С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 20 юли 2018, 11:49, 18900 прочитания

Чанта за слушане

Българската компания Kloshar bags изработва чанти и раници с вградени грамофонни плочи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
  • Mодата на грамофонните плочи се завръща и все повече млади хора с афинитет към ретро вълната преоткриват музиката чрез тях. Наталия Миленкова и нейният брат Деян Миленков обаче виждат във винилите нещо повече от средство за слушане на музика. Те използват все още работещи плочи, за да изработват нестандартни раници и чанти под бранда Kloshar bags.

Младото дуо от Силистра обединява страстта си към изкуството и решава да започне бизнес, който да разчупи бранша на кожените аксесоари, предлагайки алтернативни ръчно изработени продукти на хора, които не се страхуват да покажат своята ексцентричност.


Първата чанта


Идеята за чантите се ражда случайно преди повече от три години, когато за рождения си ден Наталия Миленкова получава от брат си подарък ръчно изработена чанта, в основата на която е винилът. Силната връзка на Наталия с музиката и екстравагантният й стил превръщат чантата в неин любим аксесоар до момента, в който плочата в нея се чупи. Тогава тя е поставена пред избор - да я изхвърли, или да се опита да направи сама нова. Намира необходимите материали, взима любима плоча и с повече въображение успява да ушие сама първата си чанта с винил.

"Kогато приятелките ми я видяха, една по една започнаха да ме молят и на тях да направя такива, като за мен това беше поредното предизвикателство и невероятно удоволствие", казва Миленкова пред "Капитал". Не след дълго обаче тя решава да остави чантите и заминава на бригада в САЩ, като планът е малко по-късно към нея да се присъедини и брат й. През това време обаче без нейно знание той решава да създаде страница в социалните мрежи на изработените към този момент чанти, за да ги популяризира. Интересът към тях се засилва и те решават заедно да доразвият идеята и да стартират бизнес в България.

Основателите искат името на бранда им също да бъде толкова екстравагантно, колкото и самите чанти, първите от които са направени от отпадъчни материали на фирми за мебели. Така те стигат до идеята за Kloshar bags. "Брандът поставя акцент върху стрийт културата, като същевременно кара клиентите ни да се чувстват специални поради факта, че всяка чанта е ръчно изработена", казва Деян Миленков.



От хоби до бизнес

След като младите предприемачи от Силистра вече са валидирали идеята си през няколко продажби и голям интерес към чантите, през декември 2016 г. те решават да се запишат в преакселераторската програма на Start It Smart. Там те изчистват концепцията на бизнеса си и след края й двамата основатели решават изцяло да се отдадат на идеята и регистрират фирмата "Клошар бегс" ЕООД, в която Деян е изпълнителен директор и осъществява връзки с клиентите, а Наталия измисля дизайна и изработва чантите. Целия проект финансират сами. "Откакто превърнахме хобито си в професия, осъзнахме, че всъщност това е щастието, към което сме се стремили", казва тя.

В началото компанията предлага само дамски модели раници, но с времето разраства портфолиото си от модели и започва да произвежда чанти и сакове също и за мъже. В основата на всички са грамофонните плочи, които набавят от антикварни магазини, приятели или колекционери. В някои от чантите по желание на клиентите може да има дори вложена лична история като плоча на любим изпълнител, цитат от песен или послание. Самите винили могат да бъдат извадени и слушани. По думите на основателите към момента подобни чанти с грамофонни плочи се продават само в още един магазин за аксесоари в България, където обаче не са основният продукт.

Чанта за слушане

Фотограф: Надежда Чипева


Kloshar bags работят с няколко склада в България, откъдето набавят материалите си. Използват предимно екокожа и памучни платове, като дизайнерката обича да експериментира и с други материи, от които не се изработват традиционно чанти. "Например материал за сенници, защото е качествен, здрав и същевременно лек, което го прави подходящ за изработката на чанти, пък и е доста оригинален", дава пример тя. Бизнесът е базиран предимно на индивидуалните поръчки, a клиентите участват в процеса по изработката с идеи и предложения според вкуса им. Времето за направата на един продукт пък зависи изцяло от модела, сложността и материалите. Класическият модел отнема близо два дни, а ако чантата е по-специфичена изработка, може да се стигне и до седмица.

Поредица от продажби

През 2017 г. основателите вече получават и първите си официални поръчки през компанията, които за изненада на предприемачите нарастват с всеки изминал месец. Затова им се налага да започнат партньорство с пловдивски цех за производство на чанти, където изработват серийно някои от най-популярните модели.

