С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 авг 2018, 10:15, 23907 прочитания

Човекът, който ще купи колата ви

Скот Пейнтър и неговият Fair.com искат да променят изцяло модела на купуване и ползване на автомобили

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Силата на Fair е в събираните години бази данни за автомобили, които пресмятат оптимално обезценяването на актива.

Още по темата

Кой може да финансира изкупуването на Tesla

За да изпълни плана си да свали компанията от борсата, на Илън Мъск ще са му нужни значителни средства

13 авг 2018

Американски компании се обявиха против митата от 25% за електрически мотоциклети

Uber, Bird и Lime се опасяват, че митата ще окажат натиск върху иновациите и цените

2 авг 2018

България е на 63-о място по развитие на споделената икономика в света

Индексът класира 213 държави чрез използването на данни за обема на трафика и информация от сайтовете на различните услуги

26 юли 2018

Лондонските таксиметрови шофьори може да съдят Uber

Черните таксита обмислят завеждането на иск срещу превозвача, след като миналия месец получи разрешение от съда да продължи да работи

25 юли 2018

Uber ще си партнира със стартъпа за отдаване на скутери под наем Lime

Услугите на Lime, чийто бизнес се оценява на 1.1 млрд. долара, ще са достъпни на мобилното приложение на Uber

11 юли 2018

Uber с намерение да купи дубайския си конкурент Careem

Това е част от битката за пазарно участие на компанията за транспортни услуги, която цели да излезе на печалба

5 юли 2018
Купуването на нов автомобил никога не е било просто начинание. Като една от големите инвестиции, които човек прави, обикновено тя иска ресурс, време и познание. Също така е кредитен риск за актив с бърза обезценка. С две думи, казва Скот Пейнтър, това е една от най-лошите инвестиции, които може да направиш. Затова той е решил да освободи всички от този риск и да го поеме върху себе си.

Пейнтър не е алтруист, а предприемач. Сериен, ако се съди по портфолиото му. Роденият в Сакраменто, Калифорния, Пейнтър започва образованието си в Berkley, но едва след година напуска университета, за да основе първата си компания - AUTOAccess, електронна база данни за използвани автомобили.


През 2005 г. напуска AUTOAccess, за да основе TrueCar - онлайн платформа за продажба на автомобили. За десетте години, прекарани там, Пейнтър става част от Световния икономически форум в Давос, които му връчват наградата за технологичен пионер на 2011 г. Сега Пейнтър има ново начинание. През 2016 г. основава Fair Inc.


Това е онлайн платформа, която премахва всички минуси и разходи по притежаването на кола, а предлага ползването на (почти) нов автомобил. Чрез приложението на Fair всеки след кратък процес на валидиране може да наеме автомобил за всякакъв период - без един тон документи или финансови гаранции. Така се избягват дългосрочните заеми, както и лизингите, които обикновено са за няколко години. Засега приложението работи в САЩ, но намерението на основателите му е да стане световно.

Прости договори, прости вноски



"Индустрията открай време си казва, че решението на проблема с продажбите е изграждането на по-добър продукт. Проблемът обаче не се намира в продукта, а в отношението на потребителите към дистрибуторите. Потребителят не обича да купува автомобили от автокъщи", смята Пейнтър. Компанията му не се опитва да се бори с нагласата на потребителите, а да заеме мястото на дилърите.

"Вместо да отидеш до банката и да теглиш заем за нов автомобил, ние отиваме до банката и теглим кредит за всички. Не ти даваме пари, с които да купиш колата, а сключваме договор (изцяло на телефона ти), като същевременно купуваме колата и ти даваме ключовете за нея. Така получаваш всички плюсове, които би имал, ако закупиш колата изцяло, без амортизацията. Всяка кола идва със застраховка и стандартна поддръжка." Единственото, което потребителят трябва да прави, казва предприемачът, е да си плаща месечната вноска към Fair.


На платформата в момента свободно може да се избира между 13 хил. автомобила от среден до висок клас. Средната цена на автомобил е около 450 долара на месец. Всички коли са използвани, но въпреки това няма нито един модел преди 2014 г. Предлагат се както семейни автомобили като Kia Sportage от 2016 на 32 хил. км за 180 долара на месец с начална вноска 1200 долара, така и суперколи като Lamborghini Huracan 2015 за 3890 долара на месец с начална такса 12 300 долара.

Fair допълнително улеснява процеса, като дори предлагат собствена застраховка, която не е задължителна. "Ясно е, че имаме лиценз за търговия на автомобили, но също така сме и лицензирана застрахователна компания", коментира Пейнтър. По този начин Fair застрахова продуктите си по-евтино и надеждно. Въпреки че такова начинание нанася допълнителен тежък удар по капитала на компанията, Пейнтър е убеден, че е решението, което ще донесе дълголетие на Fair. "Все пак не виждаш много застрахователни компании, които фалират – бизнесът е добър."

Ключът за колата - данните

Скот Пейнтър казва, че главното им предимство пред компаниите, които сключват договори за лизинг, е цената. "Ние ти позволяваме да вземеш колата за много по-малко пари, без отделно да плащаш таксите, които идват със стандартния лизинг. Всички данъци, застраховки и амортизации са включени в таксата, която плащаш във Fair. Проблемът с това да купиш автомобила изцяло е внезапната амортизация. В момента, в който излезе от салона, колата губи 20% от цената си. Чрез нас ти можеш да заобиколиш тази пречка, което ни позволява да нямаме директна конкуренция с автосалоните, които директно продават автомобили. Вместо това се фокусираме върху пазара за използвани автомобили, който е няколко пъти по-обемен. Друг плюс на приложението ни е, че договорът е максимално опростен. При нас лизингът е равен на наема. При сключването на договор се изисква предварителна такса, която ни подсигурява, че ще останеш верен на договора."

Пейнтър обяснява, че колата може да се върне по всяко време, но оптималният вариант за фирмата е потребителят да ползва автомобила между 12 и 18 месеца.

Тук стои същината на неговия модел. Компанията претендира, че е много по-добра от другите в това да пресмята обезценяването и да играе на тънката граница между печалба и загуба от амортизацията на тези активи. Причината? Годините събиране на данни в автомобилния сектор.

Освен самия Пейнтър във Fair.com съдружник е Георг Бауер - един от най-опитните хора в автоиндустрията. Преди Fair Бауер е в Mercedes Credit Corporation, основател е на BMW Financial Services, което достига 135 млрд. долара активи в над 75 страни, част от борда на директорите в Daimler-Benz и лидер на Tesla Financial Services до 2016 г. Двамата заедно претендират да знаят повече за финансовата страна на автобизнеса от почти всеки друг.


Според вътрешни данни на Fair крайната цена на един автомобил се явява двойно по-ниска от тарифите на традиционните rent-a-car компании. Така, когато изчисленията за амортизацията са точни, те могат да дадат възможно най-ниската цена, която не ощетява потребителя.

Парите

Както самият Пейнтър признава, да се опиташ да притежаваш толкова много автомобили, които да отдаваш под наем, изисква огромен капитал. Затова компанията усилено набира средства от различни инвеститори, като през 2017 г. е набрала над 1 млрд. долара. След това взима оперативен заем от Goldman Sachs, за да придобие Xchange Leasing от Uber.

Моделът се повтаря седмица по-късно, като Fair с помощта на Siemens събира над 100 млн. долара, с които закупува друг автостартъп – Skrut. Придобитата компания позволява да наемеш автомобил, след което го доставя до адреса на получателя. Целта на тази сделка е да се разшири зоната на предлагане на Fair до цялата страна. За момента Fair оперира главно в градове от западното крайбрежие на САЩ - Лос Анджелис, Сан Франциско, Сан Диего.

Сега Fair е и официален партньор на Uber. Това значи, че всеки, който иска да бъде шофьор през Uber, но няма автомобил, ще бъде препратен към Fair. Така компанията си изгражда клиентска база, която постоянно се връща за още.

Пейнтър обаче има сметки, които далеч надхвърлят тези, за да може моделът на Fair да работи на пълни обороти. "За да достигнем оптимални размери, трябва за две години да съберем между четири и шест милиарда долара, с които да закупим около 200 000 автомобила от различни ценови класове. Главният проблем обаче не са парите, а темповете с които растем", смята предприемачът.

Да притежаваш или да наемаш

Как обаче се справя Fair с манталитетния проблем - желанието да притежаваш, а не да наемаш автомобил, което все още е доминиращата нагласа? "Има три основни плюса на купуването на кола. Първо, статус - това е моята кола и я показвам на всички. Второ, удобство – мога да се кача в колата си и да отида навсякъде. И трето, сигурност – столчето на детето ми е на задната седалка, не искам да я местя във всеки Uber, в който се кача", изброява Пейнтър. Потребителите на Fair получават и трите основни плюса, без да бъдат засегнати от най-големия проблем на това да притежаваш кола – обезценяването.

Но големият залог на новата компания е, че нагласите на новите потребители ще се променят. Стремежите на Fair вече лежат изцяло върху потребителите. "Ако те решат, че технологията ни наистина е иновативна, те ще ползват услугата. Моят 16-годишен син например не може да разбере как съществува друго освен Fair. За него няма логика в това да заемеш пари, за да си купиш автомобил. Той ползва телефона си за всичко – забавление, музика, комуникация. Звучи също толкова естествено и да ползваш телефон за автомобила си. Затова смятаме, че компания като Fair, която залага на яснота и честност, ще бъде лидер в близкото бъдеще."

На предприемача не му липсва и чувство за хумор. В интервю за Voice of Disruption Пейнтър иронизира сам себе си и стартъп индустрията: "Мисля, че великите компании (и великите предприемачи) решават големи проблеми, а аз все още не съм решил проблема с купуването и притежаването на кола."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

20 ноември 2018г.
София хотел Балкан

capital.bg/banks

Шеста годишна конференция "Банките и бизнесът"



Теми в програмата:


  • Банковият сектор през 2019 – приоритети и предизвикателства
  • Подготовка за банковия съюз и ERM 2 – какво е важно и какви ще са ефектите върху бизнеса
  • Тенденции при кредитирането - ще има ли промяна в цената на и какво ще е движението на лихвите
  • Нови възможности и програми за финансиране
  • Пазарът на необслужвани кредити
  • Иновации и технологични решения за по-висока ефективност на сектора​

Повече информация и програма: capital.bg/banks

Прочетете и това

Да събориш и пак да вдигнеш "Строежа" 4 Да събориш и пак да вдигнеш "Строежа"

Екипът зад култовото заведение от Студентски град не само успя да го прероди в нова версия в центъра на София, но и да го надгради с втори клуб - "Терминал 1"

16 ное 2018, 4788 прочитания

Кралицата при сирената 5 Кралицата при сирената

Cheese The Queen предлага различни видове сирена от кашу с пробиотик

9 ное 2018, 6743 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Тигърът има нужда от пространство

Българската компания Tiger Technology разработва решения за съхранение на данни и търси финансиране за разишрението си

Марик Стринг: Европейците трябва да модернизират армиите си

Зам. помощник държавният секретар на САЩ пред "Капитал"

Проверките на банките: Отново под стрес

Влизането на България в единния европейски надзор ще мине през проверка от ЕЦБ на шест български банки

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Звезда и половина

Историкът Уилям Юинг за ретроспективата на легендарния фотограф Арнолд Нюман в София

Ния от 9 до 5

Петата самостоятелна изложба на създателката на Water Tower Art Fest Ния Пушкарова е арт експеримент с отворено студио

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица

Емисия

DAILY @7PM // 18.11.2018 Прочетете