С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 27 юли 2018, 12:14, 13028 прочитания

Roobar: Раздялата

Яни Драгов изкупи изцяло "Роо брандс" от двамата си съдружници

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- Контролираната от Яни Драгов "Смарт органик" изкупи миноритарните дялове на своите съдружници в производителя на суровите био десертчета Roobar

- С това дружеството "Роо брандс" става еднолична собственост на най-големия дистрибутор на био храни на българския пазар. Цената не се съобщава, но синхронно за развитието на бизнеса е изтеглен кредит от 3.4 млн. лв.

- Доскорошните съсобственици на "Роо брандс" Анита (25%) и Калин (24%) Класанови планират нови предприемачески начинания
"Портфолиото ще претърпи малки корекции. Ние приехме политика на съкращения на по-слабите продукти още в началото на годината. Вероятно ще махнем само още няколко от тях"

Яни Драгов, собственик на "Роо бранс".

Още по темата

Сладката "мисия Лондон"

Българката Ирен Мердинян вече шеста година предлага на британския пазар сурови десерти под бранда Raw Bonbon

14 сеп 2018

Аз съм само цвят лилав

Биофермата Nature Lovе произвежда етерично масло и козметика от лавандула от две години

24 авг 2018

Яни Драгов изкупи изцяло "Роо брандс" от двамата си съдружници

Дистрибуторът "Смарт органик" само преди дни е изтеглил кредит за 3.4 млн. лв. от ОББ

19 юли 2018

Quin Bite:

Хапка вкусно и полезно

Константин и Сана Драгови произвеждат сурови десети, като предлагат здравословна алтернатива на познати вкусове

13 юли 2018

Свилен Класанов: Бъдещето е в чистата, честна, натурална, локална храна

Съсобственикът на "Слънце Луна" пред "Регал"

16 юни 2017

Природа зад щанда

Търговията с биохрани излезе извън специализираните магазини, а много от техните собственици се насочват и към производство

27 май 2016

Биодесертите Roobar ще растат чрез борсата

"Смарт органик" търси финансиране от 3 млн. лв., с които да купи нови машини и да навлезе на още пазари

12 май 2015

Биодесертите Roobar за две години стигнаха 26 държави

Трима млади предприемачи се връщат от чужбина в България, за да започнат производство

2 апр 2014

Ул. "Парчевич" 48, края на 2010 г. В семейния био магазин на Калин и Анита Класанови My organic market е обособен малък кът за приготвяне на био курабийки, сурови десерти и крекери. Създател на рецептите е Анита Класанова, а с тази малка пекарна семейството прави първата крачка към една голяма предприемаческа мечта. Две години по-късно те влизат в партньорство с търговеца на био храни Яни Драгов и тримата започват производство на сурови био барчета под марката Roobar и различни видове курабийки. През компанията "Смарт органик" Драгов е мажоритарен собственик с дял от 51%, а Класанови миноритарни с 49% дял.

Към този момент на пазара на здравословни био десерти не се предлагат почти никакви алтернативи в опаковка за бърза консумация и компанията бързо привлича симпатиите на българските потребители, интерес има и на външни пазари. През 2017 г. оборотът на компанията производител "Роо брандс" вече е 9 млн. лв., а изделията се изнасят в над 50 държави (виж карето). Въпреки контекста на тези добри финансови резултати налагането на марката в глобален план и нейното динамично развитие от 2012 г. насам през миналата седмица собствениците на "Роо брандс" обявиха, че се разделят като съдружници. Анита и Калин Класанови излизат от компанията, продавайки своите дялове на "Смарт органик", която сега става едноличен собственик на дружеството.


Такъв тип сделка не е прецедент за света на бизнеса, като в българския случай по-интересен е пътят на раздялата. "Роо брандс" започна работа като един стартъп за храни и с него променихме представите за био бизнеса. Сега все повече хора вярват, че той може да е успешен. Променихме и нагласите към българските продукти. Видимо е, че те могат да се наложат на чуждестранните пазари като силни и успешни брандове. За мен тази раздяла е като раздялата с едно пораснало дете, което трябва да пуснеш да върви по собствен път", казва Калин Класанов.

Детайлите на сделката

Промяната на собствеността в "Роо брандс" беше вписана в Търговския регистър през миналата седмица. Разговорите за евентуално придобиване на дяловете от една от двете страни обаче са започнали в началото на годината. "Процесът е дълъг и извървяхме сериозен път. Когато взехме решение да излезем от компанията, водихме и разговори и с чуждестранни инвеститори, които проявяват интерес към нея. Такъв има от втората година след създаването й и сме получавали различни запитвания", казва Класанов. В крайна сметка инвеститорите се отказват, защото като евентуални бъдещи съдружници с миноритарно участие ще са поставени в деликатно партньорство. Заради мажоритарния дял на "Смарт Органик" и близостта между двете компании най-логичната стъпка е придобиването на "Роо брандс" от страна на Яни Драгов.



Оценката и офертата за изкупуването на дяловете идват еднолично от негова страна. Преди да влезе в търговията с био стоки, Драгов се занимава с финанси. "За мен не беше трудно да направя модел и да предложа цена, защото имам опит в тази сфера. Освен това познавам добре компанията", казва той.

Анита и Калин Класанови пък получават подкрепа от различни експерти, в това число от "Ърнст енд Янг България", и преди да приемат предложението, вече са запознати какво е реалистично за пазара и потенциала на компанията и брандовете. "Не мога да кажа, че съм недоволен от цената. Стартирахме с 5 хил. лв. капитал и само за шест години изградихме една силна компания, чиято стойност надхвърля многократно това вложение", казва Класанов.

Двете страни отказаха да коментират цената, на която са придобитите дялове, с мотива, че това е обект на конфиденциалност в договорните условия. От Търговския регистър обаче е видимо, че сделката съвпада като време с изтеглен от ОББ кредит за 3.4 млн. лв. Собственикът на "Смарт органик" Яни Драгов поясни, че той ще бъде насочен към бъдещото развитие на "Роо Брандс" и експанзията на марките. Като обезпечение по кредита са заложени дружествените дялове, а лихвата е по-ниска от обичайната за кредитиране на малки и средни предприятия в България.

В договора за прехвърляне на собствеността има интересна клауза, която касае бъдещи продажби на компанията или марките в следващите две години. Според нея, ако има нова сделка на по-висока цена в този период, Анита и Калин Класанови ще получат част от горницата. "Не мога да кажа, че планирам такова развитие, но и не мога да кажа, че ще откажа, ако се появи добро предложение", обяснява Драгов.

Реорганизация на бизнеса

С продажбата на дяловете оттеглящите се съдружници излизат и от управлението на "Роо брандс". В последните три години участието на Яни Драгов в оперативната дейност не е активно. В тези три години компанията придобива в много по-голяма степен самостоятелност и независимост от "Смарт органик" към снабдяването със суровини, но и по отношение на развитието на пазарите извън Европа.

В този период Класанови продължават да бъдат ключовите фигури в екипа. Анита е главен хранителен технолог и автор на рецептите, маркетинг експерт и носител на визията на брандовете, Калин пък се занимава с производствените решения и оперативното управление на фабриката на "Роо брандс" в столичния квартал Дружба. Драгов уточни, че в компанията има добре подготвени екипи, които да поемат тези задължения и за позициите няма да бъдат търсени и назначавани външни мениджъри.

Като част от договора за придобиване на дяловете след 2019 г. името на Анита Класанова ще бъде отстранено от всички опаковки и материали за популяризиране на марката и продуктите.

След прехвърлянето на собствеността промените, през които ще премине "Роо брандс", няма да са съществени. Компанията беше придобита с портфолио от около 50 продукта, като суровите десерти Roobars са 18 от тях. Асортиментът й включва още курабийките от марката Kookie Cat, безглутеновите бисквити Rookies и енергийните топчета Roobiotic. "Портфолиото ще претърпи малки корекции. Ние приехме политика на съкращения на по-слабите продукти още в началото на годината. Вероятно ще махнем само още няколко от тях", казва Яни Драгов.

Продуктите се предлагат на 6 континента, но основните пазари са в европейските държави, където консумацията на био стоки е по-висока. Значителен дял от производството на "Роо брандс" е за собствените марки на големите европейки вериги. През последната година над 45% от оборотa на "Роо брандс" идва от производство на private labels за тези партньори и тази посока на развитие ще се запази.

Структурата на компанията ще премине през лека реорганизация. Екипът от 92 души също се запазва, но някои звена на "Смарт органик" и "Роо брандс" ще бъдат обединени. "Преди работехме с два склада за суровини, а сега ще ползваме само един. Предстоят и още различни не големи по мащаб оптимизации", обяснява Драгов. По думите му захранването със суровини за производствата на двете компании вече ще бъде централизирано.

"Имаме екип, който се занимава със създаването на нови продукти, но ако има такива, те ще са по-скоро от марката био снаксове, десерти и храни за бърза консумация Bett’r, която се произвежда от "Смарт органик", казва Драгов. Освен с дистрибуция "Смарт органик" се занимава с внос, производство и търговия на био храни. Тя е най-голяма на пазара на био продукти в България, като през 2017 приходите й са били 24 млн. лв. спрямо 22.8 млн. лв. година по-рано.
Калин Класанов, бивш съсобственк на "Роо брандс"
Започвам нов проект, свързан с правенето на храна

Какви са уроците и поуките след тези шест години?


Най-големият урок за мен идва от работата в екип. Когато става въпрос за бизнес, ние предприемачите сме обикновено тези, които поемат риска и действат, но за да може идеята да узрее и да се случи, зад нея трябва да стои един сериозен екип. Другото ценно като опит, а и с което съм горд, е създаването на производствена фабрика, която е на изключително високо ниво. Покриваме възможно най-строгите европейски хранителни стандарти и имаме всички важни сертификати. Това не е постижимо за всеки.

С какво ще се занимавате сега?

Аз съм в бизнеса със здравословна храна от 2002 г. и ще продължавам да се развивам в хранителния бранш. Сега отново се насочвам към производствената ниша. Големите предизвикателства на днешния живот са намаляващите опции да консумираме качествени и здравословни продукти и намирането на растителни алтернативи.

Можете ли да разкажете малко повече за този нов проект?

Той ще се случи в партньорство с Горан Досев, собственика на био кухнята за детска храна "ЗеЛео". Предстои да представим на българския пазар веган салати, които са алтернативни на бързите салати. Те ще са в удобни за консумация кутии и ще са с марката "Рокет". Стартът ще е с три-четири продукта и планираме дебютът да е тази есен. После ще разширим портфолиото и в други категории. Разпространението ще бъде в търговските вериги, където според първоначалните ни проучвания интересът е налице. Бъдещето на био стоките е такова, макар често да съм чувал критики за излизането на тези продукти от био магазините. Инвестицията ни на този първи етап е около 100-150 хил. лв. Предстои да купим машини и оборудване.
Анита Класанова, бивш съсобственuк на "Роо брандс"

Планът ми: Семинари, уроци по готвене за тинейджъри, книга с рецепти

С какво ще занимавате след излизането от "Роо Брандс"?

Съвсем скоро основах платформата Food by Anita (foodbyanita.com), която ще се развива в две посоки, малко или много обединени от храната и опита ми като предприемач. Първо, това ще е място за споделяне на вдъхновяващи истории, уроци и безплатни ресурси. Ще разказвам от първо лице как се създава автентичен бранд, нещо, в което аз самата израснах в годините. Автентичен бранд, е този който чува потребностите, остава верен на ценностите си и въздейства силно на обществото. Предстои ми да съм водещ на поредица от мои събития "Как да създадеш автентичен бранд" в Испания, Португалия, Лондон и София до края на годината. Участието ми в международни групи от жени предприемачи като EY Winning Women Europe и Forbes Woman Society ми дават възможността да чуя потребностите на всеки стартиращ и напреднал предприемач.

Другата посока е повече свързана с приготвянето на храна. Започвам поредица от курсове, насочени към тийнейджъри. Една сесия ще преминава под формата на готвене и обмен на информация, но ще готвят те, а не аз. Ще имат да приготвят шест здравословни рецепти в рамките на час и половина. Има много мениджмънт в целия процес. Подобни събития вече съм правила с корпоративни партньори като SAP Labs.

Започвам и писането на книга, в която ще бъдат обединени около 100 мои рецепти. Фокусът ще е върху десертите, но ще има и предложения за училищен обяд, парти храна и др. Основното послание е, че качествената, вкусна и здравословна храна може да бъде приготвена лесно и без това да е свързано с компромис. Рецептите ще са веган, а книгата се очаква през 2019 г.

Кое е най-важното, което научихте от опита си в създаването и развитието и напускането на компанията?

Големите ми уроци от този период са много, но най-ценното, което получих е увереността, че всичко е възможно, ако си отдаден. Това ще споделям във Food by Anita. Работата с екипа и като цяло да изградиш толкова верен, лоялен и отдаден екип, който вярва в голямото нещо. Да привлечеш потребители, които ти вярват и да им дадеш възможността да бъдат част от марката. Всяко ново начало носи със себе си силен заряд, а да пускаш – изисква кураж.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

20 ноември 2018г.
София хотел Балкан

capital.bg/banks

Шеста годишна конференция "Банките и бизнесът"



Теми в програмата:


  • Банковият сектор през 2019 – приоритети и предизвикателства
  • Подготовка за банковия съюз и ERM 2 – какво е важно и какви ще са ефектите върху бизнеса
  • Тенденции при кредитирането - ще има ли промяна в цената на и какво ще е движението на лихвите
  • Нови възможности и програми за финансиране
  • Пазарът на необслужвани кредити
  • Иновации и технологични решения за по-висока ефективност на сектора​

Повече информация и програма: capital.bg/banks

Прочетете и това

Кралицата при сирената 5 Кралицата при сирената

Cheese The Queen предлага различни видове сирена от кашу с пробиотик

9 ное 2018, 5329 прочитания

Не просто още един бар 5 Не просто още един бар

За близо 10 години от съществуването си столичният One More Bar успя да се наложи като любимо място на модерния градски човек

2 ное 2018, 13285 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Човекът, който ще купи колата ви

Скот Пейнтър и неговият Fair.com искат да променят изцяло модела на купуване и ползване на автомобили

Брюкселският заложник

Германецът Манфред Вебер изглежда като най-вероятния бъдещ председател на ЕК, но вече има съмнения дали ще бъде силен лидер

Голямата работа на рекламните агенции

Кои са най-големите комуникационни групи в България, които управляват близо 280 млн. рекламни инвестиции и как дигитализацията променя бизнеса им

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Всички сме обидени

Мартин Роусън, карикатуристът на The Guardian за политкоректността, смелостта да осмива в епохата след Charlie Hebdo, за Брекзит и изложбата си в Габрово

Книга: Саймън Синек - "Лидерите винаги обядват последни"

Според Синек е важно един ръководител да избяга от статистиката

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 45

Капитал

Брой 45 // 10.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Икономиките на ЕС и България се забавят, Brexit пред финал

Емисия

DAILY @7PM // 14.11.2018 Прочетете