С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 яну 2019, 11:30, 13654 прочитания

Лаборатория за вкусове и пици

Заведението за бързо хранене Pizza Lab има вече осем обекта в страната и планове за мащабно разрастване в бъдеще

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Основателят на заведението за бързо хранене Pizza Lab Кристиан Велев влиза в нова ниша, основана на въображението на клиента.
  • През 2015 г. той създава фирмата "Фили вайб", а впоследствие открива първото от вече осем заведения за бързо хранене Pizza Lab.
  • Приходите на Pizza Lab за година растат с цели 75% до 3.37 млн. лв. през 2017 г., но компанията още е на малка загуба.
Подобно на всички други забързани европейски градове, в София концепцията за хранене "на крак" е отдавна наложена, а сред най-популярните образци са пиците на парче. Тук установената практика е, че всичко е предварително готово, а изборът – относително ограничен. Ако искате конкретни добавки, в повечето случаи трябва да се насочите към най-близкия ресторант и да заделите поне час от времето си.

В тази ниша се прицелва бизнесът на Кристиан Велев. През 2015 г. той основава фирмата "Фили вайб", а впоследствие открива първото от вече осем заведения за бързо хранене Pizza Lab. Продуктът е познат на всички, но концепцията е нова – клиентът получава "персонализирана" пица в рамките на минути. От вида на тестото до добавките всичко е по избор на посетителите, приготвено пред тях и готово за консумация за две минути. Бизнесът се разраства и Велев вече планира напред - да търси франчайз партньори в Русия, Великобритания, Сърбия и Германия.


На лов за идеи

Амбицията на Кристиан Велев да задвижи ново и интересно бизнес начинание на българския пазар го отвежда на пътешествие отвъд границите на държавата. В страни с големи пазари като САЩ и Великобритания той се натъква на нови брандове и концепции в сектора за бързо хранене. "Започнахме със записки, проучвания, пътувания, за да се запознаем по-отблизо с този бранш, да изберем продукти и идеи", казва Велев.

Малко по малко, замисълът на бизнеса започва да се изгражда – бърза, приготвена на място "персонализирана" пица. Идеята на Pizza Lab е посетителите да си избират съставките - от вида на брашното до добавки и сосове, след което всичко, включително тестото за блата, се приготвя на ръка пред клиентите в рамките на две минути. Цената е фиксирана в зависимост от размера на пицата, без значение от броя и вида на добавките.



Въоръжен с идея, през 2014 г. Велев започва тестове сред роднини, приятели и познати за най-добрите комбинации и съставки. "Закупихме една от фурните, които използваме и в момента, и в продължение на шест месеца пробвахме рецепти", коментира той. "Правихме проучвания в интернет, в чужбина, за да стигнем до рецепта, която на нас ни харесва изключително много, за да се хареса съответно след това и на пазара", допълва Велев.

Нишата на бързото хранене в България обаче е пренаситена, а като нов бранд Pizza Lab трябва да се позиционира там, където големият човекопоток ще отнеме част от риска на начинанието. Така през 2015 г. е регистрирана фирмата "Пица лаб", впоследствие преименувана на "Фили вайб", а през април открива първото заведение на веригата в столичния "Мол София". "Изборът на локация беше една от най-трудните стъпки, тъй като не знаехме как би потръгнала подобна концепция в България", коментира Велев.

Несигурното начало

Близостта на търговския център до офиси и големият брой посетители са гарантирали успех от първия работен ден, става ясно от думите на основателя. Заведението набира популярност, а фактор за това са продуктите, които Pizza Lab внася от Европа. "Държим на качеството. Проучването за избор на необходимите продукти беше мащабно", казва Велев. Например клиентите на Pizza Lab могат да избират между добавки като италиански месни изделия, френска царевица, българско сирене и гръцки маслини.

Започват с два вида брашно – бяло и пълнозърнесто, което е било трудно за намиране през 2015 г. "Трябваше да нагодим и самата фурна, да намерим локации и необходимите средства, за да открием първия обект. За следващите обекти също трябваше да осигурим финансиране", коментира Велев.

А разходите са значителни. За откриването на един обект, с включени разходи за маркетинг, проучванията, тестовете, сумата е малко над 200 хил. евро. "Самото техническо оборудване е много скъпо, тъй като всичко се внася от чужбина", казва основателя.

За началния капитал Велев разчита на заделени лични и семейни средства. Впоследствие чрез познати намира и инвеститор - "Агро-био трейдинг", представлявана от Любомир Николов, който става мажоритарен собственик на "Фили вайб". Кристиан Велев остава движещата сила на бранда и развитието му като изпълнителен директор, като след третия открит обект компанията взима кредит за по-нататъшно разрастване на веригата.

Рецепта

В края на ноември 2018 г. Pizza Lab открива осмото си заведение – в пловдивския мол "Плаза", а служителите на компанията се увеличават от 67 през 2017 г. до 120 души година по-късно. Фирмата се фокусира върху търговски центрове, но от над две години работи и външен обект на главната търговска улица в Пловдив. "През зимата активността там е по-слаба, но през останалата част от годината това заведение е едно от най-печелившите ни", коментира Велев.

Фокусът от гледна точка на реклама и маркетинг е основно върху социалните мрежи с идеята по този начин да достигне до възможно най-голяма група хора. Брутният марж в сектора за бързо хранене е малък – между 10 и 20%, а голям фактор е видът на продуктите, които се използват в заведението. Основните конкуренти на веригата са заведенията в търговските центрове, които са fast food, като Subway например. Заедно с броя обекти нарастват и приходите на Pizza Lab – с цели 75% до 3.37 млн. лв. през 2017 г., но високите разходи на фирмата и фиксираните цени на пиците все още не позволяват излизането на печалба и през същата година завършва на загуба от 154 хил. лв.

По-голямата част от приходите отиват за оперативни разходи като наема за заведенията и разноските по вносни продукти. Натиск по това перо идва от растящите цени, съответно наеми на имоти в големите градове в страната, но Велев счита, че трендът е временен. "Цените на имотите сега са в период, в който вървят нагоре, но след това ще тръгнат надолу, след това пак нагоре. Пазарът винаги варира", счита той.

Намирането на персонал в България също е предизвикателство. "В относително по-малките градове е по-лесно, но в София е изключително трудно да се намерят служители", казва основателят. Затова във фирмата опитват да задържат работниците си чрез финансови стимули и развитие в самата компания.

А всичко, което остане след изплащане на текущите разходи, отива за инвестиции.

Поглед напред

Макар че финансовият резултат остава отрицателен, целта на Pizza Lab е да се разрасне и отвъд границите на България.

Плановете за 2019 г. включват откриването на два обекта във Варна, като фирмата е на финала в преговорите с основните търговски центрове в града. В столицата също предстои да отворят врати заведения на нови локации, като за три обекта фирмата е пред подписване на договор. "Открихме обект на ул. "Граф Игнатиев", но в момента чакаме ремонтът да приключи. Насочили сме се и към "Витошка" по-нататък", коментира Кристиан Велев като добавя, че като цяло търсят улици и търговски центрове с голям човекопоток, който да търси заведения за бързо хранене.

Българската лаборатория за пици се е прицелила и в чужди пазари. "В момента водим преговори за отдаване на франчайз в Русия, Великобритания, Сърбия и Германия", казва Велев. Той отбелязва, че набавянето на някои от продуктите е трудно за страни извън ЕС, други пък трябва да се пригодят за чужд пазар или да се изберат и набавят нови. Към момента най-голям интерес веригата пицарии среща в Русия и Великобритания. Рискът от неизвестния още резултат на оттеглянето на Англия от съюза не притеснява бъдещите планове на основателя. "Това е бизнес, винаги има риск", коментира той.
Q&A с основателя и изпълнителен директор на Pizza Lab Кристиан Велев

Как избирате локациите за своите заведения?
Търсим локации и съответно помещения , които да са в нашите възможности на този етап. По-големите марки и брандове имат повече ресурси и могат да си позволят локации с по-висока стойност, докато ние се стараем да разпределим възможно най-ефективно всичко, което постъпва като приходи.

Какви са трендовете в развитието на пицариите?
Това е растяща категория в хранителния бранш. Има много място за развитие. До момента винаги всичко е било фокусирано в цените и поради тази причина имаше и застой. Също малко хора гонеха иновации. Стана така, че се предлага много пица, без да се разбира от продукта. Това доведе до разминаване на разбиранията и пренасищане от посредствен продукт. Когато се представи по-иновативен и качествен продукт, пазарът реагира добре на него и е готов да заплати повече, знаейки, че си заслужава.

Кои са най-големите трудности, които срещате с бизнес средата в България?
Основното предизвикателство е мисленето на хората. Мисля, че липсва необходимата амбиция, енергия и вяра, че може да се правят иновативни и бързо развиващи се бизнеси в България. Този стар модел на работа и мислене се среща прекалено често във всякакви ситуации и понякога спъва работата ни. Това води до по-бавно развитие. Разбира се, нещата се променят и при по-младите поколения, но отнема време. Надявам се в скоро време да стигнем по-развитите държави и да създадем система, в която да се насърчават и развиват нови, иновативни проекти.

Как си представяте бизнеса след пет години?
Бизнесът ни след 5 години ще бъде интернационален. Всъщност той ще бъде интернационален още през 2019. След 5 години обаче ще имаме над 50 обекта и в няколко страни. Преди това обаче трябва да работим здраво, за да положим добри основи и структура.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Миза Лукич: Допускането на грешки е нещо позитивно Миза Лукич: Допускането на грешки е нещо позитивно

Консултантът и лектор на Growth Summit пред "Капитал"

22 окт 2019, 1153 прочитания

Земеделецът, който не оре 2 Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

18 окт 2019, 6741 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Липсващото звено в стартъп веригата

Българи от Силициевата долина ще издърпват стартъпи към глобалната сцена

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10