С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
14 сеп 2018, 17:05, 45551 прочитания

Сладката "мисия Лондон"

Българката Ирен Мердинян вече шеста година предлага на британския пазар сурови десерти под бранда Raw Bonbon

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Сладолед от купичката на магьосницата

Създадената през 2012 г. "Корте дилето" вече е сред 10-те най-големи производители на сладолед в България

7 сеп 2018

Roobar: Раздялата

Яни Драгов изкупи изцяло "Роо брандс" от двамата си съдружници

27 юли 2018

Quin Bite:

Хапка вкусно и полезно

Константин и Сана Драгови произвеждат сурови десети, като предлагат здравословна алтернатива на познати вкусове

13 юли 2018
След няколко месеца Ирен Мердинян планира да въведе опцията за поръчки директно от уеб страницата на Raw Bonbon, за да разшири обхвата на пазара си, вместо през вериги магазини.
Началото на бизнеса на българката Ирен Мердинян в Лондон е почти класическо - хобито да експериментира с храна се превръща в компания. През 2012 г. тя създава фирмата Raw Planet, която предлага на британския пазар сурови десерти като здравословни алтернативи за всички любители на сладкото. Мердинян произвежда продукти под бранда Raw Bonbon, които се предлагат в големи вериги магазини за органична храна в мегаполиса и директно на клиенти.

Днес конкуренцията на биопазара вече е силна, а цените на суровините растат. Затова Мердинян решава да промени леко модела си - като е различна, предлагайки курсове за правене на шоколад и приложението му в изработката на сурови десерти.

От детския експеримент през йога студиото

Експериментите на Ирен Мердинян с храната се зараждат още в детството, когато с баща си е отглеждала кълнове и е правила мляко в България. Впоследствие започва да се интересува от вегетарианство, веганство и суровоядство, а мечтата й да пътува я отвежда във Великобритания. Като любител на сладкото обаче тя не намира това, което търси, на британския пазар. "Тогава беше трудно да се намерят на пазара сурови десерти", отбелязва Мердинян пред "Капитал". Затова започва да си прави сама и черпи приятели в йога студиото, където тренира.

Позитивният отзив на близки й дава стимул да създаде през 2012 г. Raw Bonbon, което се оказва лесно начинание във Великобритания. "Тук системата не е прекалено бюрократична, което помага за началния етап от създаването на компания и производство", казва Мердинян. Въоръжена с бранд, тя тръгва по коледни базари в западен Лондон, където продава три продукта, основният от които – "матча слайс", десерт от какао, смесен с японски зелен чай матча, е най-популярният и до днес.



Година по-късно Мердинян се насочва към биомагазини в Лондон, в които да продава продуктите си като серия. Когато през 2014 г. първите вериги – Planet Organic и As Nature Intended, започват да предлагат изделията, Мердинян насочва цялото си внимание към производството на десертите.

Домашната кухня като фабрика

Ирен Мердинян започва пробите с изработката на сурови десерти от дома си. Там продължава да произвежда и до днес – от пригодена за целта кухня. Като малък производител тя купува съставките за изделията си – като какао и кашу, от търговци, на които може да се довери за качеството. "Старая се да купувам биопродукти, но ако качеството е компрометирано или цената е прекалено висока, мога да си позволя да купувам и нормални стоки", коментира Мердинян, като посочва, че определяща за избора е пробата на стоката и качеството й.

Производството е малко, тъй като акцентът е върху артистичната визия и качеството на изделията, а процесът е трудоемък. Това поставя десертите в горния ценови клас сред суровите десерти във Великобритания.

Разходите за старта са ниски: "При суровоядството в началото основните инвестиции са малки – за специализиран миксер и хладилник, които финансирах със собствени малки спестявания и кредитна карта", коментира Мердинян, като добавя, че всеки може да започне подобно начинание и само с 500 британски лири. Тя дава пример с първата си покупка – хладилник от еbay за 50 лири, докато има и професионални машини, които достигат 3 хиляди.

"Чак в момента, когато достигнеш до повече магазини, се налага да се отделят повече средства за отделна специализирана кухня", посочва Мердинян. И тук идва едно от предизвикателствата. Макар че по-голямата част от материалите за Raw Bonbon са биопродукти, крайният продукт не е сертифициран. Причината – непосилно скъпо е за малкия бизнес във Великобритания. "За да сложиш думата "органичен" на стоката, имаш нужда от сертификат, който струва 800 паунда на година плюс процент от оборота", отбелязва Ирен Мердинян. Допълнително е нужен и ресурс за подготовката на документацията, която е нужна при всеки производствен етап. Правителството е одобрило редица благотворителни организации, които да сертифицират продукти, но най-голямата там е Soil Association. Те получават постъпленията от такси, проверяват документацията, производството и покупките на суровини.

Бизнесът днес

Сега под шапката на Raw Bonbon има шест какаови продукта – с матча, кокос, боровинки, карамел, череши и трюфели, които се предлагат основно в Лондон. Изделията се купуват предимно от хора, които водят здравословен начин на живот, или такива, които имат непоносимост към определени групи съставки и храни като глутен, захари, млечни продукти. "Във Великобритания има много хора, които са алергични към лактоза", посочва Ирен Мердинян.

За разлика от брандове, които започват с идеята за масово производство, големи инвестиции и разходи за маркетинг, Мердинян предпочита да работи в по-малък мащаб. В резултат целенасочена реклама, която би изисквала и по-голямо производство, не е била изгодна. "Рекламата ми винаги е била в социалните мрежи. Най-голямата ми платформа е Instagram, откъдето и основно идват клиентите ми", казва тя. Крайните потребители пък намират бранда от магазините, в които се предлага, и чрез Twitter.

Брутният марж в сектора за ръчно изработени био- и бутикови десерти е малък - между 30 и 38%, но пазарът расте. Конкретни числа за Raw Planet не са налични, но основателката разказва, че в началото от коледните базари постъпленията са минимални, от около 10 хил. британски лири. Впоследствие те се увеличават до 20 хил. годишно и максимум 50 хил. паунда, когато брандът се продава в 25 магазина. "В момента оборотът е наполовина, защото съкратих магазините до пет и предприемам преустройство на дейността с фокус върху частните клиенти, обучение и диверсификация", отбелязва Мердинян.

Дилема: масов или различен

Raw Planet е създадена в момент, когато на пазара не се предлагат много сурови десерти, но сега нишата бързо се запълва, а цените на суровините драстично нарастват. Какаото поскъпва, цената на ванилията нараства от 60 паунда на килограм до 800 в рамките на няколко години, кашуто също изисква все повече средства.

"Трябва да се прави избор в един момент", коментира Мердинян. "Наложи се да взема решение през 2016 г. - да премина към масова продукция и да търся инвеститори или да променя бизнес модела. Предпочетох да диверсифицирам пред избора между увеличение на цената на продукта или понижение на качеството", допълва тя.

Запитвания от клиенти за съвети в кухнята убеждава Мердинян да започне да предлага курсове за изработката на сурови десерти. "В момента групите са малки, водя курсовете в кухнята си. В бъдеще обмислям да се ориентирам и към видеоуроци, тъй като получавам запитвания и извън Англия", казва тя и добавя, че фокусът на Raw Planet в бъдеще ще бъде основно върху разработката на нови продукти за частни клиенти и образованието.

Дигиталният план

През следващите години Ирен Мердинян планира да върне Raw Planet малко назад. "Изведнъж фокусът върху продукцията се повиши, а иновативността остана на заден план. В момента го връщам обратно към създаването на нови изделия", коментира тя.

Например след няколко месеца планира да въведе опцията за поръчки директно от уеб страницата на фирмата, за да разшири обхвата на пазара си, вместо през вериги магазини. Към момента доставки до клиенти извън Лондон са по-скоро изключение, отколкото практика. А идеята е това да се промени. "До Европа би било по-голямо предизвикателство, особено през лятото, когато температурите са високи", допълва тя.
Q&A

Откъде дойде идеята за "матча слайс"?

Много случайност имаше в целия процес. Аз имах шоколадова торта и чист "матча бонбон", който наподобява марципан. Един йога учител от студиото ми обаче поръча да му направя за рождения ден шоколадова торта със слоеве матча. Тортата стана много популярна в йога студиото и това ме окуражи да направя и индивидуален десерт - "матча слайс". Аз видях изделието като триъгълник, два слоя матча с шоколад между тях.

Как избрахте вкусовете за изделията?

Проба-грешка. Когато ми хареса някой десерт, се опитвам да го пресъздам в суров вид. Но има и красиви вдъхновяващи моменти, когато виждам десерт в ума си - вкус, форма, съчетания.

Как си представяте бизнеса си след 5 години?

В момента съм в етап на преструктуриране на бизнеса. За мен ще е вълнуващо да създам повече директни контакти с чуждестранни клиенти. Както откъм обучението, така и откъм изделията. Бих искала да има и повече виртуално присъствие на хора, които не са в Лондон.

За мен бизнесът е форма на изразяване и разбиране на себе си, обслужва моята нужда за независимост, творчество и красота и, надявам се, по този начин обслужва нуждата за сладост и здравословен качествен десерт и на други хора. На този етап в живота ми бизнесът ми трябва да ми носи радост, да има лекота и игра в него. Това не означава, че процесът не е прецизен, а че е нужна свобода за проба и грешка, а не да е бизнес - успех на всяка цена с традиционните бизнес средства на амбиция и конкуренция.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Сладолед от купичката на магьосницата 3 Сладолед от купичката на магьосницата

Създадената през 2012 г. "Корте дилето" вече е сред 10-те най-големи производители на сладолед в България

7 сеп 2018, 43426 прочитания

Предприемачи от Силициевата долина стават лектори в българска магистърска програма Предприемачи от Силициевата долина стават лектори в българска магистърска програма

Общо 30 студенти ще получат пълни стипендии за обучението във Варненския свободен университет

5 сеп 2018, 3540 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Семейството с каменната мелница

"Екосем" произвежда 21 вида брашна, а най-новото им предложение е полезната вафла "Лимецка"

Семейството с каменната мелница

"Екосем" произвежда 21 вида брашна, а най-новото им предложение е полезната вафла "Лимецка"

Този филм е заснет с част от вашите данъци

Кино индустрията почти сигурно ще получи исканите от години финансови стимули от държавата

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Офис, стани, офис, немирно!

Защо е важно да седим по-малко и да се движим повече, когато сме на работа, и как да го правим правилно и ефективно

20 въпроса: Мартин Колев

Дебютната пиеса на създателя на "Софийски магьосници" прави премиера тази есен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Капитал Градове: Приказка за два града

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.09.2018 Прочетете