Да опазиш облака
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да опазиш облака

"Ние сме от страната на защитата на данните, но от другата страна има също толкова квалифицирани хора, които искат да достигнат до тези данни. Те са достойни за уважение, защото имат много знания", казва Вихрен Славчев

Да опазиш облака

Българската софтуерна компания "Мнемоника" започва бизнеса си със съхранение на данни преди десет години

Йоан Запрянов
4662 прочитания

"Ние сме от страната на защитата на данните, но от другата страна има също толкова квалифицирани хора, които искат да достигнат до тези данни. Те са достойни за уважение, защото имат много знания", казва Вихрен Славчев

© Цветелина Белутова


Според речниците мнемоника е съвкупност от прийоми за лесно и бързо запомняне на информация. Българската софтуерна компания "Мнемоника" не разчита на подобни асоциативни техники, а на високи технологии. От създаването си преди десет години тя е преминала границата да бъде просто компания за съхранение на данни и днес работи в няколко направления, основното от които е кибер сигурността.

Оценката на Вихрен Славчев, изпълнителен директор и съосновател на "Мнемоника", е, че тя е оставила зад себе си проекти, с които може да се гордее. "Когато стартирахме, бях на 33 години, не знаех докъде ще стигнем, но след работа в IT отделите на различни компании, в недвижимите имоти и финансовия сектор исках да премина бариерата и да не съм от страната на клиента", разказва той.

Днес компанията разполага с 20 служители, а приходите на фирмата за 2018 г. достигат 7 млн. лв. - 17% ръст спрямо 2017 г., когато са били 6 млн. лв.

Потенциалът на пазара

"Мнемоника" е основана през 2009 г. от двама души – Славчев и съдружника му Павел Йосифов. Фирмата започва с капитал от 50 хил. лв. и се насочва към все още далеч от днешната си популярност пазар на съхранение на данни. "Още преди десет години беше ясно, че пазарът на изчислителните системи и тези, които обработват данни, ще расте бурно", казва Славчев. Двамата се оказват прави, но все пак не напълно – според тях огромната част от данните ще идва от корпорациите, а се оказва обратното – заради смартфон революцията данните всъщност идват от физически лица.

Славчев казва, че "Мнемоника" се появява от вярата, че пазарът ще се развива бързо, а не толкова от любопитство. Равносметката му за последните десет години не е само един устойчив бизнес, по негови думи - доволни клиенти, но и огромно натрупано знание.

Първоначалната цел на "Мнемоника" е компанията да започне да работи възможно най-ефективно с големи клиенти. "Въпросът беше достатъчно бързо да убедим големите играчи на пазара, че можем да им дадем добавена стойност", разказва Славчев. След няколко месеца и множество разговори компанията успява да се сдобие с първите си клиенти, които остават такива и досега: мобилният оператор "Теленор" (тогава все още "Глобул") и "Банка ДСК". Първите години на борба за навлизане на пазара дават ефект и през 2014 г. "Мнемоника" е класирана на 48 място в класацията на Deloitte за най-бързо растящи IT компании в Централна и Източна Европа, в която се подреждат фирмите с най-голям ръст на приходите в рамките на последните пет години. Тогава тя отчита общ растеж от 317%.

Миналата година компанията е отличена и като 14-ата по големина компания за аутсорсинг услуги в страната в класацията на ICT Media "Топ 100 на технологичните компании в България".

В съхранението на данни компанията се цели във висок клас решения, които включват и софтуер, и хардуер. Според Славчев един съвременен проект никога не може да бъде само едно от двете, а най-търсеното на пазара е продуктът да е възможно най-прост. "Това, което се търси днес, е всичко да се случва с натискането на един бутон", казва той.

Още преди седем години компанията започва да се развива и в друга насока – киберсигурността, която днес е основната й дейност. Логиката е проста – колкото повече данни за съхранение се трупат, толкова повече те имат нужда от защита. Атаките стават все по-сложни и Славчев до голяма степен вижда тази част от бизнеса като игра в това кой е по-добър между хакерите и защитаващите информация. "Ние сме от страната на защитата на данните, но от другата страна има също толкова квалифицирани хора, които искат да достигнат до тези данни. Те са достойни за уважение, защото имат много знания", казва той.

