С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 8 апр 2018, 8:25, 10021 прочитания

Бизнесът с очила за тонус на българската "Новалоджи"

Компанията на Александър Димитров и сръбските му партньори разработва очилата Ayo за преодоляване на часова разлика, подобряване на съня или за енергизиране

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- За малко над година близо 5 хил. души са купили продукта с цена от 299 долара.

- В стартъпа вече са инвестирани 700 хил. долара, като от компанията тази година ще търсят ново голямо финансиране.
Вероятно всеки, който е гледал популярния анимационен филм от края на миналия век "Попай моряка", си е мечтал да разполага със средство, което подобно на неговия спанак дава мигновена сила и енергия. Няколко десетилетия по-късно за подобни свръхсили вече разчитаме не толкова на зеленчуците, колкото на новите технологии. Чрез тях българската технологична компания "Новалоджи" (Novalogy) създаде изобретение, което за броени минути подсилва енергията и тонуса на хората. Младата фирма разработва умни очила и мобилно приложение, които синхронизират биологичния часовник на потребителите, така че да не се чувстват уморени през деня, а вечер да имат пълноценен сън. Очилата Ayo се продават вече на четири континента, а в бизнеса на младата компания са повярвали инвеститори от България и САЩ.

Университетският проект


Още по време на бакалавърското си обучение в УНСС Александър Димитров проявява интерес към предприемачеството и иска да научи повече за възможностите да развие собствен бизнес. Тогава той е сред участниците в програмата "Младите лидери на България" и няколко пъти пътува до САЩ, където среща успешни бизнес лидери и инвеститори. Със същата цел в края на 2012 г. той решава да продължи обучението си, следвайки магистратура по предприемачество в Ротердам.

Още първата година там Димитров се запознава с Бранислав Николич от Сърбия и в течение на разговорите помежду им двамата стигат до интересно наблюдение. "За разлика от България и Сърбия, в Холандия през зимата денят е много кратък и има сериозен недостиг на слънчева светлина. Дори през лятото яркото слънце е по-скоро рядкост, заради което хората страдат често от недостиг на енергия, слаб тонус и дори депресия", разказва Александър Димитров.

Така на двамата млади предприемачи им хрумва идеята да доставят необходимата слънчева светлина на хората с помощта на технологиите. Те започват задълбочени проучвания в областта на хронобиологията, занимаваща се с изучаването на биологичните ритми в природата и организма на човека. Според някои от нейните теории хората най-много се влияят от наличието на светлина и тъмнина. Това са факторите, които ни казват кога да сме активни и кога не.



Екипът решава да разработи персонален продукт, който да бъде лесно преносим, удобен за употреба и да дава необходимото количество светлина на хората според нуждите им. "Тогава на пазара основното решение бяха т.нар. светлинни кутии, които излъчват светлина чрез множество светлодиоди. Хората, които ги ползват, трябва да стоят статични пред тях дълго време, за да има ефект. Те обаче освен че са неудобни и трудни за използване, светят и на другите в стаята, където е продуктът", спомня си Димитров. Затова двамата студенти се спират на идеята за разработването на технологични очила, които се управляват през мобилно приложение и излъчват синя светлина, доказана като най-силно и безопасно влияещата на хормона на съня – мелатонин.

След края на магистърската им програма Димитров и Николич започват на пълен работен ден да развиват продукта и привличат трети съосновател - Никола Вучинич, също от Сърбия, с когото основават компанията Novalogy, а продукта наричат Ayo. Компанията е регистрирана в България, но има дружество и в САЩ. Началната инвестиция на тримата предприемачи е 30 хил. евро, за събирането на които помагат основно семействата им. "В Ротердам разработвахме редица прототипи на очилата, ходихме на стартъп и технологични състезания, като по този начин представяхме идеята и трупахме история", спомня си Димитров.

Как работят

Очилата Ayo комбинират хардуер и софтуер. Мобилното приложение е основният двигател на продукта, като през него всеки потребител може да зададе програмата, от която има нужда – за преодоляване на часова разлика, за подобряване на режима на съня или за енергизиране. На базата на предварително посочени от потребителите показатели за всекидневието им и времето, в което са на естествена и изкуствена светлина, приложението съставя персонална програма за използване на очилата.

Продуктът Ayo наподобява очила без стъкла. Малки пластмасови призми осветяват очите с ненатрапчива синя светлина. Именно заради това Ayo може да се носи по време на работа пред компютъра, пред телевизора вкъщи или в превозно средство, без да възпрепятства дейността на потребителите. Продуктът може да се поставя и върху диоптрични очила, както и да се носи от хора с лещи. Клиентите получават и технологична кутия, която, от една страна, предпазва очилата, а от друга играе ролята и на преносимо зарядно. За да активират очилата, потребителите трябва да ги свържат с мобилното приложение през Bluetooth. Оттам нататък за включването им единственото, което трябва да направят, е да отворят рамките им и светлината се активира.

Продължителността на носене на очилата зависи от желания ефект, като една сесия на облъчване със светлина може да варира между 20 и 40 минути. При предварително зададена програма за справяне с часова разлика или регулиране на биологичния часовник приложението генерира персонален режим на носене в точно определени дни и за конкретно време и изпраща подсещащи известия на мобилния телефон на потребителите. Ако търсената цел е единствено енергизиране в дадения ден, то клиентите могат да изберат между различни степени на влияние – слаба, средна и силна, които определят и продължителността на носенето им. "Ако очилата се използват всеки ден, без да се връщат за зареждане, батерията издържа между 5 и 10 сесии. Батерията на кутията пък може да издържи между 10 и 20 сесии допълнително в зависимост от честотата на използване", уточнява съоснователят на компанията.

Инвеститори на хоризонта

Фотограф: Цветелина Белутова

Продуктът постепенно привлича вниманието на инвеститори. През 2015 г. българският фонд за рискови инвестиции Eleven финансира Novalogy с 50 хил. евро. Тогава младата компания започва работа и по кампания в платформата за споделено финансиране Indiegogo, a екипът отива в САЩ, за да се подготви максимално добре за лансирането й. "Целта ни беше достигането на 50 хил. долара, които успяхме да съберем само за два дни", разказва Димитров и допълва, че до края на кампанията, след 40 дни, са удвоили тази сума и общо са били финансирани със 100 хил. долара. "Пуснахме кампанията по време на конференцията Wearable World Congress в Сан Франциско с цел да има по-голям отзвук именно в средата на преносимите технологични устройства", казва основателят.

След кампанията Ayo продължава да бъде в платформата в т.нар. In Demand Program на Indiegogo, която дава възможност на компании с успешно набрано финансиране да продължат да предлагат продукта си. Крайната му цена е 299 долара, а с приходите от продажба компанията успява да продължи разработката на очилата.

За производството на Ayo Novalogy сключва договор за партньорство с германска фирма, която им помага за разработването на технологията, а продукта произвеждат във фабриката им в Китай. "Така гарантираме качество на по-добра цена", казва Димитров.

През 2016 г. Novalogy набира допълнително финансиране от съоснователя на "Телерик" Васил Терзиев, както и от няколко бизнес ангели в САЩ. Фондът Eleven също инвестира в компанията в още два рунда, достигайки общо 200 хил. евро. "Общите ни инвестиции от създаването на компанията до момента се равняват на около 700 хил. долара, като тримата съоснователи все още държим мажоритарен дял от нея", казва Димитров.

Новият свеж капитал стартиращата компания използва за разработка, производство и доставка на първите бройки на Ayo. Очилата се произвеждат от немската фирма в Китай, доставят се до Хонг Конг и от там се разпределят до останалите пазари. Физическият офис на българската компания пък е базиран в Белград, където вече работи екип от над 8 човека.

