С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 24 авг 2018, 15:16, 6419 прочитания

Аз съм само цвят лилав

Биофермата Nature Lovе произвежда етерично масло и козметика от лавандула от две години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Работилницата за сапуни на семейство Вълчанови

От нужда и хоби, правенето на домашни сапуни се превръща в бизнес за Захари Вълчанов и майка му Богомила Данова

31 авг 2018

Китайската централна банка отпуска 22 млрд. долара за финансиране на компании и общини

Финансовата институция показва признаци на завръщане към експанзивна парична политика

27 авг 2018

Roobar: Раздялата

Яни Драгов изкупи изцяло "Роо брандс" от двамата си съдружници

27 юли 2018

Изкуството да правиш хляб

Пекарната The Art of Love предлага 13 вида здравословен хляб, както и сладкарски изделия

22 юни 2018
Очакванията са през 2018 г. оборотът на компанията, която в портфолиото си има 10 продукта, да достигне 70 - 80 хил. лв.
През последните години България се превърна в ключов производител на лавандулово масло в света и основен износител за Европа. Разнообразното приложение на ароматната билка обаче има допълнителен пазарен потенциал - на продукти с по-висока добавена стойност, който е недостатъчно развит в страната. Но вече има предприемачи, които са направили следващата крачка и продават готови изделия от лечебното растение.

Една стартираща българска фирма също е избрала този път. Биофермата Nature Love на "Болкан асетс кепитъл" е основана през 2013 г. и бизнесът й е фокусиран върху производството на етерично масло от лавандула, както и на козметика, направена от лилавото съкровище. Портфолиото й включва над 10 продукта от няколко категории, а очакванията са, че през 2018 г. оборотът ще нарасне до 70 - 80 хил. лв. от около 50 хил. лв. за миналата година.

От голф до земеделие

Биофермата Nature Love е собственост на Калин Стоянов и Елена Димова, които са дългогодишни приятели и колеги в голф комплекса Thracian Cliffs, намиращ се до нос Калиакра. Двамата са вдъхновени от хората, които посещават комплекса и искат да си купят имоти в България, както и от начина, по който чуждите гости възхваляват природата, храната, климата и енергията на страната ни. Впоследствие се заражда идеята да създадат нещо различно, което същевременно може да се ползва като визитна картичка на България и да показва именно тези предимства на страната. Единодушно решават, че отдавна неизползваните им ниви до село Българево не трябва да пустеят, и се насочват към лавандулата. Идеята за отглеждането й идва спонтанно, като предложение от приятел, в допълнение с желанието на Стоянов и Димова да върнат използването на етерични масла в ежедневието на хората. Самите те казват, че са ентусиасти, а не професионалисти, и разбират от две неща – "от хора и от продажби". Всичко друго са научили с течение на времето и с подкрепа от приятели.

От здравето до бизнеса



През 2013 г. малката биоферма Nature Love започва да отглежда лавандула върху площ 20 декара. Продуктите са на пазара от близо две години заради естеството на отглеждане на лавандулата – има нулева година, в която растенията увеличават кореновата си система и само се подрязват, а оптимален резултат насажденията дават след третата година. Днес компанията обработва близо 70 декара, като всяка година увеличава площта.

Географското положение, броят слънчеви дни в годината и плодородната почва са само част от факторите, които определят качеството и аромата на крайния продукт – чистото етерично масло. Освен това стопанството е разположено в защитен район, само на няколкостотин метра от морския бряг. Цялото производство е органично и е в процес на получаване на биосертификат. Бизнесът им има потенциал да печели добре и да създава положителен имидж на българските продукти.

Като цяло двамата предприемачи отговарят за организирането на бизнеса, а самото производство се възлага на външни изпълнители. "Нашата философия е такава, че ние двамата сме хората, които постоянно работят, а всичко останало е аутсорсинг. Имаме технолог, който разработва формулите на продуктите ни и ги тества. Решили сме да не поддържаме високи постоянни разходи не само заради самите разходи, а и заради факта, че в земеделието има голяма цикличност – 7 месеца на интензивна работа и 5 по-малко активни. С една фабрика работим за производството на сапуните, с друга - за свещите, и т.н.", казва Стоянов. Той самият се занимава със земеделската част на бизнеса, а Димова отговаря за маркетинга.

Преди всичко естествени

Портфолиото на компанията включва над 10 продукта от няколко категории – соли за вана, сапуни, чисто лавандулово масло, лавандулова вода, както и сушен цвят лавандула и свещи

Портфолиото на компанията включва над 10 продукта от няколко категории – соли за вана, сапуни, чисто лавандулово масло, лавандулова вода, както и сушен цвят лавандула и свещи

Фотограф: Надежда Чипева
Всички продукти на Nature Love са произведени на базата на 100% чисто етерично масло от лавандула, без разреждане и без допълнителни ароматизатори. Двамата собственици са приели чистотата на съставките като лична кауза и не влагат суровини, които не са с растителен произход. "Не искаме да използваме вредни добавки и продуктите ни ще останат 100% натурални", обяснява Стоянов.

Портфолиото на компанията включва над 10 продукта от няколко категории – соли за вана, сапуни, чисто лавандулово масло, лавандулова вода, както и сушен цвят лавандула и свещи, които са ръчно изработени в малка работилница до Шумен. Те са направени от парафин и ароматизирани само с чисто лавандулово масло, без допълнителни химични аромати, и това ги прави подходящи за ароматерапия.

Цената на сапуните, с които компанията е най-разпознаваема и които доскоро са генерирали най-голям обем от приходите, е около 4 лв. Наблюденията на собствениците са, че макар търсенето на натурални продукти да се засилва, в масовия случай потребителите избират козметиката с носа си, което прави аромата изключително важен. Димова смята, че българският пазар е малко по-консервативен и най-продаваната категория доскоро все още са били твърдите блокчета сапуни. В чужбина най-търсено е чистото лавандулово масло, като Димова казва, че причината за това е, че там хората имат повече опит с етерични масла и знаят как да разпознаят това, което е с високо качество.

Трудностите

Едно от най-големите предизвикателства е било в началото, когато Стоянов и Димова са били изправени пред дилемата дали да се включат в клъстер на лавандуловите производители в региона, или да продължат развитието си самостоятелно и да произвеждат продукти от лавандулата, която отглеждат. Като част от клъстера те са щели да получат достъп до машини за обработка, дестилерия и работна ръка. "Това със сигурност щеше да увеличи присъствието ни на пазара на лавандулово масло на едро, но нямаше да осъществи първоначалната ни идея – да имаме собствени продукти", казват двамата собственици. Сега компанията работи на печалба, а продажбите се увеличават всяка година. Това се дължи на новите пазари, както и на разширената гама от продукти.

Като друга трудност собствениците на биофермата посочват намирането на точните места, на които да предлагат продуктите си, като казват, че масовият пазар е един oт най-големите противници на производители като тях, които са по-скоро бутиков тип. По думите на Стоянов основен проблем пред компанията е липсата на информация за натуралните продукти като цяло.

Нови пазари

В момента продуктите на Nature Love се продават в над 20 обекта в страната, 80% от които на морето. Собствениците на биофермата си партнират със специализирани магазини за натурална и биокозметика с етерични масла, както и с винарна на Южното Черноморие, която поддържа концепцията на Nature Love и освен вино предлага и други качествени продукти на посетителите си.

Компанията също така изнася за страни като Испания
и Тайланд, където работи с дистрибутори, а от тази година и за САЩ и Русия, което е причината за очакваното увеличение на продажбите. Като пазари, които представляват интерес и са в процес на проучване, двамата посочват Германия, Великобритания и Китай.

Целта на компанията не е да се разширява като размер, а като портфолио. Онлайн продажбите чрез собствен интернет магазин засега не са приоритет, обяснява Стоянов. "Ние сме бутикова компания. Не можем да предлагаме огромни количества. Произвеждаме малко, качествено и скъпо", обобщава философията на фирмата той. Обмислят и партньорство с онлайн магазин, на който ексклузивно да предоставят правата за продажба на продуктите.
Q&A

Каква беше първоначалната инвестиция в бизнеса ви?

Калин Стоянов: Сформирахме фирмата с начален собствен капитал 25 хил. лв. и след това всяка година реинвестираме от порядъка на 10 хил. лв. в развитие на нови насаждения.

Защо лавандула и защо биоземеделие?

Елена Димова: Маслото от лавандула е едно от малкото етерични масла, които са безопасни, то има много широко приложение и много малко хора са алергични към него. Също така искахме да започнем бизнеса си с любов към природата, затова се спряхме на биоземеделието.

Какво ви отличава от другите?

Елена Димова: Извършваме самостоятелно абсолютно целия производствен цикъл – от посяването на семената в пръстта до поставянето на панделките на опаковките. Това означава пълен контрол на качеството и оправдава увереността ни, че по време на производството няма да бъде направен нито един компромис.

Калин Стоянов: Също така обръщаме голямо внимание на детайлите, затова са ни и малко продуктите. Например, когато разработвахме формулата за сапуните, проведохме изключително много тестове, резултатите от които бяха интересни – повече масло не значи, че продуктът ще е по-хубав и с по-силен аромат. След един момент сапунът става неустойчив и започва да се разпада. Същото е и при свещите.

Какво ви помага в бизнеса, кои са предимствата на вашата фирма и кои са конкурентите ви?

Калин Стоянов: Предлагаме продукт с много високо качество - просто районът е подходящ, а и ние не правим никакви компромиси в производствения процес.

Елена Димова: Най-големият ни конкурент е българската роза, която е много по-популярна и търсена. Продуктите от лавандула все още не са толкова известни.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Семейството с каменната мелница 1 Семейството с каменната мелница

"Екосем" произвежда 21 вида брашна, а най-новото им предложение е полезната вафла "Лимецка"

21 сеп 2018, 6831 прочитания

Сладката "мисия Лондон" Сладката "мисия Лондон"

Българката Ирен Мердинян вече шеста година предлага на британския пазар сурови десерти под бранда Raw Bonbon

14 сеп 2018, 48134 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Работилницата за сапуни на семейство Вълчанови

От нужда и хоби, правенето на домашни сапуни се превръща в бизнес за Захари Вълчанов и майка му Богомила Данова

Със София в центъра на бизнеса

Изпълнителният директор на Progress Йогеш Гупта пред "Капитал"

Семейството с каменната мелница

"Екосем" произвежда 21 вида брашна, а най-новото им предложение е полезната вафла "Лимецка"

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Led Zeppelin на 50

През октомври излиза фотоалбум с непубликувани досега снимки от историята на групата (1968-1980 г.)

20 въпроса: Мартин Колев

Дебютната пиеса на създателя на "Софийски магьосници" прави премиера тази есен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Капитал Градове: Приказка за два града

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.09.2018 Прочетете