С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 11 яну 2019, 11:40, 11216 прочитания

Липсващото звено в стартъп веригата

Българи от Силициевата долина ще издърпват стартъпи към глобалната сцена

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Първо бяха хората с идеи за собствен бизнес в технологиите, после дойде финансирането, бизнес ангелите, менторите... Следващата логична стъпка в еволюцията на българската стартъп екосистема е връзка между местните компании и експертите в Силициевата долина, за да може създаденото тук да достигне до глобалния пазар и до големите инвеститори.

Точно това се опитват да направят от няколко месеца група българи, живеещи в чужбина. Макар и в съвсем ранна фаза, проектът им може да се окаже ключов за оцеляването на стартъп екосистемата у нас, и то в момент, когато на пазара има крещяща нужда от свеж ресурс и помощ за разрастване на създаденото дотук.


Зад екипа стоят популярни имена като Богомил Балкански, Васил Терзиев, Дафина Тончева, а основният организатор е Лари Бийл, основател на Българския център по предприемачество. Новата структура Bulgaria Innovation Hub ще е базирана в Силициевата долина и ще се ръководи от Павлина Янакиева, също познато лице от инициативата "Заедно в час". В България връзката ще поддържа бившият инвестиционен банкер Иван Димов.

Еволюцията на един хъб

"Ние не отваряме търговско представителство на България в Калифорния, а своеобразен хъб за логистика, който е насочен към стартъп предприемачите с цел те да достигнат до инвеститорите и маркетинг професионалистите, които могат да направят бизнеса им глобален. Досега този хъб за Силициевата долина е бил известният българин, вицепрезидент на Google, Богомил Балкански. Много хора са го търсили за контакти с потенциални партньори и той много е помагал. Сега вече тази функция ще изпълняваме повече на брой хора, които ще действаме организирано", разказва Иван Димов.



"Хъбът няма да е нещо уникално и невиждано, което ние за пръв път измисляме. Напротив, подобни структури има и те отдавна съществуват", добавя Павлина Янакиева, която ще бъде ръководител на структурата от другия край на океана. Тя посочва, че само в Сан Франциско има поне 8 хъба на страни като Франция, Германия, Чехия, Дания, като всички те са подпомогнати от държавите. "Ние сме ги проучили как работят, какво предлагат, смятаме да се поучим от техния опит и уроци. Но докато техните хъбове са на 100% финансирани от правителствата, нашият ще е изцяло частна инициатива", обяснява Янакиева.

Според бизнес плана за първите две години за издръжката на хъба ще са необходими между 400 и 500 хил. долара, като една четвърт от това финансиране вече е обещано. Началният капитал идва от българските стартъп среди и най-вече от фондовете, инвестиращи в технологичен бизнес. Предстои рунд по набиране на средства и от българската общност в Щатите през януари, като освен ресурс от диаспората ще се използват още контакти и ноу-хау. "Ние на тях няма какво да им обясняваме, че има нужда. Те знаят", оптимистичен е Иван Димов.

В помощ на естествения подбор

Bulgaria Innovation Hub е в процес на регистрация в САЩ като организация, която не работи с цел печалба. Ще има собствен офис в Силициевата долина, а ангажираните в него ще се занимават със създаването и поддържането на бази данни с контакти на потенциални инвеститори, експерти от българската общност, които биха сътрудничили на стартъпите, а също и листа на маркетинг професионалисти и подизпълнители на технологични проекти. В хъба ще бъде събрана всичката необходима информация за правно, административно и данъчно обслужване на стартъп компания, ще се прокара връзка с мрежа от ментори от технологичните среди.

"Ние направихме проучване какво им е необходимо на предприемачите, къде са "удряли стената", така че вече знаем с какво можем да им бъдем полезни и какви разноски и време можем да им спестим, разказват Павлина и Иван. Това е логистика, която липсва в момента. Тя задава траекторията на движение на една компания и е необходима, за да бъде приета тя насериозно от инвеститорите."

Павлина Янакиева подготвя, че за всеки клиент ще се прави отделно изследване от какво точно има нужда. "За да стигнат и да говорят с някого, с инвеститор от долината, те трябва да имат някой, който да ги е свързал. Да, могат да намерят информация от интернет, от дистанция, но не е същото. Първата стъпка обикновено са контактите, и то currated contacts. Ние ще преценяваме с кого имат нужда да се срещнат и ще търсим връзка на база на нашите контакти."

В търсене на симбиоза

Потенциалните клиенти на хъба са вече стартирали и набрали опит млади компании в технологичния сектор, които имат продукт или услуга на пазара, успяват да продават и да получават приходи, но се нуждаят от по-бърз растеж и достигане до глобалния пазар. Според анализа на Bulgaria Innovation Hub в момента има поне 20 компании, които са готови да бъдат поети от хъба. Те ще бъдат селектирани от местните фонд мениджъри, които са достигнали тавана на инвестициите си в тях. Така следващото ниво ще е представянето на компаниите пред американските инвеститори посредством мрежата на българската общност в Силициевата долина.

За услугата стартъпите ще дължат такси, с които хъбът ще се издържа. Те няма да са твърде високи, тъй като целта на хъба не да прави печалба. Най-скъпото, което ще се иска от предприемачите впоследствие, е да споделят получения опит с другите стартъп предприемачи в България. "Много е важно да имаме култура на реципрочност. Компаниите, които ще бъдат избрани да участват, трябва да знаят, че не е въпросът само да дойдат и да вземат, но после трябва да имат готовност и да налеят обратно това ноу-хау в системата. Защото това е начинът на мислене, това е културата на Силициевата долина, което я прави толкова успешна. Може да го видите, включително сред конкуренти, които търсят как да си помогнат един на друг. Смятам, че тази култура трябва да бъде репликирана в България", добавя Павлина Янакиева.

Валидирали необходимостта от прокарване на такава инфраструктура, съорганизаторите на хъба смятат, че при така създадената организация до март-април може да са готови с официалното отваряне на офиса в Щатите. Според тях това би дошло точно навреме, за да може да се поеме първата вълна от готови за дебют в Силициевата долина български стартъпи.

"За мен лично това е една от малкото положителни истории, че имаме екосистема в България. Вижда се какво липсва - капацитет в маркетинга, в продажбите, в развитие на продукта. И тук ще можем да помогнем ние", надява се Иван Димов. Той иска хъбът да работи като двупосочен мост - не просто да изпраща стартъпи в САЩ, но и да води предприемачи, които да гледат на България като на дестинация за инвестиране. "Знам, че всичко това може да ви звучи като сблъсък на цинизма тук с наивния оптимизъм на Щатите, но от личния ми опит знам, че думи като "общност" и "синергии" работят и искам да го покажем с този хъб."
Q&A: Искаме да допринесем за следващата успешна история

Какво повече може да направите от фондовете, които вече инвестират в стартъпите?

Павлина: Ние искаме да надградим това, което фондовете в България правят. Не искаме да вземаме бизнес от тях, а да партнираме. Ние ще бъдем там, на място, където са и нашите контакти. Плюс това ще допринесем с културата, която сме придобили.

Иван: Тези компании удрят един таван в България, дори и за финансиране, защото фондовете могат да се включват само до определено ниво. Дотук от около 250 компании може би 5 са успели да направят този скок до Силициевата долина като "Телерик", "Хаос груп", SiteGround, Enhancv... и има една група компании, може би 20 на брой, които са готови и бихме могли да поемем.

Как ще подбирате компаниите, на които да помагате?

Павлина: Този списък и това число ще бъде продиктувано точно от фондовете. Те ще излъчат тези, които вече са ударили някакъв таван, валидирали са продукт, имат продажби, участват в различни пазари, в Европа, да речем. Искаме тях да ги вземем и да ги обгрижим така, че да ги подготвим да бъдат следващата успешна история.

Иван: Но искаме също така това да стане като тунел. Мостът да е двупосочен. Искаме да продаваме и България като дестинация за инвестиране. Но за да стане това, ти трябва легитимен посредник.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

11 април 2019г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия


Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Какви са тенденциите в електронната търговия и кои са възможните нови бизнес модели
  • Електронната търговия и новият регламент на ЕС за геоблокирането
  • Как да постигнем най-доброто от физическите и електронни магазини
  • Как да превърнем разбирането и обратната връзка на потребителите в действителна визия за цифровото развитие на компанията
  • Дигитални трансформации
  • Тенденции при мобилните плащания
  • Технологии в търговията на дребно / Електронна търговия и изкуствен интелект
  • Иновации и ефективност в доставките и логистиката
  • Успешни стратегии за електронна търговия на българския пазар

Ранна регистрация до 22 март

Прочетете и това

Founder Institute започва европейския си поход от София Founder Institute започва европейския си поход от София

Основателят и изпълнителен директор на прекселераторската програма Адео Реси пред "Капитал"

22 мар 2019, 1223 прочитания

Бутик за месо 4 Бутик за месо

Butcher отваря през 2014 г., през 2017 двата магазина на столичната улица "Гурко" отчитат 411 хил. лв. приходи от продажби

8 мар 2019, 5600 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Загърни се с "Шевица"

Шаловете на Гергана Станкова се продават в Цюрих, Прага, Лил, Москва, Лос Анджелис, Мелбърн

Формула за пенсионна буря

Серия промени в начина за изчисляване на пенсиите бързо генерира недоволство и се превърна в потенциално политическо оръжие

Трудната раздяла на Германия с въглищата

Берлин от години призовава международната общност за намаляване на вредните емисии, но тепърва обърна поглед към собствените си проблеми

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кино: "Зелената книга"

Сантиментален урок по приятелство в среда без толерантност

Книга: Стефан Цвайг и Максим Горки - "Писма"

Изданието събира кореспонденцията между двамата писатели в периода 1923 – 1936 г.

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.03.2019 Прочетете