София, щата Канзас
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

София, щата Канзас

София, щата Канзас

Американският предприемач Реджи Чандра избра България за развоен център с 20 служители на компанията си за интелигентни светофарни системи

Константин Николов
8108 прочитания

© Надежда Чипева


За повечето българи щатът Канзас (пощенски код KS) е тотално непознат. Което прави всяка инвестиция, идваща буквално от центъра на САЩ, повече от интересна. Именно такова е и решението на местния предприемач от град Ленекса Реджи Чандра - да открие през миналата година развоен център в София за компанията си за интелигентни светофарни системи Rhythm Engineering. Днес в "Ритъм инженеринг - България" работят около 20 програмисти и специалисти, които са основна част от продуктовите разработки на фирмата. "Основната мисия още от създаването ни през 2006 г. е да помагаме на хората да достигат до крайната си дестинация по най-безопасния и бърз начин", описва накратко Чандра идеята зад фирмата му. Стартъп в ЛенексаВ началото си преди 12 години Rhythm Engineering e типична стартираща компания. Началото дава в местен стартъп инкубатор самият Чандра - дипломиран инженер по трафика. Той ясно разбира, че системите за контрол на движението са остарели и разчитат на модели отпреди десетилетия. Според него 70 - 80% от светофарите в САЩ не са синхронизирани, защото на практика използват ръчно броене на превозните средства и не се адаптират спрямо моментното натоварване на пътя. "Но фиксираният модел на трафика вече е отживелица, защото постоянно има различни събития, които не подлежат на моделиране", казва Чандра. Така той започва да работи върху използването на повече технологии в целия процес. Постепенно фирмата му разработва цялостно решение - InSync, включващо камери, радари, сензори и софтуер за анализ на трафика. То използва алгоритми, които се адаптират спрямо натовареността и движението и така контролират светофарните уредби далеч по-ефективно.

"През годините технологиите се развиха, но не и управлението на трафика. Нашето решение всъщност дигитализира процеса чрез използването на машинно самообучение и изкуствен интелект. Използваме радари, камери и различни сензори, които анализират трафика в реално време. И решението ни разглежда отделните превозни средства, независимо дали кола, камион или колело", казва Чандра.

Според Чандра днес продуктите на компанията присъстват на над 2750 кръстовища в САЩ и Канада и различни изследвания показват, че те спомагат за ограничаване на един на всеки три пътни инцидента. "Вредните емисии са намалели с 20% на местата, където се въвежда нашият продукт", допълва основателят на Rhythm Engineering. Фирмата вече работи с всички големи агенции по транспорта в Пенсилвания, Флорида, Вирджиния и други щати, общо в над 180 града в 31 щата. Внедряването може да струва между 30 и 40 000 хиляди долара на кръстовище в зависимост от инсталирания хардуер, като компанията продава през посредници. Фокус са американският и канадският пазар и засега няма планове за продажби в други държави извън Северна Америка.

Българският екип

За сметка на това българският екип е в центъра на разработките на компанията. За малко повече от година компанията успя да привлече около 20 специалисти, основно разработчици. "Екипът ни е 30 - 35 души в САЩ и 20 в България. В София се занимаваме основно с развойна дейност. Един от продуктите ни тук е уникален - за свързани коли, които комуникират със светофарната система. Тестваме съвместно с транспортната администрация в САЩ. Той ще позволява на пожарни и други коли да контролират бързината на движението. В София работим и върху радарна оптимизация, за да можем да следим всяко превозно средство", казва Чандра.

За последните 12 месеца фирмата е инвестирала около 1 млн. лв. в София. В момента продължава набирането на нови разработчици, като има 7-8 отворени позиции, казва той.

Изборът на България за развоен център е донякъде плод на случайност. Преди години Реджи Чандра е поканен да се присъедини към борда на Американския университет в България и когато идва тук, разбира, че страната има голям брой квалифицирани специалисти. Така той започва да се оглежда за възможности за инвестиции тук. В момента той разширява дейността и към сферата на маркетинга, като идеята му е да помага на местни стартиращи компании да продават по-лесно. Приходите на българското дружество "Ритъм инженеринг - България" за 2017 г. са 631 хил. лв., но това е малко условно за дейността тук, тъй като реално от страната не се извършват продажби. Официални данни за непубличната Rhythm Engineering в САЩ няма, като според платформата Global Factiva оборотът за миналата година на фирмата е бил 4.3 млн. долара.Засега продажби на продуктите на Rhythm Engineering в България и въобще в Европа не са предвидени, като Чандра посочва, че причините са особеностите на местните пазари. Той все пак уточнява, че в бъдеще компанията му може да предостави решенията си за тестване в София или друг български град. Според него продуктите на фирмата могат лесно да намалят вредните емисии по българските кръстовища дори с 40%. Чандра казва, че софийският екип е много важен за бъдещето на компанията, и смята, че специалистите тук са на световно ниво. "А кодът, който ние пишем, спасява животи", завършва създателят на Rhythm Engineering. Q&A

Как стартирахте компанията?

Сам започнах през 2006 г. През 2008 г. настъпи кризата, набрах 250 000 долара финансиране в Рунд А, през 2011 г. откупих обратно дела на инвеститора. Компанията ни расте всяка година органично.

А как се озовахте в България?

Помолиха ме да се присъединя към борда на АУБГ и когато дойдох тук, разбрах, че има доста голям брой квалифицирани хора. Аз съм сериен предприемач и затова постоянно обикалям света и оглеждам за възможности.

Според мен аутсорсингът е легална форма на човешки трафик - някой някъде другаде по света има идея, а тук предоставяте само тела за постигането на тази цел. Безсмислено е за град с толкова таланти като София да залага на такъв бизнес, тъй като има потенциал за нещо по-голямо. За мен София е точно като Калифорния преди Златната треска - има толкова много възможности тук.

За повечето българи щатът Канзас (пощенски код KS) е тотално непознат. Което прави всяка инвестиция, идваща буквално от центъра на САЩ, повече от интересна. Именно такова е и решението на местния предприемач от град Ленекса Реджи Чандра - да открие през миналата година развоен център в София за компанията си за интелигентни светофарни системи Rhythm Engineering. Днес в "Ритъм инженеринг - България" работят около 20 програмисти и специалисти, които са основна част от продуктовите разработки на фирмата. "Основната мисия още от създаването ни през 2006 г. е да помагаме на хората да достигат до крайната си дестинация по най-безопасния и бърз начин", описва накратко Чандра идеята зад фирмата му. Стартъп в ЛенексаВ началото си преди 12 години Rhythm Engineering e типична стартираща компания. Началото дава в местен стартъп инкубатор самият Чандра - дипломиран инженер по трафика. Той ясно разбира, че системите за контрол на движението са остарели и разчитат на модели отпреди десетилетия. Според него 70 - 80% от светофарите в САЩ не са синхронизирани, защото на практика използват ръчно броене на превозните средства и не се адаптират спрямо моментното натоварване на пътя. "Но фиксираният модел на трафика вече е отживелица, защото постоянно има различни събития, които не подлежат на моделиране", казва Чандра. Така той започва да работи върху използването на повече технологии в целия процес. Постепенно фирмата му разработва цялостно решение - InSync, включващо камери, радари, сензори и софтуер за анализ на трафика. То използва алгоритми, които се адаптират спрямо натовареността и движението и така контролират светофарните уредби далеч по-ефективно.

"През годините технологиите се развиха, но не и управлението на трафика. Нашето решение всъщност дигитализира процеса чрез използването на машинно самообучение и изкуствен интелект. Използваме радари, камери и различни сензори, които анализират трафика в реално време. И решението ни разглежда отделните превозни средства, независимо дали кола, камион или колело", казва Чандра.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK