С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 май 2018, 10:36, 17288 прочитания

Хартиен поздрав с добавена реалност

Българската компания iGreet разработва поздравителни картички, към които има добавени виртуални изображения

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- Създадената от Вичо Димитров iGreet разработва поздравителни картички, към които има добавени виртуални изображения.

- Сред инвеститорите в стартъпа са американският предприемач Тим Дрейпър и фондът Eleven.

- Сега компанията работи и върху създаването на рекламни кампании чрез новата технология.
Първите поздравителни картички са изпратени още през ХІІІ век в Европа по повод Нова година, а шест века по-късно започват да се използват по време на различни празници и в САЩ. Сега те са се превърнали в бизнес за милиарди по цял свят, а най-скъпите са ръчно обшити със златни нишки и могат да достигнат няколко хиляди долара.

Във века на виртуалната реалност потенциал в развитието на бизнеса с картички вижда българската компания iGreet, която комбинира традицията с иновацията и прави възможно хартията да оживее пред очите на получателите.


Благодарение на технологията за добавена реалност, която позволява към реални обекти да бъдат добавяни виртуални изображения. Създадена през 2015 г. iGreet привлича почти веднага интереса на инвеститорите, а днес продуктите на компанията са успешно позиционирани на пазара и търсят възможности да излязат извън границите на страната.

От университетски проект към успешен бизнес

Първата в света компания за поздравителна картичка, използваща технологията за добавена реалност, стартира като курсов проект по време на следването на основателя й Вичо Димитров. Той завършва магистърската програма "Предприемачество и финанси" на "Висше училище по застраховане и финанси". Идеята се заражда през 2014 г., когато технологията за добавена реалност тепърва навлиза на българския пазар и се използва на ниво тестове от големи компании в сферата на услугите. Димитров обаче решава да я внедри в продукт, изцяло насочен към крайните потребители.



Така по време на следването си той прави прототип на картичка за Свети Валентин, която оживява чрез добавената реалност.

С нея кандидатства за програмата по предприемачество на Тим Дрейпър в Draper University САЩ, като според Димитров именно този курс му помага най-много за развитието на бизнеса му.

"Там успях да погледна по-мащабно на идеята си благодарение на примера на огромния американски пазар за поздравителни картички и отношението му към новите технологии", разказва Вичо Димитров. Тогава той е единственият българин в програмата на американския предприемач. И един от малкото участници, които успяват да привлекат интереса на Дрейпър, като получава и предложение за инвестиция.

"Реших обаче, че преди да приема финансирането, трябва да развия повече проекта и да съставя бизнес план, защото тогава имах единствено прототип", обяснява Димитров. Осем месеца по-късно, той разполага с готов бизнес проект и основава компанията "айГрийт" (iGreet).

Макар на пръв поглед поздравителните картички на iGreet да изглеждат като всички други, благодарение на добавената реалност те представят на получателите раздвижено послание, личен видеоклип и аудиоефекти. За целта, освен да закупят стандартна хартиена картичка, клиентите трябва да си свалят безплатното мобилното приложения на iGreet, през което да видят скритото анимирано послание в нея.

Първи инвеститори

През 2015 г. идеята привлича вниманието и на фонда за рискови инвестиции Eleven, които решават заедно с Тим Дрейпър да финансират компанията. Те инвестират по 50 хил. евро, като всеки получава по 6.5% от компанията. Благодарение на това финансиране Димитров сформира екип и започва да изгражда търговска мрежа в страната, през която да разпространява продукта си.

Първата партида картички излиза за масова продажба покрай коледните празници през 2015 г., което е и повратен момент за развитието на компанията – тя получава положителна обратна връзка от клиентите и развитието на проекта продължава.

През 2017 г. в компанията инвестират и двама бизнес ангели – френският предприемач Уилфред Дюран и българинът Любомир Каримански, като общата сума на инвестициите им е 30 хил. евро, срещу които получават съответно 2.5% и 1.1% от компанията.

Към момента екипът на iGreet е съставен от петима млади предприемачи и работи съвместно с български художници и илюстратори, като една от целите на компанията е да създаде, развие и подкрепи общност от талантливи млади творци. Създадени са над 60 дизайна за картички за различни поводи. "Целта е да дадем поле за изява на младите творци и успоредно с това да създадем разнообразно портфолио, съобразено с различните вкусове на клиентите ни", обяснява Димитров.

Картичките iGreet и пликовете им се отпечатват на 100% рециклирана хартия. И могат да бъдат намерени в по-големите книжарници, цветарски магазини и магазини за подаръци, с които компанията работи на консигнация, а цената им е 5 лева.

Първа печалба за годината

По думите на Вичо Димитров компанията му е достигнала момента, в който се самоиздържа и вече работи на печалба. За 2017 г. тя генерира приходи от 180 хил. лв., което е ръст от близо 170% спрямо продажбите от първата им година на пазара. През миналата година компанията за първи път отчита и печалба от 20 хил. лв., като iGreet са продали близо 60 хил. картички, а мобилното приложение е свалено също толкова пъти.

Продуктът им се продава в 250 обекта в София, 40 във Варна и в отделни обекти в Пловдив, Бургас, Велико Търново, Пазарджик, Добрич и др.

Освен към картичките с добавена реалност iGreet се е насочила и към рекламния бизнес. Компанията предлага внедряване на технологията за добавена реалност в кампаниите на рекламодатели с цел да направят потребителското преживяване с бранда по-интересно и запомнящо се.

Сред клиентите на iGreet са "Престиж", "Загорка", Hewlett Packard, дрогериите dm и фирмата за финансови услуги Ernst&Young. Компанията работи както с рекламни агенции, така и директно с клиенти, като по думите на Вичо Димитров интересът към услугата се увеличава непрекъснато. Потенциал в използването й виждат и брокерите на недвижими имоти, които могат дистанционно да представят в детайли дадена сграда или апартамент на клиентите си. В момента близо 70% от оборота на iGreet идва от бизнеса с картички, а останалите 30% – от реализирането на рекламни кампании.

Развитие зад граница

Младата компания е амбицирана да се разрасне и зад граница. Към момента iGreet е реализирала съвместен проект с немско дружество, на което е помогнала да създаде линия интерактивни картички на немски. Българската компания гледа и към пазара във Великобритания, където вече има договори с 4 агента, които разпространяват картичките във физически обекти.

"Паралелно се стремим всяка година да подменяме поне 30% от моделите на продуктите ни и да обновяваме портфолиото си, като в момента се работи върху две нови линии картички – с 3D изображения и с персонализирани послания, при които всеки ще може да запише собствено видео и да го прикачи към картичката", обяснява Вичо Димитров.

В бъдеще екипът планира да разшири проекта си, като развие и други продукти с добавена реалност, например картички с 3D съдържание и персонализирани такива. Очакванията са да успеят да мотивират и традиционните компании за производство на картички да се обърнат към технологията за добавена реалност, като тогава iGreet ще се намира в позицията на фирмата с най-много опит при изработката им.

Димитров се надява, че както при картичките, компанията ще стане пионер и в предлагането на други продукти с добавена реалност, а разрастващият се пазар ще помогне платформата, която изгражда компанията му, да се отвори към по-голям кръг от клиенти.
Q&A

Как работи технологията за добавена реалност?


В началото не възнамерявахме да развиваме собствена технология, а да използваме чужда, но се оказа, че това е трудно, защото цените на компаниите, които предлагат услугата за създаване на добавена реалност, са твърде високи. Наложи се сами да разработим технологията, за да сме по-гъвкави. Самата тя се реализира в три етапа. Първо изображенията, които ще се сканират, се залагат в нашата система, за да може алгоритъмът ни да генерира код спрямо тях. След това при насочване на мобилното устройство към картичката, то сканира и започва да търси изображението сред вече създадената база данни, за да се пусне дигиталното съдържание. Най-трудната част е накрая - проследяването на изображението в пространството, така че, когато телефонът се мести, да се създаде илюзията, че съдържанието се визуализира върху картичката.

Каква е рекламната стратегия на iGreet?

И до ден днешен остава предизвикателство начинът, по който презентираме картичките. Имаме физическа реклама над щандовете в книжарниците, но стигнахме до извода, че най-ефективна е рекламата от уста на уста – когато един човек си купи картичка, за тях разбират между 3 и 5 негови познати. Стараем се и да промотираме едновременно и двата ни продукта – както рекламните кампании, които правим, помагат за рекламирането на картичките, така и картичките помагат за популяризирането на рекламните услуги, които предлагаме.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Фасулска работа Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

15 ное 2019, 7161 прочитания

Барет Ерсек: Не поставяйте растежа пред изпълнението в бизнеса си Барет Ерсек: Не поставяйте растежа пред изпълнението в бизнеса си

Предприемачът и лектор на Growth Summit пред "Капитал"

11 ное 2019, 1187 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Биосериалът на Живко Джамяров

След "Зелена земя" и "Соул китчън" предприемачът има нов проект - за суперхрана

Още от Капитал
Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10