С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 яну 2019, 11:47, 12769 прочитания

Бум! на бургери

Близо 7 години след създаването си веригата Boom! Burgers има вече четири обекта, а през 2019 г. планира откриването на поне още три

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Основаният от Адел Закут ресторант Boom! Burgers пренася лондонската бургер култура в София и отваря нова бизнес ниша.

- Компанията отскоро се управлява от Нели Парчик, а фокус на съдружниците е да развият франчайз модела си.
Ресторантите продават общо между 10 и 12 хил. бургера на месец.
Годината е 2012 и София може да бъде описана по-скоро като консервативен град от гледна точка на разнообразие от ресторанти и нетрадиционни кухни, които предлага. Бургерите пък са храна, която може да бъде намерена основно в международните вериги за бързо хранене и още никой не предполага, че седем години по-късно те ще бъдат почти на всеки ъгъл в столицата. Тогава в България се връща Адел Закут, предприемач с дубайски и български корени, който през годините преди това е учил и развивал бизнеси в Лондон. Липсата на една от любимите му храни и желанието да пренесе малко лондонски привкус в София го мотивира да отвори първия специализиран ресторант за бургери Boom! Burgers.

История на растежа


Закут стартира бизнеса през юни 2012 г., като съдружници в него са още петима негови приятели, движени от идеята да създадат място, където освен качествена храна могат да предложат и цялостна атмосфера на посетителите. За да развият първия ресторант на ул. "Кърниградска", те влагат собствени средства и до голяма степен поставят началото на гурме бургерите в София. Ресторантът се развива, но управлението му от шест човека е трудно и затова близо две години след отварянето му Адел Закут изкупува дела на четирима от другите собственици и остава в бизнеса заедно с Лъчезар Цачев. Същата година към компанията се присъединява и Нели Парчик, живяла дълго време в Сан Франциско, а след това и в Лондон. Първоначално тя влиза в бизнеса като финансов консултант, но с времето се превръща в основна движеща фигура за компанията. "Открих колко интересен ми е този бизнес и индустрията като цяло, която има много голям потенциал за развитие и растеж", разказва тя пред "Капитал".

Едва две години след основаването на ресторанта в София бизнесът излиза и извън границите на страната. Първата международна локация е във Вилнюс, където основен собственик е близък приятел на предприемачите, а българската компания притежава 20% от ресторанта там. "Това обаче не беше правилният начин, по който да оперираме, защото от разстояние нямаш толкова добър контрол над управлението на бизнеса, което рефлектира и върху печалбата му", разказва Нели Парчик. Така през 2017 г. те продават ресторанта на две литовки, харесали концепцията за гурме бургери, а оперирането му е на франчайз принцип. "Направихме книга с технологията за приготвяне на бургерите, използват същите продукти и менюто навсякъде е едно и също. През този ресторант започнахме да се учим как да развиваме франчайз", обяснява Парчик.

За няколко години на пазара в България започват да се появяват редица конкурентни места за бургери и разрастването на бизнеса за младите предприемачи е логична следваща стъпка. Първо през 2015 г. превръщат малък камион в подвижен ресторант на колела, който по думите на Парчик е идеален вариант за валидиране на бизнеса и в други градове в България. "Камиончето ни позволява да видим как се приема концепцията за бургерите ни на останалите места. Не само като бранд, но и как може да се позиционираме ценово", казва тя. Подвижният ресторант започва да обикаля страната, като присъства на фестивали, частни партита и големи събития.



Същата година към бизнеса се присъединява и Слави Христов, който има опит с управлението на различни заведения, сред които пекарна, бар, както и ресторант от веригата Subway, от който все още е част. През 2015 г. той има за задача да развие камиончето и да открие нов ресторант и втора локация за компанията на бул. "Цар Освободител" в София. Благодарение на постигнатите резултати и визията му за разрастване на бизнеса впоследствие той става изпълнителен директор на "Бъргърс" и получава миноритарен дял от компанията. Собственици продължават да бъдат и основателите Адел Закут и Лъчезар Цачев, а от началото на годината мажоритарен дял придобива Нели Парчик.

С внимание към бургера

Последните няколко години места за гурме бургери в България се откриват постоянно, традиционните ресторанти ги добавят към менютата си, а конкуренцията става все по-ожесточена. По думите на собствениците на веригата Boom! Burgers една от основните разлики в техните бургери е месото, което поръчват от специализирана ферма в Ирландия. То се доставя и съхранява охладено, а не замразено. "Всеки ден смиламе месото и го оформяме за бургери, без да му слагаме каквито и да било подправки, защото искаме да запазим оригиналния му вкус. Единственото, което добавяме, когато вече е на скарата, е малко сол", обяснява Слави Христов. Именното месото, към което се включва и опушеният бекон, който използват в бургерите, е най-високият разход от хранителните продукти в ресторантите. Втората най-скъпа съставка е чедърът, който внасят от Великобритания, а след него са питките. По думите на предприемачите те се приготвят от българска пекарна по рецепта на ресторантите. "Обикновено повече от 40% от всички разходи е разходът за суровина", уточнява Христов.

Освен бургери ресторантите предлагат също салати, пържени картофи и различни допълнителни разядки, като всяка от тях се сервира с различни видове сосове. Цените на бургерите варират между 10 и 18 лв., салатите са около 10 лв., а разядките - по приблизително 5 лв. Малко по-ниски са цените на храната, която се продава от камиона ресторант. Собствениците целят да предложат на клиентите си и цялостно преживяване около храненето. По думите на Нели Парчик това е още един начин да се отличат от конкуренцията. "Искаме да предложим лайфстайл, а не просто бургер. Атмосферата, илюстрациите по стените, неоновите надписи, хип-хоп музиката от 90-те години, всичко това обединява бургер културата", казва тя. Често в ресторантите организират и тематични събития, като надяждане с люти бургери например. С цел да отговорят на променящите се вкусове на клиентите добавят по нов бургер в менюто всяка сряда. В края на месеца ресторантите провеждат гласуване в социалните мрежи и най-харесваният от тях става част от менюто.

Бизнесът в дълбочина

Всяка година приходите на "Бъргърс" нарастват, като през 2017 г. достигат 1.4 млн. лв., което е с близо 8% повече в сравнение с година по-рано. Около 80% от продажбите им се генерират на място в ресторантите, а останалите са през доставки, оперирани от външни фирми. "При лошо време правим повече доставки, а при хубаво има повече хора в ресторантите. Все пак доставяме само в определен периметър на София, за да сме сигурни, че храната ще стигне прясна при клиентите ни", казва Слави Христов.

От миналата година Boom! Burgers започва да предлага и корпоративни доставки за компании с между 50 и 70 души. Към момента работят с около 10 фирми. По думите на собствениците за 2018 г. компанията ще отчете двуцифрен ръст на приходите. Това се дължи освен на повече продажби в ресторантите и на факта, че изминалата година е първият пълен период, за който от "Бъргърс" получават франчайз такса за ресторанта във Вилнюс. През лятото пък камионът ресторант е работил през по-голямата част от времето на българското Черноморие също на франчайз модел, което носи допълнителни приходи на компанията.

По думите на Нели Парчик ресторантите продават общо между 10 и 12 хил. бургера на месец. И ако в началото първият Boom! Burgers е бил по-натоварен, то сега двете физически локации имат почти равен брой клиенти. Целият екип на компанията пък наброява 25 души, като това включва сервитьори, готвачи и мениджмънт екип.

Какво следва

Фокус на партньорите е да развият франчайз модела си, като през 2019 г. планират да открият три нови ресторанта. Единият от тях ще бъде в софийски мол, с който са в процес на договаряне, и очакват през март вече да имат локация, а другият ще е в Пловдив. "Това ще бъде нов пазар за нас. Обмисляме и лятна сезонна локация във Варна", казва Христов.

С развитието на бургер културата и уличната храна в България собствениците на Boom! Burgers гледат и в посока позициониране в т.нар. улични Food-court места, или големи пространства, в които отделни кухни щандове предлагат ястия. "Има място за обогатяване на разнообразието от храни, въпросът е да създадеш следващата тенденция на пазара", казва в заключение Нели Парчик.
Q/A

Какъв е профилът на клиента на Boom! Burgers?


Слави Христов: В началото беше доста специфичен, предимно хора от IT и Geek обществото, както и хипстъри. Последните години обаче профилът на клиентите ни много се разшири - от тийнейджъри, през семейства до хора над 60-годишна възраст.

Нели Парчик: Опитваме се максимално много да стоим в ресторантите, за да видим кои са ни клиентите, защото едно от най-важните неща за това как се маркетира един бранд е да знаеш на кого говориш, какви са интересите и навиците му.

С какви предизвикателства се сблъсква бизнесът?

Нели Парчик: Най-вече недостигът на кадри. Административните бариери, множество изисквания и задължения при откриването на нов ресторант също се случва да спъват бизнеса.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Фасулска работа Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

15 ное 2019, 3665 прочитания

Барет Ерсек: Не поставяйте растежа пред изпълнението в бизнеса си Барет Ерсек: Не поставяйте растежа пред изпълнението в бизнеса си

Предприемачът и лектор на Growth Summit пред "Капитал"

11 ное 2019, 1103 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Родопски букет от сирене

Мандра "Равногор" произвежда малко количество, но различни видове сирене и кашкавал

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10