От системни администратори до собственици на бар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От системни администратори до собственици на бар

От системни администратори до собственици на бар

За пет години Кирил Велков и Олег Кабакчиев успяха да превърнат FlipFlop в едно от популярните заведения в центъра на София

Йоан Запрянов
20704 прочитания

© Велко Ангелов


Двамата искрено се забавляват. Когато екипът на "Капитал" стига до бар FlipFlop, собствениците на заведението Кирил Велков и Олег Кабакчиев седят отпред заедно с още няколко клиенти и не спират да се смеят. Настроението продължава и по време на срещата с тях. Такъв, изглежда, е целият начин не само на живот, но и на работа на двамата предприемачи, които за пет години развиха един от популярните барове в центъра на София.

Но преди да достигнат до FlipFlop, Велков и Кабакчиев преминават през няколко различни фирми като системни администратори. Велков дори е работил към "Икономедиа", компанията - издател на "Капитал". Двамата също така са били част от екипа за IT поддръжка към "Шоуто на Слави" в компанията "Седем осми". Малко по-късно Кабакчиев и Велков решават да се занимават с нещо самостоятелно и стартъп идеята им се превръща в реалност – платформата за събития Eventyard, която получава финансиране от фонда Eleven. За тяхно съжаление проектът не успява да достигне потенциала си.

Паралелно развитие

Още докато работят върху Eventyard, се появява възможност за развитие за двамата в ново поприще. "Един ден преди пет години Кирил ми се обади и ми каза, че има възможност да отворим заведение в нашия квартал на улица "Оборище". Казах му, че трябва да преспя и тогава да реша, разказва Кабакчиев. На другия ден се съгласих и един месец по-късно открихме бара." Развитието е наистина бързо. Решението да отворят заведение двамата взимат в края на февруари 2013 г., а на 3 април FlipFlop вече работи. Наемат помещението на бивше кафене на улица "Оборище" и така започва приключението им FlipFlop.

Първоначалната инвестиция на двамата е около 20 хил. лв. в комбинация с много труд и приятелска помощ. Началното финансиране идва от заем от брата на Велков. Той дори им дава пари и за първата поръчка на стока. "При отварянето на бар всичко е на мускули", казва Кабакчиев. "Трябва да имаш повече желание, отколкото пари, защото парите се намират, но ако нямаш желание, нищо няма да свършиш."

Фотограф: Велко Ангелов

Двамата прекарват времето между взимането на решението и отварянето на бара в ремонтни дейности. И сега признават, че не са били наясно с какво се заемат. "Стартирахме FlipFlop на майтап. Положението беше "искаме да си имаме бар, без да имаме бизнес план", разказва Велков. Решението довежда до някои креативни бюджетни решения – двамата използват опита си от обикаляне на множество заведения в страната и чужбина, за да направят FlipFlop възможно най-привлекателен за възможно най-малко инвестиции. Таванът на едно от помещенията например е облепен със стари броеве на комикси - грабващо вниманието интериорно решение, което в крайна сметка струва на двамата само 30 лв. Голяма част от размера на началната инвестиция отива в закупуване на нови музикални колони и ремонт на вентилацията.

Всичко се отплаща

"Успокоихме се, когато на откриването се оказа, че отпред не са дошли само трима души, а поне триста", казва Кабакчиев. Вечерта не минава без драми, макар днес те да изглеждат по-скоро положителни: бирата в бара свършва и се налага техни приятели с коли да вземат още каси. Но и според двамата рискът си заслужава.

В началото двамата искат FlipFlop да бъде различен, по-тих от останалите бар, доколкото тихо може да бъде едно нощно заведение. Малко след отварянето двамата започват да правят музикални партита, но много по-различни от тези при други заведения: най-често те са от 4 следобед до 10 вечерта. Постепенно събиранията се превръщат в блок партита за квартала. Кабакчиев, който от години има интерес към музиката и пуска в различни заведения още преди собствения си бар, започва да кани познати селектори, диджеи и разпознаваеми лица от квартала, което става запазена марка на FlipFlop всеки уикенд. Има тематични събития, в които всеки да намери нещо интересно за него или нея.

Двамата движат паралелно бара и Eventyard до края на 2015 г. В момента Eventyard е пред приключване на съществуването си, но допреди няколко години стартъпът още работи на пълни обороти, като има екип по продажби, маркетинг и т.н. "Тогава пазарът беше различен, нашият продукт беше ранен за времето си", разказва Кабакчиев. "Но това не е лош опит. Аз лично много съм страдал за Eventyard, но сметнах, че съм научил много", добавя Велков.

И двамата признават, че са направили обичайните, стандартни грешки на стартиращите компании. "Забавихме се с монетизацията и допуснахме пропуските на по-неопитния предприемач", казва Кабакчиев.

В крайна сметка двамата решават да се фокусират изцяло върху бара. В момента Велков работи само по него, докато Кабакчиев все още има проекти и като маркетинг експерт на свободна практика, като се опитва да стои възможно най-далеч от работа "девет до пет".

"Няма как да не рискуваш. За всичко в живота се питаш "ами ако не стане", но въпреки това опитваш. В крайна сметка, ако не се беше получило, пари се връщат", казва Велков.

FlipFlop се е променил много през последните пет години, и то не само на външен вид. Кабакчиев казва, че в момента бизнес планът на бара не е особено сложен, но голямата разлика е, че въобще го има, за разлика от първите дни на заведението. FlipFlop вече има екип от седем души (заедно с основателите). Барът работи през дружеството "Бъко и Бубо", чиито приходи за 2016 г. са достигнали 133 хил. лв.

"Аз не съм човек на бизнес плановете", казва Велков. "Не обичам тези неща. Имам наредени цели в главата си, но не бих ги нарекъл бизнес план." Кабакчиев пък държи барът да се развива и на фронтове като социалните мрежи, където посочва, че повечето заведения не се възползват от предоставените възможности.

С малко помощ от приятели

Още от началото на съществуването му FlipFlop работи на печалба, макар и понякога минимална. Създателите му казват, че има най-различни фактори за това – например студената зима отпреди две години. "Невинаги всичко е било забавление, имали сме и трудни периоди", казва Велков. Но и двамата имат едно и също обяснение за успеха на FlipFlop.

"Всичко е заради приятелите. Заедно завъртяхме колелото", казва Кабакчиев. Чрез огромната мрежа от съмишленици започва да работи ефектът "от уста на уста" и да идват все повече хора. Велков разказва, че мястото, макар да е в центъра на София, е рисково. "Когато отваряхме, кварталът беше различен, но дори и сега все още няма много нощни заведения наоколо."

Така с двамата начело FlipFlop продължава съществуването си. Неотдавна барът отбеляза 5-годишнината си с парти с над десет поканени диджеи. Вече не всичко става само по интуиция и на двамата отдавна не се налага да работят паралелно върху няколко проекта, нито да стоят зад бара. "Караме го по-леко, без да сме претенциозни. Не парадираме и не смятаме, че сме направили нещо по-специално от останалите", завършва Велков.

Q&A

Каква е маркетинговата стратегия на FlipFlop?

Олег Кабакчиев: Никога не сме плащали за маркетинг. Имаме профили във Facebook, Instagram, Foursquare и TripAdvisor, но никъде не плащаме за реклама. Всички тези неща са органични и се движат много добре. Странно е да се хвалим с това, но се представяме в пъти по-добре от други барове в София, които не обръщат внимание на социалните мрежи. Но тези канали имат голямо значение.

Мислили ли сте за разрастване към морето?

Кирил Велков: Много клиенти са ни питали защо не отворим бар на морето, но там е много различно. Там си чужд, парите са повече, постоянно се сменят регулации за плажовете и т.н. Но е нещо, което обмисляме. Мислили сме за заведение и в Пловдив. Не се знае – може да е скоро, може да е и след година или две.

Олег Кабакчиев (вляво) и Кирил Велков отварят FlipFlop "на майтап", но заведението се превърна в едно от успешните в центъра
Автор: Велко Ангелов

Двамата искрено се забавляват. Когато екипът на "Капитал" стига до бар FlipFlop, собствениците на заведението Кирил Велков и Олег Кабакчиев седят отпред заедно с още няколко клиенти и не спират да се смеят. Настроението продължава и по време на срещата с тях. Такъв, изглежда, е целият начин не само на живот, но и на работа на двамата предприемачи, които за пет години развиха един от популярните барове в центъра на София.

Но преди да достигнат до FlipFlop, Велков и Кабакчиев преминават през няколко различни фирми като системни администратори. Велков дори е работил към "Икономедиа", компанията - издател на "Капитал". Двамата също така са били част от екипа за IT поддръжка към "Шоуто на Слави" в компанията "Седем осми". Малко по-късно Кабакчиев и Велков решават да се занимават с нещо самостоятелно и стартъп идеята им се превръща в реалност – платформата за събития Eventyard, която получава финансиране от фонда Eleven. За тяхно съжаление проектът не успява да достигне потенциала си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    majormajormajor avatar :-|
    Hans

    Kinda explains защо Eleven няма още един успешен exit и що вече не им гласуват доверие за европейски средства от 12 милиона първи рунд втория им е 6. Барче и стартъп едновременно, перфектно. Идеално си подхождат.

    Капитал, много ще е добре малко да се поразходите извън едни и същите кръгове, които обитавате и все пак да пуснете нещо различно от тези неща. Кварталното кафе прави повече от тия оборот (350 лева на ден им се пада оборот, 7 човека работници, данъци, това е заведение, стоката е 35% от от оборота, ток, алабала...) - а са семейство двама човека при мене.

    Взехте да се излагате малко, както и стартъпите де - имаме стартъпи вече на над 10 години. На печалба я има някой, я не, над 1 милион оборот са 2-3 и повечето на загуба.

  • 5
    kolevbg avatar :-|
    Боби Колев

    120,000 приходи...са 10,000 на месец...или 330 на ден.

    При 50% печалба (което е много) това са 115 лева.
    Ако са били само двамата още през 2016 за когато са данните значи по 60 лева на човек на ден.

    Или под 2000 лв на месец.

    Което е доста, но не прекалено високо за ИТ сектора в София.

    С гарантирано много по-малко работа и по-малко рискове.

    Което вероятно обяснява защо единия все още поработва.

    И да, не е за учудване, че стартъпа се е издънил. Хората са се фокусирали там, където са вложили собствени пари, а не там, където са получавали чужди.

    За което не бива да бъдат обвинявани...не е виновен този, дето яде баницата...

  • 6
    kolevbg avatar :-|
    Боби Колев

    Хехе...сам си пиша тройка по математика, извинявам се...половината на 330 не е 115, разбира се, а 165, т.е. по 80 лева на човек на ден.

    Но общо взето останалото си е актуално...особено ако отчетеме много агресивните 50% печалба.

  • 7
    zeratul avatar :-|
    zeratul

    Поздравления за момчетата, променили са изцяло живота си, рискували са и оставили професии с добри приходи и престиж в обществото, за да... ПРАВЯТ НЕЩО РЕАЛНО, НЕЩО ИСТИНСКО, нещо свързано с много време, енергия, ръчен труд и препятствия. Нещо, което не обществото очаква, а иска сърцето!
    Успех и дано все повече такива проект стартират в родината ни :)

  • 8
    ahtoah avatar :-|
    cmexypko

    До коментар [#7] от "zeratul":
    И какво реално правят?! Бар? Услуга, системния администратор също предлага услуга, но на по-високо ниво! Обществото едва ли има някави очаквания към системните администратори...Да предлагаш ракия едва ли е по-престижно...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK