С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 17 май 2018, 18:23, 15114 прочитания

Бързи, смели, сръчни мобилни приложения

Българско-финландската компания "Аппзио" разработва платформа, ускоряваща създаването на мобилен софтуер десет пъти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Пет минути с... Бранимир Парашкевов

На "Кариери" гостува съучредителят и изпълнителен директор на приложението за приложения Appzio

14 авг 2018

От стартираща компания за стартиращи компании

Съоснователят на Appzio и финалист в Next Generation 2018 Бранимир Парашкевов пред "Капитал"

10 авг 2018

Производителят на смартфоните Nokia вече се оценява на 1 млрд. долара

Предизвикателство за HMD Global е да се утвърди на пазара с нов модел

24 май 2018

Столичната община ще гарантира финансиране за стартиращи компании

Общината ще осигурява подкрепа в размер до 30 хил. лв. за малки и средни иновативни предприятия

21 май 2018

За 3 години Eleven вложи 11 млн. евро в 110 компании

Фондът за стартиращ бизнес представи поредните си инвестиции и затвори десетия си последен прозорец

4 окт 2015

Tickеy е победител в националния кръг на състезанието Seedstars World

Голямата награда е финансиране в размер на 500 хил. долара

14 юли 2015
Младото дружество е разработило над 100 приложения за по-малко от две години. Клиентите са от целия свят - Европа, САЩ, Азия, Австралия.
Един четвъртък през август 2016 г. от Уникредит Булбанк се свързват с екипа на "Аппзио" с въпрос дали могат да разработят мобилно приложение, с което служителите да се оценяват помежду си и да си дават обратна връзка. Във вторник сутрин на следващата седмица софтуерът е готов. "Е, можехме да поспим малко повече и да сме готови в четвъртък, но искахме да ги впечатлим", смее се Бранимир Парашкевов, един от тримата основатели на "Аппзио". Бързата и прецизна работа на екипа им спечелва не само доволен клиент, но и инвеститор. През 2017 г. Уникредит Булбанк финансира компанията с 450 хил. евро под формата на конвертируем заем.

Създаденото през 2015 г. българско-финландско дружество "Аппзио" развива технология, чрез която могат да се разработват мобилни приложения десет пъти по-бързо от стандартното. Става въпрос за софтуер, създаден лично за конкретния клиент и за конкретна операционна система (т.нар. native app), а не за използване на предварително зададени шаблони. "Това е невъзможно" е един от най-честите коментари, които получаваме, и много обичаме да превръщаме тези скептици в клиенти", коментира Парашкевов.

Първите години

Благодарение на разработваната вече три години технология и преминаването през няколко различни процеса на работа "Аппзио" са открили тяхна формула за бързо и качествено разработване на мобилни приложения. Историята започва през 2006 г., когато за пръв път в България идва Тимо Райлo. Той тъкмо е започнал дигитална агенция във Финландия и не може да си намери достатъчно кадри там.

Събира екип и през 2007 г. варненският офис на финландската му компания East Interactive започва работа за международния пазар. Една от често търсените услуги е разработването на мобилни приложения, което тогава е много бавен и скъп процес, защото изисква програмисти, владеещи различни езици и работещи с различни операционни системи, както и добра комуникация с клиента. През годините казусът отлежава в главата му, а междувременно се запознава с Бранимир Парашкевов, който тогава е мениджър бизнес развитие в компания за мобилни разплащания, и Симеон Митев, управлявал технологични проекти с компании като Google, Netflix и Nokia. И те стават съоснователи в новото начинание на Райло.



През 2014 г. тримата започват да работят върху технология, която да позволи лесното и бързо разработване на мобилен софтуер, а на следващата година официално се отделят като spin-off проект и регистрират собствена компания - "Аппзио". Тримата започват със собствен капитал от около 200 хил. евро и отначало се насочват към програмистите и искат да ги облекчат в процеса на създаване на приложения.

Инвестиционният фонд Eleven купува 10% от компанията срещу 100 хил. евро през 2015 г. Скоро към тях се присъединяват и няколко бизнес ангели, сред които изпълнителният директор на софтуерната "Немечек" Георги Брашнаров, президентът на SAP Labs България Стамен Кочков и Николай Мавроматис от Асоциацията на българските бизнес ангели. Общата финансова инжекция в компанията по линия на бизнес ангелите е 50 хил. eвро, а те заедно държат около 2% от дяловете на компанията, сочи справка в Търговския регистър.

Настройката на модела

Въпреки свежия капитал, контактите, които им предоставят инвеститорите, и вече поузрялата технология "Аппзио" все още не постигат резултатите и бързината, които са планирали. А това спира и растежа.

"Тогава все мислехме как всеки може да създаде сам приложение - искахме да предоставим необходимата технология за това", обяснява Райло. Платформата им функционира като "направи си сам" на SaaS принцип - регистрираш се, плащаш абонамент и разработваш приложението си. Но, както се оказва, това не е работещ модел. "Възможността привлече много хора, но не всички имаха опита, който да им позволи да си представят цялото приложение - това просто не беше най-добрата опция за нас... А и беше евтин пазар", добавя Парашкевов. Така Райло, Парашкевов и Митев започват да мислят за промяна на фокуса. Към онези, които могат да програмират, или към цялостен краен продукт.

Така през 2016 г., компанията успява да генерира приходи от 263 хил. лв. през първите месеци, при това само с петима души екип. Скоро след това като инвеститор с 450 хил. евро се присъединява и Уникредит Булбанк.

Днес "Аппзио" се стреми да продава мобилни приложения с лиценз на крайните си клиенти и се кооперира с партньорски организации, които разработват самия софтуер, използвайки тяхната платформа. С други думи, екипът на "Аппзио" привлича клиентите, консултира ги и им предлага възможности, а партньорите на "Аппзио", сред които Melon и "Програмиста", изработват приложението. Според спецификите си изработката на мобилния софтуер струва средно между 10 и 20 хил. евро, а годишният лиценз за използването на платформата - 2500 евро на приложение.
Освен това "Аппзио" развива и още една линия, насочена към компании със собствени софтуерни екипи. Те могат да си купят само лиценз за платформата и чрез технологията сами да създадат приложението си. "Целта ни е, когато някой реши да създава функционално мобилно приложение, да мисли първо за нас", казва Парашкевов.

Пазар без край

Новият бизнес модел позволява на компанията да разработи над 100 приложения за по-малко от две години. "Трудно е да се определи размерът на пазара за тази услуга. С 1300 нови приложения средно на ден само в Android App Store можем само да кажем, че е постоянно растящ пазар", коментира Парашкевов. Към момента "Аппзио" работи с клиенти от целия свят - Европа, САЩ, Азия, Австралия. Скоро започват и с Близкия изток. Основен приоритет на компанията обаче са английски говорещите пазари.

На "Аппзио" не им липсват пазари и възможности за ръст, но и конкуренция. Българската компания се изправя срещу гиганти като Facebook с тяхната услуга за разработчици React Native или Microsoft с тяхната платформа Xamarine. Освен това конкуренти са и low code платформи (такива, в които се използва графичен интерфейс вместо код за създаване на приложението и са по-достъпни за непрограмисти) като Mendix и Outsystems. В нишата оперират и други млади и стартиращи компании. "Основното ни предимство е, че ние имаме достъп до хардуера на устройствата, за които разработваме приложенията, и се съобразяваме с техническите им възможности", казва главният технически директор Тимо Райло.

Въпреки конкурентната среда "Аппзио" си проправя път в сектора. През 2017 г. приходите и екипът на компанията се удвояват, коментира Парашкевов. Основателите дори очакват да излязат на печалба през 2018 г. Не е изключено "Аппзио" да търси и следващи инвеститори. Причините са две - от една страна, след като технологията е достатъчно зряла, сега има нужда от маркетинг. От друга, екипът ще се опита стратегически да привлече на борда голяма технологична компания, от чиито опит и вече изградено клиентско портфолио да се възползва.
И ако до момента "Аппзио" са работили и са се развивали без особено присъствие в публичното пространство, от компанията обещават през 2018 г. да се чува повече за тях.
Q&A

Какви са клиентите ви?

Бранимир Парашкевов: Трудно е да се извади тренд - най-различни са. От корпоративни клиенти, през стартиращи компании до общности. Например наскоро разработвахме приложение за една американска татуистка общност - те искаха потенциалните им клиенти да могат да ги намират лесно и да получават препоръка за татуист според географското си положение и стила на татуировката.
Това, което може да се каже, е, че около 70% от клиентите ни са малки и средни бизнеси, както и стартъпи. Гордеем се, че сред клиентите ни е и една от най-големите логистични компании в света.

Има ли тенденции в търсенето на клиентите?

Най-често се сблъскваме с въпроса "Можете ли да ни направите нещо като Tinder". С други думи, клиентите много често търсят в приложенията да има това изживяване на приплъзване на опциите наляво или надясно по дисплея. Ползва се буквално във всякакви случаи.
Две трети от клиентите ни търсят потребителски приложения, насочени към крайни клиенти, а останалите искат софтуер, който да решава казуси вътре в компанията им - например да оптимизира различни процеси или комуникацията.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Яке за двама Яке за двама

Ирина Василева създава дрехи, които улесняват майките при носене на бебето

17 авг 2018, 10416 прочитания

Тигърът има нужда от пространство Тигърът има нужда от пространство

Българската компания Tiger Technology разработва решения за съхранение на данни и търси финансиране за разишрението си

10 авг 2018, 8040 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Отключете лидера в себе си

Няколко съвета за професионално развитие от Next Genеration финалиста Марин Трошанов

Стажове, стипендии, конкурси (30 юли – 5 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

В България кадърните и търсещи хора получават по-големи шансове и по-бързо, отколкото в развитите страни

Момчил Ковачев, заместник-директор по информационните въпроси в Inter Cars SA и част от Топ 3 финалистите в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation, пред "Кариери"

Стажове, стипендии, конкурси (23 - 29 юли)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Хартиен поздрав с добавена реалност

Българската компания iGreet разработва поздравителни картички, към които има добавени виртуални изображения

Опасното шофиране на Илън Мъск

Предприемачът отдавна има проблеми с анализаторите и спекулантите на капиталовия пазар

Кой спря Търговския регистър

Никой не поема отговорност за провала на агенцията, която се оглавява от близката до Делян Пеевски Зорница Даскалова

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Лято в Пулия

Дългата сиеста е закон, часовниците не пазят реалното време, а духът на общността е заложен в миналото

За хората и костенурките

"Геа Челониа" – единственият център за опазване на сухоземните костенурки в България, учи на грижа към природата и хуманност

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 18.08.2018 Прочетете
Капитал PRO, БДЖ купува 42 влака със скъпа поддръжка, "Спарки Елтос" губи все повече, трус в КФН заради "Олимпик"

Емисия

DAILY @7AM // 21.08.2018 Прочетете