С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 4 май 2018, 12:45, 13591 прочитания

Олекотяване на облаците

Българската StorPool развива иновативен софтуерен продукт, който променя цялата инфраструктура на облачните услуги

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Ако през 2012 г. сме били една бебе-фирма, тя по някое време започна да пълзи, а по-късно - около 2015 г., се научихме да вървим."


"За да го кажем накратко, ние правим съхранението на данни по-евтино, по-просто и по-надеждно за фирмите, които поддържат инфраструктурата, която наричаме облака", казва Боян Иванов, един от основателите на компанията StorPool. В действителност няма лесен начин да се обясни на хора извън технологичните среди какво точно прави софтуерната фирма. Облакът всъщност са множество центрове, в които има сървъри за обработка на данни. StorРool прави софтуер за тъй нареченото дистрибутирано съхранение на данни. Той улеснява работата на фирмите с големи масиви от информация и може да свърже и ускори капацитета на техните дискове, сървъри и данни в облака чрез виртуализиране на хардуера в едно общо пространство за съхранение. Сред потенциалните клиенти са корпорации, които работят с голям обем данни - хостинг компании, дата центрове, телекомуникационни оператори и др.


StorРool, оперираща през дружеството "СторПул България", съществува от началото на 2012 г., но идеята за компанията се ражда в края на предишната година. "Тогава работехме по друг продукт, но фирмите от сектора ни казваха, че колкото и да е интересно предложението ни, те имат друг проблем - съхранението на данни", разказва Иванов. Един ден екипът на бъдещата StorРool се събира и започва да нахвърля идеи как би изглеждала една система за съхранение на данни от ново поколение, ако просто изхвърлят всичко, което знаят за IT инфраструктура, през прозореца. "Излязохме с тази концепция, че вече не ти трябва специализиран хардуер, а умен софтуер, който да върви със стандартен хардуер." В началото StorРool се финансира чрез лични средства на тримата съоснователи Янко Янкулов, Боян Кроснов и Боян Иванов. По-късно фирмата получава финансиране и от фонда LAUNCHub и фирмата "ИТ уеб", която е свързана с компанията за хостинг услуги SiteGround.

Много в малко

"
Преди десет години за едно пътуване до море на човек му беше нужен телефон и отделно GPS и камера. Сега ти е нужен един-единствен телефон, който съдържа всичко в себе си, казва Иванов, като допълва: Същото се случва и в бизнеса." Още в началото на компанията екипът на StorPool достига до софтуер, който да замества един от основните компоненти в големите центрове за данни. При стандартната инфраструктура има сървъри, мрежи и кутии за съхранение. StorPool премахва нуждата от кутиите за съхранение и ги "имитира", без да съществува физически продукт. Единственото, което фирмата прави, е да управлява твърди дискове чрез софтуера си от собствения си офис.



Въпреки иновативния си продукт StorPool не се превръща в успех за един ден. Още в началото малкият екип започва да се среща с потенциални клиенти, които им обещават, че ще ги наемат, ако успеят да превърнат в реалност всичко, което обещават. Но малцина им се доверяват. Вместо с ентусиазъм в първите дни Иванов среща повече песимизъм: "Хора от индустрията ни казваха, че това, което искаме да направим, е невъзможно, никога няма да се случи и ще фалираме."

Фирмата обещава на клиентите си евтино и бързо решение, при това чрез продукт, който никой друг не произвежда. Проблемът е в риска, защото StorРool се занимава с критично важна част от всеки бизнес - съхранението на цялата информация на компанията. "Нашият продукт е ключова технология за много фирми. Ако например работим с една банка и тя загуби банковите сметки на свои клиенти, ще настъпи хаос. Да, нашият продукт е много по-евтин и по-бърз, но ако нещо се случи, рискът е много голям", допълва Иванов.

Учим се да пълзим

Нужни са три години на StorРool, за да пробие в търсенето на клиенти. Според Иванов преди 2015 г. компанията по-скоро се е опитвала да продаде концепцията си, отколкото самия продукт, който разработва. "Имаше дълги тестове с първите ни клиенти, но към 2015 г. започнаха да идват повече фирми, да ставаме по-разпознаваеми и да започнем да градим име", казва той. Иванов посочва, че са нужни около 10-15 години, за да придобие концепцията по-голям мащаб и разпознаваемост.

"Ако през 2012 г. сме били една малка бебе-фирма, тя по някое време започна да пълзи, а по-късно - около 2015 г., се научихме да вървим, казва Иванов. Искаме да ставаме по-голям бранд с по-големи възможности, за да започнем да бягаме."

В момента StorРool има десетки клиенти, повече от които са извън страната. В България компанията има само няколко корпоративни потребители, повечето от които са сравнително големи – като разработчика на игри "Империя онлайн", хостинг компанията "Суперхостинг.БГ", независимият телеком оператор "Нетера" и др. Но и не търси активно, тъй като предпочита да се насочва към външни пазари. Основният сред тях е Европа, където са около половината от клиентите. Според Иванов още 30% са в САЩ и около 20% са в Азия и Тихоокеанския регион. StorРool също така има и служители, които да работят на терен във Великобритания и САЩ, за да има фирмата по-лесна връзка с клиентите си, макар управлението на софтуера все пак да се случва от София. По света на StorРool разчитат SiteGround, Togglebox, GroupOne, както и дубайският клон на Nasdaq.

За разлика от сложния продукт, плановете на StorPool са прости - да продължи да се развива. Екипът вече е от 18 души, а през 2017 г. по думи на Иванов компанията най-накрая е започнала да работи на печалба. Засега тя е най-важното за StorРool, за която основен приоритет е да се покрият целите за двойно покачване на приходите всяка година.

Иванов разказва, че въпреки наивното начало компанията не иска да бъде просто поредната IT фирма, а да се превърне в "българския Microsoft". Според него хората често поглеждат големите фирми и погрешно си казват, че са направили едва няколко големи крачки, които са ги изкачили до сегашната им лидерска позиция. "Но в практиката, за да си успешен, правиш няколкостотин малки крачки. За нас най-важното е, че продуктът ни продължава да се променя и вече можем да
помогнем на по-голям брой клиенти", завършва един от основателите на StorPool.
Q&A:

Какво научихте за последните 6 години и какво бихте посъветвали стартираща компания с иновативна идея, която не се приема веднага от пазара?
Боян Иванов: Научили сме страшно много неща за правенето на бизнес и иновации. Започнахме с доста опит, но установихме, че това е било само началото на един дълъг път. Най-важното, което всеки начинаещ предприемач трябва да знае, е, че правенето на бизнес е маратон, не спринт - отнема поне десетилетие, страшно много усилия, учене и късмет. Важно е да имаш кръг от хора, които да ти помагат и напътстват. Ние нямаше да стигнем дотук без нашите инвеститори и многото хора от българската предприемаческа общност, които ни помагат.

Бихте ли променили нещо по развитието на компанията, ако имахте възможност?
Б.И.: Много неща бихме променили, но основното би било да направим по-бързо превключването от това да работим чисто оперативно за фирмата към това да работим върху организацията и развитието й.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да пазиш традицията "Под Балкана" Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

6 дек 2019, 1690 прочитания

Производители на светове Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

29 ное 2019, 3864 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
От системни администратори до собственици на бар

За пет години Кирил Велков и Олег Кабакчиев успяха да превърнат FlipFlop в едно от популярните заведения в центъра на София

Още от Капитал
Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10