С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 31 май 2018, 11:00, 4276 прочитания

Момчил Бояджиев – "Оргахим" като кауза

Изпълнителният директор на русенската фабрика за бои и лакове пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Профил

Момчил Бояджиев е дипломиран финансист от Университета за национално и световно стопанство (УНСС) в София. Професионалната му кариера започва в банковия сектор като експерт в HVB Bank Биохим и Raiffeisenbank, след което продължава в корпоративния сектор като отговорник за продажбите на Procter & Gamble за Балканите. Постъпва в "Оргахим" през 2013 г. като търговски директор, а през април тази година се издига до изпълнителен директор на компанията за България.

Компанията

Русенската фабрика за бои и лакове "Оргахим" е създадена през 1901 г. През 2012 г. бе придобита от трио румънски инвеститори, които я спряха от търговия на Българската фондова борса (БФБ). За 2017 г. продажбите на компанията са за

63.41 млн. лв.,
а печалбата -

2.3 млн. лв.

Ръстът на оборота на вътрешния пазар е

14%

Външни пазари, на които продава продукцията си, са Грузия, Армения, Гърция, Македония, Сърбия, Франция, Германия, Холандия, Литва.

Още по темата

"Оргахим" предвижда разширение на производството си в Русе

Компанията планира да увеличи персонала си със 75 служители през първото тримесечие

27 яну 2015

Момчил Бояджиев, мениджър "Архитектурни бои" и член на УС на "Оргахим":

Изградихме изцяло нова пазарна стратегия

23 апр 2014

Мариус Вакарою, "Оргахим": Очакваме търговете за саниране на сгради

За съжаление в държавно финансираните поръчки често цената е единственото, което се взема предвид, казва главният изпълнителен директор на компанията

7 апр 2013
Колко години минаха, откакто постъпихте в "Оргахим"?

Когато на 25 април поех новата позиция на изпълнителен директор, се навършиха точно пет години. И преди сме говорили за необходимостта от такава функция и съм споделял своето виждане за развитието на бизнеса.

Какво е било виждането ви?

Винаги съм казвал, че който отговаря за България и Румъния, на практика отговаря само за Румъния. Тя е три пъти, а за някои бизнеси и четири пъти, по-голяма като пазар от българския и няма как да отговаряш еднакво и за двата. Ако искаш да се развива и българският, трябва да си тук, на разположение, за да може бързо да реагираш. И съм доволен, че сега вървим по новата структура.

А каква е тя?



Преди имаше един групов главен изпълнителен директор, който отговаряше за всички дружества в групата. Знаете, че в нея влизат и "Поликолор" в Румъния, "Русе кемикълс", която произвежда суровини за химическата индустрия, "Оргахим Резинс", която от тези суровини произвежда смоли, които пък са суровини за нас в "Оргахим". Имаме един затворен цикъл. Сега всяка компания си има отделен изпълнителен директор, единият от които има и групова функция.

За колко души отговаряхте преди и сега?

Преди отговарях за 140 души, а сега за 446. И знаете ли, когато се анонсира тази промяна, защото предишният колега беше румънец, хората от другите отдели започнаха да ме поздравяват. Може би защото ме познават, работили сме от много години и знаят, че винаги могат да дойдат и да ми кажат, ако има нещо, което ги тревожи. Няма да скрия, че това ме зарадва, защото си личеше, че са искрени.

Според вас защо чуждите компании толкова трудно се доверяват на български мениджмънт и поне в началото предпочитат да работят със собствени кадри?

Понякога решението може да е свързано с постигането на конкретна цел, за която чуждият мениджър може да има по-специфична експертиза. В България имаме много талантливи хора, но сме малък пазар и не може да очакваме, че той произвежда достатъчен брой експерти на високо ниво.

Има ли предимства това да работиш с български мениджмънт?

Българин в България има някои определени предимства. Например, че може да комуникира по цялата вертикала. В повечето случаи има много ясно изразена бариера с чужденците.

С какво мислите, че спечелихте доверието на румънските акционери?

Мисля, че с откритите взаимоотношения. Имали сме много разговори и винаги сме си казвали как стоят нещата, дори да са непопулярни.

А изкушавали ли сте се да погледнете извън компанията?

Толкова енергия е вложена дотук, усилия, не си правя илюзии, че ако тръгна някъде на друго място, нещата ще ме чакат наготово, подредени. Все същото ще е: пак ще трябва отначало да градиш. Аз съм приел "Оргахим" като кауза и има няколко неща, които ме мотивират. Първо, че сме екип. Другото е, че има доверие между нас и собствениците.

Как да разпознаем почерка ви по промените в компанията?

Аз сам не съм направил нищо, но всички заедно постигнахме много неща. За последните пет години ние пораснахме с около 50% в продажбите, още повече че преди пет години пак бяхме пазарен лидер в нашия бизнес. Сега малко разширихме бизнеса в нови направления - основно към строителството: топлоизолационни и хидроизолационни системи, огнезащита, индустриални подови покрития.

Какъв е делът на ритейла в приходите?

Декоративният бизнес продължава да е най-големият - това са продуктите за крайни потребители: бои (интериорни и екстериорни), лакове за дърво и емайл лакове за дърво и метал. Определено сега сме по-добре балансирани, като ритейлът е около 60% от бизнеса, при дял от 80% преди.

Според наши анализи "Оргахим" продължава да е лидер на пазара в декоративния бизнес. Това донякъде се дължи на много голямата разпознаваемост на бранда и традицията на пазара. Това е много голям актив, издържал теста на годините. От друга страна, имаме здрава логистична и партньорска мрежа. Имаме най-големия търговски екип. Разбира се, имаме конкуренция, но е трудно да ни конкурират компании, които нямат производство наблизо. В този бизнес транспортът е много важен фактор.

Как привличате и задържате кадри в компанията?

В декоративния бизнес ние сме най-голямата компания и като брой хора, и като мащаб. По-скоро другите могат да вземат от нас готов кадър, отколкото ние да вземем отнякъде. Затова сме много фокусирани върху това да си развиваме хората. Даваме си сметка също, че не сме мултинационална компания с големи бюджети. Затова се опитваме да предложим на хората ценностната си система. Имаме точки в Русе, София, Пловдив и Бургас и навсякъде е трудно с намирането на кадри.

Какви са впечатленията ви за пазара на труда?

Това, което виждам в момента, е, че има движение на хора, има търсене. Притеснява ме, че има пропаст между работодателите и работниците. Работодателите нямат доверие, че кандидатите наистина са постигнали нещата, които са написали, и че притежават изброените качества. А кандидатите нямат доверие, че работодателят наистина ще им осигури всички обещани допълнителни придобивки и свобода да се развиват.

Как балансирате между колегите ви, които очакват по-високи заплати и акционерите, които искат все по-големи дивиденти?

Не съм имал затруднения в тази насока, защото това също е едно от нещата, които се базират на комуникация и аргументация. Винаги съм се стремял да обясня, че ако искаме да стигнем някъде, пътят минава през инвестиции. Не можеш да го направиш без добрите специалисти, които обаче искат и адекватно възнаграждение.

Кой е бил най-трудният ви момент в "Оргахим" за тези пет години?

Много дълбоко ме демотивира, когато повтаряме стари грешки. Всичко друго приемам за ежедневие. Защото това ме кара да се питам ние способни ли сме да стигнем там, закъдето сме се запътили? Наистина ли всички го искаме това?

Поставяте ли си някакви цели извън тези, които собствениците искат от вас?

Да. Например миналата година си казах, че искам да развием бизнеса с индустриални подови покрития, защото го намирам за стратегически важен. Първо, че е допълнителен бизнес, второ, е високотехнологичен, трето, имиджово е много позитивен, четвърто, подпомага много добре строителния ни бизнес, където вече се получават допълнителни синергии. Затруднява ни това, че "Оргахим" се възприема само като компания за бои.

Какви са иновациите във вашия бизнес?

Трудно е да измислим нещо изцяло ново, но се стараем. Един от новите ни продукти е нещо като камъчен килим, който е водопропусклив. Положен върху дренажен бетон, се получава нещо невероятно. Представете си го около басейни, където има непрекъснато разливи, или в общинските паркове.

"Оргахим" беше борсова компания. Завинаги ли скъсахте с инвеститорите на капиталовия пазар?

Повечето неща, които правим в компанията, се финансират с конвенционални методи. За момента продължаваме така.

Къде смятате да отведете компанията след пет години?

Аз виждам огромен потенциал за поне още 50% ръст на продажбите. Иска ми се да подобрим ефективността и да постигнем по-голяма география на продажбите. Можем да го направим и нямам търпение да се случи.
Q&A

Постигате ли баланс между работа и личен живот?
Може би това е най-важното, което всеки човек трябва да намери лично за себе си, защото балансът е това, което прави успешни и двете места: и в работата, и вкъщи. Нормално, понякога човек се увлича в задачите, но съпругата ми много помага да не губя връзка и това и ми е безценен помощник. Имал съм кариерни предложения, които са изисквали пътуване или преместване, но съм ги отклонявал, защото това е рискувало баланса, който сме постигнали. А загубиш ли го, е сигурно, че нещата няма да вървят нито в работата, нито у дома.

Доколко зависим сте от електронните устройства и помощници?
Може да ви звучи старомодно, но съм привърженик на конвенционалните методи и средства за комуникация. Предпочитам когато говоря с някого да е очи в очи. Ако нямам как се срещнем, тогава по телефон или в краен случай да си пишем. Не съм голям фен на електронните устройства, но не може без тях. Улесняват живота ти, особено приложенията за организиране на задачите или програмите за сканиране на документи, които после лесно можеш да прикачиш и да изпратиш по пощата. Може би не си даваме сметка колко много тези комуникационни устройства забързаха бизнес цикъла заради факта, че протичането на информацията стана много по-бързо.

Имате ли настолна книга, която препоръчвате заради ценните уроци как да си успешен мениджър?
Чета, но нямам настолна книга. Има идеи, които можеш да почерпиш от книгите, но ключът е в теб, ти трябва да можеш да извлечеш нещо от това, което четеш.

Интервюто взе Гергана Михайлова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да превърнеш детската страст в кариера Да превърнеш детската страст в кариера

Момчил Ковачев, заместник-директор по информационните въпроси в Inter Cars, пред "Капитал"

20 юли 2018, 1673 прочитания

Създателят на брандове от Шумен 6 Създателят на брандове от Шумен

Красен Кюркчиев, изпълнителен директор на "Фикосота", пред "Капитал"

22 юни 2018, 33892 прочитания

24 часа 7 дни

20 юли 2018, 3704 прочитания

20 юли 2018, 3689 прочитания

20 юли 2018, 3389 прочитания

20 юли 2018, 2810 прочитания

20 юли 2018, 2408 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

Как да изберете правилното образование за успешна кариера

Няколко съвета за всеки ученик, студент или търсещ кариерно преориентиране

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

Пет минути с ... Елисавета Белобрадова и Красимира Хаджииванова

На "Кариери" гостуват създателките на сайта maikomila.bg и онлайн платформата olemale.bg, чрез която популяризират продукти на майки на деца с увреждания, за да им осигурят финансова независимост

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Максимилиан Шаусбергер: Основният плюс на България е талантът

Ръководителят на програмата Elevator Lab - fintech акселератор на RBI пред "Капитал"

Чанта за слушане

Българската компания Kloshar bags изработва чанти и раници с вградени грамофонни плочи

Да превърнеш детската страст в кариера

Момчил Ковачев, заместник-директор по информационните въпроси в Inter Cars, пред "Капитал"

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Бира в лятна нощ

Крафт бирата през лято 2018 г. носи тропически аромати. Няколко предложения за свежи нови вкусове, които вече имате възможност да опитате в България

Жак Перети: Бизнесът ще спаси света

Разследващият журналист, който работи за медии като BBC, The Independent, The Guardian, Wired, Huffington Post, пред "Капитал"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 21.07.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Колко ще е дълъг пътят към еврото?

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 20.07.2018 Прочетете