран върху производството на натурални и ръчно направени твърди сапуни. Днес портфолиото й включва над 40 продукта от 8 различни категории, а очакванията са, че през 2018 г. приходите ще достигнат 250 хил. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    domakinq avatar :-|
    Bramasole

    Предприемаческото начало на Мариета напомня на старта в бизнеса на Елена Рубинщайн, описан в романа "Хана" на Пол-Лу Сюлицер.
    Желая успех, съизмерим с нейния! :)

  • 3
    marrrietka avatar :-P
    Marieta Ilieva

    Поздравления за адашката ми и екипът ѝ!

    Капитал, обаче оставам непримирима и се бунтувам срещу грешки като "обемэт", както и изписване на притежателното местоимение в ж.р. "й", вместо "ѝ". Коригирайте, моля!

    Поздрави!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Да пипнеш илюзията

Да пипнеш илюзията

Дом за миди

Дом за миди

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK