С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 окт 2018, 11:15, 18918 прочитания

CogZum и нейният app за умна кухня

Компанията предлага каталог на провизиите, помощник за рационално пазаруване и система за следене срока на годност на храната

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Проектът привлича интереса на инвеститорите и получава финансиране в размер на 100 хил. евро.

- Българската компания с разработка в хранителните технологии беше сред 30 избрани да представят проекта си на European Food Venture Forum 2018.
Според данни на ООН една трета от храната, което светът произвежда, се изхвърля. Домакинствата в Европа и Северна Америка оставят след себе си между 95 и 115 кг годни за консумация продукти всяка година, или средно 700 паунда (1500 лв.) в парична стойност. Иво Димитров смята, че може да предложи решение на проблема. Фирмата му CogZum (която оперира през дружеството "Когзум България") пуска софтуер, който подпомага рационалното управление на продуктите в кухнята и предотвратява изхвърлянето на храна. Апликацията е комбинация от дигитален списък за пазаруване и надграждащ се интелигентен каталог на храната, с която потребителите разполагат в домовете си.

Решението започва от моя хладилник


Идеята за създаването на подобна система не се ражда случайно, а се оформя в продължение на година. Създателят на приложението Иво Димитров забелязва, че в собственото му домакинство храната не се управлява рационално – често, когато пазарува, не успява да купи всичко необходимо, а също така забелязва, че изхвърля голямо количество храна. Той започва да търси решение на проблема – първоначално чрез класическите методи с бележки на хладилника, а по-нататък опитва и с вече съществуващи мобилни приложения, които предлагат система за управление на храната. Той усеща, че апликациите за споделено пазаруване успяват да отговорят само на част от нуждите му и че основният компонент, който следи кога изтича срокът на годност на храната, липсва. Димитров смята, че за разлика от нашите баби, които са имали време и умения за оползотворяване на всички хранителни съставки, сегашните поколения са затруднени и не достатъчно умели в пазаруването и използването на продуктите. В резултат на това се изхвърля драматично количество храна.

В момента, в който даден продукт бива отметнат от списъка за пазаруване, той се премества в каталога. Приложението следи състоянието на продукта, като при наближаване на крайния срок на годност каталогът изпраща предупреждение на телефона на потребителя, че е време да използва продукта. Засега това не се случва автоматично, а данните за покупките и за изчерпените количества се въвеждат ръчно, което изисква време и усилия. Разработчикът на приложението планира в бъдеще да оптимизира тази част от процеса, като една от идеите е инсталиране на камера в хладилника, която да разпознава сроковете на годност на продуктите.

Според Димитров приложението помага на потребителите при избора какво да закупят и преценката от какво имат реална необходимост. Така се избягва двойното закупуване на продукти и презапасяването. Но освен да асистира в организацията на кухнята, създателят на приложението смята, че разработката има потенциал да решава и по-глобални проблеми. "CogZum значително подобрява способностите ни да проследяваме храната, която влиза и престоява в домакинството ни, и затова води до намаляване на количествата излязла, т.е. изхвърлена храна", обяснява Димитров.



Според него потребителите в България имат по-съзнателно отношение към храната, сравнени с тези в останалите държави, където цените ѝ са ниски, а изобилието – огромно. Това се дължи на по-голямата им близост до процеса по нейното създаване. "Това е едната страна. Все пак ежедневието е забързано и у нас. Времето, което може да се отдели в тази насока, е все по-малко. Разумното управление на храната в домакинството е невъзможно без такова приложение за едно модерно, динамично семейство. Това е и основният профил на потребителите на приложението."

Свеж капитал

За първия етап от развитието на платформата Cogzum получава финансиране в размер 100 хил. евро от "Одасио" - инвестиционна компания на Христо Ибушев, синът на собственика на военния завод "Арсенал", която подкрепя проекти, свързани с иновации в зелени технологии. Сумата ще бъда получена на няколко етапа, с опцията за доинвестиране. Стартиращата компания смята да кандидатства и за европейско финансиране.

Димитров очаква значително да увеличи приходите си, след като пусне на пазара семейния пакет на апликацията, който ще позволи на цяло семейство да използва един акаунт, в който информацията да се обновява в реално време за всички ползващи го. Димитров очаква с това да покаже сериозния потенциал на платформата, който досега се загатва от интереса към нея. Българската компания е сред 30 избрани да представят проекта си на European Food Venture Forum 2018. Освен на EFVF разработката на CogZum е отличена като финалист на Food Matters Live (Лондон, 2016), REFRESH Food Waste (Берлин, 2017) и MobCon Europe (Sofia, 2017) и влиза в Top 50 Changemakers in Europe, Food Waste Innovation Network, март 2018.

Какво следва

Приложението е свалено близо 10 000 пъти и се предлага официално на пет пазара – България, САЩ, Великобритания, Холандия и Ирландия, но има потребители от 20 страни. Най-големият пазар в момента е Великобритания, а най-бързо растящият е САЩ. В следващите две години платформата ще се развие към всички пазари в Западна Европа. Планирано е апликацията да бъде преведена също и на немски и испански език. "Подобни проекти изискват много голям първоначален срок на обработка. Разработката на приложението не е спряла. То стартира през 2016 г., като към момента само около 25% от идеите са имплементирани", казва Димитров. През първото тримесечие на 2019 г. предстои пускането на Android и Apple Watch версиите. А в близкото бъдеще CogZum ще предложи собствени умни кухненски устройства, както и много други допълнителни функционалности на апликацията. Амбицията на създателя е да създаде едно цялостно решение за кухнята на бъдещето.

Няколко месеца след пускането на приложението във Великобритания Димитров установява, че за потребителите там е трудно да възприемат името на апликацията и то бива сменено на Cozzo, като двойната буква "z" имплементира в себе си двете послания на компанията – zero food waste и zero shopping troubles.

От компанията вече преговарят с няколко големи вериги британски супермаркети, които имат онлайн магазини. Целта е в бъдеще апликацията да предлага възможност и за онлайн пазаруване на хранителни продукти, тъй като изследвания сочат, че то става все по-популярен и предпочитан избор. Плюс за бизнес модела на платформата е, че супермаркетите, с които ще си партнират, са международни вериги, което Димитров очаква да улесни преговорите с чужди представителства. CogZum обмисля и партньорство с британския стартъп Oleo, който предлага решение за обмяна на храна между потребителите.
Като основни конкуренти на бизнеса Димитров посочва другите апликации за споделени списъци за пазаруване, както и онлайн магазините. Това, с което се надява да привлече потребителите, е, че CogZum разширява опциите на този тип приложения с нещо много по-полезно от самия списък за пазаруване – опцията за следене на срока на годност.
Q&A

Как се рекламирате?

Засега се рекламираме само дигитално – в социалните мрежи. Имаме профили във Facebook, Twitter, Pinterest и Instagram, както и блог на собствения ни сайт, където разглеждаме проблема с изхвърлянето на храна по много различни начини. Нашата аудитория са предимно семействата затова и Facebook е най-полезен за нас.

Коя е най-голямата трудност пред бизнеса ви?

Да успеем да достигнем до хората и да ги убедим в сериозността на проблема. Най-голямото предизвикателство пред бизнеса ни днес е развитието на платформата и намирането на стратегически партньори. Искаме да облечем добрата кауза, с която сме се захванали, с повече информация, така че всеки човек да разбере за проблема с разхищението на храна.

Другият голям проблем беше намирането на хора. Когато стартирах проекта, се опитах да вървя по "рецептата за успех" – смятах, че такъв труден проект трябва да се стартира от поне двама-трима души, които да си помагат взаимно, но така и не намерих тези хора. Имаше хора, които влизаха за малко в проекта и след това се отказваха. В момента екипът се състои от трима души – от мен, човек, който се занимава с маркетинга, и тестов инженер. Започваме да си партнираме и с дизайнер и искаме да разширим екипа си още.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уверените стъпки на Zeazoo Уверените стъпки на Zeazoo

От осем години Гергана Иванова и баща й Йордан Злогошки произвеждат обувки за босо ходене, а продажбите растат

14 юни 2019, 1759 прочитания

Супермаркет за работни места Супермаркет за работни места

Платформата за търсене на работа и служители Noble поставя акцент върху компаниите в технологичния сектор

7 юни 2019, 4133 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Онлайн доставки за най-малките

Илиан Илков поема сайта Baby.bg през 2014 г., а днес в него се предлагат близо 40 хил. бебешки продукта.

Частните парчета от парка

Устройственият план на Борисова градина осветли няколко съмнителни сделки, останали под радара на общественото внимание 20 години

Ще стигне ли военният бюджет за всички

В очакване на офертата за нови изтребители статутът на мегапроектите за бойни кораби и бронирани машини остава под въпрос

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Ново място: "Домашен Магазин"

Деликатесен магазин и кафене в едно

Кино: "Момиче"

Млада балерина е родена момче и се бори с това