С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 окт 2018, 11:15, 7291 прочитания

CogZum и нейният app за умна кухня

Компанията предлага каталог на провизиите, помощник за рационално пазаруване и система за следене срока на годност на храната

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Онлайн доставки за най-малките

Илиан Илков поема сайта Baby.bg през 2014 г., а днес в него се предлагат близо 40 хил. бебешки продукта.

19 окт 2018

Акционери във Facebook искат Марк Зукърбърг да се оттегли като председател

Четири големи публични фонда търсят по-широка подкрепа за идеите си

18 окт 2018

Софтуерният учител на Враца

Емилиян Кадийски е известен като основател на "Враца софтуер общество", но усилията му за развитие на IT сектора включват и преподавателска дейност

5 окт 2018

Професия: Социален предприемач

За професията разказва Николета Попкостадинова, основател на Loveguide

3 окт 2018
- Проектът привлича интереса на инвеститорите и получава финансиране в размер на 100 хил. евро.

- Българската компания с разработка в хранителните технологии беше сред 30 избрани да представят проекта си на European Food Venture Forum 2018.
Според данни на ООН една трета от храната, което светът произвежда, се изхвърля. Домакинствата в Европа и Северна Америка оставят след себе си между 95 и 115 кг годни за консумация продукти всяка година, или средно 700 паунда (1500 лв.) в парична стойност. Иво Димитров смята, че може да предложи решение на проблема. Фирмата му CogZum (която оперира през дружеството "Когзум България") пуска софтуер, който подпомага рационалното управление на продуктите в кухнята и предотвратява изхвърлянето на храна. Апликацията е комбинация от дигитален списък за пазаруване и надграждащ се интелигентен каталог на храната, с която потребителите разполагат в домовете си.

Решението започва от моя хладилник

Идеята за създаването на подобна система не се ражда случайно, а се оформя в продължение на година. Създателят на приложението Иво Димитров забелязва, че в собственото му домакинство храната не се управлява рационално – често, когато пазарува, не успява да купи всичко необходимо, а също така забелязва, че изхвърля голямо количество храна. Той започва да търси решение на проблема – първоначално чрез класическите методи с бележки на хладилника, а по-нататък опитва и с вече съществуващи мобилни приложения, които предлагат система за управление на храната. Той усеща, че апликациите за споделено пазаруване успяват да отговорят само на част от нуждите му и че основният компонент, който следи кога изтича срокът на годност на храната, липсва. Димитров смята, че за разлика от нашите баби, които са имали време и умения за оползотворяване на всички хранителни съставки, сегашните поколения са затруднени и не достатъчно умели в пазаруването и използването на продуктите. В резултат на това се изхвърля драматично количество храна.

В момента, в който даден продукт бива отметнат от списъка за пазаруване, той се премества в каталога. Приложението следи състоянието на продукта, като при наближаване на крайния срок на годност каталогът изпраща предупреждение на телефона на потребителя, че е време да използва продукта. Засега това не се случва автоматично, а данните за покупките и за изчерпените количества се въвеждат ръчно, което изисква време и усилия. Разработчикът на приложението планира в бъдеще да оптимизира тази част от процеса, като една от идеите е инсталиране на камера в хладилника, която да разпознава сроковете на годност на продуктите.

Според Димитров приложението помага на потребителите при избора какво да закупят и преценката от какво имат реална необходимост. Така се избягва двойното закупуване на продукти и презапасяването. Но освен да асистира в организацията на кухнята, създателят на приложението смята, че разработката има потенциал да решава и по-глобални проблеми. "CogZum значително подобрява способностите ни да проследяваме храната, която влиза и престоява в домакинството ни, и затова води до намаляване на количествата излязла, т.е. изхвърлена храна", обяснява Димитров.



Според него потребителите в България имат по-съзнателно отношение към храната, сравнени с тези в останалите държави, където цените ѝ са ниски, а изобилието – огромно. Това се дължи на по-голямата им близост до процеса по нейното създаване. "Това е едната страна. Все пак ежедневието е забързано и у нас. Времето, което може да се отдели в тази насока, е все по-малко. Разумното управление на храната в домакинството е невъзможно без такова приложение за едно модерно, динамично семейство. Това е и основният профил на потребителите на приложението."

Свеж капитал

За първия етап от развитието на платформата Cogzum получава финансиране в размер 100 хил. евро от "Одасио" - инвестиционна компания на Христо Ибушев, синът на собственика на военния завод "Арсенал", която подкрепя проекти, свързани с иновации в зелени технологии. Сумата ще бъда получена на няколко етапа, с опцията за доинвестиране. Стартиращата компания смята да кандидатства и за европейско финансиране.

Димитров очаква значително да увеличи приходите си, след като пусне на пазара семейния пакет на апликацията, който ще позволи на цяло семейство да използва един акаунт, в който информацията да се обновява в реално време за всички ползващи го. Димитров очаква с това да покаже сериозния потенциал на платформата, който досега се загатва от интереса към нея. Българската компания е сред 30 избрани да представят проекта си на European Food Venture Forum 2018. Освен на EFVF разработката на CogZum е отличена като финалист на Food Matters Live (Лондон, 2016), REFRESH Food Waste (Берлин, 2017) и MobCon Europe (Sofia, 2017) и влиза в Top 50 Changemakers in Europe, Food Waste Innovation Network, март 2018.

Какво следва

Приложението е свалено близо 10 000 пъти и се предлага официално на пет пазара – България, САЩ, Великобритания, Холандия и Ирландия, но има потребители от 20 страни. Най-големият пазар в момента е Великобритания, а най-бързо растящият е САЩ. В следващите две години платформата ще се развие към всички пазари в Западна Европа. Планирано е апликацията да бъде преведена също и на немски и испански език. "Подобни проекти изискват много голям първоначален срок на обработка. Разработката на приложението не е спряла. То стартира през 2016 г., като към момента само около 25% от идеите са имплементирани", казва Димитров. През първото тримесечие на 2019 г. предстои пускането на Android и Apple Watch версиите. А в близкото бъдеще CogZum ще предложи собствени умни кухненски устройства, както и много други допълнителни функционалности на апликацията. Амбицията на създателя е да създаде едно цялостно решение за кухнята на бъдещето.

Няколко месеца след пускането на приложението във Великобритания Димитров установява, че за потребителите там е трудно да възприемат името на апликацията и то бива сменено на Cozzo, като двойната буква "z" имплементира в себе си двете послания на компанията – zero food waste и zero shopping troubles.

От компанията вече преговарят с няколко големи вериги британски супермаркети, които имат онлайн магазини. Целта е в бъдеще апликацията да предлага възможност и за онлайн пазаруване на хранителни продукти, тъй като изследвания сочат, че то става все по-популярен и предпочитан избор. Плюс за бизнес модела на платформата е, че супермаркетите, с които ще си партнират, са международни вериги, което Димитров очаква да улесни преговорите с чужди представителства. CogZum обмисля и партньорство с британския стартъп Oleo, който предлага решение за обмяна на храна между потребителите.
Като основни конкуренти на бизнеса Димитров посочва другите апликации за споделени списъци за пазаруване, както и онлайн магазините. Това, с което се надява да привлече потребителите, е, че CogZum разширява опциите на този тип приложения с нещо много по-полезно от самия списък за пазаруване – опцията за следене на срока на годност.
Q&A

Как се рекламирате?

Засега се рекламираме само дигитално – в социалните мрежи. Имаме профили във Facebook, Twitter, Pinterest и Instagram, както и блог на собствения ни сайт, където разглеждаме проблема с изхвърлянето на храна по много различни начини. Нашата аудитория са предимно семействата затова и Facebook е най-полезен за нас.

Коя е най-голямата трудност пред бизнеса ви?

Да успеем да достигнем до хората и да ги убедим в сериозността на проблема. Най-голямото предизвикателство пред бизнеса ни днес е развитието на платформата и намирането на стратегически партньори. Искаме да облечем добрата кауза, с която сме се захванали, с повече информация, така че всеки човек да разбере за проблема с разхищението на храна.

Другият голям проблем беше намирането на хора. Когато стартирах проекта, се опитах да вървя по "рецептата за успех" – смятах, че такъв труден проект трябва да се стартира от поне двама-трима души, които да си помагат взаимно, но така и не намерих тези хора. Имаше хора, които влизаха за малко в проекта и след това се отказваха. В момента екипът се състои от трима души – от мен, човек, който се занимава с маркетинга, и тестов инженер. Започваме да си партнираме и с дизайнер и искаме да разширим екипа си още.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Мохамед Гералдес: Все повече хора ще излизат от офисите, за да работят от разстояние 2 Мохамед Гералдес: Все повече хора ще излизат от офисите, за да работят от разстояние

Американският предприемач и бизнес номад пред "Капитал"

7 окт 2018, 2610 прочитания

Софтуерният учител на Враца 1 Софтуерният учител на Враца

Емилиян Кадийски е известен като основател на "Враца софтуер общество", но усилията му за развитие на IT сектора включват и преподавателска дейност

5 окт 2018, 22545 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Онлайн доставки за най-малките

Илиан Илков поема сайта Baby.bg през 2014 г., а днес в него се предлагат близо 40 хил. бебешки продукта.

Дългото сбогуване на Меркел

Слабостта на германския канцлер отваря вакуум в ЕС, особено в момент, когато и Макрон става все по-непопулярен във Франция

Глобалният растеж през първите девет месеца подкрепи взаимните фондове

Към края на деветмесечието 3 фонда на български управляващи дружества успяват да преминат границата на двуцифрената доходност

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Кино: "Първият човек"

Човешката страна на героя през перфектно кино

Ново място: Simple

Менюто съдържа вече отдавна превърналите се в световна класика италиански специалитети

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 20.10.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Как "Джи Пи груп" стана най-големият строител

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 19.10.2018 Прочетете