С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 11 май 2018, 17:11, 14631 прочитания

От системни администратори до собственици на бар

За пет години Кирил Велков и Олег Кабакчиев успяха да превърнат FlipFlop в едно от популярните заведения в центъра на София

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Хартиен поздрав с добавена реалност

Българската компания iGreet разработва поздравителни картички, към които има добавени виртуални изображения

25 май 2018

Олекотяване на облаците

Българската StorPool развива иновативен софтуерен продукт, който променя цялата инфраструктура на облачните услуги

4 май 2018
Двамата искрено се забавляват. Когато екипът на "Капитал" стига до бар FlipFlop, собствениците на заведението Кирил Велков и Олег Кабакчиев седят отпред заедно с още няколко клиенти и не спират да се смеят. Настроението продължава и по време на срещата с тях. Такъв, изглежда, е целият начин не само на живот, но и на работа на двамата предприемачи, които за пет години развиха един от популярните барове в центъра на София.

Но преди да достигнат до FlipFlop, Велков и Кабакчиев преминават през няколко различни фирми като системни администратори. Велков дори е работил към "Икономедиа", компанията - издател на "Капитал". Двамата също така са били част от екипа за IT поддръжка към "Шоуто на Слави" в компанията "Седем осми". Малко по-късно Кабакчиев и Велков решават да се занимават с нещо самостоятелно и стартъп идеята им се превръща в реалност – платформата за събития Eventyard, която получава финансиране от фонда Eleven. За тяхно съжаление проектът не успява да достигне потенциала си.

Паралелно развитие

Още докато работят върху Eventyard, се появява възможност за развитие за двамата в ново поприще. "Един ден преди пет години Кирил ми се обади и ми каза, че има възможност да отворим заведение в нашия квартал на улица "Оборище". Казах му, че трябва да преспя и тогава да реша, разказва Кабакчиев. На другия ден се съгласих и един месец по-късно открихме бара." Развитието е наистина бързо. Решението да отворят заведение двамата взимат в края на февруари 2013 г., а на 3 април FlipFlop вече работи. Наемат помещението на бивше кафене на улица "Оборище" и така започва приключението им FlipFlop.

Първоначалната инвестиция на двамата е около 20 хил. лв. в комбинация с много труд и приятелска помощ. Началното финансиране идва от заем от брата на Велков. Той дори им дава пари и за първата поръчка на стока. "При отварянето на бар всичко е на мускули", казва Кабакчиев. "Трябва да имаш повече желание, отколкото пари, защото парите се намират, но ако нямаш желание, нищо няма да свършиш."



От системни администратори до собственици на бар

Фотограф: Велко Ангелов


Двамата прекарват времето между взимането на решението и отварянето на бара в ремонтни дейности. И сега признават, че не са били наясно с какво се заемат. "Стартирахме FlipFlop на майтап. Положението беше "искаме да си имаме бар, без да имаме бизнес план", разказва Велков. Решението довежда до някои креативни бюджетни решения – двамата използват опита си от обикаляне на множество заведения в страната и чужбина, за да направят FlipFlop възможно най-привлекателен за възможно най-малко инвестиции. Таванът на едно от помещенията например е облепен със стари броеве на комикси - грабващо вниманието интериорно решение, което в крайна сметка струва на двамата само 30 лв. Голяма част от размера на началната инвестиция отива в закупуване на нови музикални колони и ремонт на вентилацията.

Всичко се отплаща

"Успокоихме се, когато на откриването се оказа, че отпред не са дошли само трима души, а поне триста", казва Кабакчиев. Вечерта не минава без драми, макар днес те да изглеждат по-скоро положителни: бирата в бара свършва и се налага техни приятели с коли да вземат още каси. Но и според двамата рискът си заслужава.

В началото двамата искат FlipFlop да бъде различен, по-тих от останалите бар, доколкото тихо може да бъде едно нощно заведение. Малко след отварянето двамата започват да правят музикални партита, но много по-различни от тези при други заведения: най-често те са от 4 следобед до 10 вечерта. Постепенно събиранията се превръщат в блок партита за квартала. Кабакчиев, който от години има интерес към музиката и пуска в различни заведения още преди собствения си бар, започва да кани познати селектори, диджеи и разпознаваеми лица от квартала, което става запазена марка на FlipFlop всеки уикенд. Има тематични събития, в които всеки да намери нещо интересно за него или нея.

Двамата движат паралелно бара и Eventyard до края на 2015 г. В момента Eventyard е пред приключване на съществуването си, но допреди няколко години стартъпът още работи на пълни обороти, като има екип по продажби, маркетинг и т.н. "Тогава пазарът беше различен, нашият продукт беше ранен за времето си", разказва Кабакчиев. "Но това не е лош опит. Аз лично много съм страдал за Eventyard, но сметнах, че съм научил много", добавя Велков.

И двамата признават, че са направили обичайните, стандартни грешки на стартиращите компании. "Забавихме се с монетизацията и допуснахме пропуските на по-неопитния предприемач", казва Кабакчиев.

В крайна сметка двамата решават да се фокусират изцяло върху бара. В момента Велков работи само по него, докато Кабакчиев все още има проекти и като маркетинг експерт на свободна практика, като се опитва да стои възможно най-далеч от работа "девет до пет".

"Няма как да не рискуваш. За всичко в живота се питаш "ами ако не стане", но въпреки това опитваш. В крайна сметка, ако не се беше получило, пари се връщат", казва Велков.

FlipFlop се е променил много през последните пет години, и то не само на външен вид. Кабакчиев казва, че в момента бизнес планът на бара не е особено сложен, но голямата разлика е, че въобще го има, за разлика от първите дни на заведението. FlipFlop вече има екип от седем души (заедно с основателите). Барът работи през дружеството "Бъко и Бубо", чиито приходи за 2016 г. са достигнали 133 хил. лв.

"Аз не съм човек на бизнес плановете", казва Велков. "Не обичам тези неща. Имам наредени цели в главата си, но не бих ги нарекъл бизнес план." Кабакчиев пък държи барът да се развива и на фронтове като социалните мрежи, където посочва, че повечето заведения не се възползват от предоставените възможности.

С малко помощ от приятели

Още от началото на съществуването му FlipFlop работи на печалба, макар и понякога минимална. Създателите му казват, че има най-различни фактори за това – например студената зима отпреди две години. "Невинаги всичко е било забавление, имали сме и трудни периоди", казва Велков. Но и двамата имат едно и също обяснение за успеха на FlipFlop.

"Всичко е заради приятелите. Заедно завъртяхме колелото", казва Кабакчиев. Чрез огромната мрежа от съмишленици започва да работи ефектът "от уста на уста" и да идват все повече хора. Велков разказва, че мястото, макар да е в центъра на София, е рисково. "Когато отваряхме, кварталът беше различен, но дори и сега все още няма много нощни заведения наоколо."

Така с двамата начело FlipFlop продължава съществуването си. Неотдавна барът отбеляза 5-годишнината си с парти с над десет поканени диджеи. Вече не всичко става само по интуиция и на двамата отдавна не се налага да работят паралелно върху няколко проекта, нито да стоят зад бара. "
Караме го по-леко, без да сме претенциозни. Не парадираме и не смятаме, че сме направили нещо по-специално от останалите", завършва Велков.
Q&A

Каква е маркетинговата стратегия на FlipFlop?
Олег Кабакчиев: Никога не сме плащали за маркетинг. Имаме профили във Facebook, Instagram, Foursquare и TripAdvisor, но никъде не плащаме за реклама. Всички тези неща са органични и се движат много добре. Странно е да се хвалим с това, но се представяме в пъти по-добре от други барове в София, които не обръщат внимание на социалните мрежи. Но тези канали имат голямо значение.

Мислили ли сте за разрастване към морето?
Кирил Велков: Много клиенти са ни питали защо не отворим бар на морето, но там е много различно. Там си чужд, парите са повече, постоянно се сменят регулации за плажовете и т.н. Но е нещо, което обмисляме. Мислили сме за заведение и в Пловдив. Не се знае – може да е скоро, може да е и след година или две.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Яке за двама Яке за двама

Ирина Василева създава дрехи, които улесняват майките при носене на бебето

17 авг 2018, 10294 прочитания

Тигърът има нужда от пространство Тигърът има нужда от пространство

Българската компания Tiger Technology разработва решения за съхранение на данни и търси финансиране за разишрението си

10 авг 2018, 8035 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Отключете лидера в себе си

Няколко съвета за професионално развитие от Next Genеration финалиста Марин Трошанов

Стажове, стипендии, конкурси (30 юли – 5 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

В България кадърните и търсещи хора получават по-големи шансове и по-бързо, отколкото в развитите страни

Момчил Ковачев, заместник-директор по информационните въпроси в Inter Cars SA и част от Топ 3 финалистите в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation, пред "Кариери"

Стажове, стипендии, конкурси (23 - 29 юли)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Бързи, смели, сръчни мобилни приложения

Българско-финландската компания "Аппзио" разработва платформа, ускоряваща създаването на мобилен софтуер десет пъти

Трите рекламни стълба на L'Oréal

Главният дигитален директор, българката Любомира Роше, разказва пред "Капитал" за новата рекламна стратегия на козметичния гигант

Технологични съвети за родители

Има различни решения и приложения, за да бъде интернет по-приятно, безопасно и полезно място за малчуганите

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Годината на DENA

Изпълнителката за новия си албум и живота след Cash, Diamond Rings, Swimming Pools

Кино: "Дрейф"

Красиво заснета драма на оцеляване по истински случай

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 18.08.2018 Прочетете
Капитал PRO, БДЖ купува 42 влака със скъпа поддръжка, "Спарки Елтос" губи все повече, трус в КФН заради "Олимпик"

Емисия

DAILY @7AM // 21.08.2018 Прочетете