На ски почивка сте в швейцарските Алпи, но падате и чупите крака си. Имате медицинска застраховка, която да възстанови тези непредвидени разходи, но се сблъсквате с трудности при получаването на обезщетението. Вариант за решение е брокерът, който се явява като агент на клиента. Недостатъците на тази балансираща страна обаче са два – фактът, че тя работи офлайн, и високата цена за услугите й. Около 30% от премията, която потребителят получава от застрахователя, отива за брокера, твърди Мирослав Запорожанов.
Затова той и двамата му партньори Калоян Георгиев и Иван Беломорски решават да създадат застрахователната платформа Colibra. Преди две години тримата основават стартиращата компания INSA, която е регистрирана в Малта, с идеята да разработят технология, която, от една страна, да оптимизира процеса на продажба, а от друга, да решава конфликта между застраховател и застрахован.
Компанията е взела най-голямото финансиране от фонда Eleven от последните им рундове - 250 хил. евро. И чертае едър план - да стане застраховател, като ще кандидатства за лиценз и хоризонтът й за получаване е краят на годината. Дотогава обаче предприемачите ще дебютират с друг продукт.
Първо приложение
Първият продукт, който обаче е извън застраховането – Fairflight, се очаква да излезе на пазара до средата на март и ще бъде наличен във всички европейски страни. Приложението има амбицията да демократизира сектора на обезщетенията при закъснения на полети. В момента компенсация се дължи на пътник, чийто полет е закъснял с поне 3 часа по вина на авиокомпанията. Colibra предлага възможност потребителят да получи обезщетение и при по-либерални условия - например когато закъснението е по-малко от 3 часа или вината не е на авиокомпанията, но в по-малък размер (от 25 евро в зависимост от случая). Всеки пътник предварително заявява при какви условия ще търси обезщетение. От Colibra обясниха, че пазарът на обезщетения от закъснения на полети годишно възлиза на 8 млрд. евро, но от него биват обработвани едва около 15%. Те ще разчитат именно на тази разлика, за да си покрият разходите и да си осигурят печалба.
Прозрачен застраховател
Пускайки първо Fairflight от компанията после ще опитат да предложат на същите тези потребители застрахователния си продукт, базиран на прозрачност и бързина на плащанията. В началото ще са традиционни продукти като туристическите застраховки, но по лесен начин, като се ползва нов подход при обработка на исковете.
"Един от основните проблеми в застрахователния процес е липсата на доверие, тъй като застрахователят е този, който трябва да вземе решението в случай на конфликт със застрахования", смята управителят Калоян Георгиев. Затова компанията залага на блокчейн технология, тъй като краудсорсинг платформата позволява реално да се премахне "сблъсъкът" между клиент и застраховател при обработката на искове. Тези хора обаче ще са независими и няма да работят за застрахователя. В общи линии процесът е следният: застрахованият подава иск чрез интернет, машина избира "жури" от независими оператори на своята отворена платформа, които обработват казуса, и след това средствата се прехвърлят автоматично в портфейла на клиента. "Искаме да направим процеса толкова прозрачен, че клиентът да си каже, че това е най-честната застрахователна компания, която е виждал", казва Мирослав Запорожанов, който е маркетинг мениджър. Компанията ще разчита основно на социалните мрежи за рекламата си.
Отборът на Colibra
Самата INSA е създадена с 60 хил. лв. капитал, като инвестицията е от собствени средства на основателите. Наскоро компанията привлече интереса и на инвестиционния фонд Eleven, който инвестира 250 хил. евро в проекта.
Макар че Colibra е стартираща компания, екипът й вече е близо 40 души, а основателите й имат зад гърба си история в бизнеса. Калоян Георгиев е собственик на дистрибутора на лекарства "Нипон белс матрикс", а Мирослав Запорожанов е основател на курсовете по дигитален маркетинг DigitalPro. Оперативният мениджър Иван Беломорски пък е IT специалист и консултант на софтуерни компании.
Как се рекламирате?
Мирослав Запорожанов: Първоначално ще използваме стандартните канали – Facebook, Instagram, социалните мрежи като цяло. Това, на което искаме да наблегнем, е хората да говорят за нас на своите приятели. Разчитаме на така наречения crowdsource marketing – вместо да плащаме огромни суми за реклама, искаме да насочим тези ресурси към потребителите, за да може те да имат и финансов стимул да рекламират продукта ни на принципа "от уста на уста".Имате ли конкуренция?
Калоян Георгиев: Има проекти, които се занимават със застраховане, базирано на блокчейн, но те не са ориентирани към крайния потребител. Разликата е, че почти всички идентифицират и се фокусират върху вътрешнозастрахователни проблеми. Търсят се решения за координиране на различните системи на отделните застрахователни компании. Нашият продукт е фокусиран върху проблемите на потребителя и липсата на доверие между двете страни.На ски почивка сте в швейцарските Алпи, но падате и чупите крака си. Имате медицинска застраховка, която да възстанови тези непредвидени разходи, но се сблъсквате с трудности при получаването на обезщетението. Вариант за решение е брокерът, който се явява като агент на клиента. Недостатъците на тази балансираща страна обаче са два – фактът, че тя работи офлайн, и високата цена за услугите й. Около 30% от премията, която потребителят получава от застрахователя, отива за брокера, твърди Мирослав Запорожанов.
Затова той и двамата му партньори Калоян Георгиев и Иван Беломорски решават да създадат застрахователната платформа Colibra. Преди две години тримата основават стартиращата компания INSA, която е регистрирана в Малта, с идеята да разработят технология, която, от една страна, да оптимизира процеса на продажба, а от друга, да решава конфликта между застраховател и застрахован.
4 коментара
Към редакцията на "КАПИТАЛ":
Как да ви харесам , като сте отрязали главата на този млад човек! Дори имената сте им разменили!
Процент от обезщетението отивал за брокера??!!???
Я пак...
Няма брокер, който да си позволи да вземе процент от обезщетението от клиент!
Възнаграждението на брокера е включено в премията.
Ако господина твърди това, явно или не е запознат или лъже, за да даде тласък на бизнеса си...
До коментар [#2] от "Кирето":
По вероятно е редакцията да е цитирала грешно, което редовно правят. На сайта на Colibra пише, че брокера получава от премията, а не от обезщетението, което вече е вярно.
Всъщност мисля, че вече са направили корекция, защото аз не го виждам този текст повече.
Уважаеми надъхани пичове. Искам най-откровено да Ви заявя, че този Ваш продукт е обречен на фалит. Продавайте го на някой глупав инвеститор докато е време, защото няма да изкарате дълго.
Имате ли си на идея как изобщо се събират пари от авиокомпании. Всяка една ще Ви иска различен набор от документи, които с платформичката ви, Вие не сте в състояние да съберете. Също така записвайки се във сайта Ви, повечето клиенти ще си търсят и правата пред авиокомпаниите, независимо, че уж сте ги отказали от това тяхно право. Тогава ще срещнете отказ за плащане. Не забравяйте и, че половината от авиокомпаниите плащат директно на клиент, пък Вие ги съдете после ако имате топки и адвокати, че не искат да Ви платят. Като съберете 500 отказа и 500 дела ще се озъбите, щото тая работа не е като оная работа.
На практика ще се говори за Вас докато много докато не дадете 20 000 евро на клиентите ви и после като имате възвращаемост 0, ще се откажете. Защото освен маркетинг , луди идеи и тн, трябва и опит. Това, че сте копирали в сайта си правата на пътниците всеки може да го направи. Пуснете един иск срещу някоя авиокомпания и после чакайте...
Успех