С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
4 28 юни 2019, 10:00, 8689 прочитания

Рестарт в България

Бизнес модел ще улеснява връщането на българи от чужбина

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Филип Угринов е разработил бизнес модел, който ще улеснява връщането на българи от чужбина.
  • Идеята идва от опита на аутсорсинг компанията Telus, като вече са се присъединили и Lidl, а в очакване и Aurubis, разговаря се и с IT фирми.
  • Компаниите членове ще публикуват обяви срещу годишна такса от 1500 евро, а при намерен служител - по 500 евро.
Извън патриотичните подбуди, в идеята да върнем българите обратно може да има и икономическа логика. Група с подобни желания съществува - завършили са образованието си навън или са работили, но обмислят опцията за път наобратно. В същото време бизнесът тук се задъхва да намери хора с езици и квалификация. Срещата помежду им би могла да реши реален проблем, от който да има не само социална и икономическа, но дори и обществена полза.

Така разсъждават създателите на проекта "Ре-старт в България", който тръгва като инициатива, адресирана към българите зад граница, но под малко по-различен ъгъл. Движен като асоциация, той стъпва на солидна бизнес основа с цел да изгради инфраструктура за меко кацане на завръщащите се. Мотор на проекта е известният като успешен предприемач Филип Угринов. Самият той има история със заминаване и завръщане, но не това е личният му мотив да се захване с нещо толкова космополитно. "България има шанс да се промени в положителна посока с малко повече мултикултурно разнообразяване на обществото, смята Угринов и пояснява: Дефицитът на култура, дефицитът на социални услуги за мен отчасти се дължи и на това, че имаме вече много по-малко хора в България. Ние имаме нужда от българите, които живеят в чужбина, които със своя устрем, с ценностите си, със знанията, опита и връзките си да станат фактор, макар и минимален, на промяната."


Терминал за кацащи

Идеята за "Ре-старт в България" тръгва от инициатива, която компанията за аутсорсинг услуги "Колпойнт Ню Юръп" (сега собственост на Telus) прави преди няколко години с цел попълване на свободни работни позиции. "В много кратък срок от два месеца получихме около 1400 кандидатури, като от тях в крайна сметка наехме 40 души", разказва Филип Угринов, който е и съосновател на фирмата. По думите му мнозина от кандидатстващите тогава са били отхвърлени просто защото са се оказали свръхквалифицирани за работата, която се предлага. "Тогава се запитах какво ли би станало, ако усилията на Telus се умножат по сто?"

Обсъждайки идеята със съмишленици, предприемачът стига до извода, че бизнесът е този, който може да я направи работеща. Затова се сформира асоциация (в процес на учредяване), в която като партньори застават големи компании. Първите, които се включват, са Lidl (като представител на ритейл сектора), Telus (като представител на сектора на услугите), водят се преговори с Aurubis (като представител на индустрията извън столицата). Разговаря се и с представители на IT сектора, производителите на автомобилни части и технологии. Структурата е отворена за присъединяване и на още партньори, като желанието е те да идват от различни сектори. "Асоциацията няма да е едно затворено общество на корпоративния свят. Напротив. Целта на това набиране на партньори е да се осигури устойчивост в следващите 12 месеца", обяснява Угринов, който е пресметнал, че за старта ще са необходими около 150 хил. евро. Дотук са събрани около 65% от нужния капитал.



Следващата стъпка ще бъде привличането на членове на асоциацията. Това ще бъдат фирмите, които ще публикуват обяви и ще привличат за служители българи от чужбина. Таксата за членство, която бизнесът ще плаща, ще е в размер на 1500 евро годишно, като за стартъпи ще има намаление. Друг източник на приходи за асоциацията ще е таксата за успех, която ще се плаща от фирмите при успешно привличане на кадър и която е утвърдена на 500 евро. Допълнително асоциацията ще разчита и на помощ от българите зад граница. "Има много българи, които не биха се прибрали, но биха подкрепили такава кауза", смята Угринов, който обръща внимание, че за българите, завърнали се в България през асоциацията, услугата ще е напълно безплатна.

Какво се иска от кандидатите

Желаещите да се възползват от услугите на асоциацията ще трябва да се регистрират на платформата на асоциацията. "Ако мога да направя някаква рференция, трябва да си представяме нещо като LinkedIn профил, където човек се описва със своите квалификации", обяснява Угринов. "Ролята на асоциацията ще е да събере различна информация, като например кога се планирате връщането, колко време е нужно да се организирате, трябва ли ви фирма, която да помогне с преместването", продължава той, като отбелязва, че през асоциацията ще се предлагат и допълнителни услуги: "В екосистемата на асоциацията ще има и фирми, които се занимават с недвижими имоти, пренасяне на покъщнина или дори финансиране. Те ще се ангажират към този канал на пристигане да предоставят нещо по-специално като услуга."

След като се регистрират и попълнят въпросника, потребителите ще бъдат насочвани към фирми, които търсят служители с техния профил. "Системата чрез изкуствен интелект ще среща търсещите и предлагащите. Например ще излиза съобщение: имате три съвпадения на 70%, искате ли да кандидатствате за тази позиция?". Оттам нататък всичко ще става между фирмите и кандидатите, разказва Угринов.

Ако приемат предложението, потребителите ще могат да се възползват от така наречения пакет за добре дошли. Той включва еднократна финансова помощ от 5 хил. лв., от които 50% се изплащат с първата заплата, а остатъкът - малко по-късно, след като мине изпитателният срок. На второ място идва заплащането на еднопосочен билет за лицето, което е приело работната позиция и която покрива транспортните му разходи. А третият компонент е помощ за настаняване в рамките на един месец. "Ние си даваме сметка, че за някои профили това може да е много малка подкрепа. За други може да е много силна. Но очакванията ни са, че тази първоначална помощ осигурява едно по-меко кацане", смята Филип Угринов.

Отделно, за да няма завръщащи се с нереалистични очаквания, сайтът на асоциацията ще се попълва регулярно с информация за актуалните нужди на бизнеса. Ще има и практически наръчници за това какво искат от пристигащите в държавната и местната администрация, в какви срокове, за да възстановят например здравноосигурителни права, да запишат децата си на градина или да декларират имотно състояние. Цялата тази информация ще започне да се описва след официалния старт на асоциацията, който се очаква да е през есента на тази година.

Българите като ресурс

"Връщането на българите от чужбина в България, разбира се, няма да се случи нито в огромен мащаб, нито изведнъж. Амбицията на тази асоциация е да прибира около 2-3 хил. души на година и в рамките на 5 години те да станат 10 хиляди", обяснява Угринов. "Според статистиката има над 1.8 млн. българи извън България, което е огромен потенциал. Ако не успее да се справи с алтернативни начини за привличане на глобален талант, икономиката и целият демографски профил на България е сериозно застрашен. Според ООН от 7.1 млн. души до 2050 г. ще станем 5.1 млн. и това не е само заради емиграцията, но и резултат от естествения прираст", продължава предприемачът.

"Ние не визираме определена група от хора. Всеки на възраст между 18 и 64 години, който желае да се прибере, ще може да намери една платформа, на която да си даде реална сметка какви са възможностите за това. И не гледаме конкретно София или големите градове. Би било прекрасно хора от района на Сандански или Разград, ако имат желание, да се приберат", казва предприемачът.

Една от критиките към проекта е свързана с разчетите за таксите. "Ти ако предлагаш на един такъв кадър около 2500 лв. залата, за да го намериш чрез агенция, ще платиш една заплата и половина, отделно имаш вътрешни разходи за наемането. Така че това ще бъде една алтернатива, защото в крайна сметка, когато става въпрос за дългосрочни проекти, ще стигнем до момент, в който някои компании ще потърсят други пазари. Чувам, че има такива, които оглеждат за офиси в Истанбул просто защото там по-лесно могат да намерят хора", коментира Угринов.

Друг упрек е да не би да се създаде фалшиво положителен имидж на страната за завръщащите се. "Асоциацията не е гарант за това, че държавните услуги са на ниво. По-скоро ще работи за това да създаде необходимите институционални връзки и да даде обратна връзка на институциите какво изобщо би накарало българите по-масово да започнат да се прибират. Защото асоциацията не застава зад идеята: Елате в България, тук е хубаво. Не! Ние казваме: Елате и намерете своето място за развитие. Станете част от това, което трябва да променим в България, за да стане още по-хубаво", обяснява Угринов.
Q&A

Какво не знаят хората за вас?

Завършил съм икономика. Занимавал съм се с консултации и одит на компании. Но както е добре да даваш съвети, е добре и да знаеш как да ги изпълняваш. Така че това бе част от мотивацията ми да застана от другата страна и да направя нещо от нулата. Прибрах се в България през 2004 г., след като бях направил една обиколка из Румъния, Сърбия. И тогава си казах, хайде да направим кол-център! И като на шега започнахме с 20 души, сега са 3 хил. души тук, 40 хил. души глобално, най-големият независим доставчик на BPO. Една успешна история, която завърши за мен през 2016-2017 г. Оттогава досега ме вълнуват инвестиции в различни сфери на икономиката. Имам участия в компании с дялов капитал.

Вашият модел копира ли опита в други държави?

Да кажем, че ние се вдъхновяваме от техния модел. Има държави, които са възприели тази политика на привличане на световен талант като една от стратегическите им задачи, защото знаем, че растежът на населението води до един доста стабилен и приятен растеж на икономиката. Колкото повече расте населението, толкова повече то има нужда от услуги. Такива страни са Израел, Естония. Защо да не ги следваме?

Капитал - брой 26

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Операция "Изпиране"
  • Най-големите компании в България през 2018 г.
  • Вълка - новият най-голям клиент на ББР

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Чисто от Чехия, скоро и от София Чисто от Чехия, скоро и от София

В началото на 2018 г. Вихра Динчева и Ирена Събева заедно създават "Тиера Верде България", която предлага екологични почистващи препарати и стоки за живот с нулев отпадък

11 окт 2019, 2548 прочитания

Драгалевската къща за общуване 4 Драгалевската къща за общуване

Първият социален клуб в София е проект на Мила Григорова и Дилян Димитров, познати добре в стартъп средите

4 окт 2019, 17171 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Градска велолегенда

Велосипедите Urbanized внасят лукс в карането на колело

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм