С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 авг 2018, 10:15, 24801 прочитания

Човекът, който ще купи колата ви

Скот Пейнтър и неговият Fair.com искат да променят изцяло модела на купуване и ползване на автомобили

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Силата на Fair е в събираните години бази данни за автомобили, които пресмятат оптимално обезценяването на актива.
Купуването на нов автомобил никога не е било просто начинание. Като една от големите инвестиции, които човек прави, обикновено тя иска ресурс, време и познание. Също така е кредитен риск за актив с бърза обезценка. С две думи, казва Скот Пейнтър, това е една от най-лошите инвестиции, които може да направиш. Затова той е решил да освободи всички от този риск и да го поеме върху себе си.

Пейнтър не е алтруист, а предприемач. Сериен, ако се съди по портфолиото му. Роденият в Сакраменто, Калифорния, Пейнтър започва образованието си в Berkley, но едва след година напуска университета, за да основе първата си компания - AUTOAccess, електронна база данни за използвани автомобили.


През 2005 г. напуска AUTOAccess, за да основе TrueCar - онлайн платформа за продажба на автомобили. За десетте години, прекарани там, Пейнтър става част от Световния икономически форум в Давос, които му връчват наградата за технологичен пионер на 2011 г. Сега Пейнтър има ново начинание. През 2016 г. основава Fair Inc.


Това е онлайн платформа, която премахва всички минуси и разходи по притежаването на кола, а предлага ползването на (почти) нов автомобил. Чрез приложението на Fair всеки след кратък процес на валидиране може да наеме автомобил за всякакъв период - без един тон документи или финансови гаранции. Така се избягват дългосрочните заеми, както и лизингите, които обикновено са за няколко години. Засега приложението работи в САЩ, но намерението на основателите му е да стане световно.

Прости договори, прости вноски



"Индустрията открай време си казва, че решението на проблема с продажбите е изграждането на по-добър продукт. Проблемът обаче не се намира в продукта, а в отношението на потребителите към дистрибуторите. Потребителят не обича да купува автомобили от автокъщи", смята Пейнтър. Компанията му не се опитва да се бори с нагласата на потребителите, а да заеме мястото на дилърите.

"Вместо да отидеш до банката и да теглиш заем за нов автомобил, ние отиваме до банката и теглим кредит за всички. Не ти даваме пари, с които да купиш колата, а сключваме договор (изцяло на телефона ти), като същевременно купуваме колата и ти даваме ключовете за нея. Така получаваш всички плюсове, които би имал, ако закупиш колата изцяло, без амортизацията. Всяка кола идва със застраховка и стандартна поддръжка." Единственото, което потребителят трябва да прави, казва предприемачът, е да си плаща месечната вноска към Fair.


На платформата в момента свободно може да се избира между 13 хил. автомобила от среден до висок клас. Средната цена на автомобил е около 450 долара на месец. Всички коли са използвани, но въпреки това няма нито един модел преди 2014 г. Предлагат се както семейни автомобили като Kia Sportage от 2016 на 32 хил. км за 180 долара на месец с начална вноска 1200 долара, така и суперколи като Lamborghini Huracan 2015 за 3890 долара на месец с начална такса 12 300 долара.

Fair допълнително улеснява процеса, като дори предлагат собствена застраховка, която не е задължителна. "Ясно е, че имаме лиценз за търговия на автомобили, но също така сме и лицензирана застрахователна компания", коментира Пейнтър. По този начин Fair застрахова продуктите си по-евтино и надеждно. Въпреки че такова начинание нанася допълнителен тежък удар по капитала на компанията, Пейнтър е убеден, че е решението, което ще донесе дълголетие на Fair. "Все пак не виждаш много застрахователни компании, които фалират – бизнесът е добър."

Ключът за колата - данните

Скот Пейнтър казва, че главното им предимство пред компаниите, които сключват договори за лизинг, е цената. "Ние ти позволяваме да вземеш колата за много по-малко пари, без отделно да плащаш таксите, които идват със стандартния лизинг. Всички данъци, застраховки и амортизации са включени в таксата, която плащаш във Fair. Проблемът с това да купиш автомобила изцяло е внезапната амортизация. В момента, в който излезе от салона, колата губи 20% от цената си. Чрез нас ти можеш да заобиколиш тази пречка, което ни позволява да нямаме директна конкуренция с автосалоните, които директно продават автомобили. Вместо това се фокусираме върху пазара за използвани автомобили, който е няколко пъти по-обемен. Друг плюс на приложението ни е, че договорът е максимално опростен. При нас лизингът е равен на наема. При сключването на договор се изисква предварителна такса, която ни подсигурява, че ще останеш верен на договора."

Пейнтър обяснява, че колата може да се върне по всяко време, но оптималният вариант за фирмата е потребителят да ползва автомобила между 12 и 18 месеца.

Тук стои същината на неговия модел. Компанията претендира, че е много по-добра от другите в това да пресмята обезценяването и да играе на тънката граница между печалба и загуба от амортизацията на тези активи. Причината? Годините събиране на данни в автомобилния сектор.

Освен самия Пейнтър във Fair.com съдружник е Георг Бауер - един от най-опитните хора в автоиндустрията. Преди Fair Бауер е в Mercedes Credit Corporation, основател е на BMW Financial Services, което достига 135 млрд. долара активи в над 75 страни, част от борда на директорите в Daimler-Benz и лидер на Tesla Financial Services до 2016 г. Двамата заедно претендират да знаят повече за финансовата страна на автобизнеса от почти всеки друг.


Според вътрешни данни на Fair крайната цена на един автомобил се явява двойно по-ниска от тарифите на традиционните rent-a-car компании. Така, когато изчисленията за амортизацията са точни, те могат да дадат възможно най-ниската цена, която не ощетява потребителя.

Парите

Както самият Пейнтър признава, да се опиташ да притежаваш толкова много автомобили, които да отдаваш под наем, изисква огромен капитал. Затова компанията усилено набира средства от различни инвеститори, като през 2017 г. е набрала над 1 млрд. долара. След това взима оперативен заем от Goldman Sachs, за да придобие Xchange Leasing от Uber.

Моделът се повтаря седмица по-късно, като Fair с помощта на Siemens събира над 100 млн. долара, с които закупува друг автостартъп – Skrut. Придобитата компания позволява да наемеш автомобил, след което го доставя до адреса на получателя. Целта на тази сделка е да се разшири зоната на предлагане на Fair до цялата страна. За момента Fair оперира главно в градове от западното крайбрежие на САЩ - Лос Анджелис, Сан Франциско, Сан Диего.

Сега Fair е и официален партньор на Uber. Това значи, че всеки, който иска да бъде шофьор през Uber, но няма автомобил, ще бъде препратен към Fair. Така компанията си изгражда клиентска база, която постоянно се връща за още.

Пейнтър обаче има сметки, които далеч надхвърлят тези, за да може моделът на Fair да работи на пълни обороти. "За да достигнем оптимални размери, трябва за две години да съберем между четири и шест милиарда долара, с които да закупим около 200 000 автомобила от различни ценови класове. Главният проблем обаче не са парите, а темповете с които растем", смята предприемачът.

Да притежаваш или да наемаш

Как обаче се справя Fair с манталитетния проблем - желанието да притежаваш, а не да наемаш автомобил, което все още е доминиращата нагласа? "Има три основни плюса на купуването на кола. Първо, статус - това е моята кола и я показвам на всички. Второ, удобство – мога да се кача в колата си и да отида навсякъде. И трето, сигурност – столчето на детето ми е на задната седалка, не искам да я местя във всеки Uber, в който се кача", изброява Пейнтър. Потребителите на Fair получават и трите основни плюса, без да бъдат засегнати от най-големия проблем на това да притежаваш кола – обезценяването.

Но големият залог на новата компания е, че нагласите на новите потребители ще се променят. Стремежите на Fair вече лежат изцяло върху потребителите. "Ако те решат, че технологията ни наистина е иновативна, те ще ползват услугата. Моят 16-годишен син например не може да разбере как съществува друго освен Fair. За него няма логика в това да заемеш пари, за да си купиш автомобил. Той ползва телефона си за всичко – забавление, музика, комуникация. Звучи също толкова естествено и да ползваш телефон за автомобила си. Затова смятаме, че компания като Fair, която залага на яснота и честност, ще бъде лидер в близкото бъдеще."

На предприемача не му липсва и чувство за хумор. В интервю за Voice of Disruption Пейнтър иронизира сам себе си и стартъп индустрията: "Мисля, че великите компании (и великите предприемачи) решават големи проблеми, а аз все още не съм решил проблема с купуването и притежаването на кола."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

13 март 2019
София Ивент Център

capital.bg/fintech

Annual FinTech Summit


Запазете своето място сега


Теми в програмата:


  • Тенденции и двигатели за растеж на финтех индустрията
  • PSD2 и възможностите за бизнеса
  • Мобилни плащания и дигитални портфейли
  • Кои са последните технологични иновации на пазара
  • InsureTech: дигиталната трансформация в застраховането
  • Международно сътрудничество и възможности за растеж на екосистемата

Към регистрацията

Прочетете и това

Опитай по-дигитално 2 Опитай по-дигитално

Colibra разработва платформа, базирана на блокчейн, която прави по-лесна и прозрачна обработката на искове

15 фев 2019, 4053 прочитания

Търговията днес: Виж кой пазарува 1 Търговията днес: Виж кой пазарува

Млада българска компания търси решение за свиване на бездната между търговци и клиенти

8 фев 2019, 4525 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Тигърът има нужда от пространство

Българската компания Tiger Technology разработва решения за съхранение на данни и търси финансиране за разишрението си

Задава ли се нова ядрена надпревара

Оттеглянето на САЩ и Русия от договора за ракетите със среден и малък обсег ще подкопае най-вече сигурността на Европа

Ти декларира ли биткойна?

Данъчните отново напомниха, че печалбите от търговия и сделки с криптовалути се облагат

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

Дивото зове

Трима утвърдени български приключенски фотографи и техните "работни дни" на открито

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Борисов отмени изборните поправки, бъдещият европарламент ще зависи от крайната десница

Емисия

DAILY @7PM // 18.02.2019 Прочетете