17 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Двама от собствениците на Boom! Burgers Нели Парчик и Слави Христов.

Бум! на бургери

Близо 7 години след създаването си веригата Boom! Burgers има вече четири обекта, а през 2019 г. планира откриването на поне още три

15956 прочитания

Двама от собствениците на Boom! Burgers Нели Парчик и Слави Христов.

© Надежда Чипева


- Основаният от Адел Закут ресторант Boom! Burgers пренася лондонската бургер култура в София и отваря нова бизнес ниша.

- Компанията отскоро се управлява от Нели Парчик, а фокус на съдружниците е да развият франчайз модела си.
Ресторантите продават общо между 10 и 12 хил. бургера на месец.

Годината е 2012 и София може да бъде описана по-скоро като консервативен град от гледна точка на разнообразие от ресторанти и нетрадиционни кухни, които предлага. Бургерите пък са храна, която може да бъде намерена основно в международните вериги за бързо хранене и още никой не предполага, че седем години по-късно те ще бъдат почти на всеки ъгъл в столицата. Тогава в България се връща Адел Закут, предприемач с дубайски и български корени, който през годините преди това е учил и развивал бизнеси в Лондон. Липсата на една от любимите му храни и желанието да пренесе малко лондонски привкус в София го мотивира да отвори първия специализиран ресторант за бургери Boom! Burgers.

История на растежа

Закут стартира бизнеса през юни 2012 г., като съдружници в него са още петима негови приятели, движени от идеята да създадат място, където освен качествена храна могат да предложат и цялостна атмосфера на посетителите. За да развият първия ресторант на ул. "Кърниградска", те влагат собствени средства и до голяма степен поставят началото на гурме бургерите в София. Ресторантът се развива, но управлението му от шест човека е трудно и затова близо две години след отварянето му Адел Закут изкупува дела на четирима от другите собственици и остава в бизнеса заедно с Лъчезар Цачев. Същата година към компанията се присъединява и Нели Парчик, живяла дълго време в Сан Франциско, а след това и в Лондон. Първоначално тя влиза в бизнеса като финансов консултант, но с времето се превръща в основна движеща фигура за компанията. "Открих колко интересен ми е този бизнес и индустрията като цяло, която има много голям потенциал за развитие и растеж", разказва тя пред "Капитал".

Едва две години след основаването на ресторанта в София бизнесът излиза и извън границите на страната. Първата международна локация е във Вилнюс, където основен собственик е близък приятел на предприемачите, а българската компания притежава 20% от ресторанта там. "Това обаче не беше правилният начин, по който да оперираме, защото от разстояние нямаш толкова добър контрол над управлението на бизнеса, което рефлектира и върху печалбата му", разказва Нели Парчик. Така през 2017 г. те продават ресторанта на две литовки, харесали концепцията за гурме бургери, а оперирането му е на франчайз принцип. "Направихме книга с технологията за приготвяне на бургерите, използват същите продукти и менюто навсякъде е едно и също. През този ресторант започнахме да се учим как да развиваме франчайз", обяснява Парчик.

За няколко години на пазара в България започват да се появяват редица конкурентни места за бургери и разрастването на бизнеса за младите предприемачи е логична следваща стъпка. Първо през 2015 г. превръщат малък камион в подвижен ресторант на колела, който по думите на Парчик е идеален вариант за валидиране на бизнеса и в други градове в България. "Камиончето ни позволява да видим как се приема концепцията за бургерите ни на останалите места. Не само като бранд, но и как може да се позиционираме ценово", казва тя. Подвижният ресторант започва да обикаля страната, като присъства на фестивали, частни партита и големи събития.

Същата година към бизнеса се присъединява и Слави Христов, който има опит с управлението на различни заведения, сред които пекарна, бар, както и ресторант от веригата Subway, от който все още е част. През 2015 г. той има за задача да развие камиончето и да открие нов ресторант и втора локация за компанията на бул. "Цар Освободител" в София. Благодарение на постигнатите резултати и визията му за разрастване на бизнеса впоследствие той става изпълнителен директор на "Бъргърс" и получава миноритарен дял от компанията. Собственици продължават да бъдат и основателите Адел Закут и Лъчезар Цачев, а от началото на годината мажоритарен дял придобива Нели Парчик.

С внимание към бургера

Последните няколко години места за гурме бургери в България се откриват постоянно, традиционните ресторанти ги добавят към менютата си, а конкуренцията става все по-ожесточена. По думите на собствениците на веригата Boom! Burgers една от основните разлики в техните бургери е месото, което поръчват от специализирана ферма в Ирландия. То се доставя и съхранява охладено, а не замразено. "Всеки ден смиламе месото и го оформяме за бургери, без да му слагаме каквито и да било подправки, защото искаме да запазим оригиналния му вкус. Единственото, което добавяме, когато вече е на скарата, е малко сол", обяснява Слави Христов. Именното месото, към което се включва и опушеният бекон, който използват в бургерите, е най-високият разход от хранителните продукти в ресторантите. Втората най-скъпа съставка е чедърът, който внасят от Великобритания, а след него са питките. По думите на предприемачите те се приготвят от българска пекарна по рецепта на ресторантите. "Обикновено повече от 40% от всички разходи е разходът за суровина", уточнява Христов.

Освен бургери ресторантите предлагат също салати, пържени картофи и различни допълнителни разядки, като всяка от тях се сервира с различни видове сосове. Цените на бургерите варират между 10 и 18 лв., салатите са около 10 лв., а разядките - по приблизително 5 лв. Малко по-ниски са цените на храната, която се продава от камиона ресторант. Собствениците целят да предложат на клиентите си и цялостно преживяване около храненето. По думите на Нели Парчик това е още един начин да се отличат от конкуренцията. "Искаме да предложим лайфстайл, а не просто бургер. Атмосферата, илюстрациите по стените, неоновите надписи, хип-хоп музиката от 90-те години, всичко това обединява бургер културата", казва тя. Често в ресторантите организират и тематични събития, като надяждане с люти бургери например. С цел да отговорят на променящите се вкусове на клиентите добавят по нов бургер в менюто всяка сряда. В края на месеца ресторантите провеждат гласуване в социалните мрежи и най-харесваният от тях става част от менюто.

Бизнесът в дълбочина

Всяка година приходите на "Бъргърс" нарастват, като през 2017 г. достигат 1.4 млн. лв., което е с близо 8% повече в сравнение с година по-рано. Около 80% от продажбите им се генерират на място в ресторантите, а останалите са през доставки, оперирани от външни фирми. "При лошо време правим повече доставки, а при хубаво има повече хора в ресторантите. Все пак доставяме само в определен периметър на София, за да сме сигурни, че храната ще стигне прясна при клиентите ни", казва Слави Христов.

От миналата година Boom! Burgers започва да предлага и корпоративни доставки за компании с между 50 и 70 души. Към момента работят с около 10 фирми. По думите на собствениците за 2018 г. компанията ще отчете двуцифрен ръст на приходите. Това се дължи освен на повече продажби в ресторантите и на факта, че изминалата година е първият пълен период, за който от "Бъргърс" получават франчайз такса за ресторанта във Вилнюс. През лятото пък камионът ресторант е работил през по-голямата част от времето на българското Черноморие също на франчайз модел, което носи допълнителни приходи на компанията.

По думите на Нели Парчик ресторантите продават общо между 10 и 12 хил. бургера на месец. И ако в началото първият Boom! Burgers е бил по-натоварен, то сега двете физически локации имат почти равен брой клиенти. Целият екип на компанията пък наброява 25 души, като това включва сервитьори, готвачи и мениджмънт екип.

Какво следва

Фокус на партньорите е да развият франчайз модела си, като през 2019 г. планират да открият три нови ресторанта. Единият от тях ще бъде в софийски мол, с който са в процес на договаряне, и очакват през март вече да имат локация, а другият ще е в Пловдив. "Това ще бъде нов пазар за нас. Обмисляме и лятна сезонна локация във Варна", казва Христов.

С развитието на бургер културата и уличната храна в България собствениците на Boom! Burgers гледат и в посока позициониране в т.нар. улични Food-court места, или големи пространства, в които отделни кухни щандове предлагат ястия. "Има място за обогатяване на разнообразието от храни, въпросът е да създадеш следващата тенденция на пазара", казва в заключение Нели Парчик.

Q/A

Какъв е профилът на клиента на Boom! Burgers?


Слави Христов: В началото беше доста специфичен, предимно хора от IT и Geek обществото, както и хипстъри. Последните години обаче профилът на клиентите ни много се разшири - от тийнейджъри, през семейства до хора над 60-годишна възраст.

Нели Парчик: Опитваме се максимално много да стоим в ресторантите, за да видим кои са ни клиентите, защото едно от най-важните неща за това как се маркетира един бранд е да знаеш на кого говориш, какви са интересите и навиците му.

С какви предизвикателства се сблъсква бизнесът?

Нели Парчик: Най-вече недостигът на кадри. Административните бариери, множество изисквания и задължения при откриването на нов ресторант също се случва да спъват бизнеса.

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Братя татуисти

Братя татуисти

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK