Двугодишната история на създателите на суровите био барчета Leya
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Двугодишната история на създателите на суровите био барчета Leya

Мажоритарният собственик Ива Палма (вляво), и акционерите Цанко Цанев и Мария Ангелова участват пряко в управлението на "Юнийк фуудс". Те имат амбицията компанията да стане един от големите производители на био и здравословни храни в света

Двугодишната история на създателите на суровите био барчета Leya

Инвестицията дотук е 1.3 млн. лв., а седемте акционери преговарят с фондове за ново увеличение на капитала от 1 млн. лв.

Силвия Радославова
23737 прочитания

Мажоритарният собственик Ива Палма (вляво), и акционерите Цанко Цанев и Мария Ангелова участват пряко в управлението на "Юнийк фуудс". Те имат амбицията компанията да стане един от големите производители на био и здравословни храни в света

© Надежда Чипева


Продажбите на снакс - вафли, бисквити, крекери, кроасани, шоколадови десерти, чипсове и др., са многомилиарден бизнес. Но стремежът на хората към консумация на по-здравословни и произведени от качествени суровини храни отвори нова ниша за снакса, дълго живял под стигмата на junk food. Според различни пазарни изследвания през 2025 г. световните продажбите на здравословни снаксове ще надхвърлят 30 млрд. долара. Накратко, бъдещето, изглежда, принадлежи на чистите съставки и автентичния вкус, на био, суровите и безглутенови десерти, на протеиновите и пробиотични барчета, на пълнозърнестите бисквити, ядките и суперхраните.

Към този индустрия се е насочила и българската компания "Юнийк фуудс", която произвежда здравословни сурови барчета. Тя е създадена през 2015 г., има 33 продукта под 5 собствени бранда, а амбициите на нейните собственици са да се наредят сред водещите световни производители на здравословни храни.

От здравословното хранене към производството

Историята на "Юнийк фуудс" започва през 2015 г., когато Иван Христанов, Ива Палма, филмовият продуцент и режисьор Андрей Андонов и проектантът на стени за катерене Милен Балабанов откриват общ интерес към производството на здравословни барчета. Иван Христанов и Ива Палма са семейство, а с Андонов и Балабанов ги свързва не само близко приятелство, но и споделена философия на хранене. Всички те са вегани, а мъжката част от екипа участва активно в ултрамаратони. "Идеята за такова производство пасна най-много на ценностите и етиката, която имаме, защото е нещо, което създава добро и може да помогне на хората да се хранят здравословно с наистина чиста храна", казва Ива Палма. Към 2015 г. никой от основателите на компанията няма предишен опит в производството на храни. Иван и Ива идват от света на финансите. Преди да роди трите си деца, тя е работила в банка, а той е един от акционерите и дългогодишен изпълнителен директор на JetFinance, а сега е партньор във фонда Empower.

Четиримата партньори се насочват към био сертифицираните сурови барчета. Първото десертче е Leya, което според създателите му е първото в света с пълнеж. "Този тип продукти са вече масов пазар, има ги навсякъде и начините да влезеш в този сегмент е или да имаш голям маркетинг бюджет, който обаче не си заслужава, защото пазарната ниша е малка, или да се бориш ценово, или да направиш продукт, който е различен. Ние решихме да тръгнем по третия път", казва Иван.

Това, което прави продуктите на "Юнийк фуудс" различни, са не само качествените и внимателно подбрани суровини, но и стремежът за достигане на по-високи вкусови характеристики. Съставките не се смесват заедно, за да се излеят в едно блокче. "Пълнежът е голямата разлика, но тя не е формална, зад нея стои цяла една технология, която променя възприятието и вкуса. Текстурата също е различна, ние можем да си позволим да вкараме по-мек пълнеж в много по-плътна обвивка", обяснява Христанов. За да стигне до този резултат, екипът прекарва две години в търсене на суровини и опити за достигане на перфектните, според собствените им очаквания вкус, форма и консистенция.

Инвестираните средства са 1.3 млн. лв., а в началото производството е базирано в Асеновград. През 2018 г. то е преместено в нова база в София. Междувременно в "Небюла кепитъл партнърс" (собственикът на "Юнийк фуудс") като акционери влизат още няколко физически лица. Това са Мария Ангелова, която заема поста финансов директор, Цанко Цанев, който отговаря за продажбите, и Христо Кабадаев. Мажоритарен собственик остава Ива Палма. В екипа тя отговаря за подбора на суровини, сертификациите, рецептите и контактите с нови клиенти. Иван Христанов консултира бизнеса и описва себе си като "човекът, който, докато носи кашоните, мисли за стратегията". Заети в производството са 10 души, като плановете до края на годината са, те да станат 50 - 60.

За всеки по нещо

Компанията се отличава от другите производители на здравословни храни и през многото си марки. За две години "Юнийк фуудс" създава портфолио от 5 бранда, под които се произвеждат над 30 продукта. "Ние вярваме в силата на търговската марка и затова всяка от тях е насочена към конкретна целева група", казва Палма. Компанията произвежда и барчета, които нейните чуждестранни партньори продават под собствени лейбъли. За всяка марка се грижи отделна търговска компания, дистрибуцията е през фирмата "Номади". Всички те, заедно с производствената "Юнийк фуудс" са дъщерни дружества на "Небюла кепитъл партнърс".

Първоначално компанията произвежда само марката Leya, която вече се предлага в 13 различни вариации според вкуса и грамажа на барчетата. Това е био сертифициран суров десерт, направен на основата на плодове и ядки, който има мек пълнеж. Всички използвани в производството суровини са безглутенови, а изключение прави овесът, в който често има малки количества глутен заради съхранение или обработка в мелници, в които се обработва пшеница.

Компанията вярва в силата на бранда и бързо след пазарния дебют на Leya се насочва към създаването на нови четири марки сурови десертчета
Фотограф: Надежда Чипева

На българския пазар марката стои в по-високия ценови клас. Барчето от 45 г струва 3.20 лв. Затова като алтернатива компанията създава марката Mama‘s Raw Bar. Барчетата от този бранд са с по-ниска цена и могат да стигнат по-лесно до по-широка аудитория. Те са отново сурови и веган, но не са органик и също се произвеждат в няколко различни вкуса. "След Mama’s Raw Bar дойдоха протеиновите барчета The Barbarian. Това е продукт, насочен към спортуващите мъже. Имаме и протеинови барчета за дамската аудитория – това е серията KAO. Двата продукта се различават съществено по количеството вложен протеин, размера и вкусовете", обяснява Ива Палма. Петата марка е детската серия суровите био десертчета Rawndy, които също са без добавена захар и се предлагат с вкус ягода, боровинка, канела и кокос. Продуктите на "Юнийк фуудс" са разположени в четири ценови категории според това дали съдържат глутен и дали са с органик съставки. "Направили сме така, за да може клиентът сам да прецени в каква вариация иска продукта, според особеностите на пазара", казва Иван Христанов.

Около половината от влаганите в производството суровини са внос. "Стараем се да купуваме всичко, което можем, от българските производители. Много от ядките например са български", казва Ива Палма. Някои от сушените плодове също са от местния пазар, а фурмите са с произход Тунис. Голяма част от био суровините идват от Западна Европа, но компанията работи и с българските вносители. Нерядко им се налага да купуват български суровини от чужбина на цени, по-добри от предложените им от оригиналния производител в България.

"Материалите, които влагаме в производството, са най-важният ни ресурс и затова полагаме изключително много усилия за подбора и винаги търсим високо качество. Обикновено за всяка суровина получаваме по 5-6 мостри, а ако одобрим някои от тях, доставяме по-голямо количество. Чак когато тестваме в реални производствени условия, избираме окончателно", обяснява тя.

Пазарно развитие

За да дистрибутират Leya в България, в началото Ива и Иван разчитат на директния контакт със собствениците на магазини за био и здравословни храни и обикалят търговските обекти със свои продукти. През миналата година компанията вече е готова да се отвори и за международната публика и избира да го направи на изложението BioFach 2017 в Германия, където залага на силно представяне с щанд, в който инвестира около 50 хил. евро. Там екипът създава много контакти с потенциални търговски партньори и вече има договор с един от големите дистрибутори на био храни в Европа, който ще продава продуктите в Германия, Австрия и Швейцария, а през май барчетата на "Юнийк фуудс" ще се появят и в повечето от магазините на германския концерн Rewe Group. "Особеното при работата с големите дистрибутори е, че нещата стават бавно. Всеки милиметър от опаковката, кашона или палето трябва да мине през контрол и на тях им трябват месеци да започнат да листват продуктите ти в големите вериги. Клиентите всъщност искат да се убедят, че ти можеш да доставяш в големи мащаби" казва Иван.

"Юнийк фуудс" е ориентирана основно към външните пазари, като делът на продажбите й в България е едва 0.3%. "Първата ни голяма поръчка за износ беше в началото на лятото на миналата година за Дубай. След това започнахме Румъния, Чехия, Франция, Гърция и Кипър. Само Германия се забави доста", казва Ива Палма. Освен към пазара в Западна Европа и скандинавските страни, които са сред традиционните големи консуматори на био, компанията има интерес и към Азия. "Нашата мечта е да станем добри и големи. Искаме в следващите 25 - 30 години да се превърнем в един от топ производителите на здравословни храни в света", казва Иван. Първата стъпка към това компанията вижда през консолидиране на позициите й в Европа, тоест достигане до повече големи клиенти, производството на повече собствени и частни лейбъли, преместването в по-голяма фабрика.

В близко бъдеще обаче предстоят други неща. До края на годината компанията ще пусне три нови производствени линии. Следващата планирана инвестиция е в изграждане на т.нар. конвектоматна инфраструктура, с която "Юнийк фуудс" ще може да изработва сама и безглутеновите бисквити, необходими за изделията, и крекери. Тя ще е готова до месец, а след това ще се оборудва за производство на собствена марка здравословни candy барчета и шоколади. "Ако изпълним този план, това ще ни даде възможност да представим портфолио от около 100 лично произвеждани продукта", обяснява Иван. За да успее, компанията планира да увеличи капитала си с още 1 млн. лв., а в момента текат и преговори с външни инвеститори и инвестиционни фондове.

2017 г. е първата, в която дружеството има приходи от продажби. "За нас 2017 г. буквално е нулева година. Можем да кажем, че 2018 г. ще е първата ни истинска финансова година и с новите продукти, които пуснахме, сме доволни от постигнатото", казва Иван. Очакванията са, че през тази година бизнесът ще порасне около 7 пъти. През миналата година компанията е произвела 250 хил. барчета, като се има предвид, че на пазара е била само марката Leya.

Q&A

Кои са вашите основни конкуренти на пазара в България?

И. П.: Ние не харесваме думата конкуренция и не я използваме. За нас другите производители на сходни продукти са по-скоро партньори и се стараем да поддържаме добри отношения и да си помагаме, защото така можем да бъдем силни. България в момента изгражда името си на много добър доставчик на сурови изделия не само защото фирмите, които произвеждаме такива, вече сме много, но и защото усилията за налагане на този имидж са единни.

Какво предстои за "Юнийк фуудс"?

И. Х.: Това, което искаме да направим сега, е да влезем в нови два сегмента - в шоколадите, при които вече представихме прототипи на BioFach2018, и в т.нар. candy bars, или групата на всички онези изделия от типа на Snickers. Искаме да направим този асортимент био, веган и безглутенов и вече имаме много сполучлив такъв прототип. Веднага след като изпратихме мостра от продукта, който има само шест прости съставки, срещнахме голям интерес и получихме заявка за поръчка от контейнер на месец, макар че все още експериментираме и той не се продава.

Кои са най-големите трудности, които сте срещнали от старта на бизнеса до сега?

И. Х.: Проблемите в бизнеса идват по-скоро от средата. На мястото в район Искър, където сме сега, пътят е дупка до дупка, без тротоари. А това е една голяма индустриална зона, 5% от площта на София, която допринася за БВП на цялата държава. Но ние не можем да привлечем дори счетоводител, защото когато дойде на интервю и мине по този път с автомобила си, просто решава, че не иска всяка сутрин да си чупи колата по него, и това е разбираемо. Така оперативни неща като търсене на персонал се превръщат в трудности, защото някой някъде е решил, че ще инвестира в инфраструктура не където е важно, а където са му приятелите. Това спъва бизнеса на хиляди компании с десетки хиляди сътрудници и служители.

Продажбите на снакс - вафли, бисквити, крекери, кроасани, шоколадови десерти, чипсове и др., са многомилиарден бизнес. Но стремежът на хората към консумация на по-здравословни и произведени от качествени суровини храни отвори нова ниша за снакса, дълго живял под стигмата на junk food. Според различни пазарни изследвания през 2025 г. световните продажбите на здравословни снаксове ще надхвърлят 30 млрд. долара. Накратко, бъдещето, изглежда, принадлежи на чистите съставки и автентичния вкус, на био, суровите и безглутенови десерти, на протеиновите и пробиотични барчета, на пълнозърнестите бисквити, ядките и суперхраните.

Към този индустрия се е насочила и българската компания "Юнийк фуудс", която произвежда здравословни сурови барчета. Тя е създадена през 2015 г., има 33 продукта под 5 собствени бранда, а амбициите на нейните собственици са да се наредят сред водещите световни производители на здравословни храни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Малко "me too" се получава - тръгнали са по пътя на roobars. Но няма лошо - на пазара има място за повече от един brand.

    А иначе roobars къртят. Виждал съм ги по вендинг машини в ЮК, както и в местния филиал на Whole Foods. Да пробиеш в Whole Foods си е постижение.

  • 2
    istinetz avatar :-|
    istinetz

    Не може, и няма нужда, всяка една компания на пазара да е радикално нова и иновативна. Те експериментират с нови формули и вкусове, което е за мен достатъчна иновация за хранителна компания.

  • 3
    thegrandmaster avatar :-P
    thegrandmaster

    Откъде по дяволите се появи тая дума "барче"? Едно време на барче се ходеше да се пие по едно с приятели. Няма ли български думи като парченца или пръчици или нещо подобно..

  • 4
    zmuz avatar :-|
    zmuz

    До коментар [#3] от "thegrandmaster":

    "барче" е само един пример, има и други бисери - "снакс", но по-ми хареса израза "нова ниша за снакса, дълго живял под стигмата на junk food." То да се смее ли човек, да плаче... Вазов и Ботев, ОК, нека ги оставим класиците на спокойствие, но дори си представям един Йордан Радичков как би се провикнал "Уот дъ фък!!" Отроавата на публикации като тази е с дълготрайни последствия тъй като насажда на пасивния читател идеята, че такава употреба е уместна и приемлива в българския език. Притъпява се будният усет към езика, редакторите (ако ги има) си пият кафето и явно въобще не им пука. Текстът придобива качество когато авторът(ката) си напрегне гънките и положи усилие да намери приемливи и с роден корен думи и изрази, а не да ни сервира тоя буламач. Но нали е по-лесно да се кара пред просото. Или както дядо Вазов би се изразил - "ту драйв тру дъ уит" :)

  • 5
    smarthead avatar :-|
    [email protected]

    А защо навсякъде ни се внушава, че веган = здравословно?

  • 6
    zumz avatar :-|
    zumz

    До коментар [#5] от "smarthead":

    Здравословно е, доказано е. Аз се тъпча с месо, но имам приятели които отказаха, чувстват се и изглеждат прекрасно.

  • 7
    smarthead avatar :-|
    [email protected]

    До коментар [#6] от "zumz":

    Как е доказано, че липсата на животински протеин е здравословна?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK