С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
17 май 2019, 10:41, 3451 прочитания

Да опазиш облака

Българската софтуерна компания "Мнемоника" започва бизнеса си със съхранение на данни преди десет години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Според речниците мнемоника е съвкупност от прийоми за лесно и бързо запомняне на информация. Българската софтуерна компания "Мнемоника" не разчита на подобни асоциативни техники, а на високи технологии. От създаването си преди десет години тя е преминала границата да бъде просто компания за съхранение на данни и днес работи в няколко направления, основното от които е кибер сигурността.

Оценката на Вихрен Славчев, изпълнителен директор и съосновател на "Мнемоника", е, че тя е оставила зад себе си проекти, с които може да се гордее. "Когато стартирахме, бях на 33 години, не знаех докъде ще стигнем, но след работа в IT отделите на различни компании, в недвижимите имоти и финансовия сектор исках да премина бариерата и да не съм от страната на клиента", разказва той.


Днес компанията разполага с 20 служители, а приходите на фирмата за 2018 г. достигат 7 млн. лв. - 17% ръст спрямо 2017 г., когато са били 6 млн. лв.

Потенциалът на пазара

"Мнемоника" е основана през 2009 г. от двама души – Славчев и съдружника му Павел Йосифов. Фирмата започва с капитал от 50 хил. лв. и се насочва към все още далеч от днешната си популярност пазар на съхранение на данни. "Още преди десет години беше ясно, че пазарът на изчислителните системи и тези, които обработват данни, ще расте бурно", казва Славчев. Двамата се оказват прави, но все пак не напълно – според тях огромната част от данните ще идва от корпорациите, а се оказва обратното – заради смартфон революцията данните всъщност идват от физически лица.



Славчев казва, че "Мнемоника" се появява от вярата, че пазарът ще се развива бързо, а не толкова от любопитство. Равносметката му за последните десет години не е само един устойчив бизнес, по негови думи - доволни клиенти, но и огромно натрупано знание.

Първоначалната цел на "Мнемоника" е компанията да започне да работи възможно най-ефективно с големи клиенти. "Въпросът беше достатъчно бързо да убедим големите играчи на пазара, че можем да им дадем добавена стойност", разказва Славчев. След няколко месеца и множество разговори компанията успява да се сдобие с първите си клиенти, които остават такива и досега: мобилният оператор "Теленор" (тогава все още "Глобул") и "Банка ДСК". Първите години на борба за навлизане на пазара дават ефект и през 2014 г. "Мнемоника" е класирана на 48 място в класацията на Deloitte за най-бързо растящи IT компании в Централна и Източна Европа, в която се подреждат фирмите с най-голям ръст на приходите в рамките на последните пет години. Тогава тя отчита общ растеж от 317%.

Миналата година компанията е отличена и като 14-ата по големина компания за аутсорсинг услуги в страната в класацията на ICT Media "Топ 100 на технологичните компании в България".

В съхранението на данни компанията се цели във висок клас решения, които включват и софтуер, и хардуер. Според Славчев един съвременен проект никога не може да бъде само едно от двете, а най-търсеното на пазара е продуктът да е възможно най-прост. "Това, което се търси днес, е всичко да се случва с натискането на един бутон", казва той.

Още преди седем години компанията започва да се развива и в друга насока – киберсигурността, която днес е основната й дейност. Логиката е проста – колкото повече данни за съхранение се трупат, толкова повече те имат нужда от защита. Атаките стават все по-сложни и Славчев до голяма степен вижда тази част от бизнеса като игра в това кой е по-добър между хакерите и защитаващите информация. "Ние сме от страната на защитата на данните, но от другата страна има също толкова квалифицирани хора, които искат да достигнат до тези данни. Те са достойни за уважение, защото имат много знания", казва той.

Процесът по един проект за киберсигурност на "Мнемоника" започва с това хора от компанията да влязат в организацията клиент. След това те правят оценка на слабите звена в системата на клиента. Славчев казва, че в повечето случаи техните клиенти не подозират за това кои са слабите места. Добавя, че с опита идва и мъдростта, че не винаги най-скъпото решение е най-правилно.

Четирите направления

В началото "Мнемоника" работи само със системи за съхранение на данни. Днес компанията има общо четири направления – съхранение на данни, киберсигурност и регулаторна съвместимост, виртуализация и облачни технологии, както и IT аутсорсинг.. От тях най-голямото звено е киберсигурността. Славчев казва, че това е тенденцията на пазара, където продажбите на софтуерни и хардуерни системи за съхранение на данни намаляват за сметка на повече усилия към защита на облака. "От миналата и тази година ние реализираме достатъчно проекти в тази сфера", казва Славчев. "За щастие или нещастие, с това идват и все повече проблеми. Данните стават все по-чувствителни и трябва да бъдат по-добре защитени."

В сферата на регулаторните консултации "Мнемоника" печели и от въведената през миналата година европейска регулация GDPR, която доведе до огромни промени във всички организации, частни и публични, и въведе по-строги правила за съхранението на данни.

Амбицията на Славчев е компанията да остане печеливша възможно най-дълго, за да може да устои на времето и да създаде свое наследство. "Ако някой ви каже, че прави нещо само за удоволствието, не му вярвайте", казва той. Дава пример със западните корпорации, които имат десетилетни и дори вековни истории, но казва, че правилата за традиционните компании рядко важат и за технологичните.

"В миналото, ако правиш обувки, технологията понякога се променя, но в крайна сметка ти продължаваш да правиш обувки. В IT сферата всичко се променя и ние постоянно трябва да реагираме на новите изисквания, новите проблеми и да търсим начин да бъдем атрактивни", казва Славчев. "Нашата философия не е да изчакаме една технология да изживее детските си болести, а да я адаптираме достатъчно бързо, за да започнем да я ползваме", завършва той.
Q&A:

Как се разшири компанията по отношение на хора?

В началото бяхме само двама, а в момента сме над 20 души. Разширението беше трудно. Процесът беше пестелив, плавен. Винаги сме търсили хора, които да са взаимозаменяеми и да могат да извършват повече от една дейност. Това все още е залегнало дълбоко в разбиранията ни, като е свързано с много труден подбор на хора, но вече имаме много работа и проекти и си позволяваме да профилираме хора в определени направления. В България често се говори, че има проблем с хората. Ние нямаме такъв проблем. Чрез услуги за набиране на кадри и лични контакти успяваме да намерим правилните хора.

През 2017 г. има спад в приходите спрямо предходната година, сега отново вървите нагоре. На какво се дължи?

Заради самия пазар. Сега киберсигурността става все по-популярна, търсена и от миналата и тази година ние реализираме достатъчно проекти в тази сфера, а за щастие или нещастие, с тоав идват и все повече проблеми. Данните стават все по-чувствителни и трябва да бъдат защитавани. Самите компании обръщат много повече внимание на този елемент, работата става по-сложна, защото срещу нас сме изправени със също толкова добре запознати и подготвени хора.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Хотелиер в света на чатовете Хотелиер в света на чатовете

Елица Стоилова създава чатбот агенция Umni с идеята да предлага виртуални асистенти за туристическата индустрия, но излиза извън тези граници

20 сеп 2019, 135 прочитания

Училище за писатели Училище за писатели

Творческа академия "Заешка дупка" предлага курсове за млади писатели в седем различни направления

13 сеп 2019, 1760 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Българска кухня от "Космоса"

Заведенията на Николай Григоров - "Ракия бар Ракета","Фабрика дъга", "Спутник" и "Космос", помагат на столицата да се превърне в град с модерна кулинарна култура

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит