С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 16 ное 2018, 11:42, 10210 прочитания

Да събориш и пак да вдигнеш "Строежа"

Екипът зад култовото заведение от Студентски град не само успя да го прероди в нова версия в центъра на София, но и да го надгради с втори клуб - "Терминал 1"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Думата култов определено е клише. Употребата й обаче може да бъде оправдана за клуб, събирал хиляди хора през годините и изградил музикалните вкусове на мнозина. "Строежа" беше любимото място на поколения учещи и посетители на Студентски град в продължение на 18 години до затварянето му през 2014 г. Но екипът зад него успя да го прероди в нова версия в центъра на София. И да го надгради с още един клуб. Днес новият "Строеж" и събратът му "Терминал 1" са сред най-популярните места в столицата за танци, жива музика, интересни срещи. Успехът се дължи на немалко хора, а сред най-известните лица на двата проекта е Мартин Михайлов, управител и съдружник в двете заведения, както и организатор на много музикални събития в столицата.

Прераждане


През последните години пазарът на нощни заведения в София се промени значително с отварянето на нови и различни барове, клубове и ресторанти, най-вече в централната част. За промяната допринесоха и все повечето чужденци, които посещават града благодарение на нискотарифните полети. Нощният живот стана далеч по-колоритен. Самият Михайлов казва, че именно "оживяването" на центъра и затварянето на много подобни на "Строежа" заведения в Студентски град води до решението преди четири години за преместване и разширяване на дейността.

"Много неща се случиха в един много кратък период от време. Тръгна съвсем популистки дискредитирането на Студентски град, изчезнаха повечето заведения, които са като нас. Проблемът беше, че ако дойдеш в "Строежа" и искаш да мръднеш, няма къде другаде да отидеш. Социалните мрежи улесниха комуникацията, но не и физическия контакт. Бях свидетел как хора, които живеят на един етаж, не се познават, камо ли да отидат заедно някъде", казва Михайлов.

Така първо през март 2014 г. в центъра е открит "Терминал 1" (на мястото на познатата през 90-те години дискотека "Ескейп"), като идеята е мястото да е по-голямо и да става и за концерти, и за различни партита. "Когато отваряхме "Терминал 1", много хора си мислеха, че е новият "Строеж". Но при него концепцията е съвсем различна - тотално мейнстрийм музика и място, на което да могат да се правят съвсем други и по-големи събития", казва Михайлов. Според него клубът е по-различен от всичко друго, което е правено в София въобще. "В България дискотека се превърна в мръсна дума, но преди това през 90-те години в тези заведения звучеше всичко - от 2 Unlimited и Snap, през Prodigy и Beastie Boys до Midnight Oil, Guns N'Roses и Red Hot Chili Peppers. И "Терминал 1" беше направен с идеята да бъде именно дискотека, защото много искахме същото нещо да започне да се случва отново", допълва мениджърът. Отделно в него се организират и много концерти на световни и български групи и изпълнители. Същинският нов "Строеж" е открит през есента на 2014 г., като буквално и преносно има далеч по ъндърграунд имидж - намира се под земята на улица "Леге", и отново залага предимно на по-алтернативна музика.



Михайлов не разкрива колко голяма е била инвестицията в двете заведения. Но докато при "Строежа" капиталовложенията са далеч по-малки, тъй като реално е преместен старият бар, при "Терминал 1" се изгражда изцяло ново заведение за стотици хиляди левове. "Инвестицията в "Терминал 1" беше сериозна. Той беше направен половинчато при откриването му, но нямахме избор, когато капиталът не е достатъчен. Клубът беше в процес на реинвестиране в продължение на две години. Лошото при заведенията е, че колкото и да си вложил, ако в един момент решиш да го продаваш, не можеш да си вземеш и 20% от инвестицията. Но както казва един колега - ние сме бегачи на дълги разстояния", допълва Михайлов.

Да събориш и пак да вдигнеш "Строежа"

Фотограф: Цветелина Белутова

Бар за 600 души

В сърцевината на "Строежа" и "Терминал 1" винаги е стояла музиката и двете заведения успяват да поддържат доста широка програма от тематични събития и концерти. Михайлов казва, че в началото с "Терминал 1" са се опитали да променят концепцията на нощните заведения, които работят основно чрез събития. "Революционното тогава беше, че всички правеха събития - тоест, независимо че си клуб с идентичност, ти трябва да имаш събитие. Ако нямаш такова, означава, че не работиш. Казахме си: искаме в петък вечер при нас да няма нищо и да работим като бар. Да, ама това място е за 600 души, как да се напълни? И се получи - смятам, че това бе положителна стъпка за нощния живот в София - един като повлече крак, отваря врати и за останалите", казва мениджърът.

"Терминал 1" иска да е много по-различен и от клубовете за концерти по света (тъй наречените live venues), които основно се ползват за външни продукции под наем. "Затова те се правят в монотонен стил, а алкохолът е без голям избор. Но ние избрахме да работим по друг начин - имаме банда, но имаме и 40 вида уиски, тоест този тип предлагане да те накара да останеш и след концерта. В паузите имаме музика, която е разнообразна. Също така сценичните съоръжения са мобилни, което ни дава възможност всяка вечер да предлагаме нещо различно", казва Михайлов. Той допълва, че докато в началото музикалните събития са дърпали клуба назад заради трудното финансиране, в момента при тях е най-добре. "Защото вече стигнахме до някакви адекватни цени на билетите, при които и групата, и промоутърът могат да се чувстват по-спокойно, и също така могат да си позволят да наблегнат на качеството - да инвестират в мултимедия, сценография и т.н.", допълва мениджърът.

Той обяснява, че една от трудностите в сектора са цените на алкохола. "При търговията с напитки, която издържа един клуб, сме много под стойността на предлаганата услуга. За съжаление няма как да се вдигат повече цени, но ние наистина предлагаме високо европейско ниво на тази услуга. Затова нощният живот в развитите държави е скъпо удоволствие. Идват хора и питат защо бирата е 4 лв., когато я купувате за 1 лв. Да, ние я купуваме за 1 лв., но в тази цена имаме режийни разходи, наеми, заплати и т.н. Тя всъщност струва 3.50 и ние я продаваме за 4 лв. - е, има ли спекулация", коментира Михайлов. Според него бизнесът трябва да се подчинява на съвсем други основания и правила. "Ако нещо струва 10 лв., то наистина струва 10 лв. Ние сме направили абсолютно всичко, за да стигнем до крайния етап, и накрая се притесняваме да си поискаме парите, защото някой нямал възможност да излиза четири дни в седмицата и да пие достатъчно. Ами, ако нямаш възможност, не ходи", допълва Мартин Михайлов.

Михайлов е съдружник с други лица в дружеството "Строежа". Само то държи 50% от "Терминал 1", като останалите 50% са собственост на фирмата "Дзен 1". Приходите на "Строежа" за 2017 г. достигнаха 219 хил. лв. при печалба от 43 хил. лв., а на "Терминал 1" - 666 хил. лв. при печалба от 38 хил. лв.

Промененият пазар

Пълните заведения като "Терминал 1", "Строежа", Бар "Петък" и други в центъра показват, че нощният живот в столицата е по-динамичен от всякога. Няма официални оценки колко голям е пазарът като обем и посетители, но подемът през последните две-три години е видим. Според Михайлов предимствата на София са няколко - по-доброто обслужване, свободата на нощния живот, липса на модерния из Европа фейсконтрол, ниската престъпност и различното работно време на заведенията, които нямат фиксиран час на приключване на дейността. За разлика от предишни години, когато посещаемостта беше сериозна и в други дни, София следва примера на други големи градове и заведенията се пълнят основно в петък и събота.

"Култура на излизане като цяло има и става все по-добра, чужденците също допринасят за това, защото показват как се прави - те идват без предразсъдъци. Те са излезли с настройката да се забавляват. И увличат останалите - имали сме случай 20 англичани да вдигнат 500 души да танцуват", допълва Михайлов. Според него много хора си взимат своята доза културен и социален живот и по ресторанти, при които се вижда сериозен пик. "В тях можеш да консумираш хубав алкохол и коктейли, да се задържиш по-дълго и вече отиването на клуба да ти е нещо като афтърпарти", допълва мениджърът.
Колко се промени пазарът през всичките години?

- Няма как да няма промяна, но за тези години тя се дели на няколко етапа. Но да говорим за по-близките години - като цяло първоначалната ни идея остава същата чисто концептулно. Хората сме същите, музиката също - за добро или лошо. Факт е, че продължаваме да пускаме предимно музика от този период - то и в световен план се завръщат 80-те и 90-те.

Но нещата зверски много се комерсиализираха. До голяма степен това е добре, защото все пак разсъждаваме за нашата дейност като бизнес. Дълги години бяхме болни ентусиасти, които свършиха много работа. Но с колкото повече ресурс разполагаш, толкова повече можеш да развихриш въображението и цялата дейност. Трудно е постоянно да разчиташ на собствените си сили и да оставиш нещо друго на заден план, за да продължиш да работиш в тази сфера.

От друга страна, тази комерсиализация се изразява и в свръхпоток от информация. Ако допреди години сме събирали касетки и знаехме по цели албуми, сега всеки от нас поема ежедневно определен обем информация през интернет, Facebook и тъй нататък според това как живее и какво е чел. Скролваш във Facebook и виждаш някой пуснал два-три клипа. Слушаш, взимаш първоначалната доза музика, но това по никакъв начин не означава, че е най-добрата, която ще чуеш днес.

Много или малко са клиентите в София?

Ако тръгнем да се оплакваме, има от какво, но със сигурност не е от липса на желаещи да излизат. Те се увеличават, но съм притеснен, че има известен застой. И той е свързан с противоречивите сигнали, които нашата държава изпраща към чуждите туристи. Ние трябваше много по-бързо да ги приемем. Тези хора не идват, защото били бедни и "второ качество туристи". Младеж, който идва тук, със сигурност вече е бил в Париж, Лондон, Барселона и т.н., тоест не му е първата туристическа дестинация в живота. За да е дошъл тук, значи търси нещо различно - 500 евро да изхарчи за уикенда - хотел, ядене и т.н., това са 500 евро, изкарани някъде другаде и изхарчени тук. Трябваше това нещо много бързо да го развием и да се опитаме да привлечем още такива посетители.

В нашите заведения получават добро обслужване, всеки им обръща внимание, забавляват се, евтино е и има отношение към детайла. Което в Западна Европа не се случва - скъпо е, целият интериор е грубоват. При нас е борба за всеки клиент или пък може би още сме в някакъв еуфоричен етап и обръщаме внимание на всеки по нормален начин.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Дигитално досие за авиопратки Дигитално досие за авиопратки

Създадената от Тодор Тодоров и Кевин Ваз и базирана в Сан Франциско Frontline Dynamics работи по продукт, който да оптимизира операциите във въздушния карго транспорт

12 юли 2019, 2640 прочитания

Градска велолегенда 8 Градска велолегенда

Велосипедите Urbanized внасят лукс в карането на колело

5 юли 2019, 7159 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Билкова рецепта за бизнес

Софийската фирма, произвеждаща козметика с марката Bilka, минава през много трансформации и трудности

И още нещо в сметката за ток

С непазарни механизми държавата се опитва да поддържа жива ТЕЦ "Марица-изток 2"

Ерата на онлайн списанията

Вицепрезидентът "Mаркетинг, разработки и анализи" в медийната група Condé Nast Стефани Фрийд пред "Капитал"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Sympathy for the Writer

Биляна Курташева за книгата си, посветена на неподозираните връзки между различни произведения, периоди и личности

20 въпроса: Невена Дишлиева-Кръстева

През последните години издателството й ICU разнообрази литературната сцена с важни имена, заглавия и теми