С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 окт 2018, 11:15, 17785 прочитания

CogZum и нейният app за умна кухня

Компанията предлага каталог на провизиите, помощник за рационално пазаруване и система за следене срока на годност на храната

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Проектът привлича интереса на инвеститорите и получава финансиране в размер на 100 хил. евро.

- Българската компания с разработка в хранителните технологии беше сред 30 избрани да представят проекта си на European Food Venture Forum 2018.
Според данни на ООН една трета от храната, което светът произвежда, се изхвърля. Домакинствата в Европа и Северна Америка оставят след себе си между 95 и 115 кг годни за консумация продукти всяка година, или средно 700 паунда (1500 лв.) в парична стойност. Иво Димитров смята, че може да предложи решение на проблема. Фирмата му CogZum (която оперира през дружеството "Когзум България") пуска софтуер, който подпомага рационалното управление на продуктите в кухнята и предотвратява изхвърлянето на храна. Апликацията е комбинация от дигитален списък за пазаруване и надграждащ се интелигентен каталог на храната, с която потребителите разполагат в домовете си.

Решението започва от моя хладилник


Идеята за създаването на подобна система не се ражда случайно, а се оформя в продължение на година. Създателят на приложението Иво Димитров забелязва, че в собственото му домакинство храната не се управлява рационално – често, когато пазарува, не успява да купи всичко необходимо, а също така забелязва, че изхвърля голямо количество храна. Той започва да търси решение на проблема – първоначално чрез класическите методи с бележки на хладилника, а по-нататък опитва и с вече съществуващи мобилни приложения, които предлагат система за управление на храната. Той усеща, че апликациите за споделено пазаруване успяват да отговорят само на част от нуждите му и че основният компонент, който следи кога изтича срокът на годност на храната, липсва. Димитров смята, че за разлика от нашите баби, които са имали време и умения за оползотворяване на всички хранителни съставки, сегашните поколения са затруднени и не достатъчно умели в пазаруването и използването на продуктите. В резултат на това се изхвърля драматично количество храна.

В момента, в който даден продукт бива отметнат от списъка за пазаруване, той се премества в каталога. Приложението следи състоянието на продукта, като при наближаване на крайния срок на годност каталогът изпраща предупреждение на телефона на потребителя, че е време да използва продукта. Засега това не се случва автоматично, а данните за покупките и за изчерпените количества се въвеждат ръчно, което изисква време и усилия. Разработчикът на приложението планира в бъдеще да оптимизира тази част от процеса, като една от идеите е инсталиране на камера в хладилника, която да разпознава сроковете на годност на продуктите.

Според Димитров приложението помага на потребителите при избора какво да закупят и преценката от какво имат реална необходимост. Така се избягва двойното закупуване на продукти и презапасяването. Но освен да асистира в организацията на кухнята, създателят на приложението смята, че разработката има потенциал да решава и по-глобални проблеми. "CogZum значително подобрява способностите ни да проследяваме храната, която влиза и престоява в домакинството ни, и затова води до намаляване на количествата излязла, т.е. изхвърлена храна", обяснява Димитров.



Според него потребителите в България имат по-съзнателно отношение към храната, сравнени с тези в останалите държави, където цените ѝ са ниски, а изобилието – огромно. Това се дължи на по-голямата им близост до процеса по нейното създаване. "Това е едната страна. Все пак ежедневието е забързано и у нас. Времето, което може да се отдели в тази насока, е все по-малко. Разумното управление на храната в домакинството е невъзможно без такова приложение за едно модерно, динамично семейство. Това е и основният профил на потребителите на приложението."

Свеж капитал

За първия етап от развитието на платформата Cogzum получава финансиране в размер 100 хил. евро от "Одасио" - инвестиционна компания на Христо Ибушев, синът на собственика на военния завод "Арсенал", която подкрепя проекти, свързани с иновации в зелени технологии. Сумата ще бъда получена на няколко етапа, с опцията за доинвестиране. Стартиращата компания смята да кандидатства и за европейско финансиране.

Димитров очаква значително да увеличи приходите си, след като пусне на пазара семейния пакет на апликацията, който ще позволи на цяло семейство да използва един акаунт, в който информацията да се обновява в реално време за всички ползващи го. Димитров очаква с това да покаже сериозния потенциал на платформата, който досега се загатва от интереса към нея. Българската компания е сред 30 избрани да представят проекта си на European Food Venture Forum 2018. Освен на EFVF разработката на CogZum е отличена като финалист на Food Matters Live (Лондон, 2016), REFRESH Food Waste (Берлин, 2017) и MobCon Europe (Sofia, 2017) и влиза в Top 50 Changemakers in Europe, Food Waste Innovation Network, март 2018.

Какво следва

Приложението е свалено близо 10 000 пъти и се предлага официално на пет пазара – България, САЩ, Великобритания, Холандия и Ирландия, но има потребители от 20 страни. Най-големият пазар в момента е Великобритания, а най-бързо растящият е САЩ. В следващите две години платформата ще се развие към всички пазари в Западна Европа. Планирано е апликацията да бъде преведена също и на немски и испански език. "Подобни проекти изискват много голям първоначален срок на обработка. Разработката на приложението не е спряла. То стартира през 2016 г., като към момента само около 25% от идеите са имплементирани", казва Димитров. През първото тримесечие на 2019 г. предстои пускането на Android и Apple Watch версиите. А в близкото бъдеще CogZum ще предложи собствени умни кухненски устройства, както и много други допълнителни функционалности на апликацията. Амбицията на създателя е да създаде едно цялостно решение за кухнята на бъдещето.

Няколко месеца след пускането на приложението във Великобритания Димитров установява, че за потребителите там е трудно да възприемат името на апликацията и то бива сменено на Cozzo, като двойната буква "z" имплементира в себе си двете послания на компанията – zero food waste и zero shopping troubles.

От компанията вече преговарят с няколко големи вериги британски супермаркети, които имат онлайн магазини. Целта е в бъдеще апликацията да предлага възможност и за онлайн пазаруване на хранителни продукти, тъй като изследвания сочат, че то става все по-популярен и предпочитан избор. Плюс за бизнес модела на платформата е, че супермаркетите, с които ще си партнират, са международни вериги, което Димитров очаква да улесни преговорите с чужди представителства. CogZum обмисля и партньорство с британския стартъп Oleo, който предлага решение за обмяна на храна между потребителите.
Като основни конкуренти на бизнеса Димитров посочва другите апликации за споделени списъци за пазаруване, както и онлайн магазините. Това, с което се надява да привлече потребителите, е, че CogZum разширява опциите на този тип приложения с нещо много по-полезно от самия списък за пазаруване – опцията за следене на срока на годност.
Q&A

Как се рекламирате?

Засега се рекламираме само дигитално – в социалните мрежи. Имаме профили във Facebook, Twitter, Pinterest и Instagram, както и блог на собствения ни сайт, където разглеждаме проблема с изхвърлянето на храна по много различни начини. Нашата аудитория са предимно семействата затова и Facebook е най-полезен за нас.

Коя е най-голямата трудност пред бизнеса ви?

Да успеем да достигнем до хората и да ги убедим в сериозността на проблема. Най-голямото предизвикателство пред бизнеса ни днес е развитието на платформата и намирането на стратегически партньори. Искаме да облечем добрата кауза, с която сме се захванали, с повече информация, така че всеки човек да разбере за проблема с разхищението на храна.

Другият голям проблем беше намирането на хора. Когато стартирах проекта, се опитах да вървя по "рецептата за успех" – смятах, че такъв труден проект трябва да се стартира от поне двама-трима души, които да си помагат взаимно, но така и не намерих тези хора. Имаше хора, които влизаха за малко в проекта и след това се отказваха. В момента екипът се състои от трима души – от мен, човек, който се занимава с маркетинга, и тестов инженер. Започваме да си партнираме и с дизайнер и искаме да разширим екипа си още.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

11 април 2019г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия


Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Тенденции при онлайн пазаруването и нови бизнес модели в ерата на онлайн търговията
  • Иновативни услуги и ритейл стратегии
  • Бъдещето на физическите магазини и кои са най-добрите магазини в Европа
  • Как компаниите да предоставят най-доброто дигитално и физическо преживяване на своите клиенти
  • Как технологиите променят начина, по който пазаруваме
  • Нови форми на електронни разплащания
  • Иновации в логистиката при електронната търговия
  • Нарастващата значимост на маркетплейс платформите и какво следва за тях

Към регистрацията

Прочетете и това

Опитай по-дигитално 1 Опитай по-дигитално

Colibra разработва платформа, базирана на блокчейн, която прави по-лесна и прозрачна обработката на искове

15 фев 2019, 1590 прочитания

Търговията днес: Виж кой пазарува 1 Търговията днес: Виж кой пазарува

Млада българска компания търси решение за свиване на бездната между търговци и клиенти

8 фев 2019, 4359 прочитания

24 часа 7 дни

15 фев 2019, 5691 прочитания

15 фев 2019, 3222 прочитания

15 фев 2019, 3052 прочитания

15 фев 2019, 2913 прочитания

15 фев 2019, 2044 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Онлайн доставки за най-малките

Илиан Илков поема сайта Baby.bg през 2014 г., а днес в него се предлагат близо 40 хил. бебешки продукта.

Задава ли се нова ядрена надпревара

Оттеглянето на САЩ и Русия от договора за ракетите със среден и малък обсег ще подкопае най-вече сигурността на Европа

Ти декларира ли биткойна?

Данъчните отново напомниха, че печалбите от търговия и сделки с криптовалути се облагат

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Ах, Мария

Излезе първата книга на създателката на блога Brain Pickings

Sisters аre doin' it for themselves

Първият македонски филм на Берлинале "Господ съществува, името й е Петруня" спечели публиката с позицията си за цената

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Отрова в руската салата

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 15.02.2019 Прочетете