С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
18 яну 2019, 13:15, 7835 прочитания

Загърни се с "Шевица"

Шаловете на Гергана Станкова се продават в Цюрих, Прага, Лил, Москва, Лос Анджелис, Мелбърн

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Преди шест години везаната риза на един сервитьор в Мелник поражда спонтанния интерес на Гергана Станкова към българските шевици. Изработва първата си колекция от шалове през декември 2013 г. по-скоро като хоби. Серията съдържа 10 модела по 10 броя, в които тя и съпругът й Петър Станков влагат 1000 лева собствени средства. Фигурите върху първите тъкани са напечатани в Пловдив. Очакванията на семейството съвсем не са големи, но стоте шала са продадени за месец с помощта на Фейсбук.

Днес шаловете с марката "Шевица" (Shevitza), които предлагат различен прочит на фолклора, са познати и зад граница (виж карето), а семейната фирма "Проспър България", която стои зад бранда, отчита ръст на продажбите.


Началото

Гергана Станкова е завършила графичен дизайн в Прага, а съпругът й Петър е доктор от следдипломния институт CERGE-EI в Прага. Връщат се в България, след което тя започва работа като арт директор в рекламна агенция, а той е преподавател в УНСС.

Конкретната идея за шаловете "Шевица" се ражда неочаквано, но интересът към собствен бизнес е предвидим. "Винаги съм искала да се занимавам с нещо свое. В свободното си време изработвах разни дреболии от полимерна глина и дървени бижута, но нямах ясна концепция за цял бранд", споделя Станкова. "Когато започнах да се интересувам от шевици, разбрах, че те не са нещо овехтяло, което се свързва само с бродирани покривки в битови заведения. Разнообразието от мотиви е изключително", добавя тя. С времето започва да се рови в историята на българското везмо, да събира антикварни книги, да посещава музеи с етнографски експонати. Проучванията се редуват с обиколки по складове в търсене на подходящи платове. В началото купуват малки количества синтетична материя - внос от Китай. По-късно започват да работят с румънски търговец, който и до днес е бизнес партньор на фирмата.



Гергана Станкова, която по това време е в отпуск по майчинство, създава моделите, идва ред на логото, опаковките, фирмения сайт. Колегите от рекламната агенция й подаряват домейна за София и я насърчават в самостоятелния бизнес.

"Шевиците обикновено са по перифериите на дрехите – пазви, фусти, ръкави. Аз обаче исках да изпълнят изцяло територията на плата. Сканирам моделите, които ме привличат, дигитализирам ги, играя си с фигурите, с цветовете, с ритъма, с подредбата, с фрагментите. В началото подходих много емоционално - най-важното за мен бе дали шаловете изглеждат добре естетически. След това малко по малко започнах да гледам на тях концептуално, което е предизвикателство за графичния дизайнер", разказва Станкова.

Как се ценообразува

Първите шалове "Шевица" са с размери 75/75 см и на цена 36 лева. Скоро идват и първите уроци по продажби. "Оказа се, че първоначалните цени не са добри нито за нас, нито за търговците. Това ни подтикна да развиваме продукта, за да имаме основание да го продаваме по-скъпо", спомня си Гергана Станкова.

Шаловете увеличават размерите си, семейството намира друга печатница – този път в столицата, която предлага по-високо качество на изображението, ангажира професионалисти за опаковките. Поръчките растат, а заедно с тях и разходите и цените. Следва и регистрация на семейната компания по ДДС.

През 2016 Станкови наемат помещение за склад, което позволява съхранение на постоянни количества от предлаганите модели. Колекциите се умножават, добрите отзиви за "Шевица" - също.


Фотограф: Цветелина Белутова
2017 - най-силната, 2018 - без промяна

Най-силната година за компанията засега е 2017. Приходите от оперативна дейност достигат 143 хил. лв. срещу 91 хил. лв. пред 2016. Част от приходите са и от други лични проекти на семейството. Финансовите резултати позволяват Гергана Станкова не само да се издържа от семейния бизнес, но и да плаща заплата и осигуровки на още един нает. За да се разшири бизнесът, семейството тегли 20 хил. лв. заем и реинвестира печалбата. Все повече корпоративни клиенти купуват "Шевица" за подарък.

За да станат още по-разпознаваеми, Станкови влагат много средства за участие със свой щанд в международни изложения – в Базел, Виена, Берлин, но оценяват, че ползите от това начинание са били по-малко от очакванията.

Гергана Станкова експериментира с колекциите, прибавя зимни предложения, а през миналата година - и шалове от естествена коприна. Те са обяснимо по-скъпи, което води до спад на оборота от продажби. "Това беше рискован ход. Осъзнавам каква е финансовата ситуация, знам, че хората имат ограничен бюджет за подаръци. Но конкуренцията се увеличава и това налага да се отличаваме като дизайн. Затова шаловете "Шевица" стават по-концептуални, използваме все по-скъпи материи и предлагаме все по-високо качество. Продали сме поне 500 копринени шала през миналата година на цена 96 лв., което надхвърля очакванията ни, но няма да отбележим ръст за 2018", обобщава Гергана Станкова.

Шалове за българи

Бизнесът на Станкови разчита на подизпълнители. Платът за полиестерните шалове се купува от Румъния, печатът върху него се прави в София, шаловете се кроят с лазер във Варна, а подгъването е поверено на шивашка компания в Благоевград. Копринените шалове се произвеждат в Гърция във фабрика със затворен цикъл, което позволява целият процес да се извършва на едно място. Зимните шалове "Шевица" се плетат машинно във фирма в Кърджали, която осигурява и преждите - внос от Италия.

Клиентите на "Шевица" са основно жени, мъжете купуват шаловете за подарък. "Зимните предложения са унисекс, цветовете им са универсални, но като цяло все още не съм измислила каква линия да създам специално за мъже", коментира Гергана Станкова. Според нея "Шевица" е и ще бъде емоционално обвързана с клиенти българи. "Малко са тези, които са купили модела само заради дизайна. Все още търсим път как да продаваме на хора, които не са свързани с България", обобщава тя.

Плановете на семейната фирма за 2019 са свързани не само с нови колекции шалове, но и с нови продукти – тениски и чанти "Шевица", които ще са на пазара скоро.
От Варна до Мелбърн

"Шевица" се продава онлайн чрез собствен сайт, както и във физически магазини за сувенири и подаръци. Партньори на бранда са magazinche.com, "Балканско" (с три обекта, включително в Етнографския музей), "Летище София", обекти в Копривщица, Пловдив, Варна, Бургас. Шаловете се продават и в магазини в Цюрих, Прага, Лил, Москва, Лос Анджелис, Мелбърн, част от които се държат от българи.

"Петдесет процента от продажбите минават през търговци и корпоративни клиенти, останалите са през фирмения сайт", уточнява Гергана Станкова.

Най-евтини са т.нар. безкрайни шалове (на геврек) от полиестер - 45 лв. за размери 70/35 см. Най-скъпи са копринените и зимните шалове. Колекцията от мерино например на цена 200 лева за шал е изкупена изцяло, преди да стигне до сайта.
Q&A

Какъв е най-големият плюс на сегашната ви работа?
- Възможността да преоткривам един и същ проект многократно. При "Шевица" имам възможност да поправя, ако нещо не ми харесва, без да се допитам до някого, да променя или изцяло да спра някакъв модел, да потърся вдъхновение. Имам много повече творческа свобода, но и възможност да бъда по-дълго време с детето си.

Какви са реакциите на купувачите на "Шевица"?
- Шевиците са много разпознаваеми, те са част от семейната история на мнозина, хората са емоционално привързани към културното ни наследство. Затова, независимо колко далеч отивам в дизайна, винаги показвам автентичния модел и от коя книга съм го взела. Това е осъзната отговорност към труда на авторите етнографи, които цял живот са пътували из страната, за да откриват и документират видяното. Хората имат много емоционално отношение към нещата, които правим. Това е много отговорно. В началото се страхувах как ще променя нещо традиционно, защото ние, българите, пазим много ревностно историята и традициите си, а това е някакъв вид посегателство. Тревожех се дали ще бъде посрещнато добре, но хората оценяват концепцията и няма хейтъри на това, което правим.

Влагате ли някаква символика в шаловете с шевици?
- Шевиците са писменост, затова винаги проверявам какво означават символите, изучавам и оценявам тяхното значение, но не харесвам тази суеверна част със заклинанията.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Микрокосмосът" на Христо Бойков "Микрокосмосът" на Христо Бойков

Младият фермер е един от първите в България, които отглеждат бейби и микрозеленчуци по метода на биоинтензивно земеделие

25 апр 2019, 774 прочитания

Новите моторетки от Русе 10 Новите моторетки от Русе

Десислава Николова навлиза в третата си година на продажби на проектираните от екипа й скутери Motoretta

19 апр 2019, 17321 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

Намалява броят на българските студенти в САЩ

През миналата учебна година в американски университети са учили 826 души от страната

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Бум! на бургери

Близо 7 години след създаването си веригата Boom! Burgers има вече четири обекта, а през 2019 г. планира откриването на поне още три

В България ALSO*

Първи голям чужд инвеститор навлиза в българския сектор за дистрибуция на IT техника - швейцарската милиардна компания ALSO Holding купува "Солитрон"

Как Facebook ни управлява

Алгоритмите в интернет отговарят за това какво виждат и дори говорят милиарди души в целия свят

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кино: "Малко късмет за по-късно"

Талантлив дебют за поколението, изгубено в прехода

20 въпроса: Палми Ранчев

"Писането дълго време беше нелегалното ми занимание"