Бързи, смели, сръчни мобилни приложения
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бързи, смели, сръчни мобилни приложения

Досега привлечените инвестиции са 600 хил. евро, а тримата съоснователи - Тимо Райло, Симеон Митев и Бранимир Парашкевов (отляво надясно), ще се опитат да привлекат и голяма технологична компания

Бързи, смели, сръчни мобилни приложения

Българско-финландската компания "Аппзио" разработва платформа, ускоряваща създаването на мобилен софтуер десет пъти

Александра Козбунарова
19437 прочитания

Досега привлечените инвестиции са 600 хил. евро, а тримата съоснователи - Тимо Райло, Симеон Митев и Бранимир Парашкевов (отляво надясно), ще се опитат да привлекат и голяма технологична компания

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Младото дружество е разработило над 100 приложения за по-малко от две години. Клиентите са от целия свят - Европа, САЩ, Азия, Австралия.

Един четвъртък през август 2016 г. от Уникредит Булбанк се свързват с екипа на "Аппзио" с въпрос дали могат да разработят мобилно приложение, с което служителите да се оценяват помежду си и да си дават обратна връзка. Във вторник сутрин на следващата седмица софтуерът е готов. "Е, можехме да поспим малко повече и да сме готови в четвъртък, но искахме да ги впечатлим", смее се Бранимир Парашкевов, един от тримата основатели на "Аппзио". Бързата и прецизна работа на екипа им спечелва не само доволен клиент, но и инвеститор. През 2017 г. Уникредит Булбанк финансира компанията с 450 хил. евро под формата на конвертируем заем.

Създаденото през 2015 г. българско-финландско дружество "Аппзио" развива технология, чрез която могат да се разработват мобилни приложения десет пъти по-бързо от стандартното. Става въпрос за софтуер, създаден лично за конкретния клиент и за конкретна операционна система (т.нар. native app), а не за използване на предварително зададени шаблони. "Това е невъзможно" е един от най-честите коментари, които получаваме, и много обичаме да превръщаме тези скептици в клиенти", коментира Парашкевов.

Първите години

Благодарение на разработваната вече три години технология и преминаването през няколко различни процеса на работа "Аппзио" са открили тяхна формула за бързо и качествено разработване на мобилни приложения. Историята започва през 2006 г., когато за пръв път в България идва Тимо Райлo. Той тъкмо е започнал дигитална агенция във Финландия и не може да си намери достатъчно кадри там.

Събира екип и през 2007 г. варненският офис на финландската му компания East Interactive започва работа за международния пазар. Една от често търсените услуги е разработването на мобилни приложения, което тогава е много бавен и скъп процес, защото изисква програмисти, владеещи различни езици и работещи с различни операционни системи, както и добра комуникация с клиента. През годините казусът отлежава в главата му, а междувременно се запознава с Бранимир Парашкевов, който тогава е мениджър бизнес развитие в компания за мобилни разплащания, и Симеон Митев, управлявал технологични проекти с компании като Google, Netflix и Nokia. И те стават съоснователи в новото начинание на Райло.

През 2014 г. тримата започват да работят върху технология, която да позволи лесното и бързо разработване на мобилен софтуер, а на следващата година официално се отделят като spin-off проект и регистрират собствена компания - "Аппзио". Тримата започват със собствен капитал от около 200 хил. евро и отначало се насочват към програмистите и искат да ги облекчат в процеса на създаване на приложения.

Инвестиционният фонд Eleven купува 10% от компанията срещу 100 хил. евро през 2015 г. Скоро към тях се присъединяват и няколко бизнес ангели, сред които изпълнителният директор на софтуерната "Немечек" Георги Брашнаров, президентът на SAP Labs България Стамен Кочков и Николай Мавроматис от Асоциацията на българските бизнес ангели. Общата финансова инжекция в компанията по линия на бизнес ангелите е 50 хил. eвро, а те заедно държат около 2% от дяловете на компанията, сочи справка в Търговския регистър.

Настройката на модела

Въпреки свежия капитал, контактите, които им предоставят инвеститорите, и вече поузрялата технология "Аппзио" все още не постигат резултатите и бързината, които са планирали. А това спира и растежа.

"Тогава все мислехме как всеки може да създаде сам приложение - искахме да предоставим необходимата технология за това", обяснява Райло. Платформата им функционира като "направи си сам" на SaaS принцип - регистрираш се, плащаш абонамент и разработваш приложението си. Но, както се оказва, това не е работещ модел. "Възможността привлече много хора, но не всички имаха опита, който да им позволи да си представят цялото приложение - това просто не беше най-добрата опция за нас... А и беше евтин пазар", добавя Парашкевов. Така Райло, Парашкевов и Митев започват да мислят за промяна на фокуса. Към онези, които могат да програмират, или към цялостен краен продукт.

Така през 2016 г., компанията успява да генерира приходи от 263 хил. лв. през първите месеци, при това само с петима души екип. Скоро след това като инвеститор с 450 хил. евро се присъединява и Уникредит Булбанк.

Днес "Аппзио" се стреми да продава мобилни приложения с лиценз на крайните си клиенти и се кооперира с партньорски организации, които разработват самия софтуер, използвайки тяхната платформа. С други думи, екипът на "Аппзио" привлича клиентите, консултира ги и им предлага възможности, а партньорите на "Аппзио", сред които Melon и "Програмиста", изработват приложението. Според спецификите си изработката на мобилния софтуер струва средно между 10 и 20 хил. евро, а годишният лиценз за използването на платформата - 2500 евро на приложение.

Освен това "Аппзио" развива и още една линия, насочена към компании със собствени софтуерни екипи. Те могат да си купят само лиценз за платформата и чрез технологията сами да създадат приложението си. "Целта ни е, когато някой реши да създава функционално мобилно приложение, да мисли първо за нас", казва Парашкевов.

Пазар без край

Новият бизнес модел позволява на компанията да разработи над 100 приложения за по-малко от две години. "Трудно е да се определи размерът на пазара за тази услуга. С 1300 нови приложения средно на ден само в Android App Store можем само да кажем, че е постоянно растящ пазар", коментира Парашкевов. Към момента "Аппзио" работи с клиенти от целия свят - Европа, САЩ, Азия, Австралия. Скоро започват и с Близкия изток. Основен приоритет на компанията обаче са английски говорещите пазари.

На "Аппзио" не им липсват пазари и възможности за ръст, но и конкуренция. Българската компания се изправя срещу гиганти като Facebook с тяхната услуга за разработчици React Native или Microsoft с тяхната платформа Xamarine. Освен това конкуренти са и low code платформи (такива, в които се използва графичен интерфейс вместо код за създаване на приложението и са по-достъпни за непрограмисти) като Mendix и Outsystems. В нишата оперират и други млади и стартиращи компании. "Основното ни предимство е, че ние имаме достъп до хардуера на устройствата, за които разработваме приложенията, и се съобразяваме с техническите им възможности", казва главният технически директор Тимо Райло.

Въпреки конкурентната среда "Аппзио" си проправя път в сектора. През 2017 г. приходите и екипът на компанията се удвояват, коментира Парашкевов. Основателите дори очакват да излязат на печалба през 2018 г. Не е изключено "Аппзио" да търси и следващи инвеститори. Причините са две - от една страна, след като технологията е достатъчно зряла, сега има нужда от маркетинг. От друга, екипът ще се опита стратегически да привлече на борда голяма технологична компания, от чиито опит и вече изградено клиентско портфолио да се възползва.

И ако до момента "Аппзио" са работили и са се развивали без особено присъствие в публичното пространство, от компанията обещават през 2018 г. да се чува повече за тях.
Q&A

Какви са клиентите ви?

Бранимир Парашкевов: Трудно е да се извади тренд - най-различни са. От корпоративни клиенти, през стартиращи компании до общности. Например наскоро разработвахме приложение за една американска татуистка общност - те искаха потенциалните им клиенти да могат да ги намират лесно и да получават препоръка за татуист според географското си положение и стила на татуировката.

Това, което може да се каже, е, че около 70% от клиентите ни са малки и средни бизнеси, както и стартъпи. Гордеем се, че сред клиентите ни е и една от най-големите логистични компании в света.

Има ли тенденции в търсенето на клиентите?

Най-често се сблъскваме с въпроса "Можете ли да ни направите нещо като Tinder". С други думи, клиентите много често търсят в приложенията да има това изживяване на приплъзване на опциите наляво или надясно по дисплея. Ползва се буквално във всякакви случаи.

Две трети от клиентите ни търсят потребителски приложения, насочени към крайни клиенти, а останалите искат софтуер, който да решава казуси вътре в компанията им - например да оптимизира различни процеси или комуникацията.
Младото дружество е разработило над 100 приложения за по-малко от две години. Клиентите са от целия свят - Европа, САЩ, Азия, Австралия.

Един четвъртък през август 2016 г. от Уникредит Булбанк се свързват с екипа на "Аппзио" с въпрос дали могат да разработят мобилно приложение, с което служителите да се оценяват помежду си и да си дават обратна връзка. Във вторник сутрин на следващата седмица софтуерът е готов. "Е, можехме да поспим малко повече и да сме готови в четвъртък, но искахме да ги впечатлим", смее се Бранимир Парашкевов, един от тримата основатели на "Аппзио". Бързата и прецизна работа на екипа им спечелва не само доволен клиент, но и инвеститор. През 2017 г. Уникредит Булбанк финансира компанията с 450 хил. евро под формата на конвертируем заем.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    nikolalala avatar :-|
    nikolalala

    Браво, машини!

  • 2
    hue avatar :-|
    Николов

    Успех в начинанията, но махнете цифрите от статията - 200 хил;100 хил 10%; 50хил 2%; 263 хил; 450 хил;100х10 000; 5 души; очакват да излязат на печалба - you do the math


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Веселите пивовари

Веселите пивовари

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK