С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 май 2019, 11:17, 7131 прочитания

Колелото на успеха

Създателите на нестандартния велосипед Hаlfbike пускат на пазара трети нов модел

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Българската компания вече произвежда по 3 хил. броя на година.
Целта е да достигнат до повече хора и да разширят общността около продукта.
Историите на някои от най-големите компании в света започват от малък гаражен офис и голяма идея, променяща средата. Подобна хронология на развитие следва и българската Halfbike, която сглобява първите си бройки нестандартни велосипеди в малка таванска работилница. Те обаче са достатъчно, за да предизвикат голям интерес към алтернативния метод за придвижване, и само няколко години по-късно младата компания вече произвежда хиляди "полуколелета" и организира третата си кампания за групово финансиране.

Архитектурно постижение


Зад българската компания "Колелиния", производител на велосипедите Halfbike, стоят младите предприемачи Мартин Ангелов и Михаил Кленов, които се запознават по време на следването си по архитектура. Тогава Ангелов участва в редица студентски конкурси, като на един от тях представя на скица и Halfbike. Той не му носи награда, но идеята за така наречения изправен велосипед остава във времето и две години по-късно заедно с Михаил Кленов решават да го реализират. "Започнахме да сглобяваме компоненти на стари колелета, но крайният резултат не ставаше за каране. Въпреки това обаче с всеки следващ опит научавахме кое е възможно да се направи в конструктивен аспект и кое не", спомня си Мартин Ангелов. Двамата архитекти не се отказват от идеята си и въпреки първоначалните неуспехи идва момент, в който откриват точната формула за създаването на велосипеда, и през 2012 г. първият истински прототип вече е факт. Той наподобява колело без седалка, което се управлява основно с тялото, с две по-малки задни гуми и една предна.

Уверени в постигнатото и с точно един брой готов Halfbike в малката работилница, те решават да подготвят първата си кампания за групово финансиране в платформата Kickstarter. Целта е да съберат 80 хил. долара, които малко след началото на кампанията изглеждат почти непостижими. Няколко дни преди края й обаче благодарение на социалните мрежи и хора, припознали се в инициативата, двамата предприемачи успяват да достигнат сумата. "Имахме поръчани 100 велосипеда, които трябваше да произведем в пространство от 12 кв.м само двамата за няколко месеца. Сблъскахме се с трудностите по логистика, поръчване на части и инженерни проблеми", разказва Михаил Кленов.

Половин година по-късно и със значителен опит зад гърба си двамата предприемачи решават да надградят първия модел Halfbike и да изработят второ подобрено поколение с променен дизайн и нови материали. Така през 2015 г. те организират втора кампания за групово финансиране. Този път поставят за цел 50 хил. долара и се надяват да удвоят продажбите си, достигайки 200 броя Halfbike 2. Очакванията им обаче десетократно са надминати. За периода на кампанията успяват да съберат близо 1 млн. долара, а поръчаните модели достигат 2 хил. броя. "Следващите 6 месеца бяха посветени изцяло на производството. За целта наехме по-голямо пространство, а наши близки и приятели ни помагаха в процеса, за да доставим навреме бройките", казва Ангелов.



Бизнесът на колела

Към момента в компанията работи екип от 10 души, които произвеждат между 2 и 3 хил. халфбайка на година. Голямата част от материалите за сглобяването им се изработват в работилницата на Halfbike, а други се поръчват на подизпълнители отново в България. "Правим велосипедите кампанийно, за да сме подготвени при по-големи поръчки, но с годините оптимизирахме производствения процес и вече имаме голям капацитет. Не е проблем да сглобим няколкостотин колелета в месеца, без да се губи качеството", казва Кленов.

Цената на Halfbike 2 е 499 долара и може да бъде закупен от сайта на компанията, като по думите на основателите по-голямата част от тази сума са преки производствени разходи, докато третата версия ще бъде предлагана след края на Kickstarter кампанията. "Още при първия халфбайк получихме редица предложения от дистрибутори да си партнираме и да го продаваме във физически магазини. При този модел на работа обаче за производителя остава едва една трета от сумата, която плаща клиентът, и за да можем да запазим същото качество, трябваше да продаваме за над 1000 евро един брой", обясняват основателите.

Друго предимство от директната работа с клиенти според предприемачите е и фактът, че могат да получават обратна връзка за продукта и така да правят подобрения. От компанията описват основните си потребители като активни хора, които са отворени към изпробването на нови неща, като сред тях има също професионални спортисти или хора над 55-годишна възраст. Именно заради разнообразието от клиенти при поръчка онлайн всеки може да посочи височината си, от която зависи и големината на халфбайка.

Над 85% от всички поръчки идват от САЩ и Западна Европа, но интерес към нестандартния велосипед има и от Япония, Сингапур, Хонконг и Южна Корея. В България се доставя под 1% от производството. "От приемането на поръчката до доставката й в САЩ например ни трябват не повече от два дни, като за целта си партнираме с DHL", обяснява Мартин Ангелов.

Продажбите на Halfbike с всяка година се увеличават и през 2017 г. компанията "Колелиния" отчита приходи в размер близо 1.5 млн. лв. и печалба от 700 хил. лв.

Трето предизвикателство

Въпреки успехите на втория модел халфбайк основателите са убедени, че той може да бъде подобрен, и започват усилена работа върху третата генерация на продукта, която е придружена и с трета кампания в Kickstarter. Миналия месец Halfbike 3 беше представен в платформата за групово финансиране. Между него и предходния модел няма голяма визуална разлика, но по думите на основателите има промени в почти всички параметри. "По-малък е, много по-маневрен, добавихме повече скорости и спирачната система е изцяло подновена. Всичко това се усеща много в карането и всеки, който е тествал и двата модела, го потвърждава", обяснява Ангелов.

Този път целта на Мартин Ангелов и Михаил Кленов е през кампанията в Kickstarter да наберат 100 хил. долара, които достигат още първите дни, а към момента вече са събрани почти 230 хил. долара. Цената на Halfbike 3 в платформата за групово финансиране е 499 долара, като след края на кампанията ще се предлага на малко по-висока цена, а доставките ще се изпълняват през юни.

Двамата предприемачи са убедени, че правилният за тях начин на финансиране на бизнеса е през Kickstarter без наличието на инвеститори, въпреки че неведнъж са имали предложения. "Така можем да отстояваме принципите си, ценовите политики, без да работим с дистрибутори, и да си запазим стратегията за развитие на продукта, както и към кои клиенти искаме да го насочим", казва Кленов.

По думите на основателите голяма част от хората, които са си купили втория модел, си поръчват и третия. По-дългосрочната им цел обаче е да достигнат до повече нови хора и да разширят общността около продукта. "В София има едно малко общество около халфбайк и заедно караме из града, което е много приятен социален елемент на проекта. Опитваме се да репликираме идеята за тези общества и в чужбина и да мотивираме хората да намират други, които имат халфбайк, да карат заедно и да споделят тази емоция", казват в заключение те.
Q&A

Колко бързо може да се научи човек да кара Halfbike?


Мартин Ангелов: В началото са необходими 10-15 минути, за да се подкара халфбайк, и след това около една-две седмици, за да се отпусне тялото и да се ползва интуитивно.

Михаил Кленов: В началото не е лесно и научаването да се кара отнема време, защото не е велосипед. Хората правят асоциация с велосипед и ако карат много добре, си мислят, че и с халфбайк ще е така, но в действителност почти никога не се случва.

Какви са предимствата на Halfbike пред традиционния велосипед?

Мартин Ангелов: Сгъва се, по-малък е и лесно може да се пренася. Преживяването е коренно различно като каране. По-активно е като упражнение, тренира цялото тяло и има нужда от добър баланс. Трудно е да го сравняваме с класическото колело, защото халфбайк е по-скоро добавка в екосистемата на придвижването.

Имате ли конкуренти по света?

Михаил Кленов: Ние си създадохме тази ниша и засега нямаме конкуренти. Понякога се появяват китайски копия с идеята, че щом халфбайк е популярен продукт, трябва да го имитират. Те обаче успяват да наподобят единствено формата му, ползвайки стандартни велокомпоненти, което прави карането му коренно различно.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да пазиш традицията "Под Балкана" Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

6 дек 2019, 2048 прочитания

Производители на светове Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

29 ное 2019, 3925 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Сникърсите от месо

Предприемачите Иво Димитров и Тихомир Колев създават първите барчета от месо, ядки и плодове, за да задоволят търсенето на кето храни, удобни за консумация в движение

Още от Капитал
Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10