Сладолед за големи

Деян Тошев и Албена Стоянова започват експеримента с алкохолния сладолед през юли миналата година

"Хората харесват "Скреж" от раз", казват съдружниците Деян Тошев и Албена Стоянова
"Хората харесват "Скреж" от раз", казват съдружниците Деян Тошев и Албена Стоянова    ©  Велко Ангелов
"Хората харесват "Скреж" от раз", казват съдружниците Деян Тошев и Албена Стоянова
"Хората харесват "Скреж" от раз", казват съдружниците Деян Тошев и Албена Стоянова    ©  Велко Ангелов

Сладоледи "Скреж" със съдържание на алкохол. Зад комбинацията стоят деловите партньори Деян Тошев и Албена Стоянова от София. И двамата са без специално кулинарно образование, но общият им стаж като професионални готвачи е близо 20 години. Проектът е нов – от лятото на миналата година. И предприемачите нямат идея да го разрастват в индустриални размери.

Дуетът зад сладоледа

Албена Стоянова е завършила гимназия за изобразително изкуство и дизайн и "Културология" в СУ "Св. Кл. Охридски". Помагала временно в заведение на свои познати, но кулинарията я увлича и след като натрупва опит, работи като главен сладкар на голяма верига ресторанти. А преди две години отваря в София свое ателие за поръчка на сладкиши и солени продукти под името "Работилничка за сладки моменти".

Деян Тошев е с техническо образование, но вече 12 години е в ресторантьорския бранш като главен готвач и мениджър в различни заведения.

С 500 лв. начален капитал

Сладоледите "Скреж" са предшествани от експерименти със скрежина (полузамразена напитка) с алкохол, както и от сладолед с шоколад, уиски и пушен бадем, който Албена Стоянова приготвя и предлага като десерт в заведението, в което работи. Той дава идея за първия общ фирмен продукт.

Началото на продажбите е през юли миналата година с четири вкуса сладолед с алкохол – с уиски, шоколад и бадеми, с кокос и бял ром, с мента и парченца шоколад, с шампанско и ягоди.

Първоначалната инвестиция не е голяма, защото "Скреж" използва базата на "Работилничка за сладки моменти". Не плащат за брандиране, лого и оформление, тъй като графичният дизайн е занимание на Деян Тошев. Съдружниците имат достатъчно опит със съставки, храни и технологии, затова не плащат и за консултант. Влагат само 500 лева за суровините за първия фризер с продукти, за отпечатване на рекламни материали и за опаковки.

"Имахме концепия и бранд. Това, което ни позабави, беше откриването на изцяло биоразградими опаковки. Намерихме ги чрез фирма вносител - английско производство, изработени от царевична целулоза. При по-дълго съхранение получават деформация, което показва, че са органични", коментира Деян Тошев.

Страница във фейсбук и "надъхани приятели" улесняват популяризирането на продуктите. Следват покани за предлагане на "Скреж" на фирмени събития, базари, сватби, промоция на музикални албуми, тийм билдинг, концерти, където нестандартните малки фунийки сладолед с алкохол заместват коктейлите за "добре дошли" или стават част от десертите в кетъринг менюто. Топ барман организира специални тематични събития със "Скреж", по време на които помещението се "пука по шевовете".

Но не всичко върви гладко - екипът има и екстремни преживявания – когато наемат фризер за дадено събитие, но доставянето му закъснява, или когато завареният фризер работи на плюсови температури например. След четири месеца продажби през лятото на миналата година приходите достигат общо около 5 хил. лева.

Мляко, захар, сметана и любов

Сладоледите съдържат в основата си мляко, захар, сметана и... любов, казват създателите им. "Алкохолът е между 15 и 20% от общото съдържание на продукта, служи за овкусяване и присъствието му не е фрапантно. Върху етикетите съставът е изписан коректно, има препоръка, че продуктът е подходящ за лица над 18 години, а всеки сам прави своя избор", обяснява Деян Тошев.

Съдружниците купуват алкохола на едро от дистрибутори, а добавките като тиква, плодове, бонбони са натурални. Част от комбинациите присъстват трайно в портфолиото, други се менят според сезона или тематиката на конкретното събитие. Есенният вкус например – сладолед с тиква, коняк и канела, все още е търсен и не е спиран от производство. Коледният - с тъмен ром, червени боровинки, портокал и канела, обаче сега не се предлага. Най-нов е сладоледът с бонбони "Виолетки" и ликьор. Следващите пролетно-летни варианти са с текила, лайм и морска сол, както и с водка и горски плодове.

"Рецептите са авторски. Сладоледът се получава след не повече от два експеримента. Обикновено става от първия път и това се дължи и на опита, и на късмета. Досега сме предложили около десетина комбинации. Хората харесват "Скреж" от раз, дори и заклетите въздържатели му се наслаждават. Спирали сме предлагането на някои вкусове, но не защото са лоши, а защото не са попадали на подходящите ценители. Сладоледът с уиски е фаворит от първия ден, също и кокос с бял ром, но този с ментата например се търси по-слабо", коментира Албена Стоянова.

Около 4 лева за 100 грама

Средната цена на дребно е 3.50-4.00 лв. за кофичка от 100 грама. През лятото "Скреж" се предлага и в кутии от 300 грама, подходящи за двама, а целогодишно се продава и на едро - в разфасовки от 2.5 кг, за ресторанти, бутикови кулинарни магазини като Bread&Wine, дори и за книжарници. Сладоледът може да бъде закупен и на място в "Работилничката за сладки моменти" в "Зона Б-5" в столицата.

"Скреж" засега не е основен бизнес за създателите, но търсенето му надвишава предлагането, затова те планират разрастване."За около четири часа спокойно можем да напълним един фризер с 5 вкуса сладолед по 40 бройки от всеки. Засега обаче базата ни ограничава, затова търсим нова, по-голяма. Случвало се е да отказваме поръчки, защото физически не успяваме да ги изпълним", обяснява Албена Стоянова.

Съдружниците са готови да инвестират до 10 хил. лева за ремонт на помещение и складова база. Идеята е производството да се отдели от "Работилничката за сладки моменти", която също е малка и има нужда от тласък и през която счетоводно минава досегашният оборот от продажбите на "Скреж". Финансовите потоци вече ще се отчитат през регистрираната, но недействаща досега фирма "Биард".

Бутикови завинаги

Създателите възнамеряват да организират подвижен щанд за сладоледите "Скреж", подходящ за фирмени събития, тийм билдинг, сватби, както и да наемат служители. "За направата на сладолед не са нужни 20 машини, а хора, които знаят какво правят. Миналото лято показахме кои сме и какво правим, тази година присъствието ни ще е по-сериозно, ще избухнем съвсем скоро", отбелязва Деян Тошев.

Плановете за след три години включват присъствие на "Скреж" и на морето, но разрастването няма да става "на всяка цена". "Предлагаме изживяване и имаме привилегията да избираме партньорите си – свежи млади хора. Не искаме да загубим идентичността на продукта, опасяваме се да не стане крайно комерсиален. Няма да го превърнем в масовка заради печалбата", категоричен е Деян Тошев.

"Печалбата и приходите не са ни били приоритет, доста сладолед сме раздали безплатно в името на идеята, която е яка и е готино, че сме я реализирали. Може след време да имаме свои малки брандирани фризери, но не искаме да бягаме от бутиковата част, не искаме да влизаме в големи вериги и да се нареждаме до големи марки сладолед", допълва Албена Стоянова.

Q&A

Какво ви отличава от конкуренцията?

Деян Тошев: Не сме открили топлата вода, по света този продукт се прави от години. По време на някои изложения и в България има сладкари, които правят сладолед с алкохол, в модерните джелатерии също може да се намери такава комбинация. Различното при нас е, че предлагаме цяла серия и запазена марка само и единствено на сладолед с алкохол, без никакви други варианти на продукта.

Албена Стоянова: Ние правим алкохолен сладолед, но не претендираме да сме първите или последните. Нямаме претенции, че ние сме го измислили, не се смятаме за новатори.

Какви са реакциите на потребителите?

Деян Тошев: Няма отрицателни реакции. Дори случайни купувачи казват, че сладоледите са страхотни. Предлагаме усмивки в кутийка. Като почнем да раздаваме фунийките, хората се променят, някои дори пищят от радост.

Албена Стоянова: Не познавам човек, който да не обича сладолед, както и такъв, който да не обича алкохол, а това е две в едно. Дори и по-скептично настроените искат да опитат.

Как общувате с търговците на алкохол?

Албена Стоянова: Правим колаборация с брандове и напитки, но само концептуално. Не бихме се обвързали с изписване на бранда алкохол, който използваме. Не искаме да се обвързваме с марка, но правим партньорства по време на събития.

Още от Капитал