Корпоративна къща за карти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Корпоративна къща за карти

Екипът на Payhawk.io

Корпоративна къща за карти

Платформата Payhawk.io помага на фирмите да издават корпоративни дебитни карти, а софтуерът разчита фактури и касови бележки

Константин Николов
8913 прочитания

Екипът на Payhawk.io

© Надежда Чипева


Не всеки предприемач може за шест месеца да създаде компания, да развие продукт, да привлече клиенти и инвестиция от 1 млн. лв. Но точно това успя да постигне българският финтех стартъп Payhawk.io. Основаната от Христо Борисов и Бойко Караджов фирма може да се похвали с бурен растеж, който според тях се дължи на една основна причина - силно фокусиран продукт, покриващ нуждите на много малки и средни компании.

Продуктът

За много кратко време екипът на Payhawk.io (българската компания "Пейхоук" е регистрирана юли 2018 г.) създава платформа, чрез която фирмите лесно управляват бюджетите си. Чрез нея те могат да издават корпоративни дебитни карти, а софтуерът събира и разчита данни от фактури и касови бележки и така премахва нуждата от разходни отчети. "Вместо да иновират и да вървят напред, много компании отделят много време за дейности, които не са основни и отнемат от истинския им бизнес. Чрез нашия продукт решаваме проблеми и на служителя, и на счетоводителя, и на собственика на фирмата", казва Борисов. Според него основателите и мениджърите могат в реално време да следят и контролират разходите си. Служителите пък са улеснени чрез собствена корпоративна карта и няма нужда да използват своя и впоследствие да осчетоводяват всичко и да чакат възстановяване на средствата. Счетоводството е наясно с движенията по сметките.

"От разговорите си с различни фирми разбрахме, че много от тях не издават корпоративни карти, защото нямат добър контрол над тях, и много често мениджърът разбира какво се случва с тях едва месец и половина след направените плащания", допълва Борисов. Много малки и средни компании ползват една карта, която преминава през различни хора, и впоследствие счетоводството търси кой е направил този или онзи разход, търси бележки за транзакциите и т.н.

Payhawk.io решава именно тези трудности. Компанията дава възможност на собствениците на бизнес да издават физически или виртуални карти за себе си и служителите, без да се налага да ходят до банка. Те може да са в паунди, в долари, в евро и в левове, а всяка карта има отделен лимит според нуждите на служителя и фирмите. Във всеки един момент управляващият платформата може да намали баланса, да забрани теглене от банкомат или да блокира картите по всяко време според нуждите си. За целта в България компанията работи с "Пейнетикс", а за външните клиенти - с чуждестранна институция, регистрирана в ЕС. През българската компания не преминават никакви пари, а тя се явява само агент на платежна институция.

Освен за собственика на фирмата предимствата са значителни и за ползващите картата служители. Чрез приложението на Payhawk.io след всяко плащане те могат да снимат бележката, която автоматично се вкарва в системата и след одобрение преминава към счетоводния отдел, след което се вижда като разход. Всяка транзакция се показва в реално време в системата до 3 секунди след направеното плащане.

Съоснователите на Payhawk.io Бойко Караджов и Христо Борисов
Фотограф: Надежда Чипе

В момента Payhawk.io предлага две версии на продукта. Едната е за по-малки фирми, които работят с външно счетоводство - накрая на месеца се генерира отчет за всички направени разходи, който автоматично се изпраща на счетоводната фирма. Втората версия е за по-големи фирми със собствено счетоводство - при тях чрез алгоритми автоматично се изваждат данните от всяка транзакция и се осчетоводяват. Софтуерът използва машинно обучение, за да разпознава различните елементи в една касова бележка или фактура. Плащането за услугите става на брой служители, ползващи картите и системата.

Само шест месеца след началото й компанията вече има 11 клиенти в България, Великобритания и Германия. Според Борисов оборотът от картите на тези фирми ще достигне 65 хил. евро на месец.

Екипът на Payhawk.io тепърва ще разширява предлаганите услуги през платформата. "Идеята ни е с издателите, с които работим, да можем да поставяме колкото се може повече бизнес правила върху картите. Тоест да може да се позволяват определени условия - примерно картата да не може да се ползва в събота и неделя или от 12 ч. вечерта до сутринта", казва Борисов. Банките не предлагат подобни възможности и според основателите на фирмите такива финтех услуги ще стават все по-популярни. Което обяснява интереса и на картови оператори като VISA и Mastercard към фирми като Payhawk.io. Неотдавна компанията спечели стартъп събитие в Париж, организирано от Wirecard и Visa, и така ще си партнира с тях.

Бърза инвестиция

В голямата си част екипът от 7 души на компанията е съставен от бивши служители на "Телерик" натрупали опит в разработката и тестването на продукти. Самите Борисов и Караджов също са работили в софтуерната компания. Бързото развитие на фирмата привлече интереса и на инвеститорите. В средата на февруари Payhawk.io обяви, че си осигурява финансиране от 1 млн. лв., в което водещ е фондът Eleven. Инвестицията оценява компанията на 7 млн. лв. В рунда се включиха и много известни бизнес ангели, като двама от съоснователите на "Телерик", Светозар Георгиев и Васил Терзиев, създателите на "Изи асет мениджмънт" Неделчо Спасов и Станимир Василев, мениджърите в технологични компании Фарис Суайс и Павел Илиев. Сред инвеститорите са и британските консултанти Пери Блачър и Марк Рансфорд. Първият е финтех съветник на Google и старши съветник на Barclays UK, а вторият работи с много финтех фирми.

"Решението ни за инвестиция в Payhawk е директен резултат от усилията ни през последните месеци да работим по-тясно с компании с фокус върху финансовите технологии. Много помогна и фактът, че буквално делим един офис с екипа на Payhawk в Campus X и започнахме да им съдействаме с контакти и съвети още преди да инвестираме. Също така бяхме впечатлени от напредъка и добрата обратна връзка от пазара, които те успяха да постигнат за кратък период от време в трудна за навлизане индустрия като финансовата", заяви пред "Капитал" Ивайло Симов, партньор в Eleven.

Основна цел на компанията е да разшири бизнеса си в Европа, като за целта тя вече има офис във Великобритания. Германия е друг пазар, върху който Payhawk.io ще се съсредоточи.

"Всъщност при нас комбинацията от карта плюс продукт, който извлича информация от документите, няма аналог на пазара. Има отделни продукти, но не и общ такъв. Визията ни е да станем най-голямата база в света, без да имаме един долар в банката - ние да сме единственото банкиране, от което един бизнес има нужда", казва Борисов.

Q&A

Как успяхте да създадете продукта си толкова бързо?

Христо Борисов: На наш конкурент отне две години да достигне до плащащ клиент. А ние успяхме за шест месеца да създадем продукта и да привлечем клиенти. Именно опитът на екипа ни в разработката на продукти помогна много. От първия ден направихме тъй наречения Design Sprint - за пет дни създаваш прототип и го продаваш на компаниите. Говорихме с много фирми от какво имат нужда, после дефинирахме проблема и направихме карта на решаването му. Последваха прототип и тестване. Работихме с различни фирми и след пет дни показахме първия си продукт на тях, за да ни кажат къде сме на прав път и къде има нужда да променим нещо.

За какво ще използвате привлечената инвестиция?

Х.Б.: Ще използваме капитала, за да удвоим екипа си, като добавим още седем души в България. Искаме да развием офиса си във Великобритания също така. Целта ни е през тази година да се позиционираме като една от изгряващите компании на финтех пазара. Спечелихме наградата на стартъп състезание в Париж, която е доказателство, че се вижда потенциалът на нашия продукт.

Не всеки предприемач може за шест месеца да създаде компания, да развие продукт, да привлече клиенти и инвестиция от 1 млн. лв. Но точно това успя да постигне българският финтех стартъп Payhawk.io. Основаната от Христо Борисов и Бойко Караджов фирма може да се похвали с бурен растеж, който според тях се дължи на една основна причина - силно фокусиран продукт, покриващ нуждите на много малки и средни компании.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK