С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 17 авг 2018, 13:00, 23270 прочитания

Яке за двама

Ирина Василева създава дрехи, които улесняват майките при носене на бебето

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Модно е да си от България

Теодора и Павел Лозанови създават Bogdar в средата на 2015 г., днес марката е забелязана от Vogue и Marie Claire

28 сеп 2018

Глобалната мрежа Endeavor одобри още петима български предприемачи

Подкрепа от организацията ще получат съоснователите на бранда за дамски обувки by FAR и на платформата ClaimCompass

8 яну 2018

Да направиш живота си по-цветен

Даниел Георгиев, Васил Альошин и Стефан Кръстев създават софтуер, който помага на хората с далтонизъм

15 дек 2017
Знаете ли какво е Softshell? А какъв трябва да бъде оптималният процент еластан в дрехата? До лятото на миналата година Ирина Василева нямала представа за отговора на тези и други подобни въпроси, свързани с материи. Десет месеца след реалния старт на софийската микрофирма "Крюгер БГ" Василева знае много по темата. А стартиращата семейна компания за дрехи, улесняващи майките, които носят своите бебета, планира първи годишен оборот от 50-60 хил. лв.

От стар суичър


Идеята за удобни връхни дрехи, които покриват и майката, и бебето на гърба й, хрумнала на Ирина Василева след раждането на нейното дете. Тя и съпругът й Марин Василев се интересували много от идеите на т.нар. привързано родителство, проповядващи възможно най-голяма близост с бебето. "Започнах да използвам ергономични раници за носене на нашата Екатерина. С такава раница и с бебе на два месеца бродихме из Рила. Установих обаче, че раницата или слингът без съмнение са удобни, но не са достатъчни. През зимата например проблемът е голям, защото, ако искаш да завиеш добре бебето, което е на гърба ти, трябва да облечеш нещо огромно, като за двама", разказва Василева.

В опита да намери решение за себе си и за малката Екатерина тя прави проучване в интернет и открива подходящи дрехи в чуждестранни сайтове, но на много високи цени. Решава да опита сама. Така през зимата на 2016 г. рисува своята първа кройка на картон, след което един стар суичър с добавена нова приставка става толкова широк, че може да обгърне и нея, и детето, което тя носи отпред в ергономичната раница. Фамилията я подкрепя: "Толкова хубаво ти се получи, защо да не инвестираме в това."

Дигитализирай кройките



Ирина Василева харесва идеята за собствен бизнес, но няма никаква представа от него. Завършила е "Журналистика и масмедии" в УНСС и магистратура по "Реклама и PR" в Испания. Казва, че когато се връща в България, се сблъсква с "неприятната реалност на ниските възнаграждения, неадекватни на квалификацията". Затова започва работа не по специалността, а в международна компания за изпитания на лекарства. Съпругът й също е чужд на шивашката индустрия – той е инженер и работи в IT сектора. Формално той се води собственик на "Крюгер БГ" и сега, защото компанията е била основана от него в миналото за друга идея.

Първите съвети за стартиращото начинание идват от близка на семейството, която от години шие дрехи. Първият урок: "Не може кройките да са на картон, трябва да са дигитализирани." Първата грижа - търсене на компания за кроячни услуги. Следва усилено ограмотяване за бизнеса.

Подробното проучване води до решението якетата да се изработват от Softshell (софтшел) тъкани - дишащи, еластични, устойчиви на вятър и вода, позволяващи максимална свобода на движение. Тази материя обаче не е масова, затова идва ново търсене – откъде да бъде внесена. Василева намира търговец от Румъния, с когото работи и досега. При избора надделява и фактът, че доставката е със сертификат по стандарта Оeko-tex за текстилни материали, които не вредят на здравето.


[Личен архив]
Жестът на големия производител

През пролетта на 2017 г. кройките за два суичъра и едно яке вече са дигитализирани. Идеята е дрехите да са с цип и на гърба, позволяващ след обличането им от майката детето да бъде прибрано под тях. Така то не само е близо до родителя, но е и на топло. Специална приставка уголемява облеклата и позволява общо яке и когато майката носи бебето отпред, с възможност то да бъде кърмено дискретно. Кройките включват и специална приставка, която прави якетата и суичърите подходящи и за бременни. Ирина Василева добавя още един малък трик - качулката на якето се разделя на две с помощта на цип и се превръща в яка. Така опитомена, тя не пречи на детето, което родителят носи на гърба си. Предимство е също, че дрехите могат да се носят стандартно, без дете, обяснява особеностите прохождащата дизайнерка.

Кройките са налице, следва търсене на изпълнител. "Суичърите са изработени от полар, който е познат на много фирми в страната, така че нямаше проблем да намерим изпълнител. Но якетата са от софтшел, а малко компании притежават машини, позволяващи шиене на дрехи от толкова тежка материя", обяснява трудностите Василева.

След търсене и проучване тя се свързва с известния производител на ски екипи "Диел спорт" и среща разбиране. Първото яке излиза от софийския цех на "Диел". Изработването му обаче изисква твърде много време и труд, както и специално обучение на шивачките, а в същото време поръчаните бройки са символични. Комбинацията от тези фактори логично не съвпада с темповете на големия сериен производител, който се оттегля от проекта, след като на практика доказва неговото съществуване. Ирина Василева казва, че приема с разбиране това решение. И започва да търси нов партньор.

Поръчки има, изпълнител - не

Семейството вече е активирало сайта, чрез който възнамерява да продава дрехите. Първите поръчки за 30 якета са налични, част от сумите даже са предплатени, но липсва изпълнител на поръчката за ушиването им. "Подсказаха ми за фейсбук група за мода и шивашки бизнес. Пуснах обява, на която се отзова една дама с дългогодишен опит в шиене на работни облекла. Цехът й се оказа в София, което ни улесни много. Тя разгледа кройките на якетата и каза: "Няма да е лесно. Няма и да е евтино. Но ще ги направим, защото харесвам идеята", спомня си Ирина Василева.

Така започва сътрудничеството с фирма "Текстайл", което продължава и досега.

Първите 30 якета по идея на Ирина Василева са изпратени до клиентите през ноември 2017. Отзвукът онлайн е позитивен. "Това ме нахъса, мотивира ме, но в същото време установих, че хората търсят най-нискобюджетните варианти", разказва тя. Затова следващата стъпка е да пусне специална приставка (допълнителен плат) и цип към нея, която позволява обикновено яке да бъде удължено така, че да приюти двама. В началото на тази година колекцията се обогатява с дрехи за майки, които кърмят децата си.


[Личен архив]
Само онлайн засега

Днес компанията предлага три вида суичъри, улесняващи носенето на бебе (от три вида материи и с два вида кройки), четири вида якета (лятно, есенно, късо и дълго зимно), дрехи за майки, които кърмят (три вида блузи, два вида тениски, три вида рокли, дори официален тоалет от две части). Суичърите са на цени от 90 до 125 лева, якетата – от 70 до 270 лева, приставките – между 30 и 50 лева. Засега продажбите са само онлайн.

Първоначалната инвестиция на семейството е 2700 лв., след това сумата нараства до около 12 хил. лева. "Успяхме да си върнем тези пари за три месеца след старта на компанията. Работим с около 30% марж. Разрастваме се и продуктово, и като обем", обобщава Ирина Василева.

Компанията поръчва къси серии дрехи в пет цвята, по 2-3 броя от размер за всеки цвят. Това изисква покупка на малки количества платове и допълнителни материали, което обаче не гарантира добри цени и сигурност. "Ние сме микропроизводители. Това означава, че не може да си купим наведнъж 250 метра. Произвеждаме 20-30 бройки от този плат и цвят и нямаме гаранция, че ако той е наличен днес, ще го намерим и утре. Затова нямаме постоянството на големите компании с голямата серия, която е налична цял сезон. Освен това, щом съм малък производител с малка поръчка, моето яке ще изчака всички останали поръчки", обяснява трудностите Ирина Василева.

За десетте месеца от работата досега тя се сблъсква с различни проблеми - бракувани дрехи, забавяне на поръчки, изгубена от куриери колетна пратка.

"Когато си сам във фирмата, ти си всичко – изпълнителен директор, търговец, реклама, маркетинг. При семеен проблем обаче – например ако близък човек се разболее, бизнесът отива на заден план и всички усилия се насочват в друга посока", обобщава Василева.

Компанията вече е възложила поръчки за зимната си колекция и складира продукция. "Очакваме оборот от около 50-60 хил. лв. за годината. Търсим партньори, инвеститори, съдружници, за да излезем на външни пазари. Надявам се да имаме собствен магазин на американската платформа за онлайн търговия Etsy", описва плана Ирина Василева.
Q&A

Какво ви отличава от конкурентите?

- Предлагаме мултифункционални готови решения, дрехите позволяват носене на бебе отпред, отзад, по време на бременност, нормално яке. Сега ще предложим якето отвън да е от софтшел материя, но отвътре подплатата да се сваля и да стане суичър, т.е. две в едно. Най-много държа да правя дрехи, които са лесни за поддръжка. Да не създават трудности на майките – да не се мачкат, за да не изискват гладене, да не оцветяват, за да не е необходимо да се перат отделно, да се почистват лесно при изцапване. Освен това искам да са цветни, различни, да създават настроение. Майките обаче не са смели в цветовете - 90% от поръчките са за черно яке. Големите марки имат дрехи за майчинство, но са много скъпи.

Какво ви харесва и какво ви помага в този бизнес?

- Вдъхновява ме това, че улеснявам живот, който не е лесен, защото да си майка не е лесно. Мъжът ми много ми помага. Сили ми дава и вътрешното убеждение, че това, което правим, е добро, ще се разрасне и ще стане печеливш бизнес. Детето ми е също голям мотиватор. Всъщност Екатерина и ekatrin.com са двете ми деца.

Стигам до майките директно, говоря си с тях, гъвкава съм, правя често промени в името на това продуктът да става все по-добър. Хубаво е да виждаш готово нещо, което си нарисувал и представял, за което си избирал плат, копче, цип, цвят. Вече имаме ноу-хау, знаем как се случват нещата практически, наясно сме, че планирането решава всичко.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

13 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:


  • Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
  • Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред региона и България
  • Най-важните сделки за годината и какво стои зад тях
  • Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2019
  • Защо за МСП е важно да са публични компании и каква подкрепа има за това
  • Нови инициативи в сектора за инвестиции с рисков капитал

Повече подробности на capital.bg/conference

Прочетете и това

Да събориш и пак да вдигнеш "Строежа" 3 Да събориш и пак да вдигнеш "Строежа"

Екипът зад култовото заведение от Студентски град не само успя да го прероди в нова версия в центъра на София, но и да го надгради с втори клуб - "Терминал 1"

16 ное 2018, 2008 прочитания

Кралицата при сирената 5 Кралицата при сирената

Cheese The Queen предлага различни видове сирена от кашу с пробиотик

9 ное 2018, 6105 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Аз съм само цвят лилав

Биофермата Nature Lovе произвежда етерично масло и козметика от лавандула от две години

Да сканираш успеха

Гарет Уилямс, основател на търсачката за полети Skyscanner, пред "Капитал"

Новата сграда на Брендо

Тя ще е жилищна, на 11 етажа и ще обгръща стария хотел "Рила"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

20 въпроса: Мария Касимова

Най-новата й книга - "Балканска рапсодия" (изд. "Колибри"), излезе тази есен

Живот след живота

Режисьорката Петя Накова за новия си роман, в който документира битката с рака на гърдата

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 17.11.2018 Прочетете