С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 юни 2019, 11:00, 2756 прочитания

Академия за музикални звезди

Петя Данкова и нейният образователен музикален стартъп навлиза в десетата си година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Петя Данкова и нейният образователен музикален стартъп навлиза в десетата си година.
  • За това време Voice Academy е извървяла трънливия път от "проект на идеалист", докосвал на три пъти фалита, до работещ бизнес, който дава работа на 22-ма души.
  • Бизнес частта идва с присъединяването на Светослав Сотиров към екипа преди шест години.
Някои професии може и да изчезнат, но тази на музиканта няма да е сред тях, казва Петя Данкова с увереността на човек, който не просто става и ляга с нотите и сцената, но и знае как те могат "къща да хранят".Едва 34-годишна, тя е един от известните и опитни експерти в подготовката на поп изпълнители в България, а училището й Voice Academy се приема в шоубизнес средите като трамплин към кариера в музиката за млади таланти. За десетте години от създаването й академията е извървяла трънливия път от "проект на идеалист", докосвал на три пъти фалита, до работещ бизнес, който дава работа на 22-ма души. Сградата на ул. "Цар Самуил" в столицата в момента се оглася от изпълненията на 103-ма ученици, които репетират да станат следващия Стинг или Мадона.

В началото бе петолинието


"Завършила съм музикалното училище с цигулка. Майка ми е педагог и може би покрай нея винаги съм искала да имам мое си училище. Затова и когато се отвори възможност, това беше първото нещо, което избрах", разказва Петя Данкова. С финансовия гръб на Георги Маринов и в съдружие с Петя Димитрова, тя отваря Voice Academy когато е на 23 години. "Тогава смятах, че най-важното за един музикант е да бъде безупречен в изпълнението си. Оказа се, че това не е достатъчно и трябват още сценично поведение, танц, мениджърски умения." И понеже това са неща, които се учат, академията постепенно обрасва с допълнителни дисциплини. Повечето от тях практически не съществуват в българската образователна система, затова и екипът на академията си ги изготвя сам, стъпвайки на опита на чуждестранни музикални училища като "Бъркли" в Бостън, САЩ. Така се появява единственият засега български учебник по текстопис, а този по "Музикална теория и практика" идва да осъвремени школите на Параскев Хаджиев от 60-те години, по които неизменно се учи в държавните училища.

И ако в първите му години проектът се развива по-скоро откъм музикални дисциплини и образователни стандарти, бизнес частта идва с присъединяването на Светослав Сотиров към екипа преди шест години. Той попада на академията, търсейки уроци по пеене за малката си дъщеря.

Фотограф: Цветелина Белутова

"Voice Academy предлага продукти и услуги, които са без аналог в България, а това е нещо, което се търси. Ние сме първи в ниша, в която никой нищо не правеше - образованието. В класическите музикални училища това, което се преподава като съвременна музика, е в зародиш", обяснява Светослав. Към онзи момент той има зад гърба си успешен изход от собствен бизнес и е в търсене на нова възможност. "Направих софтуерна компания ("Гуга"), която продаваше услуги в Европа и Щатите. Тя просъществува 8 години, след което я продадохме на една японска компания. Сега съм партньор на Петя, а междувременно развивам и друг бизнес - спортна зала."

В същото време той е изпитал на гърба си дефицитите на българската образователна система. "Малко или много ние сме от поколението хора, които се научиха да учат сами. За мен лично моделът на правене на бизнес винаги е бил Щатите. Живял съм там и съм работил по големи проекти и това ме научи какво се изисква, за да си успешен."



Със Светослав идва моделът на плоска (flat) управленска структура в академията. "Събрахме екипа и им казахме: Вие сте партньори, цялата собственост е ваша, но с това идват и отговорностите. Всеки от вас има възможност както да харчи парите, така и да инвестира." "Но българинът иска да бъде управляван. Той не иска да е шеф ,защото е трудно да си шеф. Отговорно е да си шеф", споделя впечатленията си от преломния момент Петя. Тогава се събира ядро от 5-6 души и се отсява преподавателският състав. "Ние се опитваме да обърнем и представата на българина, че учителят това не е една потисната професия за хора, които не са успели да станат музиканти. При нас няма преподаватели, които смятат за достатъчно да са добри инструменталисти. Това е само 50% от работата. Най-малкото трябва да можеш да боравиш със смартфона си, да работиш с пощата си и да знаеш как се ползва календарът в Google."

Не става само с пеене

Може би заради бизнес модела или и заради вече набраната популярност, академията върви все по-добре. През 201-та и 2017-та година приходите й се движат около 150 хил. лв. , а за 2018-та се очаква отчетът да покаже двойно по-голям оборот и печалба. Данните показват, че бизнесът се развива и това дава възможност за надграждане с допълнителни продукти като звукозаписи, видеоклипове, собствено предаване в интернет, концертна дейност, нови ученици. В последно време сградата на ул. "Цар Самуил" в София започва да отеснява.

"Имаме 4 непрофесионални програми, в които могат да влязат деца от 3-годишна възраст до големи хора. Професионалната ни програма се казва Singer Songwriter и тя е за ученици след завършен 7 и 8 клас", разказва Петя Данкова. Прослушване и изпити има само за професионалната програма, която продължава 4 години и струва 31 хил. лв. за целия курс. Благодарение на осигурени спонсорства в нея може да се влезе и безплатно, като в момента тече конкурс за 5 стипендии. Кандидатстването е до 30 юни.

"Решили сме, че не искаме да вървим по пътеката на Министерството на образованието. Завършилите получават сертификат, но по-важното е, че получават реална представа за това какво се изисква, за да си успешен артист", разказва Светослав, който не крие гордостта си, че академията е помогнала на мнозина да продължат в чуждестранни музикални училища.


Фотограф: Цветелина Белутова

"Там се кандидатства с портфолио, искат да имаш звукозапис, видеоклип, поне една собствена песен. Трябва стабилно мотивационно писмо, а на интервютата ги питат - тази песен, която са създали, как ги позиционира на музикалния пазар", допълва Петя и обяснява, че в академията задължително преподават бизнес на своите ученици, тъй като масово те не знаят какво са данъци, авторски права. "В България музикантите си представят, че за да станат известни ,е достатъчно просто много добре да свирят или пеят. И че едва ли не това веднага ще ги направи забелязани от някой импресарио. И не могат да схванат, че да имаш екип е лукс и че някой трябва да може да се издържа от теб, за да си заслужава да ти стане мениджър. Ти не просто трябва да създаваш добър продукт, но и да си като управляващ малък бизнес", смята Петя.

"Ние един ученик го разглеждаме като проект. Още когато влезе, разговаряме с родителите какви са очакванията им, оглеждаме потенциала и целият екип преподаватели работи с това дете и го развива, разказва Светослав и продължава: Издържането от музика прилича на инвестицията в недвижими имоти. Нужни са 10 – 15 – 20 години, преди да започне да се възвръща. Отнема време първо да направиш едно портфолио или албум, за да е ясна каква е физиономията ти като артист, след това да изградиш една публика от поне 40 -50 хил. души фенове, да усетиш как функционира музикалната индустрия и да видиш как би могъл да се впишеш в това, което се прави навън. Защото музикалната индустрия е световна индустрия. Ако някой си мисли, че в XXI век може да се развива само локално, това е просто абсурдно." Петя допълва: "България може да бъде просто трамплин, защото тук публиката прощава много повече. Това ти позволява да сбъркаш, но да се научиш. Навън хората са презадоволени."

Школа със собствени правила

"Тези от учениците ни, които се задържат 3-4 години, започват да си задават въпроса – аз искам ли музиката да ми е професия. Шепа хора избират да се занимават с това, но нас не ни притеснява. Ние се гордеем, че най-малкото създаваме една образована публика. Защото когато отидеш на един концерт и когато си пял и си се трудил, ти знаеш какво стои зад работата на един артист и отношението ти като публика вече е различно", споделя Светослав.

"Много често родителите харесват не толкова музиката, колкото това, което се случва с децата им. Променят се. Нашите тийнейджъри са различни тийнейджъри", добавя Петя.

"Правим остров със собствени правила. Държава в държавата. Налага ни се да оперираме като компания, макар че ако бяхме в нормалния свят, щяхме да сме неправителствена организация", обяснява Светослав. А за това какви щети понякога носи това Петя дава пример от последните седмици: "Ето, намерила съм спонсори, които да помогнат на 5 деца да учат безплатно, но не мога да ида по телевизията и да го кажа, защото го приемат за реклама."

Капитал брой 25

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Възкръсналата империя на Ковачки
  • Климатичният завой на България
  • Обратно броене в БСП

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да пазиш традицията "Под Балкана" Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

6 дек 2019, 1181 прочитания

Производители на светове Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

29 ное 2019, 3785 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Рестарт в България

Бизнес модел ще улеснява връщането на българи от чужбина

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10