С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 юни 2018, 16:12, 14768 прочитания

Биосериалът на Живко Джамяров

След "Зелена земя" и "Соул китчън" предприемачът има нов проект - за суперхрана

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Биопроизводители няма да получават нови евросубсидии през 2018 г.

Евентуално финансиране на нови кандидати за агроекология ще има само за опазване на местни породи животни

31 яну 2018

Здравословен обрат

Здравословната вълна в храненето стигна и до българския пазар. Това променя правилата и отваря врата за нови ниши в бизнеса с храни

19 авг 2017

Яни Драгов: Хората ще се хранят все по-здравословно

Собственикът на "Смарт органик" пред "Регал"

16 юни 2017

Austria Bio Garantie откри представителство в България

Най-голямата австрийска компания за сертифициране на биохрани очаква местният пазар да продължи да расте

27 мар 2014
Да започнеш "на зелено" в бизнеса за Живко Джамяров има малко по-богато значение. Освен, че много пъти стартира от нулата, и то на тепърва възникващ пазар, софиянецът стриктно се придържа към биото, на което този цвят приляга най-точно. За десетте му години като предприемач той е сред най-разпознаваемите в бизнеса със здравословни храни и е минал през всичко: бил е вносител на биопродукти, собственик на магазин за биохрани, кетъринг доставчик, експерт по сертифицирането на био стопанства, ресторантьор, а отскоро и производител на собствена суперхрана.

Безспорно най-големият му проект дотук е Soul Kitchen - ресторантът за чиста храна, класиран на 10-о място в селекцията на TripAdvisor сред повече от хиляда заведения в столицата. През тази година бизнесът ще отбележи своята пета годишнина. Дали е успял? "На път сме да възвърнем инвестицията, но се изисква още време. В момента ресторантът прави достатъчно, че да сме спокойни", споделя Джамяров.

Немско начало

Желанието за собствен бизнес го спохожда като студент в Германия, но с какво точно да се захване се избистря след сблъсъка със здравословен проблем, който му разкрива храната като лекарство и отрова. "Върнах се през 2007 г. с един куфар, пълен с биохрани, вместо с дрехи, защото не знаех как ще си готвя тук киноа и другите неща, с които бях свикнал." Ограниченият избор на продукти по магазините в България насочват Джамяров към първия му проект - доставчика на биохрани "Зелена земя". "Семейството ми ме подкрепи, дадоха ми капитала, който бе нужен", спомня си Джамяров и разказва, че първият продукт, с който тества пазара, е немска напитка. "С една раница, пълна с бутилки, обикалях заведенията, исках среща с управителя да му предложа продукта. Малко по малко заведенията започнаха да я зареждат и продължихме и с други продукти", разказва предприемачът. От няколко години фирмата е прехвърлена на баща му, за да се пробва в други бизнес идеи.

Следващата по-едра е "Соул китчън", в която първоначално се обляга на двама партньори. "Това беше храна, която приготвяхме за обяд и доставяхме в рамките на София. В началото имаше интерес, после имахме трудности. Стигна се до момент, когато трябваше да напуснем кухнята, и тогава сегашната ми партньорка, Беси (Маргарита Райнхолд Щерк-Кревер бел. ред.) подаде ръка и инвестира, за да може да направим ресторанта. Така проектът се трансформира в нещо съвсем различно", разказва Джамяров.



Кухня за душата

Soul Kitchen не е просто заведение за хранене, а място, на което се събират хора, споделящи определени ценности. Затова и ресторантът често сменя амплоато си на галерия за изложби, сцена за концерти, място за представяния на винарски изби и дори базар за хранителни продукти. "Искаме ресторантът да е свободен от всякакви клишета и наименования, затова никъде не фигурира, че е веган", обяснява Джамяров и продължава: "Отворени сме за всички, които искат да нахранят душата си." Менюто е стегнато и изчистено. От понеделник до петък има обедно предложение, а тъй като е посещавано от чужденци, съдържа препратки към традиционните български вкусове. Продължава като дейност и кетъринга, най-вече с доставки на обяд по офисите, като понякога те са по-оборотни, отколкото посещаемостта на място в ресторанта.

"Партньорката ми е изключително строга и не прави компромиси с качеството - като се започне от препаратите, с които чистим, до начина на съхранение на продуктите чрез вакуумиране. Използваме Sous-vide технология за готвене до 80 градуса, за да се запазват хранителните вещества. Тук не се пържи, няма заготовки, не се използват полуфабрикати или рафинирани продукти. Мелим си зърно за пиците на място. Подквасваме си таратора и си го правим с бадемово мляко", разказва Джамяров.

Всичко това неизбежно натежава върху крайните цени. Супата е 5.20 лв., салатите - от 9.20 лв. до 12.30 лв., основно ястие - около 15 лв. "Има хора, които ни упрекват, че не всичко е 100% био и че това било предателство. Но трябва да направиш някак нещата, че да са приемливи за хората и те да идват и да се хранят тук. Идеологията и бизнесът трябва да имат някакво златно сечение и според мен успяхме. Ако сравните нашите цени с другите заведения от такъв тип, които поддържат по-високо ниво на кухнята, бих казал, че цените ни са под техните", смята Джамяров.

Годишните приходи на бизнеса за 2017 г. са около 290 хил. лв., показва отчетът му в Търговския регистър, а резултатът е загуба от 63 хил. лв. Въпреки това предприемачът е спокоен, защото ресторантът е създал привърженици и хора, които са идвали по веднъж просто за да опитат и да проверят могат ли да се заситят без месо, се връщат отново.

"Ние не правим никаква реклама. Имаме профил във Facebook, Instagram, в TripAdvisor има ревюта за нас. Но може би най-мощният канал за маркетинг си остава "от уста на уста", разказва Джамяров. Мнението му е, че социалните мрежи започват да губят сила като място за добра реклама. "С всички тези алгоритми Facebook стана просто един жълт вестник."

Към следващия проект

Малко преди петгодишния юбилей на ресторанта и след като е минал през отварянето (и затварянето) на магазин за биохрани, както и трупане на експертиза като лицензиран експерт по сертифициране на селскостопански производители в биоземеделието, буквално преди месец Джамяров обяви ново начинание, в което отново не се впуска сам, а с партньори. То е за собствен продукт: Ancestral Superfoods - суперхрани от местни съставки, предназначени за европейския пазар. Те комбинират покълнали за 36 часа зърнени култури, които при пика на хранителните им стойности се изсушават на 40 градуса и се смилат на прах, българският пробиотик от кокиче ProViotic, смлени плодове за аромат и пшенична трева като алкализиращ елемент. Всички продукти са сурови и биосертифицирани. Три са комбинациите, в които храните дебютират на пазара - Drudess, Cheftain и Oracle, а цената е 33 лв. за опаковка от 250 г. Консумира се, като лъжица от продукта се разтваря в 100 мл течност, а също и като добавка към смутита.

Освен Джамяров съдружници в "Ансестрал суперфудс" с равни дялове са Диян Господинов, Георги Герганов и Маргарита Райнхолд Щерк-Кревер. Капиталът на дружеството е 10 хил. лв.

Производството е в специализиран цех, намиращ се в съседна държава, който работи на ишлеме. "Стартираме с продажбите първо в България, за да се натрупа опит, да видим дали нещо не трябва да се подобри. Защото, ако стартираме директно на немския пазар и нещо се обърка, това ще означава край", обяснява Джамяров.

Той не приписва чудодейни качества на суперхраната: "Не твърдим, че е лекарство, а храна, която може да носи ползи като добавка към хранителния режим на активните хора, които имат отношение към собственото си здраве." А за тези, които спекулират със здравословни добавки, казва: "Всеки си носи отговорността и трябва да живее с последствията от действията си и със съвестта си."
Q&A

Какви са уроците на бизнеса, които научихте дотук?


Когато правиш бизнес, последният, който получава нещо, си ти. Преди това всички други по веригата трябва да получат по нещо. Трябва много добре да се научиш да планираш. А ако не можеш, да платиш на специалист.

Как работите с банките?

Ние не ходим по банки. Справяме се сами, а и лично съм дистанциран към този сектор, предвид това, което се случи с КТБ - кредитирането на кухи дружества, неизяснения произход на инвеститори и средства. Кредитът не е нещото, което ти оправя бизнеса.

Каква е тайната на работата в съдружие?

Мен работата в партньорство ми действа добре и ме развива, защото виждам как човек трябва да спре да налага своето мнение и да види през очите на другата страна. Така се придобива опит, учиш се да мислиш в екип. Това са неща, които са довели дотам развитите държави да са развити. Докато тук хората са свикнали да се прецакват един друг, отколкото да се развиват съвместно.

Как поддържате баланса между работа и личен живот?

През опита ми, а и преминавайки през здравословни проблеми, се научих да намирам баланс. Търся почивка сред природата, гледам да работя с ума си. Това да правиш пари и да искаш да имаш успешен бизнес е грешна цел за един предприемач. Малко или много в един момент рискуваш да изгубиш интерес, амортизираш се, предаваш се, поради това, че си се изтощил физически и психически.

Как поддържате тръпката към предприемачеството?

Старая се да не съм емоционално тотално обвързан с нещата, които правя, защото в бизнеса е като в живота - колелото се върти и все някога идват спадове. Тогава трябва да имаш сили да продължиш напред. Искам хората да се замислят за начина си на хранене и живот, за природата, за случващото се около тях. Реално тласкаш създаването на друго общество.

Какви са прогнозите ви за биобизнеса в България?

Връщайки се назад и виждайки София през 2008 и София 2018, виждам какво развитие има. Има места, предлагащи висококачествени и бутикови изделия, крафт бири, уникални вина, произвеждат се сурови барчета, крекери, оцети, сосове... Всички тези хора правят тези неща сами. Това, което на мен би ми се искало, е да има някаква инициатива, финансиращи фондове, които да подкрепят тези предприемачи, а не само софтуерните проекти. Защото какъв е ефектът за обществото от един app? Не е ли също толкова важно обществото да е здраво, да има работа и да няма такива икономически унищожени райони из България?

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Сладката "мисия Лондон" Сладката "мисия Лондон"

Българката Ирен Мердинян вече шеста година предлага на британския пазар сурови десерти под бранда Raw Bonbon

14 сеп 2018, 32019 прочитания

Сладолед от купичката на магьосницата 3 Сладолед от купичката на магьосницата

Създадената през 2012 г. "Корте дилето" вече е сред 10-те най-големи производители на сладолед в България

7 сеп 2018, 36522 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Бизнеси за 1 милион долара

Пет компании от Холандия, Великобритания, САЩ, Испания и Малайзия стиганаха до финала на конкурса Chivas Venture

Сладката "мисия Лондон"

Българката Ирен Мердинян вече шеста година предлага на британския пазар сурови десерти под бранда Raw Bonbon

Новият Видин?

Благоевград изненадващо падна под северния град като новото място с най-ниско заплащане, но статистиката е изкривена

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Ein Mass, bitte!

Всичко, което трябва да знаете за тазгодишния "Октоберфест" в Мюнхен (22 септември - 7 октомври)

Книга: Уилям Фокнър - "Докато лежах и умирах"

Една от класиките на американската литература се появява за първи път на български език

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 37

Капитал

Брой 37 // 15.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Парламентът смени тримата министри, Турция ще реже бюджетни разходи

Емисия

DAILY @7PM // 20.09.2018 Прочетете