С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 мар 2019, 12:00, 7265 прочитания

Корпоративна къща за карти

Платформата Payhawk.io помага на фирмите да издават корпоративни дебитни карти, а софтуерът разчита фактури и касови бележки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Не всеки предприемач може за шест месеца да създаде компания, да развие продукт, да привлече клиенти и инвестиция от 1 млн. лв. Но точно това успя да постигне българският финтех стартъп Payhawk.io. Основаната от Христо Борисов и Бойко Караджов фирма може да се похвали с бурен растеж, който според тях се дължи на една основна причина - силно фокусиран продукт, покриващ нуждите на много малки и средни компании.

Продуктът


За много кратко време екипът на Payhawk.io (българската компания "Пейхоук" е регистрирана юли 2018 г.) създава платформа, чрез която фирмите лесно управляват бюджетите си. Чрез нея те могат да издават корпоративни дебитни карти, а софтуерът събира и разчита данни от фактури и касови бележки и така премахва нуждата от разходни отчети. "Вместо да иновират и да вървят напред, много компании отделят много време за дейности, които не са основни и отнемат от истинския им бизнес. Чрез нашия продукт решаваме проблеми и на служителя, и на счетоводителя, и на собственика на фирмата", казва Борисов. Според него основателите и мениджърите могат в реално време да следят и контролират разходите си. Служителите пък са улеснени чрез собствена корпоративна карта и няма нужда да използват своя и впоследствие да осчетоводяват всичко и да чакат възстановяване на средствата. Счетоводството е наясно с движенията по сметките.

"От разговорите си с различни фирми разбрахме, че много от тях не издават корпоративни карти, защото нямат добър контрол над тях, и много често мениджърът разбира какво се случва с тях едва месец и половина след направените плащания", допълва Борисов. Много малки и средни компании ползват една карта, която преминава през различни хора, и впоследствие счетоводството търси кой е направил този или онзи разход, търси бележки за транзакциите и т.н.

Payhawk.io решава именно тези трудности. Компанията дава възможност на собствениците на бизнес да издават физически или виртуални карти за себе си и служителите, без да се налага да ходят до банка. Те може да са в паунди, в долари, в евро и в левове, а всяка карта има отделен лимит според нуждите на служителя и фирмите. Във всеки един момент управляващият платформата може да намали баланса, да забрани теглене от банкомат или да блокира картите по всяко време според нуждите си. За целта в България компанията работи с "Пейнетикс", а за външните клиенти - с чуждестранна институция, регистрирана в ЕС. През българската компания не преминават никакви пари, а тя се явява само агент на платежна институция.



Освен за собственика на фирмата предимствата са значителни и за ползващите картата служители. Чрез приложението на Payhawk.io след всяко плащане те могат да снимат бележката, която автоматично се вкарва в системата и след одобрение преминава към счетоводния отдел, след което се вижда като разход. Всяка транзакция се показва в реално време в системата до 3 секунди след направеното плащане.
Съоснователите на Payhawk.io Бойко Караджов и Христо Борисов

Фотограф: Надежда Чипева

В момента Payhawk.io предлага две версии на продукта. Едната е за по-малки фирми, които работят с външно счетоводство - накрая на месеца се генерира отчет за всички направени разходи, който автоматично се изпраща на счетоводната фирма. Втората версия е за по-големи фирми със собствено счетоводство - при тях чрез алгоритми автоматично се изваждат данните от всяка транзакция и се осчетоводяват. Софтуерът използва машинно обучение, за да разпознава различните елементи в една касова бележка или фактура. Плащането за услугите става на брой служители, ползващи картите и системата.

Само шест месеца след началото й компанията вече има 11 клиенти в България, Великобритания и Германия. Според Борисов оборотът от картите на тези фирми ще достигне 65 хил. евро на месец.

Екипът на Payhawk.io тепърва ще разширява предлаганите услуги през платформата. "Идеята ни е с издателите, с които работим, да можем да поставяме колкото се може повече бизнес правила върху картите. Тоест да може да се позволяват определени условия - примерно картата да не може да се ползва в събота и неделя или от 12 ч. вечерта до сутринта", казва Борисов. Банките не предлагат подобни възможности и според основателите на фирмите такива финтех услуги ще стават все по-популярни. Което обяснява интереса и на картови оператори като VISA и Mastercard към фирми като Payhawk.io. Неотдавна компанията спечели стартъп събитие в Париж, организирано от Wirecard и Visa, и така ще си партнира с тях.

Бърза инвестиция

В голямата си част екипът от 7 души на компанията е съставен от бивши служители на "Телерик" натрупали опит в разработката и тестването на продукти. Самите Борисов и Караджов също са работили в софтуерната компания. Бързото развитие на фирмата привлече интереса и на инвеститорите. В средата на февруари Payhawk.io обяви, че си осигурява финансиране от 1 млн. лв., в което водещ е фондът Eleven. Инвестицията оценява компанията на 7 млн. лв. В рунда се включиха и много известни бизнес ангели, като двама от съоснователите на "Телерик", Светозар Георгиев и Васил Терзиев, създателите на "Изи асет мениджмънт" Неделчо Спасов и Станимир Василев, мениджърите в технологични компании Фарис Суайс и Павел Илиев. Сред инвеститорите са и британските консултанти Пери Блачър и Марк Рансфорд. Първият е финтех съветник на Google и старши съветник на Barclays UK, а вторият работи с много финтех фирми.

"Решението ни за инвестиция в Payhawk е директен резултат от усилията ни през последните месеци да работим по-тясно с компании с фокус върху финансовите технологии. Много помогна и фактът, че буквално делим един офис с екипа на Payhawk в Campus X и започнахме да им съдействаме с контакти и съвети още преди да инвестираме. Също така бяхме впечатлени от напредъка и добрата обратна връзка от пазара, които те успяха да постигнат за кратък период от време в трудна за навлизане индустрия като финансовата", заяви пред "Капитал" Ивайло Симов, партньор в Eleven.

Основна цел на компанията е да разшири бизнеса си в Европа, като за целта тя вече има офис във Великобритания. Германия е друг пазар, върху който Payhawk.io ще се съсредоточи.

"Всъщност при нас комбинацията от карта плюс продукт, който извлича информация от документите, няма аналог на пазара. Има отделни продукти, но не и общ такъв. Визията ни е да станем най-голямата база в света, без да имаме един долар в банката - ние да сме единственото банкиране, от което един бизнес има нужда", казва Борисов.
Q&A
Как успяхте да създадете продукта си толкова бързо?
Христо Борисов: На наш конкурент отне две години да достигне до плащащ клиент. А ние успяхме за шест месеца да създадем продукта и да привлечем клиенти. Именно опитът на екипа ни в разработката на продукти помогна много. От първия ден направихме тъй наречения Design Sprint - за пет дни създаваш прототип и го продаваш на компаниите. Говорихме с много фирми от какво имат нужда, после дефинирахме проблема и направихме карта на решаването му. Последваха прототип и тестване. Работихме с различни фирми и след пет дни показахме първия си продукт на тях, за да ни кажат къде сме на прав път и къде има нужда да променим нещо.

За какво ще използвате привлечената инвестиция?
Х.Б.: Ще използваме капитала, за да удвоим екипа си, като добавим още седем души в България. Искаме да развием офиса си във Великобритания също така. Целта ни е през тази година да се позиционираме като една от изгряващите компании на финтех пазара. Спечелихме наградата на стартъп състезание в Париж, която е доказателство, че се вижда потенциалът на нашия продукт.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ролф Шрьомгенс: Нужни са ви ценности, култура и начин, по който да дефинирате работата си Ролф Шрьомгенс: Нужни са ви ценности, култура и начин, по който да дефинирате работата си

Основателят на trivago и лектор на предстоящия Growth Summit пред "Капитал"

21 ное 2019, 213 прочитания

Готови ли сте да разраснете бизнеса си Готови ли сте да разраснете бизнеса си

Последен шанс да се регистрирате за конференцията Growth Summit, която събира предприемачи и ментори в търсене на формулата на устойчивия растеж

21 ное 2019, 435 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Бутик за месо

Butcher отваря през 2014 г., през 2017 двата магазина на столичната улица "Гурко" отчитат 411 хил. лв. приходи от продажби

Още от Капитал
Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10