С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация
8 юни 2018, 11:55, 13247 прочитания

Бизнеси за 1 милион долара

Пет компании от Холандия, Великобритания, САЩ, Испания и Малайзия стиганаха до финала на конкурса Chivas Venture

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Саморегулиращи се диоптрични очила в помощ на бедни общности

Очилата на белгийската Adaptive eyeworks струват 7 евро и премахват нуждата от лекар за нагласянето им

21 юни 2018

Креси Уеслинг: Пазарът се измества в полза на прозрачни и даващи бизнеси

Съоснователката на Elvis & Kresse пред "Капитал". Компанията произвежда аксесоари от непотребни пожарникарски маркучи

16 юни 2018

Поколението Y е най-мощната потребителска сила

Младите имат различно поведение на пазара, затова компаниите и технологиите се променят спрямо тях

10 юни 2018

Проект за осигуряване на работа на бездомни хора спечели Chivas Venture 2018

Компанията Change Please получи финансиране от 350 хил. долара

28 май 2018

Върти ми се една муха

NASEKOMO превръща органичните отпадъци в храна за ларви, които са алтернативен източник на протеини за животни

19 яну 2018
Българският участник Nasekomo стигна до полуфинала в четвъртото издание на конкурса за социално предприемачество Chivas Venture.
Успешният бизнес представлява комбинация от печалба и социална ангажираност. Това е мотото на международната надпревара Chivas Venture, която за четвърта година избра стартиращи компании от 27 държави, включително и България, с проекти, които работят в полза на обществото и подобряват живота на хората. Най-перспективните от тях имаха възможност да получат безусловно финансиране от общия награден фонд в размер на един милион долара.

Chivas Venture традиционно се провежда в няколко етапа. В началото на годината всяка от страните участнички организира локална надпревара, за да излъчи компания, която да се състезава на международно ниво. България представи фирмата Nasekomo, която превръща органичните отпадъци в храна за ларвите на черната муха, които впоследствие могат да бъдат използвани за високопротеинова храна в животновъдството. Още на старта на глобалното предизвикателство избраните 27 предприемачи от цял свят имаха възможност да наберат финансиране чрез онлайн гласуване, в което бяха разпределени 200 хил. долара. Всички стартиращи компании преминаха и през редица бизнес обучения, за да се подготвят за финалите на Chivas Venture през май в Амстердам. Едва девет проекта, сред които и този на Nasekomo, стигнаха до полуфинала на надпреварата, което е и най-доброто българско постижение през годините на конкурса.

На големия финал се състезаваха пет компании за оставащата сума от 800 хил. долара. Това бяха холандската Mestic, която превръща кравешката тор в текстил, британската Change please, обучаваща бездомни хора на бариста умения, The Picha Project от Малайзия, осигуряваща работа на бежанци, включвайки ги в процеса по приготвяне и доставка на храна, change:WATER Labs от САЩ, които разработват евтини тоалетни, и испанската BraiBook с устройство за превръщане на електронни книги, достъпни за слепи хора. Всички те получиха финансиране от Chivas Venture за развитие на проектите им. Избрахме три от стартиращите компании - победители в тазгодишния конкурс, които разказват за историята на бизнесите им с кауза.
Кафе от бездомници

Change please, Великобритания, награда от 350 хил. долара

Джамал Езел дълго време наблюдава хората на улицата, просещи пари с картонени чаши за кафе. "Във Великобритания се пият средно по две чаши кафе на ден. Хрумна ми, че можем да му придадем добавена стойност, като същевременно купуващите си кафе помагат на бездомните и променят предубежденията си към тях", разказва той.

Така се ражда идеята на Езел да отвори заведения, в които да наема бездомни хора да пекат, приготвят и продават кафе. Заплатата на служителите е 10.20 паунда на час, а по думите му след 10 дни работа те вече не живеят на улицата. Екипът на Change please работи в партньорство с благотворителни организации, които им препоръчват бездомни хора, отговарящи на критериите: да могат да общуват добре с клиенти, да са отговорни към парите си, да са честни и да искат да работят, а не просто да целят изкарване на бързи пари. Компанията е основана през 2015 г. и е големият победител в Chivas Venture 2018.

Социално отговорният бизнес на Езел започва още от покупката на кафето от дребни фермери, а чашите, които използват при продажбата му, са биоразградими. "Една чаша капучино при нас струва 2.50 паунда, което е средна цена за страната, като с това показваме на клиентите ни, че въпреки социалния аспект на бизнеса ни ние искаме да сме устойчиви и няма да правим компромиси относно качеството на продукта", обяснява Езел. Към момента компанията е изградила над 22 кафенета във Великобритания, а през програмата са преминали над 210 души, като 82% от тях са останали на работа над 6 месеца, а някои след това са намерили друго професионално развитие.

"Имаме наши кафенета и в големи бизнес офиси като Bank of England, UBS, PWC, а кафетата се предлагат и в множество супермаркети", казва още основателят на Change please. Екипът на британската фирма вече е 23 души и е получила инвестиции през годините в размер на 400 хил. паунда, като сред инвеститорите в компанията е Virgin Group. "Благодарение на инвестицията от 350 хил. долара ще можем да наемем още над 600 души, да открием допълнителни кафенета и да стъпим на нови пазари. Целта ни са САЩ и Австралия", добавя Езел.
E-книги за незрящи

BraiBook, Испания, награда от 150 хил. долара

Историята на испанската компания започва преди четири години, когато основателят й Карлос Доминич пътувал с автобус, четейки електронната си книга, а до него седнал незрящ човек. От разговора си с него той разбрал, че книгите, написани на Брайловата азбука, са изключително малко, трудни за намиране, тежки и много скъпи.

"Например цената на една книга от поредицата за Хари Потър струва 150 долара и тежи 6 килограма", обяснява пред "Капитал" Ерик Сикарт, директор "Бизнес развитие" на BraiBook, който представи проекта в надпреварата. Така през 2014 г. Доминич решава да създаде устройство, което лесно може да превърне всяка електронна книга в такава, подходяща за незрящи хора. Компанията започва да разработва преносим електронен четец с големината на дистанционно, на който се пренасят електронни книги и автоматично се превеждат на Брайловата азбука. Хващайки го, хората с нарушено зрение могат да усетят с показалеца си всяка буква благодарение на движещите се точки на повърхността на устройството.

"Потребителят не трябва да използва допълнителна програма, устройството работи точно като флаш памет и може да побере над 4 хил. електронни книги. При постоянна работа батерията му издържа 7 часа, а зареждането става много бързо", уточнява още Сикарт. Скоростта, с която незрящите могат да четат през устройството, също се регулира, а сред допълнителните функции е и възможността за слушане на аудиокниги. Устройството може да бъде купено от сайта на BraiBook, а цената му е 395 евро, което по думите на компанията се равнява на цената на едва 2-3 книги на Брайловата азбука. Екипът на BraiBook е съставен от 5 души на пълно работно време, а получените до момента инвестиции са 350 хил. евро. "С новата инвестиция от 150 хил. долара трябва да индустриализираме производството, да стъпим на нови пазари като САЩ, Великобритания и Германия. Сред плановете ни е и разработването на платформа, през която незрящите да имат достъп до книги, новини, блогове, езикови курсове и др.", казва Ерик Сикарт.
Вместо WC

Change: water labs, САЩ, награда от 50 хил. долара

Преди пет години, работейки по проект към НАСА за пречистване на водата в Международната космическа станция, Диана Йосеф разбира, че много развиващи се държави по света са засегнати от проблема с липсата на тоалетни и отходни системи.

"Разучавайки темата, разбрах, че проблемът е много по-голям. Много често жени и млади момичета са насилвани, докато са принудени да извършват естествените си нужди на открито", разказва Йосеф пред "Капитал". Тя започва опити в създаването на евтини тоалетни, които нямат нужда от допълнителна инфраструктура като електричество или канализация, за да функционират, и могат да се самопречистват. Така Йосеф заедно с екипа й разработва торбичка, направена от иновативна мембрана, която се поставя в тоалетните и спомага за тяхното прочистване, изпарявайки течността в тях. Тези торбички могат да бъдат сменяни и само веднъж в месеца, което според компанията допълнително неколкократно намалява разходите по поддръжка. Така цената на една тоалетна ще бъде около 200 долара. За момента от Change: water labs имат готов прототип на продукта, но планират следващата година да започнат с първите инсталации, като за целта ще работят с компании и неправителствени организации, които помагат за изграждането на санитарни възли в бедни райони по света.

"За под 100 хил. долара успяхме да развием идеята до работещ продукт благодарение на подкрепящата ни стартъп общност в САЩ, затова вярвам, че проектът ни има бъдеще", казва още Йосеф. Към момента екипът на компанията е съставен от 10 души, от които 6 на пълен работен ден и няколко доброволци.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Биосериалът на Живко Джамяров Биосериалът на Живко Джамяров

След "Зелена земя" и "Соул китчън" предприемачът има нов проект - за суперхрана

1 юни 2018, 11189 прочитания

Хартиен поздрав с добавена реалност Хартиен поздрав с добавена реалност

Българската компания iGreet разработва поздравителни картички, към които има добавени виртуални изображения

25 май 2018, 9791 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Георги Мутафчиев: Докато човек не е дал истински старт на своя бизнес, не може да твърди, че има компетенции в неговата сфера

Носителят на наградата "Най-добър стартъп" на младежкия форум "Изгряващи звезди", организиран от "Джуниър ачийвмънт" разказва откъде идва вдъхновението за неговия проект Knnect.Me

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 юни)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Помощ и вдъхновение за младите хора

Програмата "Дай старт на успеха" на "Джуниър ачийвмънт" и "Кока-Кола ХБК" влиза в училище, за да помогне на младитe да намерят нужната мотивация за развитие

Юбилейното 10-то издание на форума "Изгряващи звезди" събра най-добрите ученически и студентски стартъпи в България

В рамките на събитието, организирано от "Джуниър ачийвмънт България", бяха връчени награди в повече от 15 категории на младежи от цялата страна

Как да приобщим новия колега

Процесът е продължителен - започва още преди първия работен ден и не приключва непосредствено след края на обучителния период

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Защо ми е портфейл, когато има phyre

Българска компания прави заявка за присъствие на пазара на дигитални разплащания

На сигурен пристан

Руската икономика няма да усети позитивите от мондиала заради размера си

Лятно намазване на ските

Зад шумно обявената проверка на концесията в Банско и ръководената от Цеко Минев спортна федерация стоят неясни цели

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Ново място: Manzo

Зад Manzo е екипът, познат ни от Il Teatro и Forno Cipollini

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 24

Капитал

Брой 24 // 16.06.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Европейците остават в Лондон след Brexit, Италия се скара с Германия за бежанците

Емисия

DAILY @7PM // 21.06.2018 Прочетете