С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 13 юли 2018, 11:03, 31639 прочитания

Quin Bite: Хапка вкусно и полезно

Константин и Сана Драгови произвеждат сурови десети, като предлагат здравословна алтернатива на познати вкусове

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Сладката "мисия Лондон"

Българката Ирен Мердинян вече шеста година предлага на британския пазар сурови десерти под бранда Raw Bonbon

14 сеп 2018

Roobar: Раздялата

Яни Драгов изкупи изцяло "Роо брандс" от двамата си съдружници

27 юли 2018

"Смарт органик" отваря свой биомагазин в Букурещ

Това е десетият търговски обект за собственика на веригата "Зелен"

24 юни 2018

100% натурален бизнес

Три години след старта си "Сапунена работилница" вече произвежда 40 продукта и очаква през 2018 г. да постигне 250 хил. лв. приходи

23 мар 2018
Барчетата се продават в 15 държави, а плановете са пазарът им да се разшири още.
За нас е важно вкусът да е приятен и разпознаваем за масовия клиент. Да е полезно като суровите барчета, но и да е вкусно.
Константин Драгов, управител на "Шанкара България".

На принципа проба - грешка. Така започва бизнесът със сурови десерти на Константин и Сана Драгови. Вече три години двамата създават безглутенови, веган био барчета, като лично опитват, измислят и променят рецептите, така че да предложат здравословна алтернатива на известни десерти. Именно това според тях отличава Quin Bite от конкурентите, които залагат основно на полезните състaвки и не толкова на вкуса. Всичките шест варианта, които управляваната от тях компания "Шанкара България", собственост на холандската Shankara, произвежда в момента, са познати на масовия потребител, тъй като наподобяват други популярни продукти, но за разлика от тях са здравословни. А пазарът за този вид храни расте.

В началото са билките

Идеята за Quin Bite се ражда естествено за семейството - и двамата водят здравословен начин на живот, но забелязват, че повечето био продукти не са много вкусни, защото се набляга повече на ефекта. Именно там те виждат своята ниша.

Самото производство е поверено на пионера при суровите десерти Roobar, в който съдружник по това време е братът на Константин - Яни Драгов. "Помолихме ги да ни направят на ишлеме частна марка (private label), по наши рецепти и с наш етикет, защото нямахме фабрика", казва Константин Драгов.

Така три месеца след като се появява идеята, на пазара излизат първите блокчета Quin Bite. Концепцията в началото е те да бъдат съобразени с принципите на Ayurveda. "Сложихме в тях различни подправки и билки, които според типа човек влияят по различен начин", обяснява Драгов. Макар че десертите получават положителни отговори при тестването, те така и не откриват масов пазар, просто защото вкусът е непознат. "Не можеш да научиш човек да яде нещо, което не знае", казва Сана Алсбей-Драгова за личния урок, който са получили.



Така стигат до решението да променят рецептите и да ги заменят с нови и познати вкусове. Променят също и дизайна на опаковките, но запазват името. В момента компанията предлага шест вида Quin Bite - лешник, коко шоко, шоко мента, кокос, боровинка и брауни. Според предприемачите най-голямото предизвикателство е "да улучиш рецептата, да направиш вкусен десерт, който е изцяло чист".

И собствена фабрика

По думите на Драгови първоначалната им инвестиция е минимална в сравнение с други компании, които разработват био продукти. Началното вложение е не повече от 10 хил. лв., с което са покрити дизайнът и опаковките. Производството и дистрибуцията поема съдружникът от Roobar Яни Драгов, а Сана и Константин връщат дължимото с първата печалба.

Фотограф: Надежда Чипева

През лятото на миналата година компанията открива и собствена фабрика - в столичния квартал "Младост". "Това беше важно решение за развитие на марката, защото колкото и да е добре с малка инвестиция да започнеш да работиш, трябва и да се разраснеш", казва Алсбей-Драгова. Тази инвестиция е и значително по-голяма - 300 хил. лв., които покриват разходите за ремонт на собствената фабрика и закупуване на машините. В момента заводът има двойно по-голям капацитет от необходимия за собственото производство и затова "Шанкара България" прави и барчета Bett'r като частна марка за друга компания.

И първоначалната, и допълнителната инвестиция е осигурена от собственика на българското дружество - базираната в Холандия Shankara. Компанията е създадена да развива търговската дейност на международната фондация Art of Living (Изкуството да живееш), на която Драгови са представители в България. Фондацията има два фокуса - образователна дейност и хуманитарни социални проекти. "Правим образователни програми във всички сектори на обществото - от затвори, до фирми и държавни институции, всякакви възрастови групи. Целта е да научим участниците как да се справят със стреса, напрежението и да подобрят личностните си качества като взаимоотношения с хората, концентрация, справяне с негативни емоции, т.нар. soft skills", обясни Драгов. Социалните проекти са доброволчески и включват засаждане на дървета, почистване и др., а в страните от третия свят, като Индия например, фондацията е създала и издържа изцяло над 550 безплатни училища за деца от бедни фермерски села.

За сметка на маржа

За Драгови качеството на суровините е много важно. Използват само един сорт цели фурми и цели ядки кашу като база за всяко десертче, а различните вкусове включват какаови зърна, кокос, боровинки от България. Суровините са с био сертификат, а някои от тях се изпращат за допълнителни тестове в Германия, за да са сигурни, че няма пестициди. Сред предизвикателствата, с които се сблъскват, е подборът на доставчици - не всички продават малките количества суровини, от които Quin Bite се нуждае.

Всичко това увеличава цената на суровите десерти. "Слагаме ванилия, парченца шоколад, боровинки и над 20% кашу, докато другите фирми слагат основно фурми. Това прави нашата себестойност като суровини по-висока", обяснява Драгов. Компанията обаче не може да продава по-скъпо, тъй като по думите на Алсбей-Драгова "пазарът вече е наложил цените". Затова и барчетата Quin Bite в магазините вървят колкото и конкурентните продукти - по около 1.80 лв. за брой, което е за сметка на маржа на дружеството.

Дори и така обаче "Шанкара България" работи на печалба, и то увеличаваща се. Последният отчет показва, че тя се е повишила от 74 хил. лв. през 2016 до 110 хил. лв. миналата година. Засега с цялата печалба се изплаща вложението на компанията-майка, която насочва част от средствата за финансово подпомагане на социални проекти. Драгов прогнозира, че в рамките на една година инвестицията трябва да се изплати.

Десет пъти повече

Приходите на компанията също се увеличават - с близо половин милион лева през миналата година, като достигат 1.6 млн. лв. На Quin Bite се дължат около половината от продажбите, а другата част идва от билките. "Шанкара България" е вносител на аюрведични билкови добавки от Индия и ги разпространява в цяла Европа. "Имаме назначен аюрведичен специалист, който преглежда чрез пулсова диагностика и предписва необходимите билки, упражнения и хранителен режим", уточни Драгов.

В момента компанията произвежда 100 хил. барчета на месец, което е десет пъти повече, отколкото в началото. Освен в България Quin Bite се продава в 15 държави, сред които Португалия, Сърбия и Полша, а плановете са пазарът още да се разшири.

В самото производство работят около 10 души, а още толкова са заети в администрацията и собствения биомагазин, който "Шанкара България" има в Стара Загора. Константин Драгов е управител на дружеството, а Сана Алсбей-Драгова е бранд мениджър. Иначе продуктите се продават в специализираните биомагазини, бензиностанции, будки за пакетирани продукти и супермаркети, като компанията има около 1000 точки на продажби в цялата страна. Основната целева група са деца и млади хора до 40 години. Двамата съпрузи споделят със съжаление, че не са успели да навлязат масово в училищните лавки, за да предлагат алтернатива на вафлите.

За рекламата компанията залага основно на дегустациите. "Там е силата на нашето барче. Хората, като го пробват, си го купуват", казва Драгов. Продуктите се рекламират също в социалните мрежи, представят се и на национални и международни изложения за здравословни храни, често в партньорство с други производители.

Растящ пазар

Пазарът за био продукти и най-вече на сурови десерти се разраства скоростно навсякъде по света и България не изостава от тази тенденция. Тук компанията среща и по-голяма конкуренция: "Интересното е, че България се очертава като център на суровите барчета и е основният производител за Европа", споделя Драгов.

Въпреки наблюдавания успех обаче двамата смятат, че трябва да проучат внимателно търсенето, преди да пуснат следващите си нови продукти. Те са още концептуални, но Драгов загатва, че "подготвихме хем нещо сурово, хем и нещо, което не е сурово", което вероятно ще излезе на пазара тази есен. И ще добави още малко сладост към бизнеса.
Q&A
Откъде дойде името на десертчетата?

Константин Драгов: Quin на английски е "петорка", а bite - "хапка". Идеята беше, че това е хапка от петте елемента в природата - вода, въздух, огън, земя и пространство.

Защо се отказахте от десертите с билки?
Сана Алсбей-Драгова: За да продадеш такова барче, трябва 10-минутна лекция какво е това аюрведа и в магазина няма кой да обяснява, трябва да има цяло "предписание". Затова решихме, че храната трябва да бъде вкусна, а билковите продукти трябва да бъдат отделно.

Как избрахте вкусовете?
С. А.-Д.: "Баунти" беше моят любим десерт, когато бях малка. Косьо пък много обича мъфин с боровинка. Когато правихме лешник, бяхме купили "Нутела", за да си спомним вкуса, защото отдавна не ядем такива неща. Барчетата са вдъхновени от любими и познати вкусове, като в нашия случай съставът е изцяло сушени плодове и ядки.

Как си представяте бизнеса си след 5 години?
К. Д.: Надяваме се да продаваме в цял свят. Нашата организация има контакти и развива дейност в над 155 държави. Въпреки че имаме конкуренция, опитът ни показва, че нашето барче много се харесва от големите дистрибутори.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Семейството с каменната мелница 1 Семейството с каменната мелница

"Екосем" произвежда 21 вида брашна, а най-новото им предложение е полезната вафла "Лимецка"

21 сеп 2018, 7171 прочитания

Сладката "мисия Лондон" Сладката "мисия Лондон"

Българката Ирен Мердинян вече шеста година предлага на британския пазар сурови десерти под бранда Raw Bonbon

14 сеп 2018, 48710 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Чанта за слушане

Българската компания Kloshar bags изработва чанти и раници с вградени грамофонни плочи

Няма дим без огън

Защо двама журналисти бяха задържани в полето край Радомир

Семейството с каменната мелница

"Екосем" произвежда 21 вида брашна, а най-новото им предложение е полезната вафла "Лимецка"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

10 Corso Como в Ню Йорк

Концептуалният милански магазин на Карла Соцани вече стъпи и в Америка

Led Zeppelin на 50

През октомври излиза фотоалбум с непубликувани досега снимки от историята на групата (1968-1980 г.)

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Капитал Градове: Приказка за два града

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.09.2018 Прочетете