За изминалата година Миленкови успяват да продадат общо 230 чанти, от които 80 са произведени в цеха, а останалите са ръчно изработени от младата дизайнерка. Цените на чантите също варират в зависимост от модела и използваните материали, като започват от 100 лв. и може да достигнат 300 лв. По думите на Наталия Миленкова клиентите предпочитат индивидуални модели, направени специално за тях, което й помага да развива въображението и уменията си. "Вярваме, че нашите клиенти са хора, които не се влияят от модните тенденции, а ги създават. Ние знаем, че първото впечатление е най-важно, и ако чантата ви кара хората да се обръщат след вас, със сигурност вече сте ги впечатлили", казва още тя.

Въпреки това компанията не регистрира печалба за 2017 г., но по думите на основателите новата година е започнала с много повече поръчки. "Все пак има сезонност в продажбите ни, най-много поръчки традиционно има около коледните и новогодишните празници, както и за рождени дни", обяснява Деян Миленков.

Интерес към чантите има и извън България. Компанията има поръчки от Германия, САЩ, Гърция и Румъния, които за момента се случват през социалните мрежи. Двамата предприемачи са опитвали да работят и с агенти, но опитът им досега показва, че това е крачка, за която още не са готови.

В капана на успеха

Брандът се рекламира предимно "от уста на уста" и чрез социалните мрежи, като според основателите все още най-добрата реклама е препоръката от доволни клиенти. Наталия и Деян Миленкови участват и в различни изложения в България за ръчно творчество, през които популяризират бранда и продуктите си. Често и самите те организират тематични събития, на които клиентите им дори имат възможност да изслушат плочите си на грамофон.

Целта им обаче е да участват на международни модни събития, където според основателите Kloshar bags бързо биха могли да станат популярни. През изминалата година дори са получавали покани от Tokyo Fashion Show, Berlin Fashion Week и Moda London, но до момента ги възпирали големите такси за участие и разходите покрай събитията. Плановете им обаче са през февруари следващата година да вземат участие в Moda London и брандът им да премине бариерата за излаз към чужди пазари. "Искаме също така и да развием ниша с аксесоари – гривни и колиета, които да са в стила на чантите", казват те.

В плановете на младите предприемачи е и в близката година да наберат финансиране от инвеститор или бизнес ангел, за да могат да разраснат компанията. "Това към момента е и едно от най-големите предизвикателства за нас, защото наблюденията ни са, че малко инвеститори в България са склонни да финансират проект, който не е в IT сферата или не представлява иновация", казва Миленков. С разрастването на бизнеса от Kloshar bags целят да наемат още един дизайнер и специалист по продажбите, защото работата за двамата предприемачи става все повече. "Когато стартирахме проекта, никой от нас не е очаквал нещата да се развият по този начин. Хубавото е, че сме още в началото, имаме нови идеи всеки ден и нямаме търпение да ги реализираме", казват те в заключение.
Q&A

Къде се научихте да шиете чанти?

Наталия Миленкова:
Научих се да шия във фирмата за мебели на баща ми в Силистра, където бях кроячка за 6 месеца. Когато нямах работа, сядах на шевната машина и от любопитство да видя как работи първо се научих да шия прав тегел. Тогава дори се опитах се да си ушия чанта, но след неуспешни опити в продължение на една седмица се отказах.

Къде се продават чантите?

Деян Миленков: Засега продаваме само онлайн – през сайта, където могат да бъдат намерени моделите, които произвеждаме серийно, и чрез профилите ни в социалните мрежи, където хората могат да направят индивидуална поръчка. Опитахме да продаваме чантите си и във физически магазини, но не беше особено успешно. Следващата ни стъпка е собствен онлайн магазин, където клиентът сам ще е дизайнер на чантата си.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новите моторетки от Русе 10 Новите моторетки от Русе

Десислава Николова навлиза в третата си година на продажби на проектираните от екипа й скутери Motoretta

19 апр 2019, 15719 прочитания

Сладолед за големи 3 Сладолед за големи

Деян Тошев и Албена Стоянова започват експеримента с алкохолния сладолед през юли миналата година

12 апр 2019, 4869 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

Намалява броят на българските студенти в САЩ

През миналата учебна година в американски университети са учили 826 души от страната

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Roobar: Раздялата

Яни Драгов изкупи изцяло "Роо брандс" от двамата си съдружници

Пламъците над "Аванти"

Компанията за внос и продажба на алкохол и цигари има вече два опожарени обекта

В България ALSO*

Първи голям чужд инвеститор навлиза в българския сектор за дистрибуция на IT техника - швейцарската милиардна компания ALSO Holding купува "Солитрон"

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

1968 по Уорхол

Warhol 1968 в Moderna Museet връща атмосферата и духа на първата самостоятелна изложба на американския артист в Европа

След Хавел и потоп

Чешкият журналист Даниел Кайзер за кнгите си "Дисидент" и "Президент" и състоянието на журналистиката в Централна и Източна Европа