Очила на четири континента

За малко повече от година очилата са доставени на близо 5 хил. клиенти в различни точки на света. "Половината са от САЩ, около 30% от Европа и останалите основно от Азия, Близкия изток и Нова Зеландия", казва съоснователят. Компанията участва и в програмата за стартъпи Amazon Launch Pad, която подпомага проектите с популяризирането им. През ноември миналата година Novalogy сключва договор и с авиокомпанията KLM да предоставя Ayo на пътниците в бизнес класата си.

Финансовата 2017 г. фирмата приключва с приходи от близо 1 млн. лв., но все още не работи на печалба, което е обичайно за стартиращи компании. А очакванията на Димитров за тази година са да са печеливши и с приходи от над 2 млн. долара. "Тази година ще търсим и по-голяма инвестиция за разрастване", казва още той.

Амбицията на младите предприемачи е през годината да сключат договори с още авиопревозвачи, както и да започнат да предлагат продукта си в големи вериги магазини за техника. Екипът ще работи и по развитието на софтуера на очилата и мобилното приложение, като съвсем скоро ще предложи и нова версия с повече функционалности. "Искаме да започнем да интегрираме различни други продукти с очилата, например гривни за проследяване на активностите през деня и умни часовници, за да можем да черпим информация от тях за режима на потребителите, без да им задаваме допълнителни въпроси през приложението", обяснява Димитров. Според него именно това е пътят за подобряване на ефективността при използването на продукта и постигането на крайната им цел, а именно да помогнат на хората да имат по-добър, енергичен и пълноценен живот.
Q&A
Александър Димитров


За кои потребители е подходящ продуктът?

Очилата са подходящи за хора, които имат проблеми със съня и искат да подобрят биологичния си часовник или живеят в страни, където не са изложени на достатъчно слънчева светлина и страдат от слаб тонус. Ayo може да се използва също и от потребители, които пътуват често, страдат от часовата разлика, като например пилоти и стюардеси, както и такива, които работят на смени, през нощта, като полицаи, пожарникари, лекари и др.

Безопасна ли е светлината и може ли да има негативен ефект върху потребителите?

Не сме наблюдавали негативни ефекти и клиентите не са се оплаквали. Работим с медицински борд от съветници, както и имаме сертификат за безопасност на светлината от германската компания TÜV, която прави технически изследвания. Ayo регулира нашия биологичен часовник и хормонални нива по един естествен начин.

Кое беше най-голямото предизвикателство при разработването на очилата?

Макар минималистични, очилата включват в себе си доста електроника и технологии (сензори, светодиоди, Bluetooth чип, батерия и др.) и са изцяло контролирали от мобилно приложение. Едно от най-трудните неща беше да ги направим сгъваеми и универсални, така че да паснат на всеки потребител. Това са едни от малкото умни очила в света, които могат да бъдат сгъвани, което ги прави много по-удобни за пренасяне и за ползване. Дори първата версия на очилата на Google не е сгъваема, което потребителите определяха като недостатък на дизайна.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Дигитално досие за авиопратки Дигитално досие за авиопратки

Създадената от Тодор Тодоров и Кевин Ваз и базирана в Сан Франциско Frontline Dynamics работи по продукт, който да оптимизира операциите във въздушния карго транспорт

12 юли 2019, 2624 прочитания

Градска велолегенда 8 Градска велолегенда

Велосипедите Urbanized внасят лукс в карането на колело

5 юли 2019, 7152 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Врати, отворени за бизнес

От 20 години братята Димитър Димитров и Стоян Трошев произвеждат секционни врати Secdoor, основно за индустрията

Министърът и златната каса

Кирил Ананиев е готов с втори проект за здравна реформа, който предвижда конкуренция между държавната и частни здравни каси

София провали идеята за велоконцесия

Сбъркана философия в основата й превърна конкурса в битка за рекламни площи на няколко играчи в бранша

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Ново място: "КО-ОП"

Коуъркинг пространството отваря врати с амбицията да среща различни професионалисти, публики и изкуства

I like to move it, move it

В света на Ingress - GPS базираната игра от създателите на Pokemon Go, която подтиква към движение и социални контакти