Процесът по един проект за киберсигурност на "Мнемоника" започва с това хора от компанията да влязат в организацията клиент. След това те правят оценка на слабите звена в системата на клиента. Славчев казва, че в повечето случаи техните клиенти не подозират за това кои са слабите места. Добавя, че с опита идва и мъдростта, че не винаги най-скъпото решение е най-правилно.

Четирите направления

В началото "Мнемоника" работи само със системи за съхранение на данни. Днес компанията има общо четири направления – съхранение на данни, киберсигурност и регулаторна съвместимост, виртуализация и облачни технологии, както и IT аутсорсинг.. От тях най-голямото звено е киберсигурността. Славчев казва, че това е тенденцията на пазара, където продажбите на софтуерни и хардуерни системи за съхранение на данни намаляват за сметка на повече усилия към защита на облака. "От миналата и тази година ние реализираме достатъчно проекти в тази сфера", казва Славчев. "За щастие или нещастие, с това идват и все повече проблеми. Данните стават все по-чувствителни и трябва да бъдат по-добре защитени."

В сферата на регулаторните консултации "Мнемоника" печели и от въведената през миналата година европейска регулация GDPR, която доведе до огромни промени във всички организации, частни и публични, и въведе по-строги правила за съхранението на данни.

Амбицията на Славчев е компанията да остане печеливша възможно най-дълго, за да може да устои на времето и да създаде свое наследство. "Ако някой ви каже, че прави нещо само за удоволствието, не му вярвайте", казва той. Дава пример със западните корпорации, които имат десетилетни и дори вековни истории, но казва, че правилата за традиционните компании рядко важат и за технологичните.

"В миналото, ако правиш обувки, технологията понякога се променя, но в крайна сметка ти продължаваш да правиш обувки. В IT сферата всичко се променя и ние постоянно трябва да реагираме на новите изисквания, новите проблеми и да търсим начин да бъдем атрактивни", казва Славчев. "Нашата философия не е да изчакаме една технология да изживее детските си болести, а да я адаптираме достатъчно бързо, за да започнем да я ползваме", завършва той.

Q&A:

Как се разшири компанията по отношение на хора?

В началото бяхме само двама, а в момента сме над 20 души. Разширението беше трудно. Процесът беше пестелив, плавен. Винаги сме търсили хора, които да са взаимозаменяеми и да могат да извършват повече от една дейност. Това все още е залегнало дълбоко в разбиранията ни, като е свързано с много труден подбор на хора, но вече имаме много работа и проекти и си позволяваме да профилираме хора в определени направления. В България често се говори, че има проблем с хората. Ние нямаме такъв проблем. Чрез услуги за набиране на кадри и лични контакти успяваме да намерим правилните хора.

През 2017 г. има спад в приходите спрямо предходната година, сега отново вървите нагоре. На какво се дължи?

Заради самия пазар. Сега киберсигурността става все по-популярна, търсена и от миналата и тази година ние реализираме достатъчно проекти в тази сфера, а за щастие или нещастие, с тоав идват и все повече проблеми. Данните стават все по-чувствителни и трябва да бъдат защитавани. Самите компании обръщат много повече внимание на този елемент, работата става по-сложна, защото срещу нас сме изправени със също толкова добре запознати и подготвени хора.

Според речниците мнемоника е съвкупност от прийоми за лесно и бързо запомняне на информация. Българската софтуерна компания "Мнемоника" не разчита на подобни асоциативни техники, а на високи технологии. От създаването си преди десет години тя е преминала границата да бъде просто компания за съхранение на данни и днес работи в няколко направления, основното от които е кибер сигурността.

Оценката на Вихрен Славчев, изпълнителен директор и съосновател на "Мнемоника", е, че тя е оставила зад себе си проекти, с които може да се гордее. "Когато стартирахме, бях на 33 години, не знаех докъде ще стигнем, но след работа в IT отделите на различни компании, в недвижимите имоти и финансовия сектор исках да премина бариерата и да не съм от страната на клиента", разказва той.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Да пипнеш илюзията

Да пипнеш илюзията

Дом за миди

Дом за миди

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK