Семейството с каменната мелница
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Семейството с каменната мелница

Стефан Дечев и Мирослав Петков решават да превърнат семейната любов към земята в нов бизнес

Семейството с каменната мелница

"Екосем" произвежда 21 вида брашна, а най-новото им предложение е полезната вафла "Лимецка"

37779 прочитания

Стефан Дечев и Мирослав Петков решават да превърнат семейната любов към земята в нов бизнес

© Надежда Чипева


Продуктите им се продават в стотици магазини в цялата страна, включително големи вериги, а оборотът им за 2017 г. се удвоява.

В сърцето на Дунавската равнина бащата на Стефан Дечев вече 30 години отглежда различни сортове зърнени култури. Работата му се оказва вдъхновение за сина му и роднината им Мирослав Петков, които решават да направят собствено производство и да дадат началото на нов семеен бизнес - производство на брашно. Специалното в случая е, че избират да го направят на каменна мелница, която по думите им е вероятно единствената в страната, а предимството й е, че при смилането се запазват витамините и минералите на зърното. Пакетирано ръчно с помощта на цялото семейство, брашното става полезна алтернатива за много хора, а вече влиза и в състава на новото им сладко изкушение - вафла "Лимецка".

Зърно по зърно

Всичко започва с малка каменна мелница, която Дечев и Петков купуват преди няколко години от Австрия с идеята да произвеждат полезна храна за семейството си, особено за децата. Около нея обаче бързо се събира цял кръг от роднини и приятели, а не след дълго се ражда и идеята любовта към чистата храна да приеме формата на бизнес. Двамата купуват още една по-голяма каменна мелница и така с инвестиция от общо 50 хил. лв. собствени средства през 2015 г. създават фирмата си "Екосем" в село Стамболово.

Великотърновският край се оказва богат. Семейството отглежда лимец, пшеница, ръж, царевица, ечемик и овес, а от други производители предприемачите си набавят и зърнени култури като елда, просо и ориз, които после смилат до брашно.

Изборът мелницата да е каменна не е случаен. При модерните валцови мелници температурата е значително по-висока и това налага да се добавят консерванти, за да не се разваля брашното, обясняват предприемачите. Идеята на Дечев и Петков обаче е да няма добавки и затова избират стария метод. Екипът на мелницата се състои от 6-има души, които правят всичко - от меленето, през пресяването, до пакетирането.

Палитра от брашна

Брашното е първият и основен продукт, който предлага компанията, като вече листата им включва общо 21 вида - от пшеница, лимец, спелта и др., както и биоварианти. Не странят и от бялото брашно, макар че казват, че то е по-скоро кремаво, тъй като в него остават фино пресети частици от триците. Производството му изисква допълнителна обработка, става по-бавно и в по-малки количества и затова цената му е по-висока от тази на другите брашна - 3.69 лв./кг. Пълнозърнестото също се предлага в различни видове - от ръж, лимец, царевица, спелта и др. и струва 2.90 лв./кг.

Все по-големият интерес на потребителите към биопродукти ги стимулира да създадат собствена серия такива брашна, с което да влязат и в магазините, които продават само биосертифицирани продукти. Тъй като произвежданото от семейството зърно не е сертифицирано, те купуват от други производители и го смилат. "Надявам се с течение на времето да поработим върху този проект", уточнява Петков.

Компанията използва богатия си асортимент от брашна и за производство на макаронени изделия - пълнозърнест кускус, фиде, пене и други, което се възлага на външен изпълнител.

Здравословната вафла

Преди няколко месеца се появява и последният им нов продукт - вафла. "Все повече хора се стремят да се грижат за здравето си и да избягват вредните храни, което означава да се въздържат от захарни десерти, дори да ги обичат", казва Петков, който е мениджър продажби във фирмата. Така предприемачите решават, че би било страхотна идея да пуснат на пазара нещо хем сладко, хем здравословно, като заменят вредните съставки с полезни алтернативи. Вместо масово използваното палмово масло например, те включват в състава й кокосовото, а за естествен антиоксидант се използва екстракт от розмарин.

Новата "Лимецка" излиза на пазара през юни, а името ѝ идва от брашното, от което е създадена. Корите на вафлата са изцяло направени от лимец. "Повечето хора знаят колко вредни са вафлите. Въпреки това пазарът в България е доста голям. Надяваме се, че така ще предложим възможност на потребителите да изберат един по-добър вариант, особено на тези, които имат здравословни проблеми", обяснява Петков.

Преди да изберат вкусовете, цялото семейство пробва различни комбинации, като в крайна сметка Дечев и Петков се доверяват на избора на децата си. Вафлата се предлага в два вкуса - кокос и тахан с нуга, и струва 80-85 ст. на рафт. Въпреки че цената не е много по-висока от тази на обикновените вафли, всички съставки са 2 пъти по-скъпи в сравнение с най-евтините, което е за сметка на маржа на компанията.

Клиенти и продажби

Първият по-голям клиент на "Екосем" е Радослав Великов, чиято пекарна The Art of Love в София използва единствено техните брашна. Той избира именно тях, защото се уверява на място, че двамата съдружници не добавят избелители, консерванти и изкуствени добавки на брашното, а това е много важно при приготвянето на квас. Постепенно клиентите на фирмата се увеличават и с други пекарни, а продуктите й вече могат да се намерят и в над 300 магазина само в столицата, включително в големи вериги като "Фантастико", CBA и "Хит", както и в други градове като Пловдив, Варна, Бургас, Русе и Перник. Продават се също онлайн през сайта на компанията.

През 2017 г. приходите от продажби на компанията нарастват близо два пъти - от 160 хил. лв. на 312 хил. лв. Заради въвеждането на новия продукт и разширяването на производството разходите за суровини и материали също се удвояват, достигайки 330 хил. лв., което е и причината миналата година компанията да отчете загуба от 14 хил. лв. при 10 хил. лв. печалба за 2016 г. Очакванията за 2018 г. обаче са доста оптимистични - продажбите растат и двамата предприемачи се надяват, че оборотът отново ще се удвои.

Фокусът им все още е единствено българския пазар и засега не планират да изнасят. За сметка на това пък вече обмислят следващите си продукти.

Q&A

Как се рекламирате?

Стефан Дечев: Разчитаме на сайта си, както и на социалните мрежи. Най-добрата реклама си остава от уста на уста.

Какви са конкурентите ви?

Мирослав Петков: Пекарната "Слънце Луна" която също произвежда брашно. Само ние обаче използваме каменна мелница. При десертите конкурентите са повече.

Как финансирате развитието на бизнеса си?

М.П.: Общо взето, чрез всички варианти на финансиране. Машините и автомобилите ни са на лизинг. Със собствени средства финансираме купуването на зърна, а машините - с комбинация от един малък кредит, който имаме, и собствени средства.

Какво ви е било най-трудно в работата?

М.П.: Комуникацията с клиентите. Да им обясним, че смиламе на каменна мелница, защото така се запазват полезните качества на зърното. Опитваме се да им помогнем да разберат, че това е стъпка към по-здравословното хранене. Точно заради това е трудно - влагаме много време, за да обясним на потребителите какви са предимствата на нашия продукт, от една страна, а от друга - и на самите магазини, особено на големите търговски вериги, за да започнат да предлагат нашите продукти.

Вие самите какъв хляб ядете?

М.П.: И двамата със Стефан предпочитаме от лимец, пълнозърнест.

Фотограф: Екосем
Продуктите им се продават в стотици магазини в цялата страна, включително големи вериги, а оборотът им за 2017 г. се удвоява.

В сърцето на Дунавската равнина бащата на Стефан Дечев вече 30 години отглежда различни сортове зърнени култури. Работата му се оказва вдъхновение за сина му и роднината им Мирослав Петков, които решават да направят собствено производство и да дадат началото на нов семеен бизнес - производство на брашно. Специалното в случая е, че избират да го направят на каменна мелница, която по думите им е вероятно единствената в страната, а предимството й е, че при смилането се запазват витамините и минералите на зърното. Пакетирано ръчно с помощта на цялото семейство, брашното става полезна алтернатива за много хора, а вече влиза и в състава на новото им сладко изкушение - вафла "Лимецка".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    jea38307395 avatar :-|
    jea38307395

    Да се знае, че една от причините (не единствената) за проблемите със зъбите на средовековното население е меленето с каменни мелници, които отделят в брашното фин пясък, който при дъвкането разрушава емайла на зъбите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK