С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 26 юли 2019, 13:10, 7275 прочитания

"Вятър и вода"... и бизнес

Създателите на "Вятър и вода" превръщат плаването с яхти в успешен бизнес

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Създателите на "Вятър и вода" превръщат плаването с яхти в успешен бизнес
  • На сезон компанията организира по 30 - 40 лодки в Гърция, а освен това и обучения и регати
  • От миналата година излезе и в непознати води - прекосяването на Атлантика и Карибите
Двадесет възела вятър, седем фута вода под кила и чорлави коси. Генуата и грота носят ветроходната лодка към Спорадите, Цикладите, или някъде из Йонийско море. Дните са пълни с вълни и острови. Нощите - с пристанища и диви заливи. За мнозина това звучи като перфектната приключенска ваканция. За тримата собственици на "Вятър и вода" Мартин, Добрин и Ясен обаче това в перфектното съчетание между ветроходната им страст и бизнес начинание.

"Вятър и вода" има седемгодишна история. Основният й продукт е плаване с яхта в Средиземно море и най-вече в гръцки води. Компанията осигурява лодката, капитана, маршрута, а понякога зарежда и храната и напитките за пътуването, а от вас се очаква да се спогаждате с останалите членове на екипажа и да не ви пука ще имате ли морска болест. "Вятър и вода" развива и спортен клуб. Предлагат се още обучение по ветроходство и участие в регати за непрофесионалисти.


Базите на компанията са на язовир "Искър", където се правят обучения и детски лагер, като понякога това се случва и на язовир "Батак". Другата ветроходна база е на Синеморец, където има катамарани, сърфове, каяци. На туристическите плавания се падат около 70% от бизнеса. Обучения в Гърция и Бургас - 25% от бизнеса, и 5% - регати и детски лагери.

От 3 малки лодки на Искъра през последните 3 години от "Вятър и вода" на сезон организират по 30 - 40 лодки в Гърция, казва Мартин Неделчев, един от тримата съдружници. От миналата година "Вятър и вода" се отправи и в посока Карибите, където вече също предлага плавания, както и прекосяване на Атлантическия океан. Цените са в зависимост от мястото на плаване, вида на яхтата като за 7 дни в Гърция цената може да е от порядъка на 350 - 500 евро, а за 10 дневните турове от Мартиника или Сен Мартен - 800 евро. Идеята за ветроходни плавания се оказва успешна, като приходите растат с по 5% на годишна база, а от компанията отчитат и че целият бизнес расте.

"Искахме да направим ветроходството популярно в България", казва Марин Неделчев, един от тримата съдружници във "Вятър и вода"


В началото бе тиймбилдингът



Морските основи на "Вятър и вода" са поставени от Мартин Неделчев, Добрин Енчев и Добрин Падалски. Последният впоследствие ще напусне компанията и на негово място като собственик ще влезе Ясен Димитров.

В началото на всичко са тиймбилдингите, които организират през компанията Develor. Един от проектите през 2008 г. за нестандартна корпоративна забава за служители включва плаване с лодка, която не може да се управлява от един човек, т.е. нужни са 5 души екипаж, които трябва да си съдействат. Закупени са 3 малки лодки от по 6 метра, които се позиционират на язовир "Искър". Прекарват там и на язовир "Батак" няколко години и се използват за тиймбилдинг. В един момент обаче заради кризата направлението за тиймбилдинг на Develor е закрито.

Малко след това тримата решават, че ще създадат своя компания, но не за корпоративни ивенти, а за ветроходство. Така през 2011 г. "Вятър и вода" стартира с лодките, наследени от Develor. Идеята е да направят ветроходството популярно в България. През първата година плаването е възможно само на Искъра и се предлага през сайтовете за групови продажби. Само за няколко месеца вече има около 200 клиенти. Не закъсняват и запитванията за възможни плавания извън язовирите.

Твърде големи за собствени яхти

През септември 2012 г. се случва и първото в Гърция. Събират се около 100 души и се прави една голяма флотилия от седем яхти. "Вятър и вода" вече са установили контакти с хора от Кавала. Запознават се и с основния си партньор - Статис Софицис, собственик на чартърната Aegeas Yachting. Компанията се занимава с осигуряването на лодки за плавания, менажирането и поддръжката им. Статис е квалифициран инструктор от британската яхтена асоциация (Royal Yachting Asociation – RYA). Той самият е собственик на две яхти, като има договори с редица други собственици, от които се осигуряват лодки за плаванията на "Вятър и вода".

От "Вятър и вода" бързо стигат до заключението, че да развият бизнеса със собствени яхти ще се окаже твърде скъпо начинание. Една яхта на старо струва между 200 и 500 хил. евро. Бизнесът ни е толкова голям, че с една собствена яхта трудно ще се оправим", казва Мартин. По думите му, ако не живееш на яхтата и не правиш бизнес с нея, основно трупаш загуби, като годишната й издръжка е по 20 - 30 хил. евро. В Гърция има редица общински често риболовни пристанища, където лодките могат да акостират срещу малка или никаква такса. Те обаче не издържат на големи бури и собствениците на яхти трябва да ги държат на марините, където таксите са по-сериозни, а зимата лодката се мести на сух док. Сериозен разход е и застраховката. Често се случват и повреди, които следва да се отстранят, а през това време трябва да се осигури друга за планираното плаване.

Така по-ефективно се оказва наемането им от основно гръцки собственици през чартиращата компания, която плаща поддръжката и разходите по нея. Цената на лодка без капитан е от 1200 до 2500 евро за стара лодка и по 5000 за нова на седмица, като за собствениците това е доста добър бизнес. "Приходите са сериозни. В Гърция, Хърватия... целият Карибски басейн функционира от този бизнес", казва Мартин.

Добрин Енчев


Капитаните на фирмата

Намирането на капитани е другото предизвикателство. Създателите на компанията се оказват важна част от капитанския състав, като до момента извършват сами част от плаванията. От една страна, защото плаването не е само бизнес, а най-вече страст, а от друга страна, и заради желанието капитаните да предизвикат желание в клиентите да ветроходстват и да се научат да плават. А не да гледат на екипажа, като на хора, които пречат на палубата. Едно от изискванията е капитаните да са от България, за да могат да общуват безпроблемно с клиентите.

"Научихме се да управлявахме лодки, защото не можехме да намерим капитани, които са достатъчно смели, за да дадат на хората да управляват лодката. Те караха, хората се возиха, а ние не искахме това", казва Мартин. "В началото се учихме с приятели, около 2 години само за да се научим. След което си изкарахме и сертификатите", обяснява той.

По думите му в България няма ясен начин да се сертифицираш като капитан, като Изпълнителна агенция "Морска Администрация", издава документ, важащ в цял свят, който дава право да управляваш плавателен съд с до 20 метра дължина и 12 души на борда, като не прави разлика дали ще го използваш за лични или за търговски цели. Липсва и практиката. Или имаш правоспособност, но нямаш умения за справяне с трудностите в морето, като компанията се опитва да запълни тази празнина с обученията, които предлага. Сега голяма част от капитаните, с които започват "Вятър и вода", вече са направили собствен яхтен бизнес.

Ясен Димитров

Фотограф: Капитал

С екипаж на борда

Развиват се и екипажите от клиенти. Първоначално клиентите се записват свободно за плаванията, докато сега "Вятър и вода" работи в голяма степен с конструирани екипажи и се съобразява по-скоро със свободното време на клиентите. Изчисленията показват, че над 80% от клиентите се връщат и трябва да им се предложи нещо ново, като има екипажи които са плавали с "Вятър и вода" 7-8 пъти. Самите те вече са и доста компетентни и се включват активно в управлението на лодката. Всяка година идват и нови хора. От компанията обаче казват, че не могат да растат толкова бързо, колкото им се иска, като в момента са в процес по обучение на нови капитани, който трае около 2 години.

Основен фокус винаги са били българските клиенти. Частично е имало и излизане и на международния пазар но за "Вятър и вода" преживяването на лодка е специфично. "Ние държим да знаем кой се качва на борда, както и той да направи осъзнат избор къде отива, какво ще се случва и дали го иска" казва Мартин. Според него с българите това е по-лесно, като те могат да присъстват на екипажните срещи преди плаването, на които да си създадат правилни очаквания.

"През агенция навън много често се случва да има на борда хора, които очакват нещо съвсем различни, например ваканция на круизен кораб", казва Мартин. Така все още няма амбиции за излизане на международен пазар.

"Вятър и вода"... и бизнес

Фотограф: Мария Манолова

В непознати води

"Вятър и вода" обаче разширява дейността си по отношение на водите, в които плава. Конкуренцията на пазара се засилва с всяко лято и това провокира компанията да излиза все повече извън зоната си на комфорт. От миналата година лодките на "Вятър и вода" излизат извън гръцки води и започват да предлагат плавания в цялото Средиземноморие и в карибския басейн, както и регати през Атлантическия океан.

През есента на 2018 г. една лодка тръгва и от България, като преминава през цялото Средиземно море на 5 етапа, достига до Гибралтар и се включва в трансатлантическата регата ARC. Лодката е по-луксозно изпълнение - 56 фута при 40-46-футови обикновено, а подборът на екипажа - доста сериозен, като се търсят хора с опит, които отиват да се състезават.

След трансатлантическото преживяване лодката достига карибския басейн, където се осъществяват още три плавания. През пролетта яхтата се връща. Сменят се три екипажа - от Карибите до Бермудите, от Бермудите до Азорите и от Азорите до Португалия. Появата на лодката и на капитана й Диан Зайков, се очаква в края на лятото. Плаванията на Карибите се предлагат и тази година и вече има 3 екипажа, като все още не е сигурно само повторното прекосяване на Атлантика.

С новите карибски продукти освен новите възможности пред клиентите компанията елиминира и мъртвия сезон за бизнеса, който в предишни години се е използват за свършването на не много вълнуващата административна част от бизнеса, договаряне на цени, счетоводството, анализите, като от тази години за първи път се създава постоянен офис с екип от двама души в него. По-добрият офис обаче винаги ще е на вода и с издути платна.

Капитал #30

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Скъпото назначение на Жаклен Коен
  • Кметският пъзел в Пловдив
  • Мачът за "Петрол"

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Чисто от Чехия, скоро и от София Чисто от Чехия, скоро и от София

В началото на 2018 г. Вихра Динчева и Ирена Събева заедно създават "Тиера Верде България", която предлага екологични почистващи препарати и стоки за живот с нулев отпадък

11 окт 2019, 2035 прочитания

Драгалевската къща за общуване 4 Драгалевската къща за общуване

Първият социален клуб в София е проект на Мила Григорова и Дилян Димитров, познати добре в стартъп средите

4 окт 2019, 16691 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Бързи снимки навсякъде

Съоснованата от българина Емил Новаков Scaleflex работи в сферата на оптимизация на снимки в уеб пространството.

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки