С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 4 май 2018, 12:45, 13632 прочитания

Олекотяване на облаците

Българската StorPool развива иновативен софтуерен продукт, който променя цялата инфраструктура на облачните услуги

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Ако през 2012 г. сме били една бебе-фирма, тя по някое време започна да пълзи, а по-късно - около 2015 г., се научихме да вървим."


"За да го кажем накратко, ние правим съхранението на данни по-евтино, по-просто и по-надеждно за фирмите, които поддържат инфраструктурата, която наричаме облака", казва Боян Иванов, един от основателите на компанията StorPool. В действителност няма лесен начин да се обясни на хора извън технологичните среди какво точно прави софтуерната фирма. Облакът всъщност са множество центрове, в които има сървъри за обработка на данни. StorРool прави софтуер за тъй нареченото дистрибутирано съхранение на данни. Той улеснява работата на фирмите с големи масиви от информация и може да свърже и ускори капацитета на техните дискове, сървъри и данни в облака чрез виртуализиране на хардуера в едно общо пространство за съхранение. Сред потенциалните клиенти са корпорации, които работят с голям обем данни - хостинг компании, дата центрове, телекомуникационни оператори и др.


StorРool, оперираща през дружеството "СторПул България", съществува от началото на 2012 г., но идеята за компанията се ражда в края на предишната година. "Тогава работехме по друг продукт, но фирмите от сектора ни казваха, че колкото и да е интересно предложението ни, те имат друг проблем - съхранението на данни", разказва Иванов. Един ден екипът на бъдещата StorРool се събира и започва да нахвърля идеи как би изглеждала една система за съхранение на данни от ново поколение, ако просто изхвърлят всичко, което знаят за IT инфраструктура, през прозореца. "Излязохме с тази концепция, че вече не ти трябва специализиран хардуер, а умен софтуер, който да върви със стандартен хардуер." В началото StorРool се финансира чрез лични средства на тримата съоснователи Янко Янкулов, Боян Кроснов и Боян Иванов. По-късно фирмата получава финансиране и от фонда LAUNCHub и фирмата "ИТ уеб", която е свързана с компанията за хостинг услуги SiteGround.

Много в малко

"
Преди десет години за едно пътуване до море на човек му беше нужен телефон и отделно GPS и камера. Сега ти е нужен един-единствен телефон, който съдържа всичко в себе си, казва Иванов, като допълва: Същото се случва и в бизнеса." Още в началото на компанията екипът на StorPool достига до софтуер, който да замества един от основните компоненти в големите центрове за данни. При стандартната инфраструктура има сървъри, мрежи и кутии за съхранение. StorPool премахва нуждата от кутиите за съхранение и ги "имитира", без да съществува физически продукт. Единственото, което фирмата прави, е да управлява твърди дискове чрез софтуера си от собствения си офис.



Въпреки иновативния си продукт StorPool не се превръща в успех за един ден. Още в началото малкият екип започва да се среща с потенциални клиенти, които им обещават, че ще ги наемат, ако успеят да превърнат в реалност всичко, което обещават. Но малцина им се доверяват. Вместо с ентусиазъм в първите дни Иванов среща повече песимизъм: "Хора от индустрията ни казваха, че това, което искаме да направим, е невъзможно, никога няма да се случи и ще фалираме."

Фирмата обещава на клиентите си евтино и бързо решение, при това чрез продукт, който никой друг не произвежда. Проблемът е в риска, защото StorРool се занимава с критично важна част от всеки бизнес - съхранението на цялата информация на компанията. "Нашият продукт е ключова технология за много фирми. Ако например работим с една банка и тя загуби банковите сметки на свои клиенти, ще настъпи хаос. Да, нашият продукт е много по-евтин и по-бърз, но ако нещо се случи, рискът е много голям", допълва Иванов.

Учим се да пълзим

Нужни са три години на StorРool, за да пробие в търсенето на клиенти. Според Иванов преди 2015 г. компанията по-скоро се е опитвала да продаде концепцията си, отколкото самия продукт, който разработва. "Имаше дълги тестове с първите ни клиенти, но към 2015 г. започнаха да идват повече фирми, да ставаме по-разпознаваеми и да започнем да градим име", казва той. Иванов посочва, че са нужни около 10-15 години, за да придобие концепцията по-голям мащаб и разпознаваемост.

"Ако през 2012 г. сме били една малка бебе-фирма, тя по някое време започна да пълзи, а по-късно - около 2015 г., се научихме да вървим, казва Иванов. Искаме да ставаме по-голям бранд с по-големи възможности, за да започнем да бягаме."

В момента StorРool има десетки клиенти, повече от които са извън страната. В България компанията има само няколко корпоративни потребители, повечето от които са сравнително големи – като разработчика на игри "Империя онлайн", хостинг компанията "Суперхостинг.БГ", независимият телеком оператор "Нетера" и др. Но и не търси активно, тъй като предпочита да се насочва към външни пазари. Основният сред тях е Европа, където са около половината от клиентите. Според Иванов още 30% са в САЩ и около 20% са в Азия и Тихоокеанския регион. StorРool също така има и служители, които да работят на терен във Великобритания и САЩ, за да има фирмата по-лесна връзка с клиентите си, макар управлението на софтуера все пак да се случва от София. По света на StorРool разчитат SiteGround, Togglebox, GroupOne, както и дубайският клон на Nasdaq.

За разлика от сложния продукт, плановете на StorPool са прости - да продължи да се развива. Екипът вече е от 18 души, а през 2017 г. по думи на Иванов компанията най-накрая е започнала да работи на печалба. Засега тя е най-важното за StorРool, за която основен приоритет е да се покрият целите за двойно покачване на приходите всяка година.

Иванов разказва, че въпреки наивното начало компанията не иска да бъде просто поредната IT фирма, а да се превърне в "българския Microsoft". Според него хората често поглеждат големите фирми и погрешно си казват, че са направили едва няколко големи крачки, които са ги изкачили до сегашната им лидерска позиция. "Но в практиката, за да си успешен, правиш няколкостотин малки крачки. За нас най-важното е, че продуктът ни продължава да се променя и вече можем да
помогнем на по-голям брой клиенти", завършва един от основателите на StorPool.
Q&A:

Какво научихте за последните 6 години и какво бихте посъветвали стартираща компания с иновативна идея, която не се приема веднага от пазара?
Боян Иванов: Научили сме страшно много неща за правенето на бизнес и иновации. Започнахме с доста опит, но установихме, че това е било само началото на един дълъг път. Най-важното, което всеки начинаещ предприемач трябва да знае, е, че правенето на бизнес е маратон, не спринт - отнема поне десетилетие, страшно много усилия, учене и късмет. Важно е да имаш кръг от хора, които да ти помагат и напътстват. Ние нямаше да стигнем дотук без нашите инвеститори и многото хора от българската предприемаческа общност, които ни помагат.

Бихте ли променили нещо по развитието на компанията, ако имахте възможност?
Б.И.: Много неща бихме променили, но основното би било да направим по-бързо превключването от това да работим чисто оперативно за фирмата към това да работим върху организацията и развитието й.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Дигитално ретро Дигитално ретро

Община Велико Търново създава платформа за електронна търговия, която да улеснява предлагането на занаятчийска и земеделска продукция от двете страни на Дунав

14 дек 2019, 424 прочитания

Любимата пица на София 1 Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

13 дек 2019, 6936 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
От системни администратори до собственици на бар

За пет години Кирил Велков и Олег Кабакчиев успяха да превърнат FlipFlop в едно от популярните заведения в центъра на София

Още от Капитал
Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10