С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 19 апр 2019, 10:33, 22810 прочитания

Новите моторетки от Русе

Десислава Николова навлиза в третата си година на продажби на проектираните от екипа й скутери Motoretta

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Продуктите се сглобяват в Китай и Унгария, но мечтата е след време това да става в българска фабрика.
Продажбите на продукта за 3000-3500 лв. става през дистрибутори или интернет.

"Най-голямото предизвикателство, докато живях 10 години в Китай и се занимавах с недвижими имоти, беше да съм навреме за многобройните си срещи в града. Това се промени в момента, в който си купих скутер. Тогава реших, че като се върна в България, искам да се занимавам точно с това, че това е моята стаст." Така започва историята на българските електрически скутери Motoretta, зад които стои русенката Десислава Николова и скромен екип от още двама инженери, изготвили проекта. Макар самото производство да се случва в чужбина, целта е в недалечно бъдеще поне част от тях да се сглобяват тук.

От чертежа до пазара


Скутерът комбинира няколко ретродизайна, които екипът на Motoretta е съчетал в едно. "Техническата част е това, върху което можем да сложим името си", уточнява Николова. По думите й самите части идват от различни доставчици, като компанията подбира най-добрите компоненти според визията си за качество и цена. Скутерите се сглобяват от външни изпълнители в Китай и Унгария, откъдето пристигат готови в България. "Регулациите при нас по нищо не се различават от тези за автомобилите и затова използваме фабрики, които разполагат с всички системи за качество и изпитване, за да може нашият продукт да бъде европейски сертифициран", обяснява тя.

Като цяло бизнесът на Motoretta е организиран на принципа, на който работят всички стартъпи - аутсорсинг. "За една млада компания е просто невъзможно да поддържа собствена фабрика, затова възлагаме производството на външни фирми. Така е и с маркетинг, IT, счетоводство, аутсорсваме всичко, което можем, защото така плащаме единствено за количеството и услугите, които ползваме, вместо на персонал, който стои постоянно в офиса", казва Николова.

Скутерите на Motoretta са одобрени официално за българския пазар в края на 2016 г., а първите бройки са продадени няколко месеца по-късно - през март, когато започва сезонът. "Първата година беше изключително добра, продадохме 40 броя. През втората година очаквахме ръст, но той не се случи, което беше леко разочароващо за мен, но пък от друга страна сме в нова ниша, предлагаме нов продукт, така че това може би е нормално", казва Николова. Ако се съди по началото, третата година се очертава като доста успешна, като само за първия активен месец сега продажбите са повече, отколкото за цялата 2018 г.



Микс от канали за продажба

Компанията използва доста широк маркетингов микс. "Продаваме през дистрибутори, имаме шоурум в София и Варна, също така и онлайн. От съвсем скоро започнахме да тестваме и различни маркетплейс платформи, които са насочени както към българския, така и към чуждестранни пазари", обяснява Николова. Самият сайт на Motoretta е много удобен, като на него клиентът може да си направи персонализация, да види цената, а от миналия месец вече и да кандидатства директно за купуване на изплащане, като компанията работи с две лизингови компании - на Unicredit и TBI Bank.

За стандартните скутери цената варира от 3000 до 3500 лв. (без 1 лв.), но има и варианти за любители, които струват 6000 лв. Дизайнът на всичките скутери е еднакъв, а това, което ги отличава, са техническите характеристики и цветът. Компанията предлага машини с пробег от 60 до 120 км, което е достатъчно за придвижване в рамките на града в продължение на няколко дни. Зареждането става в обикновената домашна мрежа. "Освен това имаме и три зарядни станции на публични места в София, където клиентите могат да получат до 15 км заряд, докато изпият едно кафе", казва Николова. Скутерите влизат в категорията до 45 км/ч и се карат със стандартна шофьорска книжка - категория В и М.

Трудното решение

Началната инвестиция в бизнеса е от порядъка на 70-80 хил. лв. и е изцяло финансирана от Николова. "Вложих горе-долу всичките спестявания, които бях направила през годините, докато работех. Пари, които в противен случай сигурно бих използвала за закупуване на собствен имот като всеки млад човек. Няма да забравя, когато трябваше да направя плащането за първия прототип. Това беше много трудно решение, защото не знаех дали електрическият скутер ще просъществува", казва тя. И добавя: "Но се радвам, че се справяме, че нямаме задължения и се опитваме да преминем към положителни финансови резултати."

Числата засега говорят, че решението й е било правилно. За 2018 г. приходите нарастват двойно до 139.3 хил. лв. и фирмата отчита печалба от 6.4 хил. лв. Motoretta работи през дружеството "Бренди къмпани", което на практика е регистрирано от бащата на Николова, но се използва само за бизнеса й със скутерите.

Засега продажбите са изцяло в България, като има само единични бройки в чужбина. "Клиентите виждат скутерите или през нашия сайт, или през маркетплейс платформите, с които работим, и всъщност постоянно се свързват с нас със запитвания - от Мексико до Австралия. Но ние нямаме право да продаваме там, тъй като нямаме сертификат", обяснява тя. За Европейския съюз компанията има сертификат, но без присъствие на дистрибутор на място процесът по регистрация е много сложен за клиента. "За българския потребител сме го направили лесно - имаме регистрация в застрахователните компании, включени сме в системата на КАТ като спецификации, но това все още не можем да го осигурим за един външен клиент", казва Николова. Това евентуално ще стане, когато се увеличат продажбите и компанията има възможност да разшири екипа си, за да добави още един-два пазара. "Моята мечта е да направим сглобяването в България, да имаме поне малка фабрика, която да произвежда известно количество скутери, тъй като това ще ни направи доста по-гъвкави", добавя тя.

Нови идеи

Идеята за отдаване на скутери под наем също не е чужда на компанията, но засега не влиза в плановете. "Това е доста атрактивен пазар, споделената икономика набира скорост, но в момента основната ни цел е производството. Да можем да инвестираме средства първо в производството на един автопарк, а след това и в ежедневната му поддръжка, ми се струва малко непосилно към момента", казва Николова, но добавя, че е отворена за идеята, ако се появи добър партньор, с който да го направят.

Усилията на компанията сега са насочени основно към разработване на съпътстващи продукти като собствена мърчандайз линия. "Планираме да вкараме допълнителни аксесоари, като облекла, кошове и каски, които ще завършат цялостно бранда на Motoretta. Смятаме, че това ще се впише добре в концепцията на самия продукт", обяснява Николова.

Засега не се планират инвестиции в нови електрически скутери, тъй като едва миналата година компания пусна втори вариант пробег - този до 120 км, който е по-скъпият и все още се налага на пазара. "Мислим малко по малко и в посока втори модел, но бихме се радвали, ако той вече е изцяло български", добави тя.
Q&A

Купуват ни хора, които търсят удобство в градска среда

Какъв е профилът на вашия клиент?

- Клиентите ни са основно мъже, около 30-годишни, които работят креативна професия, в областта на IT или мениджмънта, хора, които се интересуват от нови технологии и които най-вече търсят удобство в градска среда. По-голямата част от клиентите ни си оставят автомобила, за да могат да се придвижват по-бързо с електрическия скутер. Предимство при нас е, че скутерът е изключително атрактивен външно и това не отнема от имиджа на хората, което в България е много важно. Жените са по-малката част от клиентите ни. При нас те са по-скоро от 40 години нагоре.

Кои са конкурентите ви?

- Пазарът е интересен, има доста внос. Не мога да кажа, че те са ни 100% конкуренция, тъй като ние се определяме като бранд и не искаме да се конкурираме с не-марки. Така или иначе чисто ценово те са наполовина по-евтини от нас и мислим, че хората, които са се ориентирали към един ценови сегмент като нашия, не биха си купили нещо по-евтино и обратно - хора, които просто търсят нещо евтино, не биха купили нашия продукт. Затова не ги виждаме толкова като конкуренция. Странното е, че в момента може би най-голямата ни конкуренция се явява електрическият велосипед, тъй като и двата продукта излязоха горе-долу по едно и също време, а хората са по-запознати с велосипеда.

Защо един клиент би избрал да си купи Motoretta вместо по-евтините варианти?

- За мен като човек, който също често е изправен пред избор между китайска и европейска стока, на първо място може би е увереността, че получавам по-качествена стока, съобразена с европейските стандарти. Ние правим хомологация (технотест – бел.ред.) в Европа, която ни задължава всички компоненти, които използваме, да бъдат с европейска маркировка или произведени в Европа. На второ място е възможността да получа клиентско обслужване, като работя с местно представителство, с хора, които предлагат гаранционен и извънгаранционен сервиз и към които мога да отнеса всичките си въпроси. Ние имаме пет оторизирани сервиза в страната.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Училище за писатели Училище за писатели

Творческа академия "Заешка дупка" предлага курсове за млади писатели в седем различни направления

13 сеп 2019, 1247 прочитания

Интернет, какво ми казваш? Интернет, какво ми казваш?

Българската компания Identrics обучава машини, за да извлича полезна информация за бизнесите в интернет

5 сеп 2019, 3915 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
"Микрокосмосът" на Христо Бойков

Младият фермер е един от първите в България, които отглеждат бейби и микрозеленчуци по метода на биоинтензивно земеделие

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг