С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 7 сеп 2018, 19:25, 47382 прочитания

Сладолед от купичката на магьосницата

Създадената през 2012 г. "Корте дилето" вече е сред 10-те най-големи производители на сладолед в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Сладката "мисия Лондон"

Българката Ирен Мердинян вече шеста година предлага на британския пазар сурови десерти под бранда Raw Bonbon

14 сеп 2018

Сладоледите: По-европейски и леко по-скъпи

Пазарът на сладолед е малък, но растящ - с 16% през миналата година

13 юли 2018

Unilever купи сладоледите "Дени"

Сделката, чиято стойност не бе съобщена, подлежи на одобрение от КЗК

4 юли 2018

Ближи си сладоледа

Цели девет места с вкусен сладолед в София - новобранци от сезон 2018 и "тежка категория" джелатерии

22 юни 2018

Топ 3 на компаниите за сладолед държат 70% от пазара в стойност

Почти 90% от производството през 2016 г. е за вътрешния пазар

1 ное 2017
Когато решава да се насочи към производство на сладолед, Калина Халачева няма никакъв опит в хранителната индустрия. Идеята й да произвежда ледените изделия само от натурални съставки, като ги подслажда със стевия вместо със захар, е посрещната скептично от хората от бранша. Причината за това е най-вече, че ролята на захарта в правенето на сладолед не е само на подсладител. Суровината е нужна и за постигане на правилната текстура, тъй като захарта понижава точката на замръзване. Тоест колкото повече захар е вложена, толкова по-мек ще бъде сладоледът.

Всичко това се случва преди около 6 години. Билката стевия все още не е позната на европейските производители на храни като адекватен и по-здравословен заместител на захарта и към този момент никой не е правил сладолед, подслаждан със стевия. Халачева смята, че точно липсата на опит е наклонила везните в това да извърви дългия път по създаването и усъвършенстването на рецептите и технологията на производство. "Ако човек е правил някога сладолед, той няма да се наеме да го прави без захар", казва тя.

Резултатът от нейните усилия е създаването на марката Coppa della maga, която в превод от италиански означава "Купичката на магьосницата". Името е избрано и заради това, че почти никой не е вярвал, че производството на такъв сладолед е възможно. Освен отсъствието на добавена захар той се отличава и със съдържанието на изцяло натурални съставки като мляко, сметана, плодове и ядки. В изделията няма глутен, хидрогенирани мазнини, соя, яйца и ГМО. Накратко, продуктът има всички предпоставки да стане предпочитан от привържениците на здравословното и качественото хранене.

Днес Coppa della maga е най-продаваната марка на създадената от Халачева компания "Корте дилето" (от италиански език – "двор на удоволствието"). През 2017 г. приходите на фирмата, основно от износ, достигнаха 1.4 млн. лв., което я нареди сред 10-те най-големи производители на сладолед в България.

Най-неромантичният сладолед



Калина Халачева има сериозен управленски опит. Била е мениджър на застрахователното дружество "Уника интернешънъл" за България, управляващ директор на "Авто юнион", изпълнителен директор на "Булвария" и маркетинг мениджър на "Ауто Италия". Завършила е "Бизнес администрация" в Германия и съвместна MBA програма на London Business School и Columbia University, New York.

"В един момент разбрах, че искам да правя нещо, което не само да ми харесва, но и в което да вложа цялото си сърце, душа, визия и знания", казва тя. Предишният опит на Халачева я различава от повечето предприемачи, които започват с бизнес идея, но без да знаят добре последващите стъпки за развитието й. Тя планира всичко предварително - от марките и продуктите до отделите в малката корпорация. "Това може би е най-неромантичната история на предприемачеството, но моят път беше такъв. Не започнах от рецептите вкъщи", обяснява тя.

"Корте дилето" е създадена през 2012 г., а година по-късно фабриката в София вече е оборудвана и първите сладоледи Coppa della maga правят своя пазарен дебют. Стартът е с екип от пет човека. Инвестицията за бизнеса около 1 млн. лв., като част от нея е осигурена по проект с европейско финансиране. Най-голям разход представляват машините. Те са швейцарски и по думите на Халачева техните качество и надеждност са нещо, с което тя не е била склонна на компромис. Днес заетите в компанията са три пъти повече.

Рецептите са създадени от екипа, а достигането на правилната технология е било едно от големите предизвикателства преди старта. "Ние правим индустриално производство, без да използваме сухи смеси и това е много по-трудно от модела на джелатерия, където сладоледът се приготвя и продава на следващия ден. В началото възникнаха много технологични въпроси, свързани със спецификите на млякото, маслото и сметаната. Ползвали сме помощта на външни консултанти, за да ги решим", разказва Халачева.

Полезно и изискано

Компанията има три бранда - Coppa della maga, сладоледите Arcobaleno, които се предлагат в големи канти за B2B клиенти като ресторанти и заведения, и трюфелите Nouri, които са в сегмента на суровите десерти. "Мисията ни е да запълним нишата между вкусното и здравословното", казва собственичката на "Корте дилето". Единствената марка със съдържание на захар е Arcobaleno. Тя се предлага само на българския пазар.

"Искаме продуктите, които правим, да са различни. Тоест фактът, че са здравословни, да не елиминира и това да са елегантни, красиви, да носят лайфстайл, а не да са задължително направени по рецептата на баба в къщи и да се предлагат в ръчно направена опаковка", обяснява Халачева. Таргетът на компанията са активните, работещи, спортуващи хора, които се хранят здравословно, но без да са крайни.

Сладоледите Coppa della maga са без добавена захар и вече се предлагат в 12 вкуса. В три от тях не се влагат никакви суровини с животински произход

Фотограф: Надежда Чипева
През 2013 г. "Корте дилето" стартира с шест вкуса сладолед Coppa della maga. Това са класическите ванилия, шоколад, ягода, шам фъстък, карамел и вишна със сметана. Те се предлагат във фамилна опаковка от 500 г. Във времето вкусовете се увеличават до 12, като се появяват и три вида веган сладолед. Фирмата започва да експериментира по-смело с рецептите. Така се ражда сладоледът Йогурт с листа от рози и Грейпфрут с бергамот. Продуктите започват да се предлагат и в по-малка индивидуална опаковка. Цената на фамилната кутия е между 7-8 лв., а на малките 3-4 лв. Веган сладоледите са в три вкуса - "Зелен чай матча", "Шоколад с годжи бери" и "Кокосово сорбе с ягоди".

"Винаги сме държали да не сме с най-високите цени, макар на местния пазар да няма сладолед с подобно качество. Не можем да се сравняваме с конвенционалните сладоледи, но ако трябва да го направим, то нашите продукти биха били на ценовите нива в premium класа", казва Халачева.

През 2017 г. "Корте дилето" разширява портфолиото си с още една марка. Това са трюфелите Nouri, които се приближават като концепция суровите барчета. Те са веган продукт без съдържание на захар и глутен. Това, което екипът се опитва да избегне при създаването им е доминиращият вкус на сушени плодове. "Исках да направим нещо, което носи здравословната идея, но и автентичния вкус, защото обикновено за тези продукти като база се използват фурми или стафиди и каквото и да бъде да добавено, винаги най-силно се усеща този вкус", казва Халачева.

Избиранa е формата на бонбон, защото удоволствието от консумацията му винаги е по-голяма, а и нишата на барчетата вече е твърде наситена. "Искаме този продукт да е нещо като бонбона Lindt в здравословните десерти. Пуснахме го първо в Англия, а после в България и смятаме, че той има много голям потенциал. Има интерес от страна на петзвездни хотели, които искат да го поставят в мини-баровете на стаите. Освен това той е с по-лесно съхранение, спрямо сладоледа и прогнозата ми е, че в бъдеще ще носи повече приходи, отколкото най-продаваната ни марка Coppa della maga", обяснява собственичката на "Корте дилето". Трюфелите Nouri се предлагат в три вкуса – Зелен чай Матча, Кокос и чия и Шоколад и лешник. Цената на кутийката с три бонбона по 10 гр е 3 лв., но предстои промяна в опаковката, което ще понижи крайната стойност с 1 лв.

Граждани на света

"Продуктите ни са родени в България, но те са създадени с мисълта да бъдат глобални брандове. Избрахме италиански имена, защото са звучни и красиви и подхождат на концепцията за марките", обяснява Халачева. Почти всички суровини, които се влагат в производството, са вносни. Стевията идва от Франция, където е силно пречистена. "Обикновено тя има един странен послевкус, но в тази, с която работим ние, той не се усеща въобще. Това е нашата концепция – да предложим нещо, което се купува, защото е вкусно, а не само защото е здравословно", добавя тя. Шамфъстъкът е с произход Сицилия, суровини идват и от Англия.

Основните пазари на компанията също са външни. Износът е главно за Европа, но "Корте дилето" продава и на други континенти. През 2018 г. компанията стъпва и на пазара в Хонконг. "Там работим с най-големия дистрибутор на замразени храни и вече продаваме в големите супермаркети. Друга, по-далечна дестинация е остров Реюнион, който се намира в Индийския океан, но е територия на ЕС. Парадоксът е, че за да изнасяме за съседна Сърбия, трябваше да подготвим много повече документи, отколкото за там", казва Халачева. В Европа фокус на експорта е Великобритания, където компанията има свой офис.

В България "Корте дилето" също е добре представена. Марката Coppa della maga се продава в Billa, Фантастико, Kaufland и ЦБА. Кампанийно се е появявала и на щандовете на Lidl. "Преди пет години не успяхме да се срещнем с веригите като стратегия и цена, но за този период и ние се развихме и те започнаха да се позиционират по различен начин и да вкарват продукти от по-висок клас", казва Халачева.

На местно ниво за продажбите се грижи търговския екип, а доставките се извършват самостоятелно. "Това, което научихме, е, че дори да си влязъл с продукта си в един супермаркет ,не означава, че продажбите ще завалят. Супермаркетите са пасивни в предлагането и ти си този, който трябва да направи така, че продуктът да излиза от рафта", споделя Халачева.

"Що се отнася до рекламата, това е една капка в морето. Тя съвсем не означава, че ще наложиш бързо продукта. Хората трябва да го видят много пъти, за да го припознаят. Участвали сме в различни събития, правили сме дегустации, изобщо костваше много усилия това да ни познават. Социалната мрежа ни помогна много. Имаме планирана стратегия за този канал и пускаме много рецепти, статии и друга интересна информация", казва още тя.
Q&A

Кои са най-големите трудности, които срещнахте по пътя си от създаването на компанията до сега?

Определено мога да кажа, че това беше да намерим подходящите доставчици. Имахме желание и опитахме да работим с много български фирми. За съжаление, се e случвало продуктите, който произвеждат да са различно качество в различните доставки, което води до проблеми в нашето производството. Това ни принуди да внасяме почти всичките си суровини от чужбина. Включително кофичките.

Какво предстои за компанията в следващите години? Планирате ли пускането на нови марки и продукти?

На този етап не планираме нова марка. Това, което е важно за фирмата сега и ще е във фокуса на усилията ни, е да увеличим продажбите на вече съществуващите продукти и рентабилността. Ще търсим разрастване предимно на европейските пазари.

Не планирам да има промени в собствеността на компанията, макар че сме получавали запитвания за създаване на джойнт венчъри или за франчайз.

Кои са вашите конкуренти в България и Европа?

В България няма производство на идентичен продукт, но в Англия в последните две години се появиха няколко марки, всяка от които има различен подход към здравословния сладолед. Там има силна култура на предприемачество и ежедневно се появяват стартиращи бизнеси. С храните това често е нещо започнато от директно от домашната кухня. Това, което нас все още ни отличава е, че марката е в premium класа. Тя носи духа на изисканост, на преживяване, на лайфстал и удоволствие, без да иска да е крайна по отношение на здравословното хранене.

Повечето от стартиращите в Англия марки са в крафт опаковки, което създава усещането за нещо натурално, домашно, ръчно направено. Нашата стратегия не е такава, Coppa della maga трябва да носи удоволствие за всички сетива - опаковката да ти хареса, купичката да е приятна за хващане, качеството на съставките да е гарантирано, вкусът да е уникален. Ние искаме да предложим пакет от ползи.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Семейството с каменната мелница 1 Семейството с каменната мелница

"Екосем" произвежда 21 вида брашна, а най-новото им предложение е полезната вафла "Лимецка"

21 сеп 2018, 10543 прочитания

Предприемачи от Силициевата долина стават лектори в българска магистърска програма Предприемачи от Силициевата долина стават лектори в българска магистърска програма

Общо 30 студенти ще получат пълни стипендии за обучението във Варненския свободен университет

5 сеп 2018, 3600 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Сладката "мисия Лондон"

Българката Ирен Мердинян вече шеста година предлага на британския пазар сурови десерти под бранда Raw Bonbon

Този филм е заснет с част от вашите данъци

Кино индустрията почти сигурно ще получи исканите от години финансови стимули от държавата

Новият инвеститор в "Софтуер Груп БГ"

Създаденият преди месец фонд "БрайтКап венчърс" влага 2.65 млн. евро в българската софтуерна компания

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Музика за очите

Гиноварт в Музея на музиката в Барселона

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Арест в САЩ за пране на 400 млн. долара от OneCoin, шведската Stillfront купува "Империя онлайн" за 10 млн. евро

Емисия

DAILY @7AM // 25.09.2018 Прочетете