С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 юни 2019, 10:05, 9209 прочитания

Уверените стъпки на Zeazoo

От осем години Гергана Иванова и баща й Йордан Злогошки произвеждат обувки за босо ходене, а продажбите растат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • От осем години Гергана Иванова и баща й Йордан Злогошки произвеждат обувки за босо ходене в Благоевград.
  • Екипът на "Зизуу" е вече близо 20 души, а продажбите растат стабилно всяка година, като основният пазар е чужбина.
  • Освен детски обувки, които са основният продукт, от няколко години компанията прави също дамски, а отскоро - и мъжки.

Преди осем години, докато чака третия си син, Гергана Злогошка-Иванова се замисля как да намери удобни обувки за децата си, които да не деформират стъпалата им. По това време вече започва да се говори за т.нар. обувки за босо ходене (виж карето), но все още няма масово производство в света, а в България въобще не се предлагат. За щастие до себе си Иванова има баща си – Йордан Злогошки, който, макар вече от години да е излязъл от занаята, е бил главен моделиер на обувната фабрика "Вихрен" в Благоевград, известна по соцвреме като производител на маратонки Adidas. И тъй като пазарната ниша е празна, двамата решават да превърнат правенето на такива обувки в бизнес. Така няколко месеца по-късно се ражда марката Zeazoo. Самата компания "Зизуу" е регистрирана през август 2011 г. с едноличен собственик Йордан Злогошки.

Първи крачки


Преди да се впуснат в начинанието, Иванова прави маркетингово проучване. "Трябваше да определим какъв е интересът към подобен продукт и какъв ценови диапазон можем да си позволим, защото в България сме много чувствителни ценово", казва тя. Проучването показва, че търсене има, и малко по-късно се появяват първите продукти – текстилни пантофи и ботуши, а на следващата година и кожените обувки "Лео", които са класическа мокасина и които и досега остават един от най-популярните модели на компанията.

Производството започва в гараж под наем с една шивашка машина втора употреба. Цялата начална инвестиция е от порядъка на 1500 лв. Немалка част от работата обаче е ръчна. "Мокасините например се шият на ръка. Има специални машини за шиене на мокасини, но те изискват огромно производство и за нас не е рентабилно да купим такава машина", обяснява Иванова.

Между онлайн и офлайн



Рекламата започва във Facebook, онлайн са и първите продажби. "Когато реших, че ще стартирам онлайн, повечето хора бяха скептични и казваха, че така няма да се купува, защото обувки се мерят. Факт е, че първите две години продажбите вървяха бавно, но все пак вървяха с плавен темп нагоре", казва Иванова.

По-късно компанията прави шоурум в София. В началото той работи с ограничено работно време – 4 дни в седмицата по няколко часа, колкото Иванова може да отдели, а след това се появява и първият служител. В шоурума могат да се видят всички модели и разновидности на Zeazoo. "По принцип предлагаме няколко параметъра на един модел – различни подметки, хастар, апликации и т.н.", казва тя. Поддържат се и по няколко чифта, които клиентите могат да купят, но по думите на Иванова детските крака са много специфични и често се налага стесняване или разширяване, така че компанията прави такива корекции. На място или по телефон клиентите получават и консултация – например какъв е подходящият модел или размер за дадена възраст.

Да научиш занаят

Обувките се произвеждат в Благоевград, където екипът вече е от 12-13 души, включително родителите на Иванова. Майка й също е работела в обувния завод в града, където е била окачествител. "Това прави и в момента – през нея минава първият етап на качествен контрол, вторият се прави тук, в София. Освен това тя обучава шивачите", казва Иванова. На практика в България вече няма обувни училища и затова компанията разчита основно на по-възрастни кадри или такива, които са завършили "Текстил". "Останалият персонал се обучава в движение, то си е занаятчийска работа", обяснява тя. В София компанията има още двама служители, които работят в шоурума, както и трима души, които се занимават с международния пазар.

Походът към Европа

Всъщност голяма част от продукцията е за износ. "Българският пазар е около 30%, а продажбите са основно в София и големите градове. Приблизително половината клиенти предпочитат да пазаруват през шоурума, другата половина – онлайн", уточнява Иванова.

В чужбина продажбите стават основно през партньори, макар че има и директни поръчки. "В Европа са отворени към онлайн поръчки, но процесът е много по-лесен, когато се работи с партньори", обяснява тя. Първият пазар в чужбина е Холандия, следват Чехия и Германия. "В Чехия клиентите много бързо поеха този тип обувки като концепция, дори се появиха няколко местни производители, защото интересът е доста голям", казва Иванова. В момента компанията се е насочила на север към Белгия, Дания, Швеция и Финландия, където обувките за босо ходене стават все по-популярни. "На юг хората като че ли са по-малко загрижени за здравето си, което е свързано и с по-благоприятния климат, а освен това страни като Италия и Испания са фактор в обувното производство, там си държат на техните класически модели и по-трудно ще се развие пазарът", обяснява Иванова.

Проблем в началото се оказва да се намерят добри материали за обувките. "Започнах с идеята, че ще подкрепям българското и ще купувам български материали, но в един момент се оказа, че това не е възможно", казва Иванова. Купуват например вълнен хастар от "Самоковска комуна", което малко след това е закрито. В Световрачане намират производител на микропореста гума, която се използва за подметките, но от цялото огромно предприятие там работи само малка част и не може да се разчита на редовни доставки. "Пробвахме с български кожи, но качеството и параметрите не ни задоволиха. Само от "Милвена" в момента купуваме овчи хастар и кожи", разказва Иванова. Така в крайна сметка стигат до решението, че трябва да си внасят материалите и сега те се доставят от Италия и Испания. От Германия пък се купува растително обработена кожа, тъй като се правят и такива обувки. "В съвременното производство се използва хромово дъбене на кожата, което я прави по-еластична и по-издръжлива, но има и хора, които търсят кожа, обработена с танинсъдържащи растения. Тези обувки са по-трудни за поддръжка и по-скъпи, купуват ги предимно германците, но и в България се търсят от хора, чиито деца имат чувствителна кожа или които просто държат на обработката с естествени материали", обяснява Иванова.

Бизнес с пораснали крака

Детските обувки и досега остават основна част от листата на Zeazoo, но от няколко години вече се предлагат различни видове дамски обувки, а от тази пролет – и мъжки до 47-и номер. "Мъжете ги възприемат много добре, дори най-претенциозните, защото ги усещат като пантофи, а в същото време стават за навън", казва Иванова.

Освен размерите на обувките стабилно растат и приходите на "Зизуу", като за 2018 г. продажбите се увеличават с над една пета до 492 хил. лв. Предходната година компанията отчита и по-големи разходи за персонал, след като в края на 2016 г. разширява екипа си.

Zeazoo продължава да разчита основно на реклама във Facebook, както и в няколко блога в чужбина. "В България сме стигнали до определена ниша хора, които вече ни знаят и предават информацията от уста на уста. Останалите като че ли просто не са отворени за този тип обувки и може би е необходимо обучение и да съм малко по-проактивна", казва Иванова.

Плановете за следващите две години са свързани основно със закупуване на допълнително оборудване и разширяване на производствения капацитет, което да позволи и стъпването на нови места. "Пазарите ги имаме, те се развиват, има все по-голям интерес и запитвания за партньорство от много страни в Европа. Засега това ни е слабото звено - че производственият ни капацитет не е голям, правим малки серии и работим основно по поръчка", добавя тя.
Q&A

Кои са конкурентите ви?

- Има една марка "Ненито", които правят меки пантофки. Иначе за обувките сега започват да се появяват независими производители, но не точно на този тип обувки и по-скоро съсредоточени върху номерацията за възрастни. Но се заражда този тип занаятчийско производство - малък екип, бутикови обувки, които са интересни и цветни.

Кои са основните ви клиенти?

Майки на възраст между 25 и 40 години, които са насочени основно към здравословно гледане на децата си.

Кои са най-продаваните ви модели?

Имаме над 20 модела, всеки от тях в различни цветове. Топ продуктът ни са сандалите, без значение от модела, както и ботушките "Йети" и мокасините "Лео". Въобще моделът мокасина много се харесва, защото предлагането на точно този тип конструкция в световен мащаб е доста малко, а обувките са много удобни.
Какво са обувки за босо ходене

Както подсказва и името, идеята на обувките е да създадат усещане, което е максимално близо до ходенето на бос крак, като единствената им цел е да предпазват стъпалото от зацапване и нараняване. Те са меки и следват естествената форма на стъпалото, без да прибират палеца към останалите четири пръста, което при стандартните обувки води до деформация и образуване на т.нар. халукс валгус (кокалче). Подметките са равни и няма повдигане при петата. По думите на Иванова такова повдигане е удобно, когато човек стои изправен продължително време, защото 60% от тежестта на тялото пада върху петата, но при ходене тежестта се разпределя равномерно и тази повдигната пета нарушава баланса.

Капитал брой 24

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Изборите: Технология на подчинението
  • Ще стигне ли военният бюджет за всички
  • А1 и НАП: Развален телефон за 80 млн. лв.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да пазиш традицията "Под Балкана" Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

6 дек 2019, 2555 прочитания

Производители на светове Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

29 ное 2019, 3985 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Академия за музикални звезди

Петя Данкова и нейният образователен музикален стартъп навлиза в десетата си година